olağanüstü olmuştu. Böylece Micra- soft Bruce Artwick'den PC için bir dönüştürme programı yapıp yapamı- yacağı hakkında bilgi istedi. Bruce bu yeni bilgisayarı inceledi ve bundan çok etkilendi: Renkli, yüksek çözü- nürlü grafik, RAM'da ve disketlerde çok fazla bellek kapasitesi söz konu- suydu burada Buraya basit bir dönüş- türme yapmak istemezdi Bruce. Bu durumda kendisine bir yıllık bir süre tanınmasını tercih etti ve böylece uçuş simulasyonunun ikinci kuşağı olan “Flight Simulator İT'yi programla- maya başladı. 1982 yılının sonlarında kısaca FS 2 olarak adlandırılan bu program pa- zara çıkmış oldu. 1983'de C 64, App- le II ve daha sonra da Âtari XL üze- rindeki dönüştürmeler piyasaya sü- rüldü. Microsaft'un MS-DOS versi- yonu yayımlandığı sırada dönüştür- meler doğrudan Sublogic'den paza- ra çıktı. Bu andan itibaren Sublagic'- in başarısını frenlemek artık müm- kün değildi. Bugün bile her yazılım mağazasında M5-DOS, Commodore 64 ve Apple için FS 2 versiyonları bu- lunabilmektedir. 1983 ila 1986 yılları arasında Sub- logic başka yazılım alanlarında şan- sını denemeye başladı. Böylelikle bir- kaç strateji oyunu, öğretici-yazılım ave bir de akisyon-oyunu ortaya çık- mış oldu. Ne var ki, bütün bu ürün- ler çok başarılı olamamışlardı. Bru- ce bu konuda şunları söylüyor: “İn- sanlar bizi simulasyonlarımız dolayı- 16 sıyla tanıyorlar ve bundan ötürü de biz salt bir simulasyon-yazılım evi olarak ün kazandık. Ürün çeşitlerimi- zi başka alanlara doğru genişletmiş olmamız belki de hataydı. Ama her halükârda şimdi biz hemen hemen yalnızca simulasyonlarla ilgileniyo- Tuz. Ayrıca da, bu bize çok daha faz- la zevk veriyor 1985 yılında “Jet adını taşıyan bir başka uçuş simulasyonu yayımlandı. Bu programda bir ayun olarak çok hareketli muharebeler simule edilebil- mekte. “JTet” ilki PC'lerde, daha son- raları ise Apple'de ve C 64'de ortaya çıktı. 1986 yılının başlarında Ameri- ka digitalleştirildi, çünkü ABD'nin batı yakasının yarısına ait bölgesel- verileri içeren 6 disket yayınlandı. Bu “Seenery Disks"'ler hem FS 2 ile hem de Jet ile kullanılabilmektedir. 1986 yılının sonunda FS 2'nin ST-ve AMI- GA versiyonları piyasaya çıktı. 1987 ise daha az hareketli bir yıl oldu ve ABD'nin doğu kesiminden sadece iki Scenery Disks ortaya çıktı. 1988 yılı Sublogic için olağanüstü hareketli bir başlangıç oldu: Steve Setzler'in programladığı (C 64 için) “Stealth Mission”, Mike Kulasş'ın, Matt Toschlog'un ve Chris Green'in programladıkları (AMIĞA ve Atari ST için) “Jet'' tam bü sırada tamam- lanmıştı. Büroları dolaşırken yeni Scenery Disks'i geliştiren Michael Woodley ile karşılaşıyoruz. Şu anda bir Avrupa- disketi üzerinde çalışmakta Woodley. Biz onun bürosunda sözkonusu prog- rama entegre edilmiş dört Alman kentinden biri olan Münih üzerinde açıkla bir deneme turu yapma imkâ- nı bulduk. Bruce Artwick de tam şu sıralarda kendi uçuş simulatörünün üçüncü kuşağı üzerinde çalışmakta: MS5- DOS-PC'ler için bir FS 3 bu. Bu ye- ni versiyon yani PC'lerin donanım (hardware) yeteneklerini (EGA- grafik, daha hızlı işlemciler) takviye ederek ve ST ile AMIGA'da FS 2'ninkine benzer menülere ve fonk- siyonlara sahip olacak. FS 3 ilkba- harda Microsoft'da çıkacak. Dönüş türme ise şu an için planlanmış değil. Sublogic'in kuruluşundan bu yana geçen on yıl içinde firmada çalışan- ların sayısı iki kişiden altmışa yüksel- miştir. Ürünler bütünüyle evde oluş- turulmaktadır: Programlama, tali- mat taslağı, paketleme, disketlerin kopyalanması, tamamlanmış ürünle- rin paketlenmesi ve görülmesi gibi iş- ler bunlar arasındadır. Örneğin pa- ketleme kâğıdının basımı gibi çok bü- vük teknik masraflarla üstesinden ge- linebilecek türden şeyler ve yalnızca bunlar dışında hazırlattırılmaktadır. Kendi ürettiği ürünlerinin ve bun- ları öteki bilgisayarlara uyarlama iş- lerinin yanı sıra Sublogic diğer firma- lara da hizmetler sunmakta. Sublogic yine Champaign'de bulu- nan Actionsoft adlı yazılım-eviyle birlikte çalışmakta, Örneğin Sublo- gic'in programcıları Actionsoft'un verilerine uygun olarak 3D-grafiği için rutinler yazmaktalar. Gelecekte başka yazı'ım-evleriyle gerçekleştiri- lecek takım çalışmasının boyutlarının daha da genişleyeceği düşünülebilir. Sublopgic'in programcılarını bağla- yan tek şey şu olüyor: Teknikten, bu teknik ister uçaklarla isterse bilgisa- yarlarla ilintili olsun, zevk duymak. Örneğin Bruce Artwick'in hızlı mo- torsikletlere düşkünlüğü var ve yaşa- mı boyunca birkaç düzine motorsik- let sahibi olmuş. Bruce Artwick şöy- le diyor: “Ben motorsikletleri hurda- ya çıkıncaya dek kullanmıyaor, her za- man bunların yenilerini alıp eskileri- ni satıyorum, ”” Stu Moment ise iş ge- zisi için öngörülen bir tarihte başka bir kente gitmek zorunda kaldığında Sublogic'e ait olan iki uçaktan biriy- le -kuşkusuz pilot olarak- uçuyor el- bette, Stu ve Bruce kendi çalışma ta- kımlarıyla birlikte sade vatandaş için gerçeklikte çok pahalı ve tehlikeli ola- bilecek bir şeyi yapmaktalar ev- bilgisayarında.