100 ON P GÖSÜB 1000,2000,3000...., 12000 1401FP 12THEN AzP-12 120 ON © GOÖSÜB 13000,14000,15000,... Daha büyük aralık: Sayıların basılması sırasında alışılmış olandan daha büyük aralıklar oluşması İste- niyorsa, PRİNT komutlarındaki değişkenlerin arasına daha fazla virgül koymak gerekir. Dikkat çekici uyarılar: Bir programdaki REM sa- tırlarını iyice öne çıkarmak için, basit bir yöntem uy- gulanabilir. "REM”İ girdikten sonra kursor tuşlarından birine basın. Tırnak işaretlerinin içindeki alanda gra- fik modunda olduğumuz için, kursor tuşları otomatik olarak yinelenirler. Böylece çok kısa bir süre içinde dikkat çekici bir REM satırı elde edersiniz. Sistem adresleri: SYS komutunun ardından gelen adresin mutlaka parantez içinde bulunması gerek- mez. Örneğin, SYSA11 ile SYS(4111) ifadelerinin etkisi ay- nıdır. Daha da dikkat çekici bir uyarı: REM satır- larını öne çıkarmak için bu olanağı bir kez deneme- nizde yarar var, 10 REM” ibresini girin ve ardından sı- rayla WHT ve RVS ON tuşlarına basın. Daha sonra ka- patma tırnağını kullanmadan uyarı mefnini girin. RE- TURN tuşuna basın ve kursorla metnin ilk karakterinin Üzerine gidin. Yine sırayla şu tuşlara basın: RVS ON, İNS, SHİFT M, RETÜRN., LİST 40 yazarak sonucu görün. Hızlı raslansal sayılar: A ile B arasındaki alandan raslansal sayıların en hızlı şekilde elde edilmesi için kullanılacak yol, Z$.ZA * RND(.)4 B satırını yazmaktır. Aynı raslansal sayılar: Her defasında bilgisaya- rı yeniden açtığında aynı raslansal sayıları elde et- mek istiyorsanız, RND komutunda 1 argümanını kul- lanın, Baştaki sıfırlar: 1 ile 9 arasındaki sayılarda her sa- yının önünde bir 0 basılmasını istiyorsanız, şu satırı gi- rin: ZS-RİGHTSİSTRS(100 4 2),2). Kursoru aramak: Kursorun ekranın neresinde ol- duğunu bulabilmek için, şu program satırı kullanıla- bilir: POKE 783,PEEK(783) OR 1:5YS 65525:Z — PEEK(78 1): Sz— PEEK(782). Kursorun bulunduğu satır Z değişkenin- de, kolon ise S değişkeninde yer alacaktır. Kursoru yerleştirmek: Alttaki satırla kursoru ekran- da istediğiniz yere yerleştirebilirsiniz: POKE 781,Z:POKE 782, S:POKE 783, PEEK(783) AND 254:SYS 65520. ” Bu satırda kursoru yerleştirmek istediğiniz satırı Z de- ğişkenine, kolonu ise S değişkenine yazabilirsiniz. Ekran layout'u: Varolan bir ekrana bazı karakter- ler eklemek isterseniz, yardımcı olarak şeffaf bir kâ- ğit kullanabilirsiniz. Kâğıdı ekran büyüklüğünde kesin, ekranın önüne tutun. Bir kurşun kalemle karışık gelen 14 noktaları işaretleyin. Kâğıdı ekrandan aldığınızda, bir cetvel yardımıyla kolayca ekran pozisyonlarını ölçe- bilirsiniz. Renk POKE'u: Eğer elinizde ilk sekiz rengin POKE de- gğerleri yoksa, bunları rahatça çıkarabilirsiniz. Rengin bulunduğu tuşun üzerindeki sayıyı alıp, * eksiltirsiniz. Örneğin siyah, 1 tuşundadır, dolayısıyla POKE değeri O'dır. Görünmez kursor: Aşağıdaki komut kullanıldığın- da, kursor her fon rengine kendiliğinden uyar: POKE 646, PEEK(53281). Hızlı kursor: 56325 sayılı bellek hücresiyle bir POKE yardımıyla kursorun hareketi hızlandırılabilir. Değer O'a ne kadar yakın olursa, kursor o kadar hızlanır. Nor- mal olarak bu değer 58'dir. Daha hızlı BASIC: Makine işlem yaparken, belle- ge saklarken veya yüklerken ekranın karartılması, za- mandan yüzde bir ila on tasarruf sağlar. Bunu sağla- maniın en kolay yolu, POKE, 53265, PEEK (53265) AND 239. Normal duruma dönebilmek için, STOP veya RES- TORE tuşunu kullanabilirsiniz. Bir başka yol İse, POKE 53265, PEEK(53265) OR 16 satırıdır. Satırların hızlı silinmesi: Ekrandaki belirli bir sa- tır, POKE 781,2-1:5YS59903 komutu kullanılarak çok ça- buk silinebilir. Satır numarası Z değişkenine konmalı- dır.