1 Haziran 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 13

1 Haziran 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 13
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

n 101 Püf Noktası çubuğu ateşlemeyi, "1” tuşu yukarıya gitmeyi, “—-” tuşu aşağıya gitmeyi, Control tuşu sola, 2” tuşu ise sağa gitmeyi sağlar. Port 2'deki bir Joystick yerine tuşlardan yararlanmak isterseniz, boşluk çubuğuna her defa- sında birlikte basarak, ateşleme için “M” tuşuna, yu- karı gitmek için “F41” tuşuna, aşağıya gitmek için “Z” tuşuna, sola gitmek için “C” tuşuna, sağa girmek için ise “B” tuşuna basmanız gerekir. Sonsuz döngü: Makineyi istendiği kadar uzun sü- re meşgul edebilmek için en çok kullanılan yol, 40 GOTO 10 komutunun kullanılmasıdır. Bundan tasar- ruf etmek isterseniz, 10 CONT komutunu da kullana- bilirsiniz. Her iki durumda da döngüyü durdurmak için RUN/STOP tuşunun kullanılması gerekir. İşletim sisteminde hata: Makinenizin belleğin- de ne kadar boş yer olduğunu öğrenmek için FRE(O) komutunu kullanırsınız. Cevap olarak yanlışlıkla nega- tif bir sayı Çıkarsa, doğru cevabi almanız İÇİn yazma- nız gereken komut, PRİNT FRE(0)4-2 16 şeklindedir. Boş bellek alanı: Bellekteki boş alanı öğrenebil- mek için FRE(O) yerine FRE(9) kullanırsanız, daha hızlı sonuç alırsınız. Boş bellek alanı: Aşağıdaki satırı kullanarak Com- modore 64'teki boş bellek alanını eksiksiz olarak öğ- renebilirsiniz: PRINT 3891 1-(FRE(O)-(FRE(O)(O165536)). Basit DATA'lar: Bir DATA satırında O varsa, bunun yerine virgül kullanabilirsiniz. Makine programının bir yerinde ardarda bulunan İki virgüle rastlarsa, bunlar- dan birini O olarak kabul eder. DATA'larda metin: DATA'ların arasına metin de- ğgişkenleri konacaksa, tırnak işaretlerinin kullanılması gerekmez. Kelimeleri birbirinden virgüllerle ayırmış ol- mak yeterlidir. Basit INPUT: INPUT komutunun yerine getirilmesin- den sonra ekranda bir soru işaretinin çıkmasını iste- miyorsanız, önceden POKE/9,64 girin. Bunun iptali için ise POKE19,0 girmeniz gerekir. Basit GOTO: Kendisinden sonra herhangi bir satır numarası bulunmayan bir GOTO komutu, öotomatik olarak O satırına yollar. Dökümün yavaşlatılmaşı: Bellekte saklanan bir programın dökümünün yavaşlatılması için, POKE 56324,28:POKES56325,0 satırının girilmesi gerekir. Bu komut, Control tuşuna basılmasıyla yaklaşık olarak ay- nı sonuCU verir. Normal duruma dönebilmek için, STOP ve RESTORE tuşlarına basmak gerekir. Basit bir liste kilidi: Herhangi bir kişinin programı- zın dökümünü almasını istemiyorsanız. en başına Shift- L ile bİr REM komutu yazın. Bundan sonra LİST komutu verildiğinde, makine ekranda SYNTAX ERROR yazısı- nı verecek ve READY moduna geri dönecektir. Esrarengiz SYNTAX ERROR: Bazen görünürde herhangi bir yazım haftası olmasa bile, bir satırda SYNTAX ERROR yazısı görülebilir. Örneğin SHIFT-a gi- bi bazı tuş kombinezonları, kelimenin içinde farkedil- meyebilir. Böylesi durumlarda en iyi çare satırı yeni- den yazmaktır. Bir program diğerini başlatıyor: Bir programı Datasette'ten yükleyip otomatik olarak başlatmanın en kolay yolu, POKE 631,131:POKE 198,1 satırını gir- mektir. Bu satır, programı yükleyip SHIİFT-RUN tuşuna basılması efkisini yapar Çok küçük bellek alanı: Bazen çalışma belle- ginin bir BASIC programı için çok küçük gelmesi du- rumuyla karşılaşılabilir. Bu durumda programın İki kıs- ma bölünmesi gerekir. Birinci kısmın ardından ikinci- nin yüklenmesi sırasında herhangi bir sorun çıkmama- sı İçin, ikincinin başına POKE 45,PEEKİ(474):POKE 46, PE- EK(175): CLR komut satırının yazılması gerekir. Böyle- ce ikinci kısmın birinciden uzun olması durumunda, herhangi bir hatanın ortaya çıkması engellenir. Uzun bir ON... GOSUB satırı: Commodore 64'te ON... GÖSÜB komutu tek bir satırla sınırlandırılmıştır. Alttaki örnek bu satırın uzatılabileceğini göstermek- tedir: 13

Bu sayıdan diğer sayfalar: