C64 KARTUŞLARI NASIL TANIYOR? “Simons' Basic” ya da “Soccer” gibi kartuşlar C 64'ün Expansion Port'una takılır. Makine açıldığı an- da program kullanıma hazırdır. Peki, bilgisayar ken- disine bir kartuş takılmış olduğunu nasıl anlar? Bunu anlayabilmek için Expanslon Port'un bazı bağlantıla- rını irdelememiz gerekiyor. Resim 5'te Expansion Port'un bağlantılarının arka- dan nasıl göründüğü veriliyor. Açılış sırasında kartuş, EXROM (Pin 9) hattını şasiye (Pin 1,22,A ve B) bağlıyor. Bu durumda C 64'ün belleğinden 9 KByte'lık (- 8192 bit) bir bellek alanı alınmış oluyor. Bu alan 32768 ad- resinden 40956 adresine kadar olan bölümü kapsı- yor. Takılmış olan kartuşun bellek içeriği bu bu alan- da yerleşiyor. Bilgisayarınız yine de bu noktada bir programın başladığını henüz bilemiyor. Bu bilgiyi an- cak “reset-rutini” olarak adlandırılan yordamın hare- kete geçmesinden sonra algılayabiliyor. Bilgisayar bu sırada 32772'den 32776'ya kadarki bellek hücreleri- ni kontrol eder, Eğer orada “CBM80” ifadesine rast- larsa, kendisine bir kartuş takılmış olduğunu anlar. Eğer işgal edilmiş olan bellek alanını “CBM80” için ayrılan bellek hücreleriyle karşılaştırırsanız, metnin kar- tuşta içerildiğini görürsünüz. Eğer kartuş yoksa, karşı- lık gelen bellek hücreleri makine açıldığında boş olur ve bilgisayar reset rutinini devreye sokar. “CBM80/) ifa- desini bulduğu takdirde ise, işgal edilmiş ilk iki bel- lek hücresi olan 32768 ve 32769'dan kartuş progra- mının burada saklanmış olan başlangıç adresini alır ve oraya atlar. Böylece makine açıldığı anda kartuş- taki program işlemeye başlar. Tabii ki, her reset işle- minden sonra kartuş takılı olup olmadığının kontrolü yinelenir. Bir reset işlemi gerçekleştirmenin en kolay yolu, User Port'taki 3. (Reset) ve 1, (Şasi) uçları birleş- tirmektir. Bunu bir switeh aracılığıyla yapabilirsiniz. Ama bunu yaparken bilgisayarını almış olduğunuz fir- manın garanti koşullarını gözardı etmeyin.