SABOTEUR 1I Bazı görevlerde kullanılacak kodlar: Görev 1: Kod gerekmiyor Görev 2: JONIN Görev 3: KIME Görev 4: KUJI KIRI MAKİNE DİLİ Bir program hazırlarken kullanıcıdan kontrol altında veri alışı yapmak çok faydalıdır. Böylece kullanıcının veri girişi sırasında istenmeyen sonuçlara yol açacak veri gi- rişi önlenmiş olur. Program Döküm Eki'ndeki PROGRAMI INPUT ko- mutunu geliştiren bir program. Program çalıştıktan sonra ekranın istediğiniz bir yerinde, istediğiniz büyüklükte bir pencere açıp veri girişi yapmanız mümkün. Veri giriş ala- nının büyüklüğü tanımlandıktan sonra, CRSR sağ ve sol tuşlar, INST ve DEL tuşları sadece bu alanda çalışırlar. RETURN tuşuna basıldığında girilen veri, türüne göre T$ veya TI değişkenlerine yerleştiler. PROGRAMI'i yazın ve SAVE edin. Programın yazıl- ması sırasında DATA satırlarının doğru olarak girilme- si çok önemli. Programımız DATA komutlarında giri- len değerleri kontrol ediyor. Eğer bir yanlışlık olursa ça- lıştırıldığında diskete programı makine dili olarak yaz- mayacak,. Program doğru olarak çalıştırıldıktan sonra kendisini makine dilinde diskete SAVE edecek. Bundan sonra bu programı kendi programlarınızda kullanabilirsiniz. kul- lanmak istediğiniz programa şu satırı ekleyin: 5 IF A-—0 THEN A-İ:LOAD “IİNPUT ”,8,1 Eğer teyp kullanıcısı iseniz programınıza ekleyeceğiniz satır şu şekilde olmalı: 5 IF A—0 THEN A-— İ:LOAD “İNPUT * Lel Bu komuttan sonra programınıza aşağıdaki rutini ek- leyin: 10000 POKE 142, LNG:POKE 143, TYP 10010 SYS49152: IF (1 AND ST) THENT$-“ ”:Tl -0 10020 RETURN Bu rutini çağırmadan evvel LNG değişkenine veri gi- rişi alan uzunluğunu yükleyip, TYP değişkeni girilecek verinin türünü belirliyor. TYP —0 karakter türünde, TYP-İ ise numerik veri girişi yapılacak. Veri giriş penceresinin sol ucu o anki kursorun bulun- duğu yerde olacak. Açılacak pençerenin yerini PRINT komutu ile belirleriz. Mesela pencere beşinci satır onun- cu kolondan başlasın. Bunun için 100 numaralı satırı programınıza ekleyin: 100 PRİNT “|HOMEJ) (5 ASAĞI) (10 SAĞAJ”; Bu satırı yazarken tırnak açtıktan sonra HOME için klavyeden HOME tuşuna basın. 5 ASAĞI için 5 kere kur- soru aşağı indiren tuşa, 10 SAĞA için 10 kere kursoru sağa götüren tuşa basın ve tırnağı kapayın. PRIİNT komutuna *;' noktalı virgül eklemeyi unutma- yın. Aksi takdirde pencere istediğimizin bir alt satırına açılır. İstersek pencerenin bir mesajdarı sonra açılmasını sağ- layabiliriz. Pencerenin açıldığı yer, kursorun o anda bu- lunduğu yere göre belirlendiğinden PRİINT komutunu kullanıp pencereyi bir mesajdan sonra yerleştirelim: PRINT “İSMİNİZİ YAZIN:”; Burada da noktalı virgül unutulmamalı. Tırnağı ka- pamadan evvel bıraktığımız boşluk yazdığımız mesajla pencereyi ayırıyor. LNG ve TYP parametrelerini veri girişini kontrolde kullanacağız. LNG değişkeni veri alanının maksimum uzunluğunu belirler. Mesela 10 karakter genişliğinde bir veri girişi istiyorsanız, LNG değişkenine rutini çağırma- dan evvel 10 değerini verin. Bundan sonra girilecek veri en fazla 10 karakter genişliğinde olabilir. Ancak girilen veri 10 karakterden az olabilir. Rutini çağırmadan evvel girilecek verinin türünü TYP değişkenini kullanarak belirlemek gerekir. Örneğimizde karakter türünü seçtiğimizden TYP —0 komutunu ver- memiz gerekir 20 karakter uzunluğunda veri giriş alanını tanımlaya- cak program kısmı şöyile olabilir: 100 PRİNT “İSMİNİZİ YAZIN”; 110 LNG — 20:TYP —- 0:GOSÜUB 10000 Program 10000 numaralı satırdaki rutinden döndüğün- de T$ degıqxenmde kullanıcı tarafından girilmiş veri bu- lunur, Bu rutini tekrar kullanmadan evvel T$ değişke- nindeki veriyi başka bir değişkene aktarmanız gerekir. Aksi takdirde girilen veri kaybolur. Numerik veri girişi- ne örnek olarak 0.00 TL. ile 99,99 TL. arasında değer alabilecek program şöyle olabilir: 69