1 Mart 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 45

1 Mart 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 45
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Her hafta, New York'taki dört dö- nümlük apartman dairesindeki 24 ka- nallı, bilgisayar kontrollü müzik stüdyosunda Hammer, Miami Vice (Kanun Namına) adlı dizinin müziği- ni bestelemekte, çalmakta ve ses ka- rışımlarını yapmaktadır. Program için synhesizer ile hazırlanmış pop- rock türü, güçlü ve büyüleyici müzik- lerin seçme karışımlarını kullanan Hammer, arka planda ise reggae'den rockabilly'ye kadar değişen temalar- dan faydalanmaktadır. Dizinin her yeni bölümüne müzik yetiştirmesi için sadece bir haftası olan Hammer, buna rağmen yaptığı müziklerle eleştirmenler ve halk tara- fından olumlu notlar almakta. Bu alanda yaptığı çalışmalarla Hammer, ikisi de Miami Vice için olan bir kırk- beşlik ve bir albüm ile Emmy ödülü- ne aday gösterilmiştir. 1959'daki Henry Mancini'nin The Music from Peter Gunn adlı plağından sonra lis- telerde zirveye tırmanan ikinci tele- vizyon müziği albümüdür Miami Vi- Ce... Bütün bunları elde etmek için Hammer, en yeni bilgisayar kontrollü elektronik aletlerin şaşırtıcı güç ve be- cerilerinden faydalanmıştır. Sadece birkaç yıl içinde teknoloji, alışılmışın ötesinde ve karmaşık müziklerin ya- ratılabileceği cihazları bir müzisyenin tek başına kullanabileceği hale getir- miştir. Hammer, haftalık sihrini bir dizi synhesizerler, elektronik davul- lar, klavyeler, gitarlar ve ses örnek- leme birimlerine ilaveten hard diskli bir bilgisayarla gerçekleştirmektedir. Bütün bu aletler bir MIDI (ing.: Mu- sical Iİnstrument Digital Interface) va- sıtasıyla birbirine bağlanmış durum- dadırlar. Gariptir ki, tam anlamıyla bir Amerikan polisiye dizisi olan Miami Vice programının müziklerini Çekos- lovakya'da doğup büyümüş ve klasik müzik eğitimi görmüş olan bir besteci yapmaktadır. Ancak bugün 38 yaşın- da olan Hammer, artık Amerikan müziğinin yabancısı değildir. 1968 yı- lında Prag'dan Amerika'ya gelen Hammer, çok yönlü bir besteci ve müzisyen olarak kendini derhal gös- termiştir. Hammer, diğerlerinin ya- nısıra, Sarah Vaughan, Mick Jagger, Jeff Beck, John McLaughlin, Carlos Santana, Billy Cobham, Stanley Clarke ve Al DiMeola gibi pekçok caz ve rock yıldızıyla birlikte çalışma- lar yapmıştır. The Mahavishnu Orc- hestra isimli caz-rock grubunun ku- rucularından olan Hammer, Mick Jagger'in ilk solo albümü olan She's The Boss'ta da çalmıştır. Tek kişilik bir orkestra olarak Hammer, Miami Vice dizisinin 60 da- kikalık her bölümü için yaklaşık 20 dakikalık müzik yapmaktadır. Ham- mer'in evindeki stüdyosunun kalbi- ni bir adet Fairlight CMI (Computer Musical Instrument) synthesizer oluş- turmaktadır. Ancak Hammer, bunun yanısıra birçok müzik aletinden de faydalanmaktadır. Bir klavye, bir adet Steinway akustik piyano, bir adet Yamaha DX7 synthesizer, bir adet Amerikan Modular İnstruments (MDS-1) gitar sistemi, bir Roland Jupiter-8 klavye, bir 1978 Fender Stratocaster elektrogitar, bir PC XT bilgisayar ve bir dizi modüler destek aleti Hammer'in müzik yaparken kullandığı gereçlerdir. Hammer'in günümüzde yaptığı iş, geçmişte ancak bir oda dolusu müzisyen tarafından gerçekleştirilebilirdi. Bu sayımızda size Hammer ile Compute Gazette arasında yapılan bir söyleşiyi sunuyoruz. Gazette: Elektronik müziğin büyü- yen gücünü ve yeteneklerini ilk gören- lerden birisiniz. Dijital müzik aletle- ri ve bilgisayarın günün birinde insan performansının erini alması konu- sunda ne düşünüyorsunuz. Hammer: Bunların hiçbir zaman öne geçeceğini düşünmüyorum. Be- nim düşünceme göre bunlar, müzik alanında büyük gelişmelere yardım- cı olacaklardır. Bu araçların müzis- yenlerin veya seslerin yerini alacağı- nı düşünmüyorum. Bazı sesler size geleneksel aletleri anımsatabilir, an- cak hâlâ bu cihazların bulunmasın- dan önce, ortaya çıkarılması müm- kün olmayan bazı seslerden oluşan büyük bir dünya var. Kanaatimce en büyük vaat bu; gerçekten şimdiye ka- dar hiç duymadığımız bazı sesler or- taya çıkmakta ve çıkmaya devam edecektir. 45

Bu sayıdan diğer sayfalar: