12 Mart 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 8

12 Mart 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 8

Baçünkü program İstanbul radyosu Oğ e neşriğatı: - Saat 12,30 heştiyatı. Akşam neşriyatı: Saat 18,30 Eminönü Halkevi gösterit kolu | tarafından bir. temsil — 19 Mandolin ve gitara: Zekeriya Tavman ve gitirist Fiarder — 19,30 Konlerans: Üniversite na- — amına Prof. Obendorfer ( İosan kanseri ve mücrdelesi) —19,55 Borsa haberleri —20 Sadi Hoş- ses ve arkadaşları tarafından Türk müsiksi ve balk şarkı- ları — 20,30 Hava raporu — 20,33B. Ömer Rıza hıs:ındın arapça söylev — 20,45 hat Özdenses ve arkadaşları tara- Fadan Türk musikisi ve halk şarkıları (Saat ayarı ) — 21,15 Kâsik Türk musikisi: Nuri Halil ve arkadaşları tarafından — —21,50 Orkesira—22,45 Ajans — haberleri — 23 Plâkla sololar, opera — ve operet parçaları — 23,20 Son haberler ve — ertesi günün programı. Ankara radyosu Öğle neşriyatı: Saat 12,30 Muhtelif plâk neşriyatı — 12,50 Plâkla Türk —musikisi ve halk şarkıları — 13,15 Dahili ve ha- rici haberler. — Akşamneşrigatı: Saat 18,30 plâk neşriyatı — 18,35 Çocuk: lara karagöz: (Küçük Ali)—19,15 Türk musikisi ve halk şarkıları: (Servet Ahmet ve arkadaşları) “-20 Saat ayarı ve arapça neşri- 'yat — 20,15 Türk musikisi ve halk şarkıları ( Salâhaddin ve arkadaşları) — 21 Hukuki ko- — muşma — 21,15 Stüdyo salon — erkestrası — 22 Ajans baberleri —İN2,15 Yarınki program. — Mühtelif Avrupa istasyonları- min bu akşamki program özü: Senfoniler: 9,15 Berlin kısa dalgası: Sen- fonik konser (Beethovenin Ero- — €a senfonisi, (11,45 Devamı). — Hafif konserler: 7,10 Berlin kısa dalgası: Kon ger saati, ( 8,15 devamı), 9,30 Paris Kolonyal : Plâk konseri, — 10,15 Berlin kısa dalgası: Halk — musikisi, 10,45 Paris Kolonyal; — Plâk konseri, 13 Berlin kısa — dalgası: Hafif musiki, ( 14,15 — devamı), 14,25 Bükreş: Mandolin -orkestrası, 14,15 Paris Kolonyak Konser takli, (15 keza ), 16,30 Paris Kolonyal: Lucien Goldi orkestrası tenor, 17,45 Berlin kısa dalgası: Halk konseri, (18,50 devamı), 18,05 Bükreş : Tandin orkestrası, 16,30 Mos- kova: Konser nakli, 19,15 Ber- Si kısa dalgası: Yeni musiki — gppopürisi, 19,15 Bükreş: Konser — makli, 19,30 Moskova: Konser makli, 19,35 Peşte:Çigan orkes- trası, 20 Moskova: Konser, - 20,45 Viyana: Karışık enstrü- — mantal konser, 21,45 Berlin — kısadalgas: Dünyanın her tara- fında dinlenen düğün musikisi, 22,20 Peşte: Orkestra, 22,45 Bükreş: Konser makli, 23,30 Peşte: Çiğan orkesterası, — Operalar, operetler: — 13,15 Bükreş:Müntahap ope- oralardan plâklar. Oda musikisi: 17Viyana:Ev musikisi konseri, 123,20 Viyana, Graz: Viyana ku- #ttet konseri, Resitaller: 18,40 Brüno: En yeni şarkı- Tardan piyano refakatile, 19 Moravska-Ostrova: Halk şarkı- ları, 19,15 Viyana: Viyana şar- kıları, $ ç. - Dans müsikisi: 21,15 Bükreş, 24,15 Peşto, RADYO İhanmak iktiyacıi Bi sürpriz ——— — Başı 4 üncü sahifede — Onu okuduğum zamâan ne kadar Plâkla Türk musikisi — 12,50 | mes'uttum. Raphael ve Julie Havadis — 1305 Plâkla Türk | muhayyilemde ne kadar ilâhi musikisi — 13,30 Mahtelif plâk | bir bayal olarak canlanmıştı. (kSpres bizi biribirimizden ayır: Bugün — düşünüyorum. Oaların plâtonik aşklarını nasıl keadime mal ederek derin bir iç çekmesiyle rubuma - sindir- miştim, ve gene vasıl bu aşkın mevcudiyetine büyük ümitlerle bağlanmıştım. Onlar bütün kudretlerile biri- birlerini seviyorlardı. Fakat genç adam hergün dağlarda onunla tek başına gezmesine rağmen yalnız onun - elini öpebilmek küdretini kendinde görebilmişti ve ondan da İfazla birşey iste- miyordu, En büyük arzuları bi- ribirlerinin gözlerine bakarak orada saadeti görmek ve ken- dileri için çok gördükleri bu saadetin fazlalığını ellerinden kaçmasından — korkarak — ağla- maktı. Bir gün genç adam keadi oldasıyla onun odasımı ayıran tahta kapıdan öbür tarafa geç: mek için nasılsa kapıldığı be- şeri bir ihtirasla kıvranırken genç hasta kız: * — Aramızda olan ve bizi biribirimizden uzak tutan bu duvar mıdır?. Yoksa bizim ira- demiz ve andımız mı?. Haydi bakalım!. Adımınızı tutan yal: nız bu maddi hail ise onu aşa- bilirsiniz., Demiş ve kapının sörgüsünü çekmişti. Onlar birçok geceler biribi- rinin yanında gözleri gözlerin- de geçirdiler. - Aşkı Allah ola- rak tasavvur ediyorlardı. On. lar biribirlerinin Allahıdır. Hal- buki Allaha malik olunabilir mi? İşte onlar bu şekilde yaşa- dılar ve gene bu şekilde öldü- ler. Ölümün, dudaklarında en son soğattuğu kelime gene bi- ribirilerinin isimleri oldu. Raphael.. İşte aşk, aşk diye kalbimizin titriyerek üzerinde durduğu mefhumun timsali, Fa- kat ne yazık. Buna bayatta bir kere olsun rastlıyamıyoruz. Lâ: kin gene mesüduz. Çünkü bir ihtiyaç vardır; inanmak ihtiyacı ve biz muhayyilemizde yaşıyan bu körü körüne inanmıyo- İk medeniyet hamlesindeki insanlar nasıl bu ihtiyaç dola- yısile Allaha inanmışlarsa biz de mukaddes bir varlık olarak tanıdiığımız. bir mevcudiyetin *velevki aksi olsun - bakirliği hakkında inanmıyuruz. Niçin? Çünkü hayat denilen bu gü rültünün, patırdının içerisinde insanı ayakta tutacık yegâne şey bir istinatgâh aramaktır ve insan bu istinatgâhı inanmakta bulmuştur. Hatta daha eski za- Manlara gidecek olursak en mühim olarak septikleri görü- Tüz. Bunların doğurduğu “sep- tisizm, mesleği biraz dikkat- tice tetkik edilirse görülür ki bunlar bile hiçbir şeye inanma- makla beraber gene birşeye inanmışlardır.. O da hakikati bulmak — için tetkik ettikleri *doğmatizm , — “Rasyonalizm, bi muhtelif felsefi mekteple- ri gene birinin doğru olma- sıdır. İnsan hayatta muhtelif şey- lere inanır. Faka en tesirlisi ve umumisi aşktır. Ne mesud insanlardır ki onlar, hakikatin içine girmeden yaşayıp ölmüş- lerdir. Ankara: 2/3/938 Başvekilimizin en son resimleri Büyük eb'atta Başvekilimiz B. Celâl Bayarın fotoğrafileri yalnız Hacı Alipaşa otelinde foto, ressam B. İsmailden teda- rik edebilirsiniz. —e .— — Başı 4 üncü sahifede — hayet 1,5 öene gibi bir ayrılık. — Evden korkuyorum Saflet. Bir iki dıl:il;ı!sonrı kalkan | | mıştı. Geride şimdi benim için sallanan bir kol ve ağlıyan bir çilt yeşil göz kalmıştı. * v 1,5 senede ancak — onunla pekaz mektuplaşabilmiştik. Bu | sene bitince geriye avdetimde maalesef onu orada bulama” mıştım. Rahşan beni unutmuştu — ga- liba, Henüz evime geleli üç gün olmuştu ki arkadaşlarımdan biri beni ziyarete gelmiş ve bu zi- yaretinin sebebini şöyle izah etmişti: — Saffet bugün arkabamdan bir kız evleniyor. Bilirsin, ki onlara hediye verebilecek halde değilim. Fakat bir sürpriz de yapamaz değilim herhalde. Bu: nun için bana tabif yardım edersiniz değil mi? — Elimden geldiği kadar evet. — Pek basit ben seni on- lara takdim edeceğim, sende kemamıadan bir. parça, —Kabul. Ne vakit. — Öh senne iyi arkadaşsın. Bu akşam saat yedide. « .. Saat yedi. Oradayım. Arka- daşım beni evvelâ yeni nişan- hlara takdim etti. Fakat ada- | lelerim gayri iradi gerildi ve sonra gevşediler. Ondan sonra ne olduğunu bilmiyorum. Yalaız hâlâ hissettiğim birşey — vardı, o da elimin üzerindeki göz yaşları. N hayet takdim işi bitmi şti. Arkadaşım yiksekce bir yere çıkarâk beni misafirlere takdim ve hııııı-dııı onlara bır parça n istikametini Rah- şanın üzerinden ayırmadan en çok ikimizin sevdiği' bir parçayı çalmağa başladım. Kemanımın sesile bütün bir salon akmıştı. Herşey değiş mişti. Hatta o bile.. Değişmiyen yalnız ben ve kemanımın se- siydi. Parçam bitince kendimi artık orada fazla bulduğumdan der- hal çekilip gitmek istediğim vakit önüme Rahşan dikilmişti. Gözlerimin ta içine kadar bak- tı ve: — Satfet, dedi, ben ailemin kurbam öoldüm. Beni affet... Dedi ve gözlerindeki yaşı sil- meğe çalışarak devam etti: — Senin mes'ut olman; beni gene mes'ut edebilir. Dedi. * “. Artık burada tamamile işim bitmiçti. Ertesi günü gene bun- dan birbuçuk sene evelki istas- yondaydım, fakat bu seler kim- seyi beklemiyordum. Biraz sonra istasyondan ay- rılırken geride benim için artık hiçbir kol sallanmıyordu. Kan ve ateş diyarı — Başı 1 inci sahifede — İerüiyor. İhtilâlciler, ( Albasete ) şehri istikametinde ileri harekâta de- vam ediyorlar. Paris, 11 (Radyo) — Cum- huriyetcilerin, Saragosa cephe- sinde cansiparâne harb etmekte oldukları ve kadınların bile ateş hattına kadar sokuldukları bil- diriliyor. 5.. ARADDUN. — Sit —e dŞi — 'AvuSturya Başvekili 1? Mart Şuşnig ııstıfa etti.. Vaziyet karışıktır. — Başı 1 nti tehifede — Müu gazetelerinin hücumu Berlin, 11 (AA) — Bu sa- bahki Berlin gazeteleri Avus» turya plebisitine karşı siddetli hücumlarda bulunmaktadır. Al- man gazeteleri bu plebisitin demokratik prensiplere - katiy- yen uymadığını söylemekte ve gerek Avusturya kanunuesasi- sine ve gerek reylerin verilme- sinde hakkaniyete muhalif bu- Tunduğunu ileri sürmektedir. Volkişer Beobahter diyor ki: “*M. Şuşaigin Avusturyadaki Alman milletine karşı kullan- dığı üsüller nazarı dikkate alı- nırsa bütün memleketin bugün heyecan içinde bulunduğu pek tabil gözülmelidr.. Borsen Çaytung diyor ki: *Federal — Başvekil — lehine Grazda yapılan komünist teza- hürleri bilhassa şayanı kayıttır. Ve bunlar Şuşnigin ne gibi bir vaziyet — doğurmuş — olduğunu gösterir. , Avusturya ihtiyatları silâh altına alındı Viyana, 11 (A.A.) —Başvekil M. Şuşnig 1915 doğumlu olup evelce on ay hizmet yapmış bulunan — bekâr ihtiyatları bir talim müddeti için silâh altına çağırmıştır. Bu tedbirin alınma- sına sebep plebisit esnasında nizamı temindir. Silâh altına çağrılanlar der- hal garnizonlara iltihak edecek- lerdir. Alman gazeleleri Viyanada sansör ediliyor Berlin, 11 (ALA.) — Viyana- daki Alman sefareti, - Alman gazetelerinin sansöre tabi tutul- ması hakkında alınan tedbrleri Avusturya bükümeti nezdinde protesto etmiştir. Almanyanın notası Paris, 11 (Radyo) — Berlim den bildiriliyor: Almanya Haric'ye Nezareti, bugün Avusturya Hariciye Ne- zaretine bir nota vermiş ve Başvekil doktor Şuşnigin istifa etmesini, Başvekâleti Naziler e Dabiliye Nazırı Seys teslim eylemesini — bil- dirmiştir. Almanya Hariciye Nezareti- nia bu notasında, Başvekil dok- tor Şaşvigin ademi istfası ha- linde alınacak tedbirler için Almanyanın serbest olduğu ve bu baptaki hakkını muhafaza etmekte bulunduğu bildirilmek- tedir. Avusturya Başvekili Şuşnig, bu ültimatom üzerine İtalya Başvekiline müracaat etmiş ve vaziyeti bildirmiştir. Şaşnig sözünü tutmamış Vıyana, 11 (Radyo)— Alman taraftarı — gazeteler, — Başvekil Şuşnige hücam etmekte ve Hitlere verdiği sözü tutmadı. gını Bergezhalfende konuşulan: lar hilâfına hareket ettiğini ya- zıyorlar, Bavyera hudutlarında askeri tertibat Berin, 11 (Radyo) — Bav- yera hudu!larında Alman as- kerin n aldığı tedbirler, Avus- turyada başgösteren kargaşalık dolayısiledir. Vatanseverlerin nümayişi Viyana, 11 (Radyo) — Var tanseverler, bugün muazzam hir apmışlar ve ellerinde bayrakları — olduğu halde, büyük caddelerde do- laşmışlar ve Başvekil Şuşnig lehine tezahüratta - bulunmuş- lardır. Bu esnada, otobüs, tram- vay vesaire gibi nakil vasıla- ları durmuştur. Vaziyet naziktir Viyana, 11 (Rıdyo) — Va: ziyet, çok naziktir. Avusturya: hlar, Naziler lideri ve Dahiliye Nazırı Seys İokuasın, ya Na- zilere sükünet tavsiye etmesini veyahud da, kabineden çekil- mesini istiyorlar. Voön Papen Berline gitti Viyana, 11 (Radyo) — Von Papen, bugün tayyareyle Berline gitmiştir. Viyanada arbedeler Viyana, 11 (Radyo) — Bugün sast 13 de üniversite önünde arbedeler olmuştur. Zabıta, nü- mayişçileri sopalarla dağıtmak teşebbüsünde bulunmuştur. Hâdiselerin Avrupada yaptiği akisler Paris, 11 (Radyo)— Avustur- ya hâdiseleri, bütün Avrupada tesirini göstermiştir. Paris ve Londrada mühim hâdiselerin vukuuna intizar edilmektedir. Amele, Şuşnige rey verecekli Viyana, 11 (Radyo) — Amele partileri Pazar plebistinde Şuş- nige rey vermeği — kararlaştır. mışlardır. Alman ordusu harekete geçti İstanbul, 11 (Hususi) —Avus- turyada vaziyet son derece ka- rışıktır. Son gelen bir haberde Alman ordusunun — Avusturya üzerine yürümek maksadile'ha- rekete geçtiği bildirilmektedir. Diğer bir haber ise, ordunun Avusturyaya doğru ilarlediğini bildirmektedir. Maamalh bu hususta resmi ve kat'i, tam bir malümat alınamamıştır. Hudutlar kapandı Viyana, 11 (Radyo) — Salz- burgtan Çekoslovakyaya kadar olan Avusturya hudutları ka- panmıştır. Vıiyana, 11 (Radyo) — Avus- ; turya-Almanya hududunda mü- him tedbirler alınmıştır. Ingiltere ve Fransa hâdiseleri takip ediyorlar Paris, 11 (Radyo) — Hari- ciye Nazırı İvon Delbos, bu- gün Alman sefirini kabul etmiş etmiş ve Avusturyada baş gör teren vaziyet dolayısile uzun müddet konuşmuştur. B. Delbos, müteaki ben Âvus- turya sefirile de görüşmüştür. Alâkadar mehafil; Fransanın, Avusturya hâdiseleri münase- betile İngiltere ile skı bir te- mssa geldiğini ve hâdi dikkatle takip edildiğini dirmektedir. Plebisit geri kaldı Viyana, 11 (Radyo) — Önü- müzdeki Pazar günü (yarın) ya- pılması mukarrer olan plebistin, Başvekil Şuşaigin emrile tehir edildiği söyleniyor. Bitlerin riyasetinde bir kon- Jerans toplandı Berlin, 11 (Radyo) — Von Papenin V.yanadan avdeti mü- nasebetile bu gece Hitlerin riyaseti altında müh m bir kon: ferans akdedilmiştir. Alâkadarlar, bu konlferansta Avusturya hakkında mühim kar rarlar alındığı beyan ediyorlar. Avuasturga - topraklarına girdiler Viyana, 11 (Radyo)— Alman- ların, Avusturya hudutlarında asker yığdıkları ve Salzburğa girdikleri söyleniyor. Son haberler, Avusturya top- raklarına girenlerin Alman ol- mayıp Avusturyalı - olduklarını ve bunların, nasyonal Sosyalist partisine mensup bulunduklarını bildirmektedir. Inkuarın beyannamesi Viyanın. 11 (Radyo) — Avds- turya Nasyonal — Sosyalist'eri lideri ve Dah'liye Nazırı Seys lakuar, bugün bir beyanname neşretmiş halka tavsiye eylemiştir. Rema, 11 (Radyo) —- İtalya siyasal mehafili, Avusturya hâ- dişelerile hiç alâkadar görün- memektedir. Bununla beraber, bugünlerde içtima halinde bu- lunan Faşist meclisinin bu hâ: diseler hakkında müzakerede bulunacağı söyleniyor. Başvekil Şuşnig istifa etti Viyana, 11 (Radyo) —Başve- kil Şuşing, saat 19 da kabineyi içtimaa davet etmiş ve çok uzun süren — müzakerelerden — sonra istifaya karar vermiştir. Şuşnig, halka hitaben neşret- tiği bir beyannamede; milletin- den mezuniyet aldığını ve Avus- turyayı bir Alman işgalinden kurtarmak için istifaya mecbur kaldığını bildirmiştir. Romada hayrette kalmışlar Roma, 10 (ALA.) — Avus turyada plebisit icrası teklifi İtalya mebafilini hayrete düşür- müştür. Ga; işin dahili ve sükünet Şuşnig hükümeti olduğu müta- — Sonu T0 uncu sahifede — CABA IN C BAD S eĞ T A SD AU Fransada kabine buhranı —Beşi T inci sahifede— hakkında izahat vermişlir. — Leon Blum, Eliza sarayından çıkınca. doğruca sosyalist par- tisi merkezine yitmiş ve arka- daşlarile konuşmuştur. Pars, 11 (Radyo) — Radikal partisi — heyeti umumiyesi, bu sabah B. Daladiyenin riyasetim de toplanmış ve uzun müddet müzakerelerden sonra bir be- Yanname neşretmiştir.. Bu be- yannamede; Fransanın bugünkü vaziyeti teşrih edilmekte ve bu- nun 1936 senesindeki vaz yetle kabili kıyas olmadığı beyan edik dikten sonra, halk cephesine istinat edecek bir kabineye mü- zaheret gösterileceği ve fakat teminat istenildiği kaydolun- maktadır. Parti, saat 17 de tekrar top- lanacac ve Leon Blumun vere- ceği izahatı dinliyecektir. n Paris, 11 (Radyo)— B. Leon Blum, kabine teşkili için bütün kuvvetile çalışmaktadır. Blum, keadi partisi ile sık sık temaslarda bulunmaktadır. Yeni kabinenin ' yarın öğler den evel teşkil edılmq olması kuvvetle m Leon Blumün hııusı kâtibi B. Blumel, kabinenin bir an evel teşkili için zaruret hasıl olduğunu söylemiştir. B.Leon Blum, öğleden sonra sabık Başvekil Şotan, Daladye, (Sizer), Leon Berye, Barto ve daha bazı zevatla konuşmuştur. Paris, 11 (Radyo) — Radkal partisi, müzeheret edebilmesi için yeni kabinenin programımı daha evel anlamak istemekte ve bu hususta israr etmek- tedir. Moskova muhakemesi — Başı T inci sahifede— Moskova, 11 (Radyo) — şam üzeri intişar eden restmi bir tebliğde; yüksek mahktme- nin, bugün 21 maznun hakkın- daki davayı İntaç ettiği ve bu davada, beş yüz şahidi dinle- diği, bütün Rus mill n, Rus- yayı parçalamak için, casus'uk suikasd ve ihanetle me'luf olan mahkümlar bakkındaki hükmün biran evel infazını beklediği ve Rus milletinin, Kamaıat Stalinin tayin etmiş olduğu yoldan yürüyerek hedefine va- racağı bildirilmektedir.