12 Mart 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

12 Mart 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Ka e —— — Ingiltere- Almanya müzake- relerine yakında başlana- cağı söyleniyor B n SEN aa De vi Von Ribentrop, İngiltere Kralına veda etmiş ve Çemberlaynla konuştuktan sonra tayyare i!e Bırline dönmüştür Londra, 11 (Radyo) —Alman. ya Hariciye Nazırı Von Ri: bentrop; bugün, beraberinde zevcesi olduğu halde Bukingam sarayına gitmiş ve kral altıncı Jorj tarafından kabul edilmiştir. Von Ribentrop. sefir sıfatile krala arzı veda etmiş ve mamesini geri aâlarak saraydan ayrılmıştır. Von Ribentrop; İangiltere Hariciye Nazırı Lord Halifaks ile İngiltere Hariciye Nezareti müsteşarı Sir Aleksandr. Fan- denman hazır oldukları halde Başvekil Çemberlaya tarafın- dan kabul edilmiş ve iki saat kadar konuştuktan sonra, M. Çemberlayn ile Ledi Çember- layn rarafından şerefine verilen ziyafette refikasile birlikte bu: lunmuştur. Almanya aırieiye Nazırı, ak- şam üzeri tayyareyle Berline dönmüştür. Von Ribentrop ve refikası; Alman sefareti erkânı ve İngil- tere Hariciye Nezarati yüksek memaurları tarafından tayyare istasyonunda uğurlanmıştır. leniyor. Belgrad, 11 (Radyo) — Lond- rada bulunan Alman Hariciye Nazırının -Avusturya hâdiseleri münasebetile — derhal Berline dönmesi bildirilmişrir. M. Mussolini 12 adanın istikbali için yeni talimat vermiş Roma, 12 (Radyo) — İtalya Başvekili M. Mussolini, bugün 12 ada valii umumisi Koat dö Veki Divalizmonu kabul etmiş- tir. Valü umumi, 12 ada hak- kında Mussoliniye bir rapor vermiştir. Riyayet olunduğuna — göre, Mussolini, 12 adanın - istikbali için yeni talimat vermiştir. Prens Oberto Kolordu komutanı oldu Roma, 11 (Radyo) — İtalya vekahdi prens Oberto, kolordu kumandanı ve piyade ordusu müfettişi olmuştur. B. Hov:r Varşovada Varşova, 11 (Radyo) — Ame- rika sabık cumhurreisi B. Ho- ver bugün buraya gelmiş ve karşılanmıştır. Filistinde pışmal kanlı çar- ar oldu . |Araplara tayyarelerle bomba atılmış 32 kişi öldürülmüştür Kudüs, 11 (Radyo) — Araplarla İngiliz askeleri arasında mü- sademeler olmuştur. Hayfada, olmuştur. İngiliz tayyarelerinin, lardan otuz iki kişi ölmüştür. vukubulan arbedeler, çok kanlı Arap çetelerine attıkları botnba- Kudüs, 11 (Radyo) — Bukale civarında İngiliz jandarmalarile Araplar arasında müsademe olmuş, bir İngiliz neferile beş Arap maktul düşmüştür. Papanin ve arkadaşları Leningrad yolunda Leningrad, 11 (Radyo) — Papanin ve arkadaşları, bugün burada bekleniyorlar. Şehir, baştan bâşa bayraklarla — süs- lenmiştir. Baltık hava istasyonundaki Rus tayyareleri, bugün öğleden sonra uçmuşlar ve Papanin ile arkadaşlarının bulun ol düklâri Parman ile Mormansk cıvarlarına birer Rus hayrağı atmışlardır. Yemen veliahdi Yarın İstanbulda bulunacak.. İstanbul, 11 (Hususi) — Av- rupada seyahate çıkan ve halen İtalyada bulunan Yemen imamı Yahyanın oğlu veliahd Hüseyin, Pazar günü şehrimize gelecektir. Veliahdin buradan Ankaraya gitmesi muhtemeldir. Yunanistan- Ar- navudluk Hudutlarında kaçakçılık Atina, 11 ( Radyo ) — Bir jandarma müfrezesi ile Arna- vudluk hududanda kaçakçılık yapan bir çete ârasında kanlı çarpışmalar olmuştur. Portekiz Milli müdafaaya ehemmiyet veriyor Lizbon,11 (Radyo)—Portekiz hükümeti, milli müdafaa işleri- ne büyük ehemmiyet vermekte- dir. Portekiz ordu ve tayyare- cilik için yakında İnagiltere, Fransa ve İtalyadan mütehassıs istiyecektir. Sinemacılık tarihini $ 700,000 figüran - 10,000 atlı asker 300 muharebe fili - 50 yelkenli tariht harb gemisi Yugoslavyada Tarihi kıymeti haiz bir küp bakır para bulundu Belgrad, 11 (Radyo) —Peşte- Galasta, Brok civarında eski Roma devrinden kalma iki küp bakır para bulunmuştur. Zağreb müzesine getirilen bu rin büyük tarihi kıymeti baiz ok duğu anlaşı İmıştır. Fasist meclisi — Kont Cianonun raporunu dinledi Roma, 11 (Radyo) — Faşist meclisi, dün saat 22 de Muş- solininin riyaseti altında top: lanmıştır. « Meclis; parti genel sekreteri vasıtasile Hariciye Nazırı Kont Ciano taralından verilen uzun raporu di)lemiştir. Rapor, biz- zat Mussolini tarafından okun: muştur. Bu toplantıda, parlâmento yerine kaim olacak korporatif meclisinin teşkili hakkındaki kanun da gözden - geçirilmiştir. Faşist meclisi, bugün gene saat 22 de toplanmıştır. Doktor Şaht Tekrar devlet bankası genel direktörü oldu Berlin, 11 (Radyo) —Doktor Şaht, Hitlerin emrile daha dört sene için devlet bankası umum direktörlüğünü deruhte etmiştir. Kaçakcılık Ankara, 11 (Hasusi) —Güm- rük muhafaza teşkilâtı bir hafta zarfında 4 ü ölü 18 - kaçakcı, 212 kilo gümrük kaçağı, bir kilo uyuşturucu madde, 33131 çakmak taşı, bir tüfek, 4 mer- mi, 142 Türk lirası, 41 kesim ve 3 kaçakcı hayvanı ele ge- çirmiştir. Atatürk Etimesud Türkkuşu uçuşlarını takip buyurdular Ankara, 11 (A.A.)— Reisicum hür Atatürk bugün saat 9 da Etimesut Türkkuşu meydanını şereflendirmişlerdir. Vazife uçuşu yapmakta olan öğretmen nam- zetlerinin uçuşlarını takip ede- rek hepsi hakkında izahat al- mışlar, meydan tesisatını ve mak zemeyi tetkik ve Türkkuşu genç- lerine ayrı ayrı iltifatta bulun- muşlardır. Atatürk saat 12 de alandan ayrılmışlar ve gördükleri intizam ve mükemmeliyetten dolayı tak- dir ve memnuniyetlerini izhar buyurmuşlardır" Büyük Şefin bu değeri ölçük mez alâkaları Türkkuşu gençleri Arasında geniş bir sevinç, he- yecan — ve, coşkunluk - uyandır- Miştır. Belçika kralı Başvekille uzun müd. det konuştu.. ” Brüksel, 11 (Radyo) — Kral Leopold, bugün Başvekil Zan- sonu kabul etmiş ve uzun müd« det konuşmuştur. Bu konuşma- lar, istifa etmiş olan Maliye Nazırının yerine getirilecek şah. sın intihabile alâkadardır. Amerika İngiliz notasını aldı Vaşiagton, 11 (AA.) — Pa- sifikteki Kanton ve Enderb ada- Tarının ,Amerika Birleşik dev- letleri tarafından — işğalini pro- testo eden İngiliz notası dün gece geç vakit Amerika Hari- ciye Nezaretine tevdi olun. muştur. B. Hul, gazetecilere bu mes- ele hakkındaki suallerine şu cevabı vermistir. — lagiliz notası yalnız İngil- terenin bu adalar üzerinedki İhukuku bahsindeki ihtirz kayıtları koymakta olduğunu bildirmek- tedir. Hukuk Gazetesi Hukuk gazetesinin 27 - 28 inci nüshaları intişar etmiştir. Bu nüshada Üniversite Or- dinaryüs profesörlerinden Erzu- rum saylavı Saim Ali Dilemre- nin Mili tıbbin ehemmiyetli mevzularına, profesör Mustafa Raşit Belgesayın Türk Temyiz mahkemesi kararlarına, profesör E. Hiaşin Ticaret hukukuna, Sulh hâkimi Tahsin İstanbullu- nun Belediye cezalarına, Cevat Hakkı Özbeyin Vergi tetkikle. rine ait yazılarile, Umumi ajan Emin Âli Durusoyun Şürayı devlet azasından Cudi Özalın ve. daha sair değerli zevatın makalelerini ve tatbikat kıs- mında da istifadeli ictihad ve kararları ihtiva etmektedir: Tek Gözlü MEHİB ANİBAL'in idaresindeki kahraman KARTACALILARI memleket içindeki bozguncular arkadan vurmasaydı ROMA tarümar olur, tarihin gidişi değişirdi in en muazzam filimi aaT sem ürkçe sözlü Tarihi Saheseş Kartaca Muharebeleri Bugün Illllinl_:lırdıu itibaren ELHAMRA Sinemasında vT — Sahife $ Nüfus siyaseti Cumhuriyet hükümetinin yer yer açtığı çocuk hastaneleri ve vilâyet veya belediyeler tara- fından acılan Çocuk haslane- leri, Bakımevleri, Süt damlaları gibi müesseselere yaptığı yar dım, hükümetimizin nüfus mes- elesini bir siyaset olarak kabul ettiğini göstermektedir ki buna ne kadar sevinsek azdır. Son yetmiş senedenberi be- yaz 1rk nüfusunun tezayüdü muvazenesinde, bir gayri tabii- lik ve betaete doğru bir gidiş görünmekte olması, bazı dev- letlerin — dikkat nazarlarınden kaçmadığı cihetle bunlar sıhhi ve rasicn>| esaslara ibtina eden bir nüfus siyaseti takibini çok lüzumlu bulmuşlar ve lâzim- gelen tedbirleri almağa başla- mışlardır. Halıhazırda hayati, iktısadi ve siyasi doktrinler, (aded)in insan cemiyetinde çok önemli bir kuvvet olduğunu ve bu kuvvetin gerek hariçten — geler cek bir tehlikeye karşı bir mu kavemet teşkil edeceğini ve gerek ıktısadi hayatta refah ve saadet doğuran bir eleman ok duğunu isbat — etmiştir. İşte (aded)jin bu inkâr edilemiyen vaziyetidir ki, devletlerin nü- fus meselesini, her şeyden evel bir siyaset meselesi olarak ele almalarını ve bir milletin velü- diyet enerjisinin batileşmemesi için çok basiretkâr - olmalarını temin etmiştir. Devletin bir vazifesi velü- diyet enerjisinin batileşmemesi için çok dikkatli davaanması ise, diğer vazifesi de — doğan. ların vaktinden evel ölmemeleri ve cismani, ahlâki kalitelerinin zayıflamamaları için lâzım olan tedbirleri almasıdır. Nüfus meselesinde yüksek bir ihtisası olan G. Grossi (Nöfus meselesi bir milletin mukadderatını tâyin eder) de- mekle hakikatlerin en büyüğünü ifade etmiştir. Bir ailenin velü- diyet hassesinin, bir milletin teşekkülünde en başta gelen bir eleman olduğunu unutma- mak icap eder. Eskiler bu ha- kikati idrâk ettikleri içindir ki, harplerde ölenlerin karılarını bekârların almak (mecburiye- tinde olduklarına dair kanunlar neşretmişlerdir. Tarih tetkik edilecek olursa görülür ki eski- ler; nüfusun içoğalmasının ve ferdlerin cismani ve ahlâki ka- litelerinin sağlam olmasının bir memleketin müdafaası noktasın- dan fevkalâde ehemmiyetli ol duğunu gayet iyi takdir etmiş- ler ve bunun için lâzım olan çarelere baş vurmuşlardır. Türk, Yunan ve Romalılarda bunu pek iyi sezdikleri için doğum hakkında ve bilhassa ferdlerin cismani ve ahlâki kalitelerinin sağlamlaştırılması hüsusunda ek den geleni yapmışlar ve bu su- retle nüfusun bir kuvvei oldu- ğunu tebarüz ettirmişlerdir. Bir müellif, cihanşümul Roma inhi- tata uğramış ise bunun sebebini nüfusunun günden güne azal. masında aramak icap eder, di- yor. Yazan: N. $. E. Çocuk doğurmamak, doğan cocuklara, doğuran analara iyi bakamamak bugün Avrup için bir âfet, bir musibet haline gelmiştir. Renkli ırkların tehdi- dine maruz bulunan maâasır me- deniyetin istikbali için buna bir çare aramak mecburiyeti hasıl olmuştur. Her ne kadar bazı kimseler nüfusun çoğalınasını bir tehlike olarak gördüklerini söylerlerse de hakikat tamamile bunun aksinedir. Bu mütalca iktısadi noktai nazardada tet- kik edildiği takdirde kıymetsiz dir. Çünkü nüfusu çok - olan memleketlerde refah - vesandet daha fazladır. Nüfusun azalma: sı alışverişin azalması demek- tir ki, bu vaziyet de krizi do« ğurur. Nüfusu çok, genç ve kuvvetli olan bir millet, daha refah ile yaşamağa, harici bir tehlikeye karşı daha iyi müdafaada bu- lunmağa ve nüfusu az ve kali- tesi bozuk olan diğer bir mille- tin mecburi hürmetine mazhar olmağa mamzejtir. İrklar ara- sındaki nüfus farkı, — istikbalde zuhur edebilecek bir harbın ne- ticesini şimdiden belli edebilir. Bugün Sarı ırkın nüfus miktarı- 700 milyon olarak yani dünya yüzündeki mevcud nüfusun üçte birinden fazla olarak tahmin — edilmektedir. Bu adede Habeşler dabil olmak üzere 145 milyon zenci, 355 milyon Hindli 50 milyon Amerika Hindli- ve melezi, 76 milyon Malezyah ve ikinci kıs sım irka mensup 76 milyon nüfus ilâve edecek olursak be* yâz ırka mensup olmiyan irk ların miktarı bir milyar dört yüziki milyonu balur. Bu bir renkli ırka mukabil Avrupada, Metiterranece havzasında Avust. ralyada ve iki Amerikada (Af- rikanın bazı mıntakaları müs tesn) oturan beyaz ırkın mecmu nüfusu 678 milkondan ibarettir. Bizim en büyk vazifemiz teh- likeli bir nikbini içinde bulu. — manlara, nülusun —azalması bir memleketin milli müdafa cep: hesini zaçıflatmak olduğunu, iktısadı krizler doğulduğunuş yaşamak ve refah ve saadet temini için nüfusun çoğalması lüzümunu bildirmek elmalıdır. Bu asrın başlangıcında bazı nüfus siyaseti — nazariyatçıları (aded) den fazla kalitenin lâ zım olduğu iddiasındavdılar. Bu doktrin yeni değildi. Ta platon zamanındanberi mevcud idi ve Platon bu doktrininin en kuvvetli bir taraftarı olarak şöhret bulmuştu, fakat eski Roma imparatoru Platonun bu fikrine şiddetle muhalifti ve neşrettiği kanunlarla imparâtor- luğu yıkacak olan bu doktrini ortadan kaldırmağa çalıştı ve muvaffak oldu. Fakat son za- manlarda kalite meselesi yeni- den canlandı ve bâzı memle- ketlerde de cerrahi müdahale- lere bile başlandı. t Biz (aded) in (kalite) den sonra gelmesi doktrinini kabul etmiyoruz ve bunun burada da — sonu 6 ıncı sahifede — j