30 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

30 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

€ Yaz hazırlığı Kışlıklar kaldırılırken dikkat edilecek noktalar Kışlık elbiseleri, paltoları, manto ve kürkleri kaldırmak zâmanı geliyor. Bunları sandıklara, bohçalara yerleş- tirirken hepsinin temiz ve lekesiz ol- ması lâzımdır. Küçük bir leke elbise- yi güvenin kesmesine sebep olur. Kalm eşyaları, yünlü elbiseleri silk- meli. Örme bluzlar, svelerler yıkan- madan kaldırılmamaldır, Yünlü elbi- #elerin yerleştiği sandıklara naftalin, tane halinde biber, tütün koymak çok iyidir. Kürk mantolara ve mento yakala- rma en fazla itina edilmelidir. Bunla- rı fırçalamalı ve ince bir çubukla vur- malıdır. Bir kaç gün güneşe serildik- ten sonra her tarafına'güvelere karşı kullanılan #lâçları tulumba ile sık- mak, bilhassa asılı durdukları dolabın bir köşesine bir tabak içerisine iki kahve kaşığı (paradichlorobenzine) de-| nilen ilâçtan koymak muvafıktır. Her eczanede bulunan bu ilâcın kokusu Moştur. Güvelerden maada yumurta- larını bile mahveder, Fötr şapkaların üzerlerinde buluna- bilecek lekeler ve kirler benzinle te- mizlendikten sonra gazetelere sarıla- rak kaldırılmalıdır. Yünlü çoraplar, fanileler yıkanma» lı, sökükleri dikilip örülmeli, bohçala- mırken naftalinlenerek saklanmalıdır. Erkek elbiselerinde ve paltolarında kalın yünlü kumaşlar fazla toz çektik: leri için kaldınlırken güzel silkele- mek, hattâ ince bir çubukla vurduk- tan sonra fırçalamak lâzımdır. Eğer mümkünse elbiselerin her bi- ri tahta askılara geçirilerek ceplerine ve her tarafına naftalin koyarak ayrı ayrı bohçalanıp öylece sandığa yerleş- tirilmelidir. Bunlar kaldırılmazdan evvel düğmeleri elden geçirmeli, leke- si bilhassa yakasında terin bıraktığı kir versa mutlaka temizlenmelidir. Ceketi bir masa üzerine yayarak el dayanabilecek sıcaklıkta sabunlu su içine yünlü bir kumaş batırarak bas- tıra bastıra yakayı silmeli, Sonra te- miz sıcak suya başka bir bez batırarak yakayı bol bol silmeli, kurumağa bi- Yakmalıdır. Yaka kuruduğu zaman üzeri akçil gibi durur bu defa da benzinle sildik- ten sonra kurutmalı ve ütülemelidir. Bu suretle kaldırılan eşya kış ipti- dasında lâzım olunca tertemiz ve ha- ır bulunur. Şişelerdeki levanta kokusu nasıl izale edilir? Levanfa şişelerini temizlemek için- de kalmış olan kokuyu yok etmek çok güç bir iştir. Yalnız bu şişelerin içerisine su doldurup ta bir kaşık toz hâlinde hardal atılır ve 24 saat bıra- kılırsa koku kolayca zail olur. Eğer tamamile çıkmazsa şişeyi tekrar su doldurup hardal koymalı ve arasıra çalkalamalıdır. bah aç karnına ve kahvaltıdan yirmi dakika evvel bir bardak çok sıcak su içmeli. Eczaneden 10 gram sülfate de sou- de, 6 gram bikarbonat de soude, 4 gram (fosfat) phosphate de soude, ve 2 gram citrate de soude alarak ka- rıştırmalı, bir kutu içinde saklamalı, Her sabah içilen sıcak su içine bir tu- tam bu ilâçtan atılırsa tesiri fevka- Jâde olur. İpek çorapları nasıl muhafaza etmeli İpek çorapları muhafaza etmek için yıkamazdan evvel en küçük deliği ve- ya ilmek kaçığını tutturmak lâzımdır. Yıkarken suyun ılık olmasına dikkat etmeli, Sıcak su iyi değildir. Güzelce çalkaladıktan sonra bir kaşık sirke karıştırılmış su içerisine batırmalı, beş dakika kadar durduktan sonra hafifçe sıkarak gölgede kurutmalı, “4 Sayfiye evlerinde divanlar yahut hasır koltuklar üzerine konan basit, fakat zarif yastıklar hoşa gider. Şimdiden yapılması lâzım gelen bu yastıklar için iki model neşrediyoruz. Bunlar basit olmakla beraber modern ve güzeldir. 1 — Etrafı koyu ortası açık bej ke- | Sa RR ADN 2 NA, ten üzerine kırmızı ketenden gelincik yapılmıştır. Bunların etrafı ve içeri | İ zeri kırmızı koton perle ortaları siyah koton perle ile işlenmiştir, İ 2 numarada bunların nasıl işlene- | | ceği gayet iyi anlaşılır. 3 — Açık yeşil kelen üzerine beyaz yahut sarı ketenden zambak kesilerek aplikasyon yapılmıştır. (4) Yaprağı koyu yeşil ketendir, Yastığın etrafı da koyu yeşildir. Bu yastıklar arzu edilirse ipekli ü- zerine kadife çiçek olarak da yapıla- bilir. .. . Gözlere ve cilde .. ya faydalı bir ilâç Gözlere ve cilde cidden faydalı ve pek ucuza msi olan bir ilâç tarif ede- ceğiz: Küçük bir cezve içerisine bir tutam çay ve yedi tane Alman papatyası koy- malı, üzerine üç çorba kaşığı gül sü- yu koyduktan sonra ateşte iki daki- ka kaynatmalı, Hasıl olan koyu kahve rengi suyu bir tülbentten süzmeli. İki yüz gram su alabilen tapalı bir şişe içerisine bu suyu koyduktan son- ra üzerini (hamamelis) msi mukatta- rı doldurmalı. (Hamamelis mai mu- kattarı eczanelerde satılır.) Ara sıra bu ilâçla bir pamuk ıslatarak gözler üzerine kompres koymalı. Ayni ilâçla ıslatılan pamukla yüz silinir ve yanaklara kompres konulur- sa cilt berraklaşır güzelleşir, © Çikolata mayonezi Yağsız şekersiz bir tatlıdır. Yapıl ması pek kolay, yenmesi pek lJezizdir. Kilo ile satılan çikolatalardan beş | çubuk almalı, makineden geçirmeli yahud rendelemeli, Bir çorba kaşığı su ile hafif ateşte ezerek pişirmeli. Beş yumurtanm akları ile sarılarını biri- birinden ayırmalı, yalnız sarılarını ka- şıkla ezerek içerisine ilik çikolatayı ilâve etmeli, Mayonez gibi daima ayni tarafa çe- virerek karıştırmalı. Kalan beş yu- murtanın akını telle vurup sertleştir- meli ve çikolataya ilâve etmeli, karış- tırmalı. Derin sırça bir tabağa, yahut ayrı ayrı dondurma kadehlerine, kü- çük sırça boşat kâselerine dökerek üç dört saat buz dolabında bırakmalı. Buz dolabi. yoksa beş altı saat, hattâ daha fazla serin bir yerde durmalı. Bu çikolata mayonezi bisküi, yahut Fayans ve tabak- ları yapıştırmak #vde kırılan fayans tabakları yapış- tırmak zannedildiği kadar güç bir İş değildir. i Bir parça âdi cam almalı, on daki- ka kaynar su içinde bıraktıktan son- ra, birdenbire soğuk suya atmalı ve bir havanda ince toz gibi oluncaya kadar dövmeli, Bu tozu bir mermer üzerinde yu- murta akı ile karıştırmalı ve hasıl 0- Jan krem kırık yere sürerek iki par- çayı yapıştırmalı. Elleri ve kahve telvesi Eiler yıkandıktan sonra kahve tel- vesi ile uvulursa eller yumuşak ve be- yaz olur, AŞ kekle yenir. Üzerine makineden geç- miş badem, fmdık, yahud krem şan- tiyi, meyva şekerlemesi konulursa da- ha nefis olur, 30 Mart 1937 — Moda haberleri Redingot biçimi pardösüler, a- şağısı bol etekler, sutaş, boncuk, pul ile işlenmiş bluzlar, dantel bluz ve elbiseler son modadır. Keten ve filâfil elbiseler üze- rine renkli sicimden ve tahta bon- cuktan yapılmış kemerler konula- caktır. Valensien dantelle süslenmiş muslin elbiseler çok giyilzcektir. k Kumaştan olsun, deriden olsun kemerlerin ön kısımı ve to- kası arkadan daha enli olmalıdır. Açık renk fötrden kenarsiz bir şapka ile ayni fötrden bir yaka ve kemer siyah bir elbiseyle giyile- cektir. X Mustinder, organdiden yöpi lacak elbiselerin etekleri uzun ve çok bol olacaktır. * Pembe, kayısı rengi, tuğla rengi, leylakı ve bilhassa açıklar en koyusuna kadar sarı rengi yaz için en çok beğenilen renklerdir. Emprimelerin çiçekleri veya resimleri gayet küçük olacaktır. A Fi dişinden ve sedejten düğ- melerle kemer tokaları yazlık elbi- seleri süsliyecektir. Redingot biçimi attı düğme ile #liklenen mantolar çok rağbet bulmuştur. Açık renk dradan ya pılınca sabahları ve sporda giyili- yor. Öğleden sonra resmi elbise- lerle siyah faydan yapılanlar çok görülüyor. UŞKULLERE CEVAP Et mi, sebze mi? Kadıköy Nilüfer: 1 - Fazla et yiyenle- rin bunber, sebre va meyva yiyenlerin ise halim selim olduklarına inanmak doğru değildir. Siz yirmi iki yaşında ol- duğunuz için bol et yiyebilirsiniz, kırkı- 3a geçenler eti azaltarak sebze ile mey« vayı fazla yemelidirler, 2 — Limon ve portakal kandaki kır- mızı küreyvatı artırdıkları için bunları fazla yiyebilirsiniz. 3 — Bunu bir göz doktoruna sorunuz. Yumurta nasil yenir? Tepebaşı Mehmet L: Yumurta kaşık- Ta da çatalla da yenebilir, pişirildiği tar- za bakar. Omlet halinde çatalla yenir, (aufs brouilles) dediğiniz tarzı kompos- to kaşığı ile yenir. Alakok yumurta, bi- çakla yahut küçük kaşıkla tepesi kırılıp çıkarıldıktan sonra, küçük kaşıkla yenir, 2 — Bir kadın ile tanıştığınız zaman kadının size el uzatmasını, bekleyiniz. Daima kadın erkeğe, yaşlı gence, müdür memurlarına, yüksek mevkide olan dun mevkide olana el uzatır. Aksini yapmak Adabı muaşerete muhı Uzatılan eli hafifçe sikip birakmak Iâ- zımdır. Eli fazla sıkmak, yahut kendi eli içinde uzun müddet tutmak terbiyeye muvafık değildir. 3 — Bunun kaidesi yoktur. Umumi- yetle koca karısından bir kaç yaş büyük- tör. Fakat karı kocanın ayni yaşta hastâ kadının daha büyük oluşu bedbaht ol. mal sebep olamaz, 4 — Bizde âdet olmamıştır. Çok su içmek Konya A, R: Hazımsızlıktan ve çok su içtiğinizden şikâyet ediyorsunuz. Bun- ların ikisi arasında büyük münasebetler vardır. Midesi bozulan adam ekseriyet- le fazla su içer, fazla su içenin de mide“ si bozulur, Bunun önüne geçmek için su içmeği İntizam altına almak lâzımdır. Sabahle- yin kalkınca aç karına bir bardak su içmek faydahdır. Bundan üç çeyrek saat sonra kahvaltı edilmelidir. Kahvaltıdan sonra öğleye kadar su içmemelidir. Öğle yemeğinden bir saat evvel su içebilirsis niz. Yemekten sonra en az dört saat su içmiyeceksiniz, Akşum yemeğinden son« Ta da dört saat su içmemek lâzımdır. Ye» mek arasında su içmemeğe gayret edin, Tahammül edemezseniz yanm bardak suyu azar azar içebilirsiniz. İlk zamanlar bu hususta sıkıntı çeke- ceksiniz. Fakat yavaş yavaş alışırsınız, su içmek ihtiyacı azalır, Azalmazsa dok- tora müracaat edersiniz, Bir defa idrarı: nızı tahlil ettiverek çok su içmeği icab ettiren bir ânza olup olmadığım anla. mak da faydalıdır,