30 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

30 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Bu Sahahki Teleraflar Başvekil 12 nisanda Belgrada hareket ediyor Romanya başvekili 6 nisanda Ankaraya gelecek,kont Cianonun nisan haftasında Ankaraya geleceği söyleniyor Ankara 29 — Başvekil İsmet İnönü Jandarma kanunu B. Şükrü Kaya mecliste izahat verdi Ankara 29 (Teleton) — Büyük Mil let meclisinin bugünkü toplantısında jandarma kanununun 18 inci madde- sinin tefsiri hakkındaki başvekâlet tezkeresi ve encümen mazbataları mü- zâkere edilmiş ve Milli müdafaa en- cümeninin teklifi üzerinde bazı mü- nakaşalar olmuştur. Hariciye vekilimizin mühim beyanatı Türk - Fransız itilâfına esaslı bir mani yoktur Suriyeliler, Iraktan ibret alarak Türkiye ile Fransa arasında bir rabıta teşkil etmelidir Belgrad 29 — Bulgaren Dnavhik Pariste çıkan Petit Journal gazete- sinin muhabiri mahsusu, B. Stanislas de la Rochefoucauld Ankarada Hari- <İye Vekilimiz B. Tevfik Rüştü Aras İle şu mülâkatı yapmıştır: — Hatayın ana yasası hakkındaki müzakereler ne safhada bulunuyor? — Künunusanide Cenevrede bir uz- laşmaya varıldı, Türkiye ile Fransa Milletler Cemiyeti siyasetine ve pren- 'siplerine bağlı bulunduklarından sa- mimi bir teşriki mesai zihniyetile ve- rilen kararı tatbik etmek iâzımdır. Vakıâ bu karar, Türkiyenin metali- bini tamamile tatmin etmemekle be- raber, dakik bir şmanın mahsulü ve İki memleket arasında mevcud dostluğun bir delilidir. Cenevrede düşünülmüş olan müza- kerelere başlamak için B. Ponsotnun Ankaraya dönüşünü bekliyorum. Mü- Zökere edilecek meseleler Sancak ara» zisinin tamamgiyetini tekeffül edecek Türk - Fransız ve Türk - Fransız - Su- riye muahedeleridir. Bu muahedele- rin metinlerini tesbit edersek bir ih- tilâh, teşriki mesaiye temel yapmış olucağız. Refah ve saadetlerinden baş ka bir şey temenni etmediğimiz Suri- ibret Fransız kara sularında bir hadise oldu yelilerin Irakın o kiyasetinden alarak iki memleketimiz arasında ni- za vesilesi olacaklarına bir rabıta teş- kil etmelerini dilerim, Milletler cemiyetinin mayıs içilma- ıma kadar işimizi bitirmiş olacağımızı ve biz Türkler ile Fransızların sulhun istikrarına oyarıyacak daha umumi meseleleri tetkik edebileceğimizi umu- yorum. — Türkiye ile Fransız münasebet- lerinin sıkılaşacağını tahmin eder mi- siniz? — Mukarenet yolu üzerinde esaslı bir mâni yoktur. Türkiye, Fransanın iki büyük müttefiki olan İngiltere ve Sovyet Rusya ile fevkalâde samimi münasebetler idame ediyor. Bu, bey- nelmilel plânda teşriki mesai için fev- kalâde müsald şartlar teşkil ediyor. Şunu da ilâve edeyim ki Türkiye Bal kan anatantının bir âzası sıfatile muahedeler ile Fransaya bağlı olan Yugoslavya ve Romanya ile müttefik- tir. Türkiye ile Fransa Milletler cemi- yetinin âzası sıfatile ayni ideali takib ediyorlar. Hatay meselesinin hallin- den sonra ortada bir gölge de kalmı- yacaktır. Fransa ile Türkiye sulhun muhafaza ve idamesi için hareketle- rini faydalı bir surette teşrik edebilir ler, Asilerin silâhlı gemisi bir Ispanyol vapurunu topa tuttu Bayonne 29 (A.A.) — İspanyol asi- lerinin iki balıkçı gemisi, saat 2,30 da Fransız kara sularında Marcaspio a- dındaki bir İspanyol gemisine hücum etmiştir. Asilerin gemileri, Britanyanın Lan- des burnuna doğru 16 kadar obus at- miışlardır. Bu obusler, Marcaspio'nun su kesimi hattının yukarısına isabet etmiştir, İspanyol gemisi, Adour'un şimal seddinin yukarısında karaya ©- turmuştur. Asilerin gemilerinden Galerna adın- daki gemi, şiddetli bir mitralyöz ate- gi açmışsa da Marcaspio'nun 34 kişi- den ibaret“olan tayfasından hiç biri- ne isabet vaki olmamıştır. Yalnız o- buslerin tesirile boruların patlama- sı üzerine iki tayfa, hafif surette yaralanmıştır. Bu akşam med zama- nında tamamile balmak tehlikesine maruz bulunan Marcoplo'nun kurta- rlamıyacağı korkusu vardır. 'Top sesleri, Bayonne'dan mükem- mel surette işitilmiştir. Son muharebeler Madrid 20 (A.A.) — Müdafaa mec- Suriyede çarpışma Dirzorda ahali bir karakolu bastı Haleb 29 — Dirzor'a 15 martta gön- derilen 10 kişilik bir vatani polis müf- rezesi devriye gezerken bir esnafı.dö- ve döve karakola götürmek istemiş, bu dayak hâdisesinden müteessir olan ahali karakölu basmıştır. Karâkola hücum edenler 300 kişi- dir. Bu hücum esnasında halkla polis arasında müsademe olmuş, iki polis ölmüştür, Halktan müteaddid ölü ve yarah vardır. izep Bir neferden ibaret ordu Viyana 29 (AA) — Licehtensteln gr yegâne neferi olan Andrea, 9 Hsi, öğle vakti neşrettiği bir tebliğde Guadarrama cephesinde hükümet kuvvetlerinin San Rafael kasabası ile vadisine hâkim olan Casa Valiente mevzlini işgal etmiş olduklarını bildir- mektedir, Madrid ve Guadalajara Dahiliye vekili B. Şükrü Kayâ Mi- li müdafaa encümeninin teklifini izah ederek demiştir — Bu kanun istisnai bir kanundur, Biz jandarmayı eski meclisi idareler gibi, eski ihtiyar heyetleri gibi herşeyi yapan ve herşey kendisine tevdi edi- len bir kuvvet olmaktan çıkârarak kendisine verilecek vazifelerin kanun- da muayyen hükümlerle “verilmesini isledik. Bunun içindir ki, bu kanunu bidayette tahdidi bir kanun olarak yaptık. Fakat zaruret ve icabatın göstereceği birçok ahvalde jandarma- lar idare âmirlerine vekâlet etmek mecburiyetindedirler. Zaten asli va- zifeleri olan emniyet ve asayişi muha- faza meselesinde idare Amirleri ile a- ralarında tam bir vazife iştiraki var- dir. £O Mili müdafaa (oencümeni- nin teklifi ve mçmurin kanununun «lâkadar bütün gncümenler tarafın- dan ayrı ayrı tedkik edilmesi kabul e- dilmiştir. Meclis lm günü top- lanacaktır. Sermayesi devlete , .. aid müesseseler Baremin tatbiki zaman başlana: ? Ankara 29 (Telefonla) — Sermaye- si devlete aid müesseselerde çalışan memurların bareme tâbi tutulacak- lan ve bunun için bir de kanun Jâyi- hası hazırlandığı yazılmıştı. Öğrendiğime göre bu proje, yakın- da kurulacak Deniz bank ile Balıkçı- lık bankası teşekkül edip faaliyete geçdikten sonra Meclise sevkoluna- caktır, Filistinde vaziyet Yeniden bir çok vakalar oldu Kudüs 29 (A.A) — PFilistinin şi- malinde karışıklık devam etmektedir. cephelerinde işara değer birşey yok- tur, Asilerin tebliği Seville 29 (A.A.) — Radyo - Seviile, 1 — Şimal cephesinde tebeddül yok- tur. 2 — Asilerin tayyareleri Gijon lima- nmı bombardıman ederek mühim ha- sarlar ika etmişlerdir. 3 — Sentander limanı bombardı- man edilmiştir. 4 — Gundalajara ve Madrid cephe- lerinde hükümet hatları bombardı- man edilmiştir. 5 — Asiler, Brihuega yakınında 300 esir almışlardır. Esirlerin ekserisi 1914 senesinden evvelki modellerden tüfek- leri hamil bulunuyorlardı. Lindberg gelmiyor Rodos ve Atina yolile dönecek Halep 29 (A.A.) — Lindberg, dün öğleden sonra buraya gelmiş ve şehri ziyaret etmiştir. Kendisi bu sabah Ra- dosa hareket etmiştir. Orodan Atina- ya gidecektir. Amerikada otomobil grevi Lansing (Michigan) 29 (AA) — Mesai nazırı Mis Porkins'in tahmin leri hilâfına olarak bugün Chrysler Lewis ihtilğfinda bir güna uzlaşma hasıl olmamıştır, Görüşmelere bugün tekrar başlanacaktır. Lewis, kendi namına müzakeratta bulunmağa memur ik takım $ ER kp Hayfa elvarnda Jenin'de haydutlar dört arabayı tevkif ederek içindeki yolcuları soymuşlardır. Secera'da tethişçiler bir Yahudi kö- yünü basmışlarsa da polisin müdaha- lesi üzerine kaçmağa mecbur olmuş” Jardır. Kudüs 29 (A.A.y — Camiler, Fran- sız gemilerinin Arap limanı olan Ya- faya uğramıyarak mühtelit liman o- Jan Hayfaya uğramakta olmalarını protesto €tmek maksadile kapılarını sistemalik surette Fransız seyyahla- rına kapamışlardır. Müslüman makamatı, bu tebeddülü Araplar sleyhinde bir boykotaj mahi- yetinde telâkki etmektedirler. Garib bir hadise Gece bekçisinin çekiç darbeleri boş yere itfaiyeyi harekete e getirdi Galatada bay İlenekyana ald va- pur ve makine levazımı mağazasında dün gece garib bir vaka olmuştur. Gece yansı mağaza kapalı olduğu halde içeriden bir takım gürültüler duyulmağa başlanmış ve civardaki komşular korkarak: — Yangın vari Diye bağırmağa başlamışlardır. Ha- kikaten yangıa olduğu zannile ilfai- yeye telefon edilmiş ve yangın araba- ları bir kaç dakika sonra mağaza önü- ne gelmişlerdir. Fakat etrafta hiç bir duman, alev filân görülememesi na- zarı dikkati celbelmiş ve mağaza açıl- dığı zaman gece bekçisinin elinde bir çekiç çalışmakta olduğu görülmüştür. İtfaiyeyi boşboşuna. harekete getir. Yugoslav başvekili B. Stoyadinoviçe Ankarayı ziyaretini 12 nisanda buradan Belgrada hareket edecektir. Başvekile bu seyahatinde Hariciye vekili B. Rüştü Aras ile Türk gazetecilerinden mürekkeb bir heyet refakat edecektir. Türk gazetecileri, bu ziyaret intiba- larını yazmak için daha evvel hareket edecekler ve dört beş gün evel Bel- gradda bulunacaklardır, iade etmek için | J İ | gazetesine göre Italya hariciye nazırı Kont Çiano, nisanm ilk haftasında Ankarayı ziyaret edecektir. Kont Çi- ano, bu ziyareti esnasında Türkiye ile İtalyayı alâkadar eden meselelerj ve ezcümle İtalyanın Boğüzlar mukave- lesine iştiraki meselesini görüşecektir, Ankara 29 — Romanya beşvekili 'Tataresko 6 nisinda Ankaraya ge- ektir. Dost ve müttefik memlöket başvekilinif istikbali için bir program hazırlanıyor Iktisad vekili B. Celâl Bayarın mühim beyanatı # Takarrür edecek gümrük resmini ödeyen her nevi eşya serbesce girecek, bünyemizde yeri ve geniş istihlâki olan iptidai maddeleri memlekette bulunan sanayi himaye edilecek Hükümetin ithalâtın serbestisi ve kontenjan tamamile Jâğvı için yakında bir tedbir #lmek üzere bulunduğuğa dair olan şayialar hak- kında İktisat vekili B. Celâl Bayar şu beyanatta bulunmuştur; «— Buhrandan evvelki normal ve serbest vaziyete dİmek için her fır- sat ve imkândan İstifade edilecektir. Fakat bugün alınan tedbirleri bu de- rece şümullü addetmek doğru değil dir, İthali memnu eşya hakkında bir Este vardır. Bu liste üzerinde tetkik- ler yapıyoruz. Bir kısım maddeler üze- rinde tetkiklerimiz bitmiştir. Bunlar hakkında ithal memnuiyeti derhal kaldırılacaktır. Bundan sonra da tet- kiki biten her kilim derhal ilân edile- cek ve bunlar hakkındaki kayıtlar Sovyet Rusyadaki kundakçılar Stalin parti kongresinde bir rapor okudu Moskova 29 (A.A.) — «Tasa ajansı, Sovyetler birliği komünist partisinin $ martta heyeti umumiye halinde top- lanan merkez icra komitesinde Stalin tarafından, partinin mesaisinde görü- len gevşeklikler ve Troçki taraftarları ile sair kundakçılar tarafından alınan tasfiye tedbirleri hakkında okunan ra- porun metnini dercetmektedir. Stalin, evvelâ bazı ecnebi devletle- rin ajanları tarafından vücuda geti- rilen kundakçılık ve casusluk faaliye- tlnden bahsederek bu hareketlere Troçki taraftarlarının da iştirak edip faal bir rol oynadıklarını kaydetmiş ve bu faaliyetin, iktisadi ve idari teşek- küllerle partinin muhtelif teşekkülle- rine sirayet etmiş olduğunu tebarüz ettirmiştir. kalkacaktır, * Gümrük tarifesinde de bazı tadiler hazırlıyoruz. Bp hazırlık bittikten sonra bütün memnu Jisteyi kaldıraca- gız. Yani takorrür eden gümrük res- mini ödeyen her nevi eşya memleke- te girebilecek demektir.» İktisat Vekili Celâl Bayar memle- "kette kurulmuş sanayiin himayesi hakkında da demiştir Kİ; «— Bu nevi sanayide keti vasıflar aranacaktır. Bunların bünyemizde yeri olması, iplidsi maddelerinin mem- leket dahilinde tedarik edilmesi ve go- niş bir istihlâki olması lâzımdır. Bun- ların harice karşı himayesi zaruridir. Fakat bu vasıfları haiz olmuyanları himayede memleket için hiç bir faide göremüyoruz.» Nevyorkta bir » * sinagog yandı Yangını yahudi aleyhtarlarının çıkardığı zannediliyor Nev-york 20 (A.A.) — Westand si- nagogunda dün bir yangın çık mış, 200 bin dolar hasara sebebiyet vermiştir. Zabıta, yangının Yahudi: aleyhtarı tethişçiler tarafından çıkarılmış olup olmadığını meydana Senİ dişin tahkikat ya) Tekke sebili İtalyan vatandaşı olup olmıyacakları belli değil Roma 29 (A.A.) — Salâhiyettar bix membadan öğrenildiğine göre İtalya hükümeti, Duçe tarafından yapılmış olan vadi yerine getirmek üzere Trab- “üm etgiğ| Tus yerlileri hakkında bir takım ted. Sonra ecnebi devletleri ajanları ile 'Troçki taraftarlarının yalnız esas te- şekküllere değil bazı mesul makam- lara bile nüfuz etmiş olduğunu kay- detmiştir. Stalin, bazı ricalin bu kundakçıla- rın hakiki mahiyetini anlamıyarak onlara karşı bazı şayanı takbih bir kaygusuzluk göstermiş olduklarını ilâve eylemiştir. Hava soğudu Birkaç gün hüküm süren mevsim- birler ittihazına hazırlanmaktadır. Duçe şöyle demişti: Pek yakın bir zamanda Roma, kanununları ile siza daima daha iyi olmasını İstediği yan- kadderâtınızla ne derecede EE olduğunu gösterecektir. Trablusluların İtalyan vatandaşı 0« Yup olnuyacakları henüz melüm de ğildir. j Paris > YAA) — İllerin seyahat gazetesinin Berlin muhabiri, Fuh- rer'in önümüzdeki hafta bidayetinda Rhenanie'ye yapacağı seyahate giriş- siz sıcaklardan sonra dün hava soğu- meden evvel paskalya tatillerini geçir- muş, tertometre 8 dereceye kadar İn- | mek üzere Proberchtesgadeh'e gitmiş miştir, Geçen hafta söndürülen soba» ir san ya, al yn aka 1 Ren mehri