30 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

30 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

30 Mart 1937 AKSAMDAN AKŞAMA, mama hamam Cezanın şiddetinden ziyade, tatbiki müessirdir Geçen gün Nizameddin Nazil, dik- kate değer güzel bir yazıda kaçaker lıkla, bilhassa morfin, kokain gibi ök dürücü zehirleri okaçıranlarla daha esaslı şekilde mücadele edebilmek için cezaların çok şiddetlendirilmesi- ni istiyordu. Bu gibi suçlar, bir cemi- yetin temelini kemirir. Onun için ale- lâde cezalar, nlelâde mahkemeler bu işe yetmez, Fevkalâde ahval, fevkali- de tedbirler ister... Bir cemiyet için ölümden beter olan, gençliği yavaş yavaş zehirliye- rek bedeni, ahlâki tereddiye sevkeden, leyen zehirli ilâç kaçakcılığına karşı ne kadar şiddetli tedbir almsa azdır. Bunda arkadaşımızın fikrine ortak olmuyacak kimse yoktur. Eiverir ki alınacak tedbirler gayeyi temine ya- rasım, Fevkalâde ahval, normal çerçeve dışmda tedbirler ister, Milli vicdan galeyana geldiği zaman, onun mü- messili olan Devlet de itidalden ayrı Tır, şiddetli olur. Harb, ihtilâl gibi za- manlarda kurulan mahkemeler, veri. alınganlığını, hem şiddetini nasıl art- tırdığını, sakin bir memleket efkâri. nın hiç kabol edemiyeceği şekilde bir takım suçlar için havsalamızın ala- mıyacağı otanlarn şiddet ve süratle tatbik edildiğini dalma görüp işitiyo- kaçaktıları hemen kurşuna diziliyor. Çünkü bu hâdise orada fevkalâde bir şayandır ki, arasıra görülüyor. Fakat çok şükür, diğer memleketlere naza- ran, bu acıklı illet bizde telâş edecek şekilde değildir. Bununla beraber der- di kökünden kazımak için her çareye başvurmak lâzımdır. : Bunun çaresi nedir? AKŞAM Sokak adları Değiştirilecekler Nisan ayında kararlaştırılacak Belediyede toplanan bir komisyon idi, Komisyon, esas itibarile çalışmar sını bitirmiştir. Ancak mevcud sokak isimleri içinde tarihi mahiyette olup olmadıkları henüz belli olmıyan ban isimler hakkında müzeler idaresinden ve şehir tarihini bilen zevattan ma- lümat istenmişti. Cevap alındıktan sonra bu isimlerin değiştirilip değişti- rilmiyeceği anlaşılacak ve netice bir cedvel halinde şehir meclisinin nisan toplantısına verilecektir, Değiştirilecek sokaklar içinde Klod Farer sokağının ismi de vardır, tatilde de Nafın vekâletinin yaptığı teşebbüs üzerine yaş farkı olmaksızın talebeye verilen tramvay pasolarının mektep- lerin tatili zamanlarında muteber ok mıyacağı hakkındaki tramvay şirketi- nin kararı üzerine üniversite talebesi belediyeye müracaat etmiştir. Talebenin bu müracastı haklı gö- rülmüş ve pasoların tatil zamanmda da muteber olması için Nafıa vekâle- ine müracaat edilmiştir. ŞEHİR HABERLERİ Bir kadın iram- vaydan atlarken düştü Bir çok yerlerinden ağır surette yaralandı 'Tramvaylara yürürken inip binen- lerle stkı bir mücadele yapıldığı şu Si- rada; bir kadının muhtelif yerlerin. den yaralanmasile neticelenen bir ka» za olmuştur, Hüdise şu şekilde cere- yan etmşitir: Kuledibinde oturan Renyo isminde bir kadın, Tünel - Şişli seferini yapan 145 numaralı tramvay arabasına bin- miş ve stadyom önüne kadar gelmiş- tir, Burada tramvay durmağan kadın aşağı atlamak istemiş, fakat muva- zene bulamıyarak yuvarlanmıştır. Bu düşüş neticesi madam Renyo müte- addid yerlerinden tehlikeli surette ya- Talanmıştır. Kendi hatasının ceza sını çeken kadın teğavi altına âlır mıştır. Yeni icra reisi işe başladı İstanbul icra reisliğine tayin olu- nan Adliye müfektişlerinden B. Ham- Deniz nakliyat ücretleri Umum müdür dün tarifeler Gayri mübadiller| hakkında tedkikat yaptı Umumi kâtibinin temasları neticesini merakla bekliyorlar Gayri mübadiller cemiyeti umumi kâtibi B. Şahap gayri mübadillerin muhtelif işleri hakkında maliye ve- kületile temaslarda bulunmak üzere Ankaraya gitmişti, Gayri mübadil- Ter, umumi kâtibin bu seyahatine büyük ehemmiyet veriyorlar. Gayri mübadillerin en büyük şikâyetleri tasfiye işlerinde toplanmaktadır. Bil hassa küçük hak sahipleri tasfiye. de muayyen bir rakkam kabul eğil- mesinde ısrar ediyorlar. Bunlar, ek- seriyeti teşkil eden kendilerinin mağ- duriyetine mahal kalmamak üzere 50,000 liraya kadar tasfiye yapılma- sını ve sonra daha yukarısının ele alınmasını istemektedirler, Bugün istihkakı bir buçuk milyon Urayı bulan gayri mübadiller de mev- rimlerin çoğalmasına sebep, yaka. Janmamak, adaletten kurtulmak üml. didir. Takib teşkilâtını kuvvetlendir. Balkan antantı ekonomi konseyi- ne iştirâk eden iktisad vekâleti deniz nakliyatı umum müdürü B. Ayet heyetle beraber şehrimize dönmüş ve dün Denizyolları idaresinde meşgul olmuştur. Denizyolları idaresinin tarifelerin- de tenzilât için tedkikat yapan tari- fe komisyonu bu hususta bir karar veremiyerek dağılmıştı. Bu Komisyon» da B. Ayet te bulunduğundan umum müdür Ankarada iktisad vekâletine tarifeler hakkında bazı izahat vere- cektir. B. Ayet dünkü tedkiklerini bu mevzu üzerine inhisar ettirmiştir. Umum müdürün izahatından sonra vekâletin tarifeler hakkında son ka- rarını vereceği anlaşılmaktadır. rine ticaret odası esnaf şubesi mü- dürlüğü cemiyet umumi heyetini top- lantıya davet etmiştir. İçtime iki ni- sanda yapılacaktır. Cemiyetin gelir temin edemediği anlaşılmıştır. Bu Cemiyetin üyeleri daima iş bulan ve çalışan zevattan mürekkeptir. Aidat ta pek az bir pa- ra olduğuna göre tahsilâtm iyi ya- Pp lamadığı zannedilmektedir. Yeni idare heyeti seçimi yapıldık- tan sonra allikadarlar, cemiyete ge- lir temini için cemiyet namına kon- serler verilmesini tavsiye edeceklerdir. Musiki sanatkârları cemiyeti, en çok gelir kaynaklarına malik bir te- şekkül olarak tanınmaktadır. Eski eserler Sultanahmeddeki hafriyata yeniden başlanıyor Bu seneki hafriyat ta beş altı ay kadar sürecek ve senenin diğer yarı- gene tatli ile geçtikten sonra tek- rar faaliyete başlanacaktır. Her s6- ne beş altı ay çalışmak suretile haf- riyat işleri on senede bitirilecektir. Kazı yeri civarında istimlâke baş- lanacaktır. Hangi erazinin istimlâke tabi tutulacağını profesör Bakster tesbit edecektir. Tahminlere göre is- timlâk edilecek saha, Arasta sokağı- başlanacaktır. Cenaze kaldırılması Belediye hazirandan itiba- ren bu işle meşgul ölacak Cenazelerin belediye vasıtasile kal- zarlık müdürlüğüne merbut bir mer- kez memurluğu ihdas dilecektir. Cenaze vukuunda doğrudan doğru- ya o mıntakadaki polis komiserliğine müracaat edilerek cenazenin hangi derece üzerinden kaldırılmak istendi- ğİ bildirilecek ve bu dereceye göre ta- de yatırılacaktır. Bu makbuz üzerine polis komiserleri belediye reisliğindeki merkez memurluğunu telefonin ha- berdar edeceklerdir. Merkez memuru, cenazeyi hazırlattıktan sonra defnet- tirecektir. Merkez memuru, bir gün içinde şehirde çıkan ve belediye vesa- tile gömülmeleri istenen cenazeleri sıraya koyacaktır. Belediye bu işe önü- müzdeki hazirandan dtibaren o başlı- yacaktır. Bir bakkal merdivenden düşerek yaralandı Kumkupıda oturan bakkal Minyas merdivenden düşerek ağır surette ya- ralanmış, Yedikule Ermeni hastanesi- Bir bisikletli bir çocuğa çarparak yaraladı Kadıköyde Yavuztürk caddesinde bisikletle geçmekte olan Recai ismip- de biri, Kâmil adında bir çocuğa çar- parak yaralamıştır. Polis, Kâmil te davi altına aldırmış, Recaiyi de yaka- Yeni çoraplar İ Eski şairler çabuk incinen, çabuk kırılan bir şeyi anlatmak için: «Genç Haz kalbi gibiz derlerdi. Genç kız kal Hi Li i İ ; hil ii yali i ii ii in İ kadımlarin ağzımda kak madı... Yalmz kadın çoraplarından şikâyet edip durururz, sanki erkek çorapları ii il l ŞI pl ş şi İL fe gen hap gü ort Ar dan çıkar bay Amca... . Korkuyorum ki orta Avrupadan gene bir mesele çıkmasın... .. Bü sefer 1914 tekinden beter Olurl... Eğer orta Avrupa gene böyle bir ebep olursa bütün millete B.A, —... (Hayrülumur evsatuha) lâfını (Şerrülumur evsatuha)ya çe ——immey kiii enem yn