30 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

30 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

Karamanda bir sanat eseri: Hatuniye medresesi lik kazılan arteziyen kuyusundan günde 10 bin ton su alınıyor Karaman Hatunzade medresesi Karaman (Akşam) — Orta Anado- lunun bütün tarihi hâdiselerine süh- ne olan Karaman, bugün eski devir- lerden kalma yüzlerce eseri toprak- larında saklamaktadır. Bilhassa bun- m içinde Hatuniye medresesi ön a bir yer tutar. Şehrin Hisar ma- | balesirik giden caddesi üzerinde bu- | lunan bu medresenin kapısı, cidden | sanatin bir şaheseridir. Oyma taşlar üzerinde büyük bir sanat eseri olarak biribiri içine yazılan yazılar görüle- cek şeydir Kapının bugünkü hali pek berbat- tır. Yağmurların, rüzgâr, soğuğun ve sıcağın tesirile taşlardan bir kısmı ayrılmış, çatlamış ve mödresenin bir kısım yerleri birer tarafa meyletmiş- tir. Kapının kanatları ise daha berbad bir vaziyettedir. Karamanın en ince ve zarif tarihi eserlerinden biri olan Hatuniye medresesi 6li-yıl evvel Ka- raman oOğlularından Mehmed Kara- man tarafından yapılmıştır, Bu medresenin İlk ismi Nefise Sul- tan medresesi idi. Bilâhare halk ara- sında «Hatuniye» medresesi olarak yer tutmuştur. Nefise Sultan birinci Mu- İ radın hemşiresidir. «Hüdavendigârs | lâkabmı taşıyan birinci Murad komşu | müslüman hükümetlerile iyi geçin- mek siyasetini takip ederek hemşiresi- ni Karaman beyi Ali beye vermiş ve oğluları Mehmed bey de bu medreseyi yaptırarak buna anasının İsmini ver- miştir. Kapı bugünkü harap halinde bile şaşılacak derecede güzeldir. Bü- tün bakımsızlığına rağmen ince bir sanat ile işlenen yazılar sarih olarak okunmaktadır. Bilhassa mermer üze- rindeki kabartmalar harikulâdedir, Ayrıca duvarın altında üzeri rumca yazılarla süslenmiş bir de taş vardır. Bu taş Bizanslılar devrinden kalmış ve medrese yapılırken buraya kon- muştur. Karamanda havalar ısmdt Bir haftadan beri havalar güzel git- mektedir, Son günlerde sıcaklık art- mış olduğu için halk paltolarını te- mamen çıkarmıştır. Çifçi yazlık ekimi. ne son hizile çalışmaktadır, Güzlük ekim vaziyeti iyidir. Her taraf yemye- şil olmuştur. Arteziyen hafriyatı Yapılmakta olan arteziyen ameliye- sine devam edilmektedir. Bugün boru- lar 284 metre derinliğe inmiş bulun- maktadır, İlk açılan kuyudan yevmi- ye 10,000 ton su fışkırmaktadır. Ku- yuların adedi ona çıkarılacaktır. Bu suretle Konya ovası susuzluktan kur- tulmuş olacaktır. Çifçilerimiz sevinç içindedir. İzmirde Museviler Türkçe konuşmağa karar verdiler İzmir 28 (Akşam) — Bu sabah bü- tün Museviler havrada bir toplantı yaparak evlerinde, yollarda, ve işlerin- de daima Türkçe konuşmayı karar- laştırdılar, Musevi münevverleri bu münasebetle verdikleri konferanslar- da Türkçe konuşmak lüzumunu izah etmişlerdir. Denizli vilâyeti meclisi işlerini bitirdi Denizli vilâyet mestsi üyeleri vali ile bir arnda si Denizli (Akşam) / — Denizli vilâyeti umumi meelisi toplatılarını song erdirmiş ve vilâyetin 937 bütçesini 441,420 lira âdi, 157,570 lira fevkalâde ol- mak üzere 698,990 lira olarak kabul etmiştir. Nafıa işlerine 19,855, maarif işlerine 191,328, ziraat ve baytarlık işlerine 14,348, sıhhat ve hayır işlerine 46,716 lira ayrılmıştır. Daimi encümene B. Rasim Sürücü, Hamza Türk- men, Cemal Öncel, Faik Asal seçilmişlerdir. Resmimiz, Denizli umumi meclisi üyelerini vali ile bir arada gösteriyor, A Mihalıççığın ihtiyaçları Kaymakamın riyasetinde bir toplantı yapıldı Mihalıççık (Akşam) — Kaymakam B. Nami Ünâlm başkanlığında toplar nan kaza memurlârı kendi sahaların- daki eksiklikleri; yapılması zaruri gö- rülen işleri tesbit etmişlerdir. Bu me- yanda sağlık işlerine çok ehemmiyet verilmesi kararlaştırılmıştır. Bu hu- susta halkın bazı dileklerini . bildiri- yorum: : 1 — Kasabanın içilmeğe salih biri- cik suyu tahta ve künk borularla sev- kedilmektedir. Su yolunun tahta bo- ruları harap olmuştur. Bu yüzden su, bazı yerlerde lâğım sızıntılarile karış- maktadır. Umumi sağlığı tehdid eden bu haline önüne geçilmesini bütün Mi- halıççıklılar candan diliyorlar. 2 — Çamaşırhanelerin Islahı... So- Kak kenarlarından, ev önlerinden ge- çen ve birçok yerlerde birikintiler ya- pan pis çamaşır sularmın kasabayı istilâ etmesine daha fazla meydan ve- rilmemelidir. 3 — Çirkef suları... Her evde bir lâ- ğım çukuru kazdırtılmak suretile bu hastalık membamın kurutulması lâ- zımdır. Lüleburgazda Su ve mezbaha işleri ikmal edildi, elektrik şebekesi genişletilecek Lüleburgaz (Akşam) — Lüleburgaz 'Trakyanın incisidir. Kasabanın nüfu- su 11,800 dür. Nahiye ve köylerle bir- likte umumi nüfus 40 bini aşmakta- dır. 33 parça köyü olan bü kasabanın 12 köyü Büyükkarıştıran nahiyesine diğer 21 de doğrudan doğruya kasa- baya bağlıdır. Burada iki mektep var- dır, Beşer sınıflı olan bu mektepler her ikisi 800 talebeye (çatısı altında şık vermektedir. Pek yakın bir 20- manda bunlara ilâveten bir de orta mektep açılacağı kuvvetle söylenmek- tedir. Belediyenin senelik varidatı 45 bin lirayı geçmekte olduğunu öğren- dim, Elektrik işi ikmal edilmiştir. Bir motör daha ilâvesile makine dairesi- nin genişletileceği ümit ediliyor. Su işi ikmal edilmiştir. Kasaba ile istasyona giden yolun ortasına fenni bir mezbâr ha binası yapılmıştır. Çarşının içeri- si eylülde başlamak üzere parke taşı ile döşenilmek için şimdiden taşlar ge- tirilmiştir. Kazada bilhassa göçmen işlerine büyük bir ehemmiyet verilmekte, bun- dan başka köycülük işlerile de çok yakmdan alâkadar olunmaktadır. Kör za dahilinde 1,071 evde 4,288 göçmen yerleştirilmiş ve müstahsil bir vaziye- te sokulmuştur. Bunların 3,786 sı Bulk garistan, 107 si Romanya, 95 i Yugos- lavyadan gelmedir, Burada her sene bir ilkbahar hay- van sergisi açılmakta ve bunların münasiplerine ikramiyeler verilmek- tedir. Kasabanın ticari vaziyeti diğer Kaza merkezlerile kabili kıyas değildir. Burada zahire, yumurta ve her nevi eşya üzerine iş yapan mağazalar. ve şirket bakkalı vardır. Müşterek bir sermaye ile işliyen bu şirket, bilhassa köylülerin işine yaramaktadır. Ödemiş haşeresile mücadele İzmir (Akşam) — Manisa ve Kemal» paşa bağlarında epi hasara sebebiyet veren Ödemiş haşaresile mücadele © dilmesine ziraat vekâletince karar ve rilmiştir. Mücadele üç sene devam €- decek ve haşere tamamen imha edile- cektir. En mühim bağ mıntakalarında ço- mA a i Diyarıbekirde imar hareketi çabuk ilerliyor Müfettişi umumumilik dairesile korkomutan konağının inşasına başlandı Diyarbekir (Ak- lan yeni Diyarıbe- kir şehrinde birin- ci umumi müfet- tişlik ile korkomu- # tan konaklarının temel atma mera simi (o yapılmıştır. Bu merasimde u- mumi müfettiş B. Abidin Özmen, va» li, vilâyet ve bele- diye erkânı hazır bulunmuşlardır, İlk temel taşını atan B. Abidin Özmen kısa bir nutuk söy- lemiş ve ezcümle ! demiştir ki: - «Cumhuriyet i- daresi başlıca ça- lışmaları arasında “x Diyarıbekirin de İmarını düşünmüş ve bu düşünce ile «ski Diyarıbekirin yanıbaşında yeni bir imar bölgesi yaratmağa karar vermiştir, Bu tür- lü karar üzerine- dir ki bugün bura- da yapılacak olan umumi müfettiş - lik konağının kor- komutan evinin ve müfettişlik daire- 58 lerinin temellerini atıyoruz, Atılan bu temellerin yalnız Yiyaaçinn. Ölei, Yukarıda Diyarbekirde Dağ kapısı haricinde yapılan Halkevi, Vali korpğı, ortada yeni Diyarbekir için de binalardan Nafın dairesi, aşağıda Mülettişi umumilik gil, bütün bölge için hayırlı neticeler verecek mahiyet- te bir temel atma olmasını ve uğurlu bulunmasını dilerim» Yeni inşaat bütün yaz devam ede- cektir, Bundan başka hariçteki yeni- şehrin istasyonla - Urfa kapısı arasın- da 37 metre genişliğindeki ana cad- desi de yapılmaktadır. Bu yolun in- | şasma şehrin güzelleşmesi noktai na- | dairesinin temel atma resmi zarından büyük bir ehemmiyet, veril- mektedir. İzzetpaşa caddesinin nok- san kalan kısmını açmak için y sadüf eden evlerin de belediyece istim- lâk muamelesi bitirilmiş olduğurldan istimlâk parası olan on bir bin küsur lira hane sahiplerine verilir verilmez bu yolun ğa derhal açılmasına baş- Janacaktır. Adanada yaz sebze ve meyvaları piyasaya çıktı Adana 28 — Bu son hafta içinde Adanada havalar pek sıcak gitmekte- dir, Adanada büyük sıcakların beşladı- Kına en açık işaret sokaklarda limo- natacıların ve sucuların çoğalmasıdır. Bir haftadan beri Adana sokakları li- monatacılar ve sucularla dolmuştur. Bü sene sicaklar erken geldiği için şehrimizde turfanda meyvalar ve seb- zeler her gün biraz daha bollaşmakta ve ucuzlamaktadır. Hatta Klâzizden beyaz tazo üzüm bile gelmiştir. Taze üzümün kilosu burada 40 kuruşa sa- tılmaktadır. Adana baklasının iki ki- 1osu 15, taze bezelyenin 25 kuruştur. Taze badem 20 kuruştur. Bu sene burada en ucuz olan mey- valardan biri de turunçtur. İri'iri tu- runçların 20 tanesi 15 kuruşa setıl- maktadır. Burada 15-20 güne kadar çilek, sa» letalık hıyar domates ve eriğin tur- fandalarını yiyeceğiz. Bu scene Adanada çilek, salatalık, domates ve sebzenin çok bol olacağı tahmin ediliyor, 30 Mart 1937 - ——— y —