11 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

11 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 SON TELGRAFLAR Almanya şark misakı hakkında cevap verdi Misaka girmeği kabul etmiyor Berlin 11 (Hususi) — Alman hükümeti şark misakı hakkındaki muhtıraya cevap vermiştir. Ak 'manya cevabında diyor ki: Şark misakı, Cemiyeti akvamın hima- le sekiz memleket arasında mütekabil bir askeri yardım mi- #akıdır, Almanya, hukuk müs yatı tanınmadıkça Milletler cemi miyeti ile alâkadar olamaz, bu- nun için bu misaka da giremez. Esasen mütekabil askeri misak sulhe yardım edömez. Şarki Av. rupadaki vaziyet hasebile bu mi- ak Almanyayı harbe sürükliye- veya Almanya harp sahnesi olabilir, Almanya sulhün bu kabil anlaşmalardan ziyade ademi te. .cavüz misaklarile temin e« kanaatındadır. Mast eseri mi? Nev York 11 (Hususi) — Ya- nan vapurun iki Kübalı dümen amelesi tarafından bırakılan bom- balarla ateş aldı Sovyet Rusya ve Milletler cemiyeti Cenevre 11 (Hususi) — Dün Milletler cemiyeti meclisi toplan- mıştır. Arjantin ve Portekiz müs- #esna olmak üzere diğer devletler, Sovyet hükümeti Milletler cemi. yetine girdiği takdirde kendisine mecliste daimi âzalık verilmesini kararlaştırmışlardır. | 34 memleket Sovyet tümeti- ne Milletler meclisine girmek için davetname gönderilmesini karar. laştırmıştır. Köstencede asker arasında kolera Kuyulara kasten mikrop atıldığından şüphe ediliyor / Bükreş 10 (A.A) — Köstence civarındaki askeri konak kuman- danlığı efradı arasında emareleri gösteren dizanteri has- talığı çıkmıştır. Şimdiye kadar 38 yardır. Bunlardan altısı ölüm halindedir. İlk tahlilde ko- deri basili görüldüğü bildirilmek- tedir. Bükreşte yapılan. tahlilin neticesi beklenmektedir. Tecrit için bütün tedbirler alınmıştır. © Bükreş 11 (A.â.) — Mamaia- Ha kolera salgını çıktığı hakkın. 'daki haberler tekzip olunmakta der. Vakıâ kırk kolera vakası ol- muş ve bunun sekizi ölümle neti- ise de Mamaiada sular | yalnız. kuyulardan alındığından kuyulara kasten mikrop atılmış olmasına ihtimal verilmektedir. Bu hususta tahkikat açılmıştır. Emniyet işleri umum müdürlüğü * Ankara 10 — Adana valiliğine #ayin edilen Tevfik Hadi beyin yerine emniyet işleri umum mü- fdürlüğüne Trakya umun kolera Terfi edecek hâkimler seçiliyor Ankara 10 — Eski hâkimler | kanununa göre terfi edecek hâkim ve müddeiumumi ve icra reislerini seçecek adliye tefrik encümeni vazifesine başlamıştır. AKŞAM Bu Sahahki 'Feleraflar Küçük sanayi himaye edilecek Yapılan tetkikat bittikten sonra bir proje hazırlanacaktır Ankara 9 (Hususi muhabiri mizden) — Memleketimizde bü- yük © sanayimücsseseleri, Fabri: kalar kurmak ve kurulmuşları bi maye ve mühi mayii himaye etmek, genişletmek, bil- gileştirmek miyetlidir. iktisat vekâleti beş sen etmek ne kadar lüzumlu mayi ve küçük sanayi erbabını ihmal etmemiş, bilhassa bu nok- taya da ehemmiyet vermiştir. Vekâletin yeni. teşkilâtla ih- «El ve küçük sanayi bu nokta üzerinde faaliyete devam etmektedir. AL manya, Fransa, İsviçre, Macaris- tan ve Bulgaristanda ve daha bir gok Avrupa devletlerinde küçük Sanayiin himayesi için teşkilâtlar mevcuttur. Zamanında büyük sanayiden daha büyük bir ehem- miyeti haiz bulunan küçük mayiin ne suretle himaye edildi. ğini, edileceğini gösteren ka- unlar, nizamname ve talimatna- meler hazırlanmış, cilt, cilt eser- ler basılmıştır. «El ve küçük sanayi müdürli ğü» şimdiki halde bu kanunlar ve eserler üzerinde tetkikatta bulunmaktadır. İki üç ay sonra bu tetkikatın vereceği neticeye göre memleketimiz. ihtiyaçlarma cevap veren uyar kısımları tes- bit edilerek bir proje hazırlana” caktır. Bizde küçük sanayii ko- Yalnız bu esasla kalmı- yacaktır. Memleketin her tara- fında yapılacak tetkik seyahati neticelri de hazırlanacak bu pro- eye ilâve olunacaktır. iktisat vekâletinin teşkilâtı ka- munile «El ve küçük sanayi mü- 'dürlüğün diye ihdas olunan bu teşekkül ev sanayiini de çerçive. si dahiline almıştır, Bizde küçük sanayi, el ve ev sanayii henüz Bunlar. belki rer ve ayrı, ayrı tefrik edilmiş bulunacaktır. El, ev ük sanayi müdi Saffet beyin projenin hazırlan- masından sorira Türkiye dahi: linde bir seyahate çıkması muh- temeldir. Bu seyahatte ev, el, küçük sanayi ile halıcılığımız et- rafında tetkikat yapılacaktır. Bü. tün bu faaliyet âzami altı ay sü- recek ve altı ay sonra Türkiye- de mevcut el, ev ve küçük sana- yiin himayesi, genişletilmesi için kanun ve lalimatnameler yapı. lacaktır Antep işi ve halıcılık için iş merkezlerinde sanat mektepleri açılması da çok kuvvetli bir ih- #imal dahilinde görülmektedir. Mesleki tedrisatın da ileride bu müdürlük ile beraber yürüye- ceklerine galip bir ihtimal ile bakılmaktadır. Bu yeni ve faydalı teşekkülün göz önünde tuttuğu esaslardan bi- ri de memlekette sanat hayatını uyandırmak ve canlı bir şekle sokmak için sanat mektebi me- zunlarını himaye etmektir. On- ların ihtisası mesleklerini ve. bilgilerini inkişaf ettirmek için lâzım gelen yardım (kredi) yapılacaktır. — A. Cemaleddin Üzüm fiatini dü- şürmek istiyenler Dört tacir hakkında tahkikat yapılıyor Ankara 10 (A.A) — İzmirin tanınmış dört büyük ihracatçı Türk firmasının, içlerinden biri- sinin evinde gizlice toplandıkları ve bu toplantıda üzüm fiatlerinin tereffüü üzerine düşük fiatlerle yaptıkları alivre satışları kapat- mak için müştereken harekete ka- rar verdikleri bildirilerek « üzüm fiatlerinin yükselmeğe başladığı bir sırada müstahsil aleyhine se- bepsiz böyle muzır bir harekele meydan verilmemesi hükümetten rica edilmiştir. Ankara resmi mahafilinde bü- yük asabiyet ve hassasiyetle kar. ılanan bu haberin ehemmiyetle tetkik ve takip edilmesi için alâ- kadarlara emir veril Esrarenğiz cinayet Bakkal Ismail ağa dükkânında otururken ve tabi Pamukçu köyünde bir va- ka olmuş, bakkal İsmail ağa ak- m dükkânında otururken dişa- rıdan atılan rülmüştü O vakitten beri jandarma ve adliye bu işin tahkikile meşgul. dürler. Fakat tahkikat müsbet bir netice verme meydana çıkarılamamıştır. İsmail ağanın ölümü etrafında bir çok rivayetler dolaşmaktadır. Bir rivayete göre İsmail ağa düş- manları tarafından para muka linde birisine öldürtülmüştür. Di- <ür bir rivayete göre de bir ala” caklısı tarafından öldürülmüştür. Katilin şu günlerde m karılacağı umulmakladır. kurşi henüz katil dana çi Evvelâ iktidar Maliye vekâleti mühim bir karar veriyor Ankara 10 — Vekâlet yeni bir teşkilât lâyihası hazırlıyor. Mer- kez teşkilâtmda müdürlerin mük kiye mezunlarından olması düşü- iyor, Maamafih yüksek mek- tep mezunu olmayıp ehliyeti bulu- nanların terfileri için baremdeki kayıtlar kaldırılacaktır. | Maliye vekâleti terfi şehadetname ve vel ehliyet, iktidar aranmasını dü- şünüyor ; Radyoyu ıslah | Ankara 10 — Radyoyu islah için muhtelif vekâletlerin murah- haslarından mürekkep bir komite teşkil edilmiştir. ilk toplantı bu- gün yapılmış, birçok esaslar ka- Tarlaşlırılmıştır. Elektrik ücreti Yeni formül ile 11 kuruşa düşmesi muhtemel Elektrik şirketi Satye isminde veresiye elektrik alâtı satan bir müessese açmıştı. Bunun doğru olmadığı anlaşılmış ve Satye ida- esinin elektrik şirketinden ayrıl. ması şirket müdürlüğüne bildiri miştir. Satye aybaşından itibaren ayrı bir şirket halinde idare edi- İecektir, Elektrik fiatlerini tayin için ye- ni bir formül aranıyor. Bunun için. Avrupadaki usuller gözden geçi: | rilmektedir. Yeni formül ile elek- rik fiatinin 11 kuruşa düşece tahmin ediliyor. Elektrik şirketi müdürü M, Haç sensin değiştirileceği haberi doj yu değildir. Istanbula gelen zat meclisi idare namına muamelâtı teftiş etmektedir. Yakında Brük- sele dönecektir. Ayasofya esaslı tamir edilecek Sultanahmet camii kütüphane olmıyacak Ayasofya car in müze hali- ne konacağı yazılmıştı. Bu husus- ta tetkikata başlanmıştır. Bina esaslı surette tamir edilecektir. | Tamir işine müzeler idaresi neza- ret edecektir. Maarif vekili Abidin bey bu hu- susta demiştir ki: «Ayasofya ca- mümin müze olması etrafı, tasavvurumuz vardır. Cami 76 olup olamıyacağını bir fen he- yetine tetkik ettiriyoruz. Heyetin vereceği rapora göre mesele bir karara bağlanacaktır.» Maarif vekili Sultanahmet ca- miinin umumi kütüphane halinde in olmadığını, in yangına karşı in bölmeler yapmak la bir i bozacağını söylemiştir. Amerika rika haydutları| Kaçak on dört haydudun isimleri hükümeti: bildirildi. Amerikada cinayet, hırsızlık ve haydutluk işliyerek ecnebi memleketlere kaçtıkları tahmin edilen on dört Amerikalı haydu- dun isimleri, Birleşik Amerika hü- kümetince bize bildirilmiş ve Tür- kiyeye geldikleri takdirde yaka- lanarak iki hükümet arasında mev. cut ve meri mücrimleri iade mu- kavelesi mucibince tesli iltimas edilmiştir. Dahiliye vekâleti bu Amerikalı haydutların şekillerini ve muhte. lif isimlerile fotoğrafilerini yetlere göndererek şayet bu hay- dutlar Türkiyeye ayak basarlar ise derhal yakalanarak Amerika kümetine teslimini bildirmiştir. e 11 Eylül 1934 Ingiliz gazeteleri (Baş tarafı 1 inci sahifede) M. Mussolini nutkunda, 25 tem- muzda Avusturya hududunda yap- atı da haklı göstermek Mançester Gardiyan istemiştir. mutkun bu kısmına'da temas ede- rek diyor kiz «Büyük harpten evvel şu veya bu devlet adamları, kılıncı şakır- datmakla sulhü kuratdıklarını bir gok defalar iddin etmemişler mi- Fakat sulhü acaba ne kadar müsldet muhafaza dir? Şayet M. Musa lara ve Yugoslavlara bu bir ders verdiğini zannediyorsn, hocası Makyavelin dediklerini unutmuş demektir. Kuvvetli olan ve günden güne kuvvetleşen ha- sımları tahkir ve tehdit etmek hen Tüzumsuz, hem de tehlikelidir. Ş: yet Avusturyanın.istiklâli muha- faza edilecek ise, bu kabil metot- Jar ile korunmıyacaktır. M. Mus- solini Avusturyanın . kendisine karşı minnettarlığile övünmekle, Almanların eline kıymet lâh vermiştir. Tuna havzasının sükün ve huzuru için Yugo: ile elzem olan barışmayı te: mekdüzere hiç bir şey yapmam; tir» Hakikatte yalnız liberaller de- öil, fakat İngil ekseriyeti militarizmin haşin kuvvetini y nız ihtiyatsız bir hata değil, fakat fena neticeler verebilecek iptidai bir düşünce olarak telâkki edi. yorlar. lerin İngilizler, İtalyanın Mısır Suda- mı yanındaki vahalarda yaptığı harekâttan, Draça bir filo gönder- mesinden ve Yemende, İbnistuuda karşı Imam Yahyayı tutmak iste- mesinden ne neticeler aldığını s6- ruyorlar. Bundan bir ay Avusturya hududunda Brenmer geçidinde İtalyanın askeri tahşi- datı, faydadan ziyade zarar ver. miştir. evvel Bu sene başlangıcında çıkan bütün bu hadiselerde İngilizler, İtalyanın Afrikada İngiltere ile dostane münasebahım gerginler- ürdiğini, Arnavutlukta nüfuzunu ve Bahriahmerin iki tarafında prestijini kaybettiğini söylüyorlar, hareketle kendi gayelerini mek istemesi, Londrada teesi şayan bir hareket olarak telâk- ki cilmektedir. l Sonra vaki olan tekzipler bilâ- fına olarak İtalyanın Habsburgla- rın saltanatını iade için çalışması Londrada dikkate şayan bir alâka ile takip edilmekte ve. İtalyanın merkezi Avrupada şiddetli sarsın- tılara sebebiyet verebilecek bir hareketten çekineceği umulmak- tadır. Istanbul Umumi meclisi fevkalâde içtimaa çağırıldı Istanbul 10 (A.A.) — İstanbul vali ve belediye reisliğinden teb». liğ olunmuştur: İstanbul belediye ( intihabati müddetinin tayini hususunda bes lediye kanununun 38 inci madde» si hükümlerine tevfikan karar ves silmek üzere İstanbul umumi mec lisinin 13 eylül perşembe günü saat on dörtte fevkalâde olarak içtimaa daveti takarrür etmiş ol. duğundan 10 eylül 1934 tarihli tezkere ile tebliğ olunduğu veçhi. le o günü mukarrer saatte İstanbul umumi mcelisini teşrifleri rica olunur. : ?