19 Mart 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

19 Mart 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

TİYATRO Ankara İngiliz oyuncuları Dört kişilik bir ingiliz oyuncu grupu, geçirdiğimiz hafta içinde, Ankara Sanat Tiyatrocunda iki temsil overdi. Türk-İngiliz Dostluk Derneği ile İng- liz Kültür Heyetinin davetlisi olarak yurdumuza gelmiş, daha önce de İs- tanbulda temsiller vermiş olan misafir grup "Voyage Theatre" (Gezi Tiyat- cularından Harold Lang'ın "Macbeth in Camera" adlı "didaktik bir komedi" sini oynamaktadır. hakespeare'in bu ünlü - ve kanlı - dramını alışılagelmiş - parodi şeklinde- - oynayan genç in- giliz oyuncuları Ankarada ilgi uyan- dırmış ve Ankara Tiyatrosunun küçük amfisini dolduran o seyircilerini bir hayligüldürmüşlerdir Oynadıkları oyunun garip bir hi- kâyesi de,var: 1962 yılında, bir fes- tival için oO("Macbeth"e (o çalışırlarken aynı sanatçılar, alışılmamış bir oyun tarzına kayarak, o içlerinden (geleni yapmıya kalkışmışlar, ama bu sıra- da, provaya gelen rejisör buna müsaa- de etmemiş, bu yüzden başlıyan tar- tışma büyümüş, nihayet oyuncuların rolleri ellerinden alınmış... İşte "Mac- beth in Camera" da. "Voyage Theat- re" topluluğu da bu olaydan doğmuş Yalnız, ingiliz (o dostlarımıza şunu hatırlatalım ki, ünlü repertuvar o- yunlarını bu tarzda oynamak yeni bir şey değildir. Aynı şeyi Birinci Dünya Savaşından sonra, Viyanâda, Opera alanında yapanlar olmuş (o (Femina Theater) ama Vİyanalilar parodi ha- line getirilen operaları kahkahalarla seyrettikten sonra Staâtsoper'deki ha- kiki temsillerini görmeğe gitmekten vazgeçmemişlerdir. Kindermann'ın konferansları Önceki hafta Ankaraya geldiklerini bildirdiğimiz Oo Viyana üniversitesi Tiyatro (Enstitüsü (profesörlerinden Heinz Kindermann ile Margret Diet- rich konferanslarını vermekte ve ti- yatrolarımızı - her akşam birini- do- lanmaktadırlar. Prof. Kindermann'ın Dil ve Tarih- Coğrafya Fakültesinin oOHamit salo- nunda, "Tiyatro biliminin ,geleceği ve konusundaki ilk konfe- dığı tahmin edilen bazı kısaltmalar - yüzünden olumlu bir tesir bırakma- mışça da. "Yirminci Yüzyıl basında 28 Piyes gördüm Oyun: "Banko!", Komedi 3 perde. Yazan: Jacgues Deval. Çevirenler: Melih Vassaf - M. Dibekli. Tiyatro: Arena Tiyatrosu (İstanbul). Sahneye koyan; Mahir Canova. Dekor: Tahsin Demirant, Konu: "Bu Akşam Semerkant'te" ve "Şahane Züğürtler" yazarının hay- li eskiye - son dünya savaşından öncelere - rastlayan bu komedisi, geçen zaman içinde ad değiştirmiş, metin değiştirmiş, temsilci değiştirmiş, böylece üç de- fa, üç biçimde sahneye konulmuş bir duygu ve aşk oyunudur. Güzel - ve ha- li vakti yerinde - bir dul hanım (Simone), bekâr ve yakışıklı bir gönül av- cısına (Tony) "tutulmuş"tur. Öte yandan çok genç bir delikanlı-(Andre) onu ümitsizce sevmekte, peşini de bırakmamaktadır. Bu ümitsiz aşk yüzünden sevdiği kadının oynadığı kumar masasına oturmuş, ona bakarken kendinden geçmiş ve "Banko!" diye bağırıvermiştir. Bu bir anlık gaflet zavallıya hayli tuzluya da oturmuştur: sevdiği kadına büyük bir para kaybetmiş, kaybını ödeyecek kadar zengin olmadığı için de, fahri olarak, onun özel sekreterli- ğini üzerine almış, şeref borcu saydığı kumar borcunu bu şekilde olsun öde- mek istemiştir, işte bu iki yönlü aşk hikâyesinin eğlenceli ve oldukça kar- maşık tarafları bundan sonra gelişmekte ve bir seri komik -ve sentimental- durumlarla seyirciyi oyalamaktadır. Sonunda genç - ve toy (o âşık kadını avucunün içine almış olan tecrübeli rakibini yenecek, candan davranışları, samimi duygularıyla onu unutturacak ve sevdiği kadını kendisine bağlamayı başaracaktır. Oynıyanlar: Cenk Güner (Andre), Deniz Önal (Charley), Altan karındaş (Simone), Orhan Alkan (Tony). Tuncay Erenay (İhtiyar), Suzan Uztan (Al bine) v.s. Beğendiğim: Mahir Canovanın derlitoplu. akıcı sahne düzeni. Altan Ka- rındaşın, başkadın rolünde, tatlı, zarif oyunu; ayrıca, güldürmek bakımından seyirci üzerindeki güçlü etkisi. Orhan Alkanın Tony'ye kazandırdığı ifadeli - ve çekiçi - yüz. Begenemediğim: Pariste Robert Lamoureux gibi tadına doyum ol mıyan bir "söz ebesi"nin ve sempati sihirbazının oynamış olduğu Andre'de Cenk Günerin tecrübeden, sahne hakimiyetinden henüz yoksun oluşu,... Tah- sin Demirantın - özellikle kazino için - çizdiği dekorların - ve kostümlerin - böyle bir oyunun gerektirdiği zenginlikten uzak kalmış olması... Sonuç: Kafayı yormadan hoş vakit geçirten -bir hayli de güldüren- sa- bun köpüğü gibi bir komedi, hafif bir salon komedisi. Arenada hep hiciv - ve fikir- komedileri görmeğe alışanların belki biraz yadırgadıkları ama gene de zevkle seyrettikleri bir oyun,. Naciye FEVZİ AKİS, 19 MART 1965

Bu sayıdan diğer sayfalar: