TİYATRO termek 'sted'ğ! şahıslara gösterehilir- yapı de tempod tam mizansen ıulmrmuş Ikmcî perdede Viodan babasının yalanıyla karşı kar- #)ya geldiğinde sanki herşeyi birden bır anda ifade edivermek istercesine çırpınıyor, didiniyor da o anda ya- nında bulunan delikanlı bir adım ile- ri, bir adım da geri atmaktan gayrı hicbir şey yapamıyor. Bu durum za- man zaman Vıldan ıçin de aynı. O- nun da çoğu zaman e yapa- cak işi yok. Güzel bir bıblo bir köşe— Yi kolları anneye gö ü ir et sonra Süreyya sebepsiz bir atılışla sahneyi terkediyor. Artık sahnede yalnız an Vicdan da karanlıklar i- çinde hâlâ anneye hitabetmekte de- vam ediyor, Hattâ ona birşey de gös- teriyor: “Bak anne, şu masayı görü- yor musun?” divor. Ama ortada anne yok. Anne bundan sonrakı sahneye anmak i“in Üstüne bir sabahlık giymek üzere kulise ıkmıştır. yuna gehnce. piyeste rol alan dieini de, seyirciyi de yorup bitap düşüren bir oyun tarzı hemen hepsine hakımdir. Vicdan'ı oynıyan Elçin Sa- un piyese verilen gayrıtabiiliği artırmak İcin gi- riştiği gayretin bır ifadesidir. Bi Çetin Kömğlu bütün dlğer şahısıam nazara. u sert oyunun dışma cıkı- yor. Fakat sadece ya)mz okdu. ah- nelerde, Dri sahıslanyla karşılaşınca o da ipin ucunu kacırı- yor ve aşırı bir melodram havası i- çindeki u t gidi uyduru- yor. Anne'de Meliha Ars ise, ağlayı .K k verilmemiş gi- Piyeste hitbir fonksiyonu olmıyan lâflar gibi hiçbir fonksiyonu olmıyan şahıslar da var: Meselâ hizmetci. pl&na acılan camlı kapıya dahi ki ı O da arka pu.m zöıurehüım dl.y Kapı 30 —ii aÖ e MA ;.:. - Pekalâ bu işi görebilirdi. Yahut da tül perdeler... sacası “Yalan” hergeyi ile &0 yıl evvelinden kalmış hissini veren kötü bir melodram örneği. Metindeki başarısızlık L) r Orhan Asena piyeaini defalar- & yanıp söııen bir ışıt oyunu torm.u içine otur . Bu daha önce de bir çok yazarlar T.ara.(mdan defa- larca denenmi aı seyirciyi sık sık karanlıkta, sıkıu bır hava lçerı— sinde bırakmakta rı hiç bir İ: yaramadığı için t.erkedılmcge mah- küm kalmış bir form olmuştür. Or- han Asena söylemek istediği şeyi dümdüz, bir apartıman dairesi için- de ve ı;ıkla.rdan bu kadar fazla me- det ummadan söylemiş olsmdı belki de seyirciye o vermek ediği ür- pertiyi veretruirdi Çünkü böylece se- yirciyi bir günlük hayat içerisine al- Mış, onlann herbirini kendi evinin ma.hremıyet.ıne sokmuş olurdu. Hal- buk sahnede uzun, beyaz bir hort- lak kılığı içinde ve mütemadıyen sü- çinde — bulunan laklı eve sokuyor. Yazar piyes'ınde yer yer günlük hayata dönmemiş mi? Dönmüş. Fakat bize zösterdıgi bu günlük hayatın olayları Vıod anın ©o bitmek tükenmek bilmeyen ağız kalabalığı yanında öylesine cııız. Ööy- lesine kifayetaız kalıyor ki piyes ya- uzaklaştırılıyor, Zzın şikâyetleri, çırpınmaları ve hattâ alâlıklarının ifadesi haline geliyor. Kısacası başta da ifade edildiği gibi Sahne “Z” Başarılı Orhan Asem sbylemek 1sted'iği hede- olaytarı g itabii bir atınosfer ıcinde boğul— mağa terketmiştir. ız - çıkmıştır. Talebe Tiyatroları Festivali: Vürk Millt Talebe Federasyonunun Istanbulda tertiplediği 1V. cü Ta- lebe Tiy atrolan Iestn ali geçen ha.fta m Cuma ermişti. ha.fta bu sutunlardn verdiğimiz festival programı aynen tatbık edildi. Fest,.vale katılan yedi talebe tıyat.roau toplulugu icerisinde en fazla dikkati c oldu. Bunlardan bi rosunun temsil ettiği pandomim oy ları idi. Akademililerin bilhassa ' Be ber', “Sinema”, “Doğumdan öıu.rnc" “Arsız Çocuk" adı altında verdikl mım örnekleri hayli başarılı idl Festivalde başarı kazanan dîğer top- luluk ta Ankaradan Sahn di. Sah- ne Z er Sumerın rejhıı ve ıdue— si alt.mda Turgut anm “Has- tahane”siyle Çe khomn “Teklif”ini temsil etmiş, bilhassa “Teklif” seyir- ciler tarafından uzun uzun alkışlan- mıştı. Sonucun bukadar başarılı ola- cağını işin aslında Sahne Z liler de ummuyorlardı. Zira festivale bütün dığcr topluluklar kadar onlar kadar azırlanamamışlardı. B.r haftalık ciddi bir çalışma netice- sinde Istanbul ve Ankaradan festiva- le iştirak eden talebe tiyatro topluluk- Jarı az veya çok başarılı da olsa yi- ne de festivalin vapılmasından metn- luk duymuşlardı. Çünkü bu ken- dılerine faaliyetlerini gösterecek bir fırsat vermişti. de Teklif matice.. 4KİB, 86 KASIM 1358 —— — —. LA ©