v w ae F — e C T- İ —Y—A—RR—0 Ankara llYa'anh 2 0 Kasım Cuma gecesi Devlet Ti- yatrosunun Küçük Tiyatro sah- nesinde bu mevsimin ık.inci telif plyesl temsile baelandı Piyesin adı: Yalan. azarının : Orhan Asena. Orhan Ascnanın d.a.ha önceki mevsimlerde Devlet Tiyatrosu sahnelerinde “Gıl- sanlar”, “Kor- m Suıtan" adlı piyea- lerl temsn edilmişti. Ayrıca ismi Van h Operasının Jivresini yazanlar ırasında da görünüyordu. Hatta liv- renin ilk orijinal metnini tek başına © yazmıştı. Yani adı artık tiyatromu- Za “piyes yazarı”" olarak geçebilecek Bir duruma Tabii şayet bir piyes yazarının piyes yazarlığı vasfı- nı kazanabilmesi için sadece oynattı- ğı p'.yeslc'rin sayısına bakmak kâfi gelirse. Dr. Orhan Asena pmloğ uç perde ve epiloğdan ibaret “Yal dramı- şardığı bir yığın “Yalan”ın konusu: 9 1 yaşlarında genç bir kız, Vicdan çÇ Ilçın Saraçoğlu- bir gece ailesi ef- radı sinemada iken havagazıyla inti- sebep teşkil !puc'ı bulabilmek için bütün ev hal- yamiı Anneyi -Meliha Ars-, Ba- beyı -Çetin Köroğlu- Kırkardeşi Vil- danı -Tijen Par- ve Vicdanın nişanlımı Amac- teker teker ıor- Nejatı -Ero guya ceker. Btu soruşturma sonu genc kızın intiharına sebep olaca.k hiçbir nokta göremez. Savcının sah- nenin arka plânında cerean eden bu soruşturması esnasında ön pmnda. da, ., perde de kızkarde- & Vildanla, nişanlısı Nejatı Savcıya yala vermekle itham eder. An- laşıldıgınu göre Vildan aslında bir . Yani kahramanlardan hcrbırlnin kendi kendileriyle, kendi vicdanlarıyla hesaplaşmalarını ifade ede da kızlarınm yetişip geliştiğimi gör- dükçe, yani ihtiyarlığa doğru yaklaş- tıdını RÖbetleri geçir- mektedir. Neticede son bir gayret sarfeder ve kocasını genç bir adamla aklatır. y &ni koca- JJİS!MMI— Dr. ()rhan Asena Yazdın... Oynatmasana.... ya ihanetidir. İkinci perdede ise ba- anın yalamm öÖğreniri er nasılsa karısının kefndısmi aldattığım haber alır, fakat ya kurulu ü zeni bozmam: s.k ya da karısını haklı gö 1 bilmemezliğe &elir. Bu da babanın yalanıdır. Ücün- cü perdede kızkardeşin yalanıyla, ni- şanlının yalanını öğreniriz. Vicdanın kardeşi Vildan kendisine nazaran çok fasiküller giıııdermr ve yirminci Sbalkülo depne kaydı yapılır. Bayilere gümderil- Mürsenat adresi : Burtuluş Yayrımevi, P. K. 35 - Bahçellevler ANE ——mmmammammmamaı daha güzel bir kızdır. Aslında Nejat- la Vildan birbdirlerini Sevmektedirler. Bunu hiç göstermezler ama öyledir. genç hislerin ancak Vicdanın ölü Mmünden sonra açıklamağa cesaret e- derler. Bu da Vildanla Neljatın ya- lanlarıdır. Acaba Vıcdan sağlığında hütım YTusu açık açık savcı tarafından orta- ya atılan bir sualdir. Zate'ı perde de ü sual üzerine kap “Yalan"ın demek istediği P iyesin konusundan da anlaşılacağı ibi yazar bufada kahramanların Tiyatrosu Derglsınde piyesi hakkın- daki açıkla yazısında şöyle ifade bildiysem — kendimi başarılı saVacı- Eim L Evet, gerci seyirci iki saat boyun- ca oturduğu koltuğunda bir tedirgin- k, bır ürperti hissetti. Ama bu için- tan sona tiyat- ro teknifinden mahrum, karaâkterleri belivsiz, t.olerı şekilsiz. en dolambaç- L yoldan hedef'ne bir tedırgmlık bir ürperti o Rejl ve Oyun E seri sahneve koyan Salih Canar Yazarın metminde oynadıfından dn fazla ışık- la oynamıs MeselAâ birinci perdede, Vtocan'ın hayahmn anneye göründü- ğü sah “ışıklar karartıla- cak, hayalin üslüne san - yeşil renk- te, onu korkuncdlaştıracak bir. işik” düşecek demediği halöe refisör bu i- lâveyi yapmakta fayda görmtüş ne- dense. Zaten aydınlık sahnelerden çok karanlık sahnelerin piyeste yer al- ması yetmiyormuş gibi böylece Salih Canar seyirciyi büsbütün — sıkıntıya sokmak yolunu tercih etmiş. Reji- sör'ün Vicdan'ı tamamen bir horflak olarak aldığı anlaşılıyor. Oysa Vicdah sadece bir semboldür. Sembollerin ise ille korkunc olmaları gerekmez. Pekalâ genç kız sahneye günlük kıya- fetiyle gelebilir, böylece, hiçbir gay- ttabliliğe düzmeden sahnedeki nede difer şahıslar gürlük hayatımı yazarın gös- — -—