22 Haziran 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

22 Haziran 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

8 alınmaktadır. Tokat “Hökim Muavinliği Bayan Mürüvvet Doğu A (TAN muhabirinden) — ddelumumi o muavinle, len Ba Mürüvvet Doğu,Tokat hükim mu eşit Sebze turulan ve Sıvasa bağlı olan ilçemiz, ağ ve bahçelerle tanmmıştır. 11 arla idare olunan 120 köy Su- hrine bağlı bulunuyor. Bu &öyler. in yirmi beşinden gayrisinde mem- & Suları vardır. Halk ziraat, arıer kle geçinmektedir. Kazamız a- inden ziraate elverişli kısmının üçünü sulu tarlalar teşkil et- ve tütln, kendir, afyon, arpa, mısır ile her nevi sebze yetiş İmektedir. şehri ve havalisinin manifatura, hafiye, şeker, gazyağı, kahve ve iç gibi senede 390 bin lira tutan ite a mukabil buğdey, arpa, mi- ceviz, kuru fasulye, patates, kay pekmez, elma, deri, yumurta, pey .yağ, koyun ve keçiden ibaret ih- catı da ayni miktara yaklaşmak- iz içinde oağaçarz, bağ ve köylerin adedi pek ziyade tır. "Yeni Adapazarı,, pazarında “Yeni Adapazarı, bir gazete çıkmıya başlamıştır. eder ve muvaffakıyetini kilometreyi, diğeri yüzer met- Eyi gösteren iki irtifa ületinin ib- Bierinde sıfıra doğru inmek meyli ir. Mail vaziyette daireler çevi- yeryüzüne yaklaşıyoruz. Ufak bir sadme.. Basri hoca esini büyük bir ustalıkla oturttu. Şimdi azgin tayyareyi ler Üzerinde biraz koşturarak alıyoruz. Sonra tam duruş. Ünden oyuncağı çabuk alınan bir in tesirini duyuyorum. Ka- almıyor, paraşütüm sökü- , kürklü deri ceketin içinden orum. Yeryüzünde görünen günkü insan haline iniyorum, inince anlıyorum ki, bu yo- , 55 dakikada gelecek iken ak- te gelen bir rüzgâr bi- 20 dakika havada tutmuş. Suşehri, (TAN) — 1276 tarihinde | KARABÜK İşçi Paviyonları “Bitirildi, Muhtelif Kollarda - 1500 Amele Çalışıyor — Karabük, (TAN muhabirinden) — Demir ve çelik fabrikaları- “nun kurulacağı sahada muhtelif kollarda çalışan amelenin mikta- “rr 1500ü bulmuştur. Hergün yeniden birçok amele daha işe ie Gİ TE İşgi paviyonları bitirilmiştir. Bun lar tertemizdir ve bütün asri tesi- satı haviğir. İşe girmek istiyen ame leler, birtakım srhhi şartlara tâbi tutulmuştur. o Elbiseleri OÜtüden geçirilmekte, kendileri fabrika dokto- ru tarafından itina ile muayene edil. mektedir. her işçi için, haftada bir dok- torun nezareti altımda yıkanmak ve ilâçlı havuzlarda banyo yap - mak mecburiyeti konulmuştur. A- melelerin yatıp kalktıkları yerler- de dalımi bir kontrol altına alın - mıştır, Fabrika sahasınm muhtelif yer- lerine helâlar yaptırılmıştır. Bur&- lara su vermek İçin borü döşenmek tedir, Bu İş bitirilinceye kadar yer yer içi su dolu büyük bidonlar ko- nulmauştur. İnşaat faaliyeti, büyük bir hizla ilerlemektedir. Bucaya da İyi. Su Geliyor İzmir, İİ (TAN muhabirinden) — İzmirin Sayfiye nahiyesi olan Buca nın mühim ihtiyakladındat biri de su. | dur,Bu defa Belediyeler Bankasından yapılacak olan 25 bin liralık Istikraz la ve diğer membalardan temin edi- lecek varidatla civardaki Kan gölün- den temiz ve sihhi bir içme suyu ge- tirilecektir. Bumun için Belediyeler Bankasının muvafakati alınmış ve İ- sap eden projeler ve keşifname de ha zır'anarak Nafıa Vekâletinin tasdi- kından geçmiştir. Pek yakmda işe başlanacak ve kr- sa bir zamanda Bucalılar sıhhi bir İçme suyuna kavuşacaktır, Kardeşini Öldürdü Kilis, (TAN) — Bölük mahallesin- de oturan Hacı oğullarından Mehmet Sait oğlu Abdürrahim, büyük karde- şi Abdullahı öldürmliş, yanmdaki kadm: da yaralamıştır. Abdürrahim tevkif edilmiştir. Kilis te Elektriğe Kavuştu Kilis, (TAN) — Burada elektrik tesisatı bitmiştir. İlk tecrübe evvelki | akşam Cümhuriyet enddesi üzerinde ki umumi! tenviratta yapılmış ve mu vaffakıyetli netice alınmıştır, Gün - düzün dellâllar vasıtasile haberdar e- dilen halk toplanarak elektrik şiğm: görmüşlerdir. Kilis fiilen elektriğe ka | vuşmuş demektir. Bafra Gençlerbirliği Dokuz Yaşında Bafra, (TAN) — Gençlerbirliği 9 uncu yılını idrek etmiş, kongresi Kâşif Başkayanın reisliği altında ak- dolunmuştur., İdare heyetinin mesai ve hesabatı tetkik ve kabul edildikten sonra se- çim yapılmış ve neticede Mahmut Barutçu, Faik Ali Kırçıl, Kâşif Baş- kuya, Ahmet Çakın, Ekrem Ünyay, Nasi Baş ve Mustafa Kol idare he- vetine avrılmıslardır EMLEKETTE | TE Ki İNSAAT İKARABÜKTE YENİ KURULAN PAVİYONLAR Karşı yeni Orman Kanunu tatbik edi! den Köse Ahmet oğlu Osmanla kanuna uyularak Belediyeye ve: Antalyada Bir Park Yapılıyor İ Antalya, (TAN) — Böleğiyönin 937 mali sene bütçesi 94 bin lira ola rak kabül edilmiştir. Bütçeye konu- lan tahsisata nazaran bu sene asri bir mezarlık, bunun yanına bir park ya- pılacak, mevcut olanlara ilâveten iki halk pazarı ve İki asri halâ yaptırıla- | caktır. Şehrin en mutena yerinde ye- ni bir park ta vücude getirilmektedir, Geçen mali sene içinde şehirde dir gok isler yaptırılmış, ezelimle yüka- |"! Pazardaki dükkânlar yıktırılmış ve yerlerine betondan mağaralar yaptı. rilmış bulunmaktadır. General Kâzm Özalp ve Ali Çetinkaya isimleri veri- len yeni caddeler açılmıştır. Belediye Reisi Lütfi Gökçeoğlu iyi plân ve projeler maddi imkân olduk- ça ve sira İle tatbik edilecektir. Bu sene itfaiye levazımmdan noksan 0- lanlar ikmal edileceği gibi umumi sih hat ile alâkadar olan işlere de daha faz'a ehemmiyet verilecektir. ....ğ2: : Bursa Köylüleri- . . nin Dileği Bursa, (TAN) — Ormah müfet tişleri, C. FL Partisi kurağında top- lanan köylülere yeni Otman kamınu hakkımda izahat vermişlerdir. Köylüler, ellerinde birçok keği hu- lunduğunu, mevsim yüzünden bün- ların etinden şimdi istifade eğilemi- İ yeceğini, keçilerin hiç olmazsa üç ay için ormanda otlamalarına müsaade İ edilmesini rica eylemişlerdir. Bu dilek tetkik olunacaktır. Antepte Okul Sergileri Gaziantep, (TAN) — Cümhuriyet okulu bir sergi vücüde getirmiş ve herkesin takdirini kazanmıştır. Çok iyi tertip edilen sergide küçllk kız. ların meydana koyduğu kıymetli e- serler vardır. Başöğretmen B. Hayri okulun bu muvalffakıyetinden ötürü tebrik edilmiştir. Hareket Edenler Kızılcahamam, (TAN muhabirinden) — Hazirandan itibaren man kaçağını Ankaraya götürü: mumiliğe verilmişlerdir. Odunlar ve merkepler musadere edilmiş, çalışmakta olup hazırlanan faydalı), Orman Kanununa Aykırı Imiye başlanmıştır. Bayır köyün. iki arkadaşı 11 merkep yükü or-| rlerken tutulmuşlar ve Müddeiu- rilmiştir. Belediyenin varidatı Bir aydanberi bilâ fasıla devam e- den yağmurlar durmuş, havalar ısm mıştır. Cumartesi ve Pazar günleri Ankaradan ve diğer yerlerden tenez- züh için buraya gelenlerin saysı git- tikçe artmaktadır. Soğuk suları, çam Uklarile güzel bir mesire yeri olan Krzılçahamam, etraftan gelecek ziya retçiler sayesinde para -kazanmıya pek mllstaittir. Fakat, belediye bir- j gok fhtiyaçları ihmal etmek mecburi yetinde kalmıştır. ?feselâ ne kendisi bir otel ve gazino yapmış, ne de baş- ka birisinin yapmasına müsaade et-| miştir, Kazamız, imâr ve ihya saha. sında ilerlemektedir. Fakat, belediye ! ye tanllük eden İşler, varidatsızlık yüzünden maalesef çok geridir. İki| sene evvel vücude getirilen sebze ve meyve halinin kapısız bacasiz ve met ruk bir halde durmesı Ve yakında yıkılmak tehlikesi göstermesi, bunun açık misallerinden biridir. Sifa kay| naklarma gelince, bunların harice a-| kan ve sıhhate muzr Olân sularmın üstü kapatılmadığı gibi hamamlar a- sırlarca evvelki vaziyetini muhafaza | eylemektedir. Bigada Yeni Belediye Kararları Biga (TAN) — Burada kirli gula- rm sokaklara akıtılmaması ve akı. tanlardan para cezasi almacağı ilân | edilmiştir. Fakat şehirde lâğım tesi- | satı olmadığından halkın Yüzde beşi | bile akmtısız kuyu kazdıramıyacak ve belediyenin yasağı tatdik edile. miyecek gibi görünüyor. Sokağa salıverilen (o tavuklardan da birer lira para cezası âlmecaktır. Bu'yasağı duyanlar, ona riayet ede. | miyeceklerini anladıklarından tavuk larını satmıya başlamışlardır Bu se - | beple tavuk fiyatları birdenbire düş. müştür, Kasap dükkânlarmdaki et kütük. | leri çok pis tutulduğu, Yerlerine ko. | nahiberi su yüzü görmediği ve her bi. risl mikrop yuvası olduğu İçin, bün. ları temiz tutmıyanlardan da Ceza a. inacaktır, İzmit Muhabirimiz Nişanlandı İzmit Muhabirimiz Cevdet Baykal ile İzmitin tanmmış ailelerinden B. Kâmil Onay'ın kızı Bayan Pakize O. nay nisanlanmışlardır. Gençleri teb- rik ederiz İ KUVVET ŞURUBU Zaafı Umumi, kansız- lık ve kemik hasta lıklarına şifai tesirleri çoktur. o Çocuklar. Gençler, genç kızlar ve ihtiyarlar her yaşta istimal edebilirler. (BAŞMAKALEDEN MABAAT) “Kemal kuşları, Geliyor! (Başı 1 ineide) zım gelmiştir. Dersimliler buna Şu adı takmışlardır: — Kemal kuşları... Tuncelin pençesi sıkıştıkça “Arap kuşları,, telkinine kulak veren kal mamış , Kemal kuşları geliyor! Feryatlart ortalığı tutmuştur. Hayat kaygusundan üstün merak Atoş açan kuşlara karşı olan lâ- ka ve merak © derece şiddetli idi ki, ilk zamanlarda hayat kaygusu bile bunun karşısında hiç derecesinde kal: mıştır. Bir çok yerlerde Dersimliler svlerin damına toplanarak tayyarele- rimizi açık ağızla seyretmişlerdir. Sonra şuna dikkat etmişlerdir ki, tayyarelerden gelen bombalar ve m8- xineli tüfek ateşleri hem etrafa ö- tüm saçıyor, hem de evlerinin sazdan yapılmış dammı yakıyor. Dersimli bu vaziyet karşısında sazdan damla rı kaldırarak olduğu gibi toprağa gömmüş, evi dört kerpiç duvardan ibaret bırakmiş ve basit eşyasile be- raber mağaralara kaçmıştır. Sahibi çıkmıyan mesuliyet Fakat, bir taraftan da imkân bu- lanlar takım takım teslim olmıya baş- | lamıştır. CoğrafT vâziyetleri dolâyr sile kıtalarımızla tema$ haline gele miyenler de Seyit Rizanın aleyhine dönmüşlerdir. Eski hesapları temiz- lemek için onu arkadan vurmıya kal- kışmışlardır. İlk teslim olanlar, Seyit Rızayı ele vermemişlerdir: — Kamer isminde 90 yaşında bir ihtiyar var. Hepimizi o baştan çıkst- dr, demişlerdir. ün birinde Kamer teslim ©- tunca ve asıl mesulün Seyit Rıza ol duğunu söyleyince ağızlar değişmiş” tir: — Evet, evet, asıl kabahat Seyit Rızadadır, Bizi o baştan çıkardı ve aldattı. Yoksa kalbimiz” her zaman hükümetin tarafındadır. “Tanceli,, bütün bir programdır. 'Tuncelinde bütün memleket kuv- vetleri yüksek bir imtihan geçirmiş” lerdir, Iki sene evvel Dersime Tunğ eli adı verildiği zaman yalnız fena hatıralı bir isim değistirilmiş olmu- yordu, Bu isimde, bütün bir prog- ram vardı, Dersim insanlarma kadife bir & içinde Tunç bir el uzanmıştır. Mak. sat, bu dağlık sahadaki insanları €7- mek değildi. Bu insanlarm iftdal yaşayışına, menfi Vaziyetlerine ait en büylik mesuliyet, eski devirlere aitti. Oyle devirler ki, öz Türk bir halkın bir, iki nesil içinde dilini kay- betmesine ve yabancı tesirlere âlet ol- | mastna imkân bırakmışlardır. Derebeyleri, günün birinde serkeş- ğe kalkışımca Tüncelinin tazyiki derhal kendilerine duyurulmuştur. Bütün kuvvetlerimiz sıkı bir plân içinde hareket etmişlerdir. İlk gaye, &skerimizin hayatımı korumaktı. Ce halete kapılanlarn hayatım ko rumak için de elden gelen her şey ya” bilmiş, herkese teslim olmak imkânı bırakılmıştır. Serkeşlik edenler âdeta zavallı, ca- bil bir hasta muamelesi görmüştür. Hava kuvvetlerimizin İmtihan meydanı Askeri hareketleri nüfus kaybet- meden Idare etmek hususunda hava kuvvetlerimize büyük bir rol düş- müştür. Dersim hava kuvvetlerimiz Hürel, GiLiLâcI BIÇAKLAR (Başı 6 ncıda) sildi. Ahali açıldı, ona yol verdi. Nis gan yerinin yanında bi rarabu dur ruyordu. Mişka arabacıya: — Yükle, ne duruyorsun?, dedi. Bunların hepsini nehre atacağız. Bu nasıl olur?. Bunlardan yalnız bir semaverin fiatı 400 rubledir. — Kaç para olursa olsun banâ ne? Mal benim.. Ben bunları çal- madım, Alnımın teriyle kazandım Bu kadar şahidim var, Bütün bir kış odama kapandım. Çember at- ma talimleri yaptım H alkın içindeki gönüllüler e3- yayı arabaya yüklemiye başladılar. Araba ağzma kadar dol du. o Etrafını saran kalabalığı zorla yararak kendisine bir yol 2ç- ti. Nehre doğru yollandı. Köprüye gelince durdu. Mişka, arabanm en üstünde duran çeniberlerden işe başladı. Bulnarı köprüden aşağı su- ya fır Biriken halk, hep bir a» ğızdan : — Ah... diye haykırdı. Thtiyar âdeta ağlıyarak bağırdı: — Dur atma!,. Mişka durdu. Kudretli elini ars- banın üstüne koyarak dedi ki! — Baba, dinle! Son defa söylü yorum. Buradaki bütün halk ta #a- olsun. Kızını bana-ver, eşyayı & » götür. Bir Jana da senin-siğün ŞE rine uğramam'bile. Fakat kızı ver- mezsen hapı yuttuğun gündür. Nİ şan yerine topu attırırım, Ben Lüd- millasız yaşıyamam. Ihtiyar deli gibi bağırdı: — Linet olsun... Al, Kız senin olsun... — BİTTİ — cek surette geçmiştir. TTayyarecilerimiz şunu isbat etmiş" lerdir ki, memlekete alt bir menfaat karşısında Türk tayyarecisi, son had- de kadar fedakârlığı en büyük zevk bilir ve tahakkuk ettirilecek milli Bayeye kendi canmdan çok fazla kıy- met verir, Dersim hareketleri yeni Türk nes- linde yurt ateşinin nekadar şiddetli olduğunu en açık bir surette göster- miştir. Aralarında cesur ve yaman bir Türk kızı da bulunan Türk tay- yarecileri, 4000 metre yüksekliğinde" ti dağlar, tepeler arasmda en zor vâ” zifeleri, en büyük muvaffakıyetle yapmışlardır. Böylece hem teknik kudretlerini, hem cesaretlerini, hem de fedakârlık duygularmın hudutsuz olduğunu ortaya koymuşlardır. Ba- zan dağlar arasında gizlenen derelere kadar inmişler, daha yüksek tepeler” de kendilerine yukardan aşağı kurşun alacak insan olduğunu bile bile en çetin vazifeleri görmüşlerdir. İmtihanın neticesi parlak olmuştur. Şarklan gelen bir iki tayyarecimiz- le Eskişehirde konuştum. Hava kuv- vetlerimizin yaptıklarından büyük bir tevazu ile bahsettiler, Fakat Türk tayyarecisinin Dersimde geçirdiği bü Yük imtihanı, bu tevazulu sözlerden bile anlamak mümkündü. Diğer bü- tün askeri (o kıtalarımızla beraber Türk tayyarecisine de hudutsuz bir surette güvenebileceğimizi zaten bili- yorduk. Fakat fili bir sahada geçen parlak imtihan dikkat ve slâkamız- dan uzak kalmamalıdır. Dersim, asırlardanberi sellerle kan akmasına sebep olmuştur, Inkrlâp İs Caresinin plân çalışmas ve her V8- sıtadan hakkile İstifade etmesi saye- sinde bir hâmlede kökünden kopart* lan bu iş, Türk milletine şu emniye- ti vermeli ve harici âleme şunu anlat” malıdır ki Türk milletinin harici ve dahili emniyetine ouzanmıyâ Bu imtihan, her Türk vatandaşınmİcüret eden her el derhal kırılır. kalbine tam emniyet ve iftihar için bir imtihan meydanı olmuştur. #hmet Emin YALMAN