13 Haziran 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

13 Haziran 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

e— 13.6 035 SON HA Romanyadan Bu Ay Sekiz| Bin Göçmen Geliyor Bükreş, 12 A.A. — Başbakan | — Evkaf ve cemiyetlerin taşıt - ârim ve İç Bakanları ile Tür - W sız malları için Romanya hükü- ] iye elçisi bu sabah ikinci defa | meti tarafından ayrı bir para verilecektir. ; Türklerin hazineye olan borç | ları aranmıyacaktır. Türk ahalinin beraber götü - | secekleri taşıtsız (menkul) her nevi para, eşya ve mal özgür Çı- kacaktır. " . | imanlarda göçmenlerin eş - Müslüman Türklerin oturdu- | yası vapurlara yük — verirken Bu topraklar Türk ve Romen | gümrük hamalları karışmıya - Üyelerinden kurulacak komis - | cak ve bunun için hiç bir vergi Yonlar tarafından değerlene - | alımmıyacaktır. Cektir, | — Tuna ağızlarına doğru Tun - Romanya ülkesinin satın ala- | ca ve Makin dolayında (hava- | Cağı taşıtsız malların (menkul W li) dolaşan elçimiz buradaki göç | Olmıyan malların) tutarının bir | durumunu incelemektedir. | kısmı para, bir kısmı petrol ve Köstenceye gelen Türk va - tahta gibi mallarla ödenecektir. | purları bu ay îıv;mdevvolı Aşıkabx: unlar 5 yıl içinde hükümetimi- | lecek olan sekiz bin göçmeni Ze ödenecektir. beklemektedir. Rozvelt'e Karşı Kararlar Alındı Springfield, (Tllirois) 12 A.A. — 10 hükümet tarafından gön- derilen 7 bin delegenin toplandığı Cumurcu partisi kongresi iş- lerini bitirmiştir. Bu kongrede Roosevelt'in siyasasına karşı kararlar alınmış Ve bugünkü Amerika ana yasasile Amerika federasyonunun üye- Si bulunan hükümetlerin egemenliğini gerek F ©Omünizme karşı fertlerin özge i korumak hususunda kon- £renin azmettiği bildirilmiştir. Diğer bir kararla altın esasına dönülmesi istenilmiştir. Roosevelt, gerek ülkeye ve gerek kendi Partisine karşı seçim esnasında adadığı şeyleri yapmamakla itti- am edilmekle beraber bu kararlarda Yüksek Hakyeri hüküm Vermiş olduğu halde ulusal kalkınma idaresinden hiç bahsedil- Memiştir, Almanyada S. A. Bölükleri Berlin, 12.A.A. — Havas ajansı aytarından: S. A. bölüklerinin ortadan kaldırılması için önemli alınmakta olduğuna dair Berlinde dolaşan haberler esassız Tülüyor. Alman hükümetinin geçen 30 hazirandanberi bu böl: İ büsbütün ortadan kaldırmak değilse bile, kadrolarını azalt- 'AGa çalıştığı doğrudur. iğ r TMayülün artacağına şüphe yoktur. i Evvelce Reisehwehr, şimdi Wehrmacht denilen askerlik teş- ilâtr yavaş yavaş eski önemini yeniden kazanmaktadır. Bir çok gibi ayrı ayrı üç süel teşki- Sevrenlerde Wehrmacht, S. S., 8. A. âln bulundurulmasının lüzumu üzerinde aytışmalar yapılmak- ır, Ordu bilhassa hücum bölüklerinin ortadan kaldırılmasını isti- Yecektir. Bu hücum bölüklerinin eskisi gibi halk yığınları üze - Tinde bilhassa kura usulünden sonra işsizler üzerinde itibarı kal- TMamıştır. Bununla beraber bu bölükler evvelce Hitleri mevkii iktidara Slkım_'" olduklarından eski şeflerinin kendilerini inkâr edebile- erine inanmamaktadırlar. ,Hitler kendilerine hissen bağlıdır. Bu bölüklerin rolü büsbütün İtmemişse de çok azalmıştır. Bundan dolayı S. A. bölükleri ara- anda bir hoşnutsuzluk vardır. Bu hoşnutsuzluk, talim saatlerinin Azaltılması ve üniforma giyimi için konulan kayıtlardan dolayı _ızlalışmı;m. « Te ea — Japonya, Çin Seddi Civa- rından Askerini Çekmiyor toplanmışlardır. Hükümetimi - | zin Türk göçü hakkındaki 9 di- | leği bu toplanmada onaylanmış Ve gereken kararlar verilmiştir. U kararlara göre: Müslüman Türklerin göçü üç hihayet dört yıl içinde bitecek- tir. tedbirler ö- Bir sokak muharebesi esnasında Japon askerleri Pekin, 12 A.A. — Hoperi e- Yaletinin Çin askerlerinden bo- ı':rlmmuı bazı teknik düşünce- lt':!iıündeıı bir ay geri bırakd. hükümeti, Çindeki durumu — (ii- yük bir dikkatle kovalamakı - dir. . Japonyanın Tehili ilinde bir protektora kurmaya — başladığı Londrada muhakkak görülmek tedir. Riişi Tientsin, 12.A.A, — Japon- :r' Çin divarı boyunca yapmış d_;!ıııiıı asker tahşidatını şim - tilrık muhafazaya karar vermiş- Japonlara karşı yapılan hareketler inking, 12 AA. — Japon | hükümeti, Sahar bölgesinde Ja ponlara karşı yapılan hareket- leri şiddetle protesto etmiştir. Yetkili çevrenlerden bildiril « İngiltere ve Çin Londra, 12 A.A. — Morning SSt gazetesinin siyasal aytarı- Rin yazdığına göre, İngiltere BER BALKANLARDA HU- SUSİ ISTIHBARATIMIZ Reyiâm Eylül Veya Teşrinde Yapılacak Atina, 12 (Hususi muhabirimiz - den) — Başbakarı Çaldaris dün gece gazetecilere şunları eö) jim meselesi için n hükümet için taahhü buriyettir. Bu da eylül veyahut Teş- rinievvelde — yapılacaktır. Yapılacak reyiâmin şekli ilkönce Cumurreisinin teşebbüsile Yunanistanın siyasi âle - minin vereceği karar Üzerine tesbit edilecektir.,, Bir komisyon teşkil ediliyor Atina, 12 (Hususf muhabiri- mizin telgrafı) — Bir plebisit komisyonu teşkiline karar ve- ilmi; Komisyonda her parti cek ve komisyon i - cap ettikçe toplanacaktır. Atina, 12 (Hususi muhabiri - mizden) — Seçim neticelerine göre, Komlnist, müstenkif ve boş reylerin nisbeti yüzde otuz- dür. . Atina, 12 (Husust muhabiri- mizin telgrafı) Başbakan Çaldaris, Zaimisi ziyaret ede - rek, programını bildirdi. Cumur Reisi programı tasvip etti. Atina, 12 (Hususi muhabiri- mizin telgrafi) — Tipos gazete sine göre, Çaldaris icap ederse, Temyiz reisliğine Zilimonu ge- tirmeğ Venizelist, biri kralcı iki müsteşar bulundurma ğt düşünüyor. Kondilis ne diyor? Atina, 12 (Hususi muhabirimiz - den) — Başhakan muavini ve Harbi- ye Bakanı Köndilis gazetecilere de - miştir ki: “— Rejim meselesi için reyiâma baş vurmağı hükümet vadetmiştir. Bu yapılacaktır. Fakat ahâlinin kana- tadilâtını daha evvel doğru olur. ,, Kafandaris'in fikri Atina, 12 (Hususi) — Terakkiper- ver Parti lideri Kafandaris rejim me- selesi hakkında şunları söylemiştir: “— Reyiâma müracaata lüzum yok tur. Maamafih reyiâm yapılacak olur- sa, hükümet bitaraf olduğunu göster- mek için yerini bir iş kabinesine ter- ketmeli,veya hiç olmazsa,İçi kanlığına, muhalif liderlerden getirmelidir. — Venizelos böyle yapılmıştır. AAA AA AAA AA —— Romen-Sovyet komşuluğu Bükreş, 12 A.A, — Özel ay- | tarımızdan: Romanya ile Sovyetler ara - sında resmi ilgilerin yeniden başladığı günün yıl dönümü do- layısile Sovyetler elçisi tarafın- dan dün akşam verilen bir şö - lende Romanya Dış İşleri Baka nr, Türkiye, Çekoslovakya ve Yugoslavya elçileri ve Fransız işgüderi bulunmuştur, Şolende Titülesko ile Sovyet ler elçisi birer söylev vermişler ve Romen - Sovyet anlaşması- | nn genel barışa olan iyiliklerin den bahsetmişlerdir. Romen Dış İşleri Bakanı, Türkiye Dış İş - leri Bakanının Sovyetlerle Ro - manya arasımdaki nomal ve dostça bilgilerin yeniden kurul ması hususunda sarfettiği emek leri iki defa şükranla ileri sür - müştür. ——— ea aa diğine göre, Kvantung — ordusu şefleri, Saharda Mançukuo'ya | ve Japonlara karşı yapılan hare ketleri durdurmak için şiddetli | tedbirler almayı kararlaştırmış lardır. Bu şefler, General Sung - Şeh « Juan ordularının Şahar ilinden cekilme hareketine de kumanda edeceklerdir. Japanyanın Çin siyasası 'Tokyo, 12 ALA, — Japonya Dış İşleri Bakanı Hirata, Va - şingtondaki Japon büyük elçi- sine, Japonyanın Çin siyasasını, Amerika Dış Bakanlığına bil - dirmesini söylemiştir, yapmak daha irimini zamanında | bik ediyor ÇIN IŞİ, — JAPON 1IŞI. Deli Petro'nun ölürken bir vasiyet. name bıraktığını - tarih kitapları ya- zarlar, Bu yaman çar, Rus ulusuna güya göyle vasiyet etmiş: Batı ülke- lerinin tekniğini almız. Teşkilâtlanı- nız, Sonra şimale doğru, Baltık de- | nizine, güneye doğru da Akdenize çıkmağa çalışmız. Böyle bir vasiyet- | namenin mevcut olduğunu en iyi ta- rihçiler inkâr ediyorlar. Ancak Ro- manof hanedanı, bu v nen var imiş gibi yürüyerek Deli Petro'dan sonra iki buçuk asır yuka- rıki programı tatbik etmeğe çalıştı- lar. Geçenlerde ölen bir Japon devlet adamının da Japonya için aşağı yuka- ti buna benzer bir vasiyetname bırak- | tığını gazeteler yazmıştı. Gazetelerin yazdığına göre, bu devlet adamı, Ja- ponlara şöyle vasiyet etmiş: Batı Üül- kelerinin tekniğini alınız. Teşkilâtla- yınır, sonra Asya kıt'asına doğru uza- nınız. Önce Kora, sonra Mançurya, sonra Çin, bundan sonra bütün Asya ayaklarınız altında demektir. Böyle bir vasiyetname mevcut ol. Guğunu Japonlar inkâr ediyorlar. An- cak Japon Hükümeti, bu vasiyetaame aynen var imiş gibi hareket ederek, devlet adamının çizdiği programı tat. ponya batı tekniğini al- mıştır. Teşkilâtlanmıştır. Korayı al- dı.. Mançuryayı eline geçirdi. Şimdi de doğru elini uzatmıştır. Gaze- telerin yazdığına göre Mançuryadaki durumunu pekleştiren Japoı di şimali Çini eline geçirmek şebbüse girişmiştir. Çin ile bir ihti- lâf çıkardı. İhtilâfın mahiyeti nedir; burası belli değil. Tıpkı Mançurya e geçmesile neticelenen ihti- gibi. Mançurya ihtilâf sırasında | olduğu gibi bu defa da Çine de bir Gl- timatom vermiş. Ancak Çin, Uluslar Derneği ve Avrupa devletlerinin yar- dıralarına güvenerek 1931 yılında Ja- pon ültimatomunu reddetmişti. Dört yıl önce aldığı acr — dersten istifade ederek bu defa Japonyanın ültimato- munu reddetmemiş, aynen kabul et- miştir. Ancak kurdun kuzuya: “Hak- lı da olsan, haksız da olsan seni yiye- ceğim” dediği gibi, Japonya da Çine: “Ultimatomu kabul etsen de, reddet- sen de seni yiyeceğim” diyor. Sözün kısası şudur ki, artık herkes, Çin üze- rinde Japon egemenliğini Uzak Do- ğudaki arsrulusal münasebetlerin ta- bli bir sonucu — gibi görmeğe başla- mıştır. Büyük balık küçük balığı yu- tar, diye bir söz vâardır. Bu defa aksi Küçük Japonya, dört yüz el- sak Çizi yuruyor işi, Japon işi. Yoktur bunun bir eşi” sözlü ne kadar doğru imiş Vüylük —e aa HAVA TEHLİKESİNE KARŞI ——— Tramvay işçileri 60 Bin lira veriyor Hava kurumuna yapılan yardırmlar günden güne artmaktadır. Üye yazı- mt işleri, kurum merkezinde olduğu kadar bütün kaza ve nahiye kolların- da da ayni hızla devam ediyor. Rum ve Ermeni vatandaşların evvelki gün- kü toplantıda verdikleri kararların derhal tatbikma geçilmiştir. Hava ku- ramuna karşı mümkün olacak yardı- Tam bir an evvel yapılması temin edi- lecektir. Musevilerden mürekkep iki numaralı yardım derneği de bugün - lerde toplanacaktır. Dün hava kuru -« muna yeni birçok teberrüler yapılmış tır.Tramvay Sosyetesi işçileri de ken- di aralarında kurulu bulunan ceza san dığındaki paraları kuruma teberrü e- deceklerdir. Bu para 25 - 30 bin lira kadardır. Amele taavün sandığından dlıı bir bu kadar yardım yapılabilecek- tir. Diğer taraftan Hava kurumuna bağ İt olarak Rum ve Musevi vatandı Tımız tarafından teşkil edilen Hava koruma derneklerine büyük yardım -« ları dokunan yüzden fazla Rum ve Musevi vatandaşa dün tayyare ma » dalyeleri ilbaylıkta verilmiştir. Ma - dalye verme töreninde Türk Hava kurumu İstanbul şubesi başkanı İs - | mail Hakkı Başak, Eskişehir saylavı | İstemat Özdamar ile Rum, Ermeni. | Musevi dernekleri üyeleri bulunmuş- | lardır. | İlbay vekili Rükneddin Sözer ma- dalyeleri dağıtmadan önce bir söylev vermiş ve demiştir ki: — Hava kurumu teşkilâtında çok kıymetli çalışmanızı bizzat sizlere ve herkese gösterecek olan bu madalye- leri göğüslerinize asıyorum. Hava kurumunun önemi bellidir. İlerideki işlerde de daha verimli mu- vaffakıyetler diler ve sizleri kutlula- rım.,, Bundan sonra üç numaralı dernek üyelerinden 6 tanesine altın, 24 tane- sine gümüş, 46 tanesine de bronz ma dalyeleri verilmiştir. Musevf vatan - daşlardan mürekkep 2 numaralı der- nek üyelerine de madalyeleri dağıtıl- mıştır. Madalye alanlar arasında Dr. Fakaçelli de bulunmaktadır. Fakat Fa kaçelli bundan üç dört ay önce öl- mütşür. Madalyesinin çocuğuna veril mesi kararlaştırılmıştır. Bu arada saylav Taptas için de bir HER Roma, 12. A.A. — Giornale d'ltalyanın İskenderyeden öğ - rendiğine göre Mısırdaki İngi- liz süel makamları 100 bin kişi- lik bir kuvvet almaktadırlar. Bu kuvvetler Sudan - Habeş sınır- larında her ihtimale karşı hazır bulunacaktır. İki tümen asker Roma, 12 A.A. — 31 mayıs- men Faşist Milis askerlerinin toplanması yürümektedir. “21 Nisan,, adı verilen tümen, bu a- yın 21 inde Avelino'da toplan - mış bulunacaktır. Milis kurmayı şefi general Attilo Ferruzi, süel hareketleri kontrol etmektedir. Avelinoda askerler, 60 günlük bir manev- ra devresi geçireceklerdir. “3 ikinci kânun,, adı verilen tümen, Milis kurmay tikinci şefi ta silâh altına çağırılan iki tü - | B İHTİMALE KARŞI ingilt—e_re HabeşHududunda Kuvvetli Bulunacak | general Alessandro Traditinin kumandası altında parlâmento- | da toplanacaktır. Şimdi Livor noda bulunan üçüncü Bersag | liyeri alayı gitmeğe hazıtlan maktadır. 1500 işçi, bugün doğu Afri | kasına doğru yola çıkacaklar - dır. Askerler için yiyecek Londra, 12 A.A, — Kap'tan | bildirildiğine göre, İtalya hükü- | meti, doğu Afrikasmdaki İta- yan askerlerinin beslenmesi için güney (cenup) Afrikasına çok miktarda yiyecek ismarlamıştır. | Burada, Mussolininin Habe - şistanla muharebeyi, kaçınılma sı imkânsız olarak telâkki ettiği ve Süveyş kanalının kapanması | ihtimaline karşı, askerlerini bes | lemek için, güney Afrikasından yiyecek almak istediği söylen - | mektedir. ingiliz Vel Anlaşmak Londra, 12.A.A. — Prens de Galles'in Almanyaya karşı dost | ça bir hareket yaparak, bir ta - | raftan İngiliz siyasasının eski kinlerin etkisi altında olmadığı- nı Berline göstermek, öbür ta - raftan Berlinin gelecek konuş- maları kolaylaştıracak bir dost luk hareketi yapması için alan hazıtlamak istediği söylenmek- tedir. » Prensin söylevinden sonra Berline de eski anlaşmazlıkla- rın unutulması — için Eduard'ın Parise yaptığı görete benzer bir dostluk göreti yapılacağını söy lemenin zamanı daha gelmemiş tir. Paris,12.A.A. — D.N.B. ayta savaşçılarıın Berline gidecekleri hakkındaki haber, Pariste büyük bir etki yapmıştır. Bazı sağ gazeteleri, bu hâdisenin önemini azaltmak | için Prens de Galles'ın “British Legion,, başkarımın verdiği d“- yevden sonra başka türlü hare- ket edemiyeceğini yazmakta « dırlar, Echo de Paris'nin Londra ay tarı diyor ki: “Veliahtın sözlerinin anlamı açıktır. İngiliz - Alman deniz konuşmaları ile ilgili olan bu sözler, İngilterenin Almanyaya | karşı hiç bir kötü duygu besle- | mediğini göstermektedir. Japonlar Alman iste- ğini kabul ediyorlar Tokyo, 12 (A.A.) — Japon - ya Londrâya cevabını gönder - miştir. Almanyanın deniz kuv - vetlerinin İngilterenin e otuz beşi nisbetinde olmasını kabul ettiğini bildirmiştir. Andlaşmaya doğru Londra, 12 A.A. — İngiliz - Alman deniz konuşmaları hak- kında Times gazetesi şunları *“Pantkot yortularında Von yazıyor: Ribbentrop, Hitlere bu konuş - malar hakkında bir rapor ver - miştir. Şimdi bir andlaşma ya- ptlması beklenmektedir. Daily Herald gazetesinin ay- tarı diyor kiz “İngiliz hükümeti, İngiliz to- nilâtolarının yüzde 35 i nisbe - tinde bir kuvvete sahip olmak hakkındaki Alman dileğini ka- Bgümüş madalye ayrılmıştır. Yeni Üyeler Hava kurumuna yeniden üye ya - zılanlar şunlardır: 1000 lira teberrü Türk çimento ve su kireci Anonim şirketi, 25 taahhüt Kemal Salih ilâncılık kollektif şirketi, 25 taahhüt Hofer ilâncılık kollektif şirketi, 25 taahhüt Daver ilâncılık kollektif şirketi, 25 Jak Koli ilâneılık kollektif şirketi, 20 taahhüt Ferinks ve Krapis Galatada Kara Mustafa Paşa caddesi 36 Marmara Han. 1250 teebrrü Anadolu çimentoları Türk A- nonim şirketi Kartal Vermek suretile üye olmuşlardır; Hava kutumuna iahtı Almadlâfia Taraftarı! Prens de Galfes bul etmiştir. Bunun için İngiliz ler 4 şart koymuşlardır: 1 — Yüzde 35 nisbeti toptan olmayacaktır. Yani, Almanya, bütün İngiliz deniz kuvvetleri- nin yüzde 35 ine değil, fakat yalnız her gemi kategorisinin yüzde 35 ine sahip olacaktır. 2 — Alman deniz yapıları bir kaç yıla ayrılacaktır. Bu şekilde | Almanya, İngilterenin cski ge- | milerine karşı koyacak yeni gu | mi üstünlüğünü elde edemiye « cektir, 3 — Öteki deniz ülkeleri Al- man deniz silâhlarını kabul e - deceklerdir. Bu şartı, şimdive kadar yalnız Japonya kabul et- miş, başka hiç bir yerden kar- şıilık gelmemiştir. a. Versay andlaşmasının | değiştirilmesi yolları aranacak- | tır. —.. İstanbul Komutanlığı Satınalma Komisyonu İlânları Alpulludaki Alay için 160 ton ve 19000 liralık un ka- | palı zarfla eksiltmeye ko- | nulmuşdur. — İlk pey 1400 liradır. İhalesi 24 Haziran 935 pazartesi günü saat 14 dedir. İsteklilerin Vizede Satınalma — Komisyonuna gelmeleri. (9) (3190) 4327 &** i IV. Kor Komutanlığına aid 43724 sayılı ayniyat makbuzu zayi olmuşdur. Bulanların doğruca Komu- tanlık Satınalma Komisyo- nuna getirmeleri aksi tak- dirde hükmü olmıyacağı. (3234)