24 Mart 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

24 Mart 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

Maslaktaki Facia Kazadan sonra kaçan şoför dün akşam yakalandı, kabahatsiz olduğunu söylüyor, sarhoşluğu rivayetleri tahakkuk etmedi (Baştarafı 1 inci sayfada) fle Büyükdere yoluna çıkarak hava al - mak itiyadındadır, biraz otomobille do « laşır, biraz yaya yürür, bir aralık da hu- susi çiftliğinin köpeklerinn ekmek da - ğatır, sonra saat sekize doğru vazifesi ba- gana döner. Bu defa da öyle yapt'. Zincirlikuyu - dan Maslağa doğru giderkeu sağ tarafta İngilizlerin golf oynadıkları bir spor sa - hası vardır. Onun karşısında yol kena - rında durdu, beş on dakika manzarayı seyretti. Sonra tekrar otomobilini yü * rüterek ön beş metre ilerde şoseden ay- rılarak kıra sapan toprak yol üzerinde manevra yapıp geri dönmek istiyordu. Kendi sözüdür: ada tebaan otomobi - mu de çıkarmıştım. Gene kendi sözüdür: O saniyede sabahın bu erken saa » tinde, bu kimsesiz yolda el çıkarıp dur işareti vermenin manası nedir, diye de düşünmüştüm. Fakat işte kaza Osman Kemalin bu h"ı reketi ile bu düşüncesi arasında bir yıl- dırım sür'ati ile vukua gelmiştir. Osman Kemal anlatıyor: kurtulacaktır, diyordu. Nihad da ağır yaralı idi. Ekremle şoför Kemalin hastanede tedavileri yapildı ve Ekrem evine gön- derildi. Şoför ise artadan kaybolmuştu. Jandarma derhal harckete geçti ve kendisini Defterdarda Yavedud cadde- İsindeki evinde bularak akşam üzeri |karakola getirdi geç vakit ifadesi alı- nan şoförün söyledikleri de şunlardır: — Sabahleyin saat beşte matbaadan çıktılar. Esasen kendilerini tanırdım ve ara sıra böyle sabah gezintisine çı- karlardı. Bugün de aynı şekilde otomo- bilime bindiler, Hürriyetiebediye tepe- İsinde, bir müddet tevakkuftan sonra Büyükdereye dağru yola çıktık, Sute- razisine yaklaştığımız zaman önümüz- de bir otomobil olduğunu gördüm ve klâkson çalarak yol vermesini istedim. O, sol taraftaki toprak yola sapacakmış |gibi direksiyonu o tarafa doğru kırdı. Ben de yolum açıldı diye gazı kesme- ğe lüzum görmedim. Fakat birdenbire bilmem nasıl oldu, önümüzdeki otomo- bil sola sapmaktan vazgeçerek yolun sağ tarafına geldi ve işte bu sırada bi- |rinci çarpışma vaki oldu. İlk çarpışma- — Ben otomobili hatekete geçirip de on 'da sağ ön lâstiğim patlamıştı. Sarfetti- beş metre kadar ilerledikten sonra sağ- ğim bütün gayrete rağmen otomobili dan sola doğru dönüp toprak yola gider- doğru gitmekten menedemedim. ken birdenbire şiddetli bir sarsıntı ile Direk: yonum bana itaat etmiyordu. sersemledim. Arkamdan gelen bir oto - Biraz ilerde ve yolun sağ tarafında bu- mobil benim önümden geçmek isterken 'lunan ağaca çarptım. Ondan sonrasın! sol çamurluğuma vurmuştu, durmayıp !hilmiycnım Aklım başıma geldiği za- geçmişti. O saniyede gözüm ileriye iliş- 'man kendimi imdadı &ıhhi otomobilin- t, baktım. Bana çarparak geçen otomo «'de buldum, bil bu defa soldan sağa doğru bir zikzak| Dün gece geç vakit müddelumumili- yaparak 55-60 metre ilerde bir ağaca çarp| ğe getirilen suçlu şoför vaktin geç ol- muş, durüyor.> ması hasebile sorgusu yapılamadığın- * dan nöbetci müddeiumumiliği tarafın- Arkadan gelerek Osman Kemalin o » dan geceyi jandarma nezareti altında tomobiline çarptıktan sonra yol kenarin- | geçirmesi muvafık görülerek alıkonul- daki ağaçlardan birine toslayarak duran | du, Şoförün vaziyeti bugün belli ola- etomobilin içinde: caktır. Arkadaşımız Tahir ile Tan gazetesinin| Şoförün sarhoşluğu hakkındaki riva- dizme operatörü Şelik, Nihad, Haydar, ' yetler doğru çıkmamaktadır. Hastane- .Ekrem vardır ve otomobil de Kemal is-'de 'ynpnın muayenede sarhoş olmadığli minde bir zatın idaresindedir. İanlaşılmıştır. * Facia etrafındaki zabıta ve adliye Bay Osman Kemal anlatıyor: tahkikatı devam etmektedir. — Ben ilk anda otomobilin çarptıktan * sonra durmuyarak gitmekte olmasına ba-| Tahiri çok eskiden tanırdik, birlikte karak görünmemek istediğine zahip ol- çalışmıştık. muştum. Ağacın kenarında durduğunu | Gazeteciliğe evvelâ Vakit gazetesin- görünce kazayı anladım. Ve hemen oto- |de on beş yıl evvel müsahhih muavinli- mobilimden inerek koştum. Feci bir vazi» ği ile başlamıştı. O zaman İstanbul li- yet karşısındaydım. Otomobilin baş ta -İsesini henüz-bitirmişti. Bir taraftan rafı tamamen parçalanmıştı, içine bak -|gündüzleri Üniversiteye gidiyor. diğer tım: Yolcuları önlerine doğru eğilmiş, 'taraftan da geceleri matbaada hayatını hareketsiz duruyorlardı. kazanmıya çalışıyordu. Çok zeki, çok Benim bir iki dakikalık setsemliğim 'çalışkan bir gençti. Arkadaşlarının ara- geçmek üzere idi ki ilk olarak şoförde / sında çabuk teferrüd etti, Fakülteyi bi- bir hareket eseri görüldü. Derken doğrul. du, otomobilden çıktı. Ben de önüme ilk çıkan yolcuya rica ederek polis karakoluna yolladım.» * Osman Kemalin ihbarı üzerine hâdise yerine ilk olarak yetişen polis memuru Mithattır, onu da sıhhi imdad otomobili ile makine mühendisi Fethi tak'b etmiş. tir. * İlk dakikada hâdiseyi görenlerin fikri: Kazaya şoförün fazla sür'ati sebeb olmuş- tur. * Sihhi imdad otomobili yaralıları ala - rak içlerinden Tahir ile Ali Haydarı Et- fal, diğerlerini de Zükür hastanesine gö- türüyor. İçlerinden Tahir ile Şefik bit - kin vaziyettedirler. Diğerleri ise ağır ol , Makla beraber ümid verici halde görün - mektedirler, Yalnız şoförün direksiyonu kırılmış, araba camları parça parça ol » müş olmasıma rağmen bir kaç sıyrıktan başka hiçbir şeyi yoktur. Biz hastaneye gittiğimiz zaman dak - « torlar: — Tahir ile Şefik koma halindedirler, diyorlardı. Bununla beraber kendilerine pikür yapıldı, âcil tedbirlere baş vurul- du. Fakat bütün bu tedbirler Tahirin ha- yâtını nihayet öğleye kadar uzatmaktan başka bir şeye yaramadı. Öğleye doğru Tahiri kaybettik. Şefik ise çok ağır yaralı olmakla beraber verilen haberlerin ak - sine olarak yaşıyor. Diğerlerine gelince, doktor: Urir bitirmez müsahhihliği bırakarak ly&u kısmına geçti. Sonra «Son Saat» e lintisab etti. Onu müteakib de uzun yıl- lar «Son Posta» da çalıştı, son vazifesi «Tan» gazetesindeydi. Zavallı Tahir... Uykusundan feda ederek, bazan iki üç işi birleştirmeye çalışarak didinir- ken esasen zayıf bünyesi, soluk yüzü karşısında endişe duyarak itida! tavsi- 'yesinde bulunan ağabeylerine: — Şimdi çalışmazsam istikbali nasil hazırlarım? suali ile cevab verirdi. 'Yarın daha 34 üncü yaşında iken onu toprağa gömeceğiz. k Arkasında bir kız kardeş, bir yeğen, genç bir zevce ve en acıklı nokta, henüz yüzünü görmediği bir çocuk bırakıyor. Zavallı Tahir. İtalyan - İngiliz Konuşmaları (Baştarafı 1 inci sayfada) Müusoliniye göre bu iki mihver Avru » pada müvazeneyi temin edecek ve biz « zat İtalya,bu müvazenenin merkezi ola » caktır. Almanyada Nazi aleyhdarları (Baştarafı 1 enci sayfada) İhaneti vataniye ile itham edilen bu 46 kişinin duruşmasına yakında başla - nacaktır. Hürriyet partisi, Nazt rejimi aleyhine -ON POSTA -- ITEî.cme—HABE—RâI Türk - İngiliz — iktısadi müzakereleri Londra 23 (A.A.) — Havas muahibiri bildiriyor: İngiliz - Türk müzakerelerini yap - makta olan zevat ile yakın temasta bu - lunan mahfeller, bu görüşmelerin, Tür- kiyeye bir istikraz verilmesi hedefini güt- mekte olduğunu yalanlamaktadır. Bu mahfellerin tasrih ettiğine göre, İn- giliz - Türk görüşmelerinin hedefleri şunlardır: 1— Türk krom, bakır ve molibden ma- denlerini satmak üzere, bundan altı ay evvel İngilterede tesis edilmiş olan Türk kontuarının muamelelerini genişletmek, 2 — İş Bankasının İngilterede bir şu - besini tesis eylemek, 3 — Türk - İngiliz kliringinin işleme « sini tedkik etmek, Türk satışlarının faz- lalaştırılmasını mümkün kılmak, Türki- yenin İngiltereye karşı olan ve yekünu bir buçuk milyon İngiliz tirasını bulan faizlerinin tediyesini kolaylaştırmak, Büyük ziraat . kongresi Ankara 23 (Hususi) — Zıraat kangre- si hazırlıkları devam etmektedir, On zi- rai mıntakada tohum ıslah ve üretme çiftlikleri de kurulacaktır. İklim şartla- rına uygun buğday tohumu temin edile- | cektir. Ziraat Vekâleti halkın buğdayını te - mizlemek ve tohumları ilâçlamak — için yeniden 140 selektör satın almıştır. Bun- lar buğday müstahsillerine dağılılacak - tır, Kongrede yeni silolar inşası ve bun - ların bir elden idaresi cihetine gidilecek- tir, — İzmir iskân kasasından bono çalanlar İzmir 23 (Hususi) — İzmir iskân daire- si kasasından çalınan ve İstanbulda sa - tışa çıkarılan 37 bin liratık iskân bonosu hakkındaki tahkikat bitmiş, suçlular a- Bircezaya verilmişlerdir. Suçlular 34 kişi. dir, İstanbulda bonoları, çalınmış oldu- Bunu bildikleri halde satın alan 12 kişi de suçlular arasındadır. Mussolininin yeni bir nutku Rama 23 (A.A.) — Faşist hücum kat'a- larının kuruluşunun 19 uncu yıldönümü dolayısile, siyah gömlekliler, B. Mussoli- niyi alkışlamak Üzere Venedik meyda - nında bir toplantı yapmışlardır. Bu mü - nasebetle Venedik sarayının balkonun - dan siyah gömleklilere hitaben kısa bir nutuk söyliyen B. Mussolini, ezcümle de- miştir ki: «İtalyan milleti bilir, fakat bütün dün- ya da ayni zamanda bilmelidir ki biz, daima kendimizin efendisiyiz ve sulha hazırız. Fakat lüzumu takdirinde harbe- deriz ve harbettiğimiz zaman da İtalyan milletinin bugünkü ve yarınki şerefi için muhakkak surette galip geliriz.> Sovyet adliye Komiseri Tevkif mi edildi? Moskova 23 (A.A.) — Havas muhabi - rinin öğrendiğine göre, yüksek Sovyet meclisi, san içtima devresi esnasında, ad- liye halk komiseri Krilenkoyu, çok kuv- vetli sebebler ileri sürerek kabiliyetsizli- ğinden dolayı, azietmiştir. , Krilenkonun tevkif edildiği bakkın - daki haberler, şimdiye kadar daha res - men teyid edilmemiştir. Vekiller heyeti toplandı Ankara, 23 (Husust) — fera vekille- ri heyeti, meclis içtimamdan sonra top- landı. Müzakereler geç vakte kadar de- vam etti. Suriye kabinesinde ihtilâf Şam 23 (A.A.) — Dahiliye nazırı Ca biri'nin istifasını geri alması üzerine ka- — Ali Haydar da ağırdır, ayak kemik-| beyannameler dağıtmakta ve hattâ gizli| bine buhranının önüne geçilmişse de, leri, eli kırılmıştır, kafa kemiğinde de|bir istasyon vasıtasile nasyonal sosyaliz- | hükümet Gzası arasındaki ihtilâf veha - çatlak vardır, fakat ümid ederim ki|me karşı radyo neşriyatı yapmakta idi.| metini Müsmür Kai z » AM y Transa İngiltereye müşter T ek bir asını teklif etti toplantı yapılm (Baştarafı 1 tnct sayfada) lık toplantısı busabah başvekâlet daire- sinde yapılmıştır. Nazırlar Chamberlainin yarın Avam kamarasında harici siyaset hakkında yapacağı beyanatın metnini tasdik etmişlerdir. Metin şimdi dominyonlara tebliğ edile- cektir. İngilterenin tasavvurları Londra 23 (AA.) — Havas ajansının muhabiri bildiriyor: Lord Halifax, Fransız sefiri Korbon'e, Chamberlainin yarın Avam kamarasında yapacağı beyanatın metnini tevd! etmiş- tir. . İyi haber alan mahfellere göre Lorâ Halifax, ademi müdahale komitesinin iş- lerini tâdil etmesini teminen yeniden sarledilen gayretlere Fransanın da işti - rak etmesi için ısrar etmektedir. Ayni mahfeller İspanya meselesinin İngiliz - İtalyan anlaşması için başlıca | manii teşkil etmekte olduğunu söylemek- te ve İngilterenin Hitlerin Romayı ziya- | retinden evvel İtalya ile bir ttilâfa vâr - mak istediğini iddia etmektedirler, Diğer cihetten Çekoslovakya sefiri Jan Gorrig Masarik, harictye nezaretine gi - derek Çekoslovakyadaki Alman okalli- yetini tatmin etmek üzere Prag hükü « meti tarafından alınması derpiş edilen tedbirleri bildirmiştir. Londrada gençlik hükümet aleyhinde tezahürat yaptı hurlyetçi İspanyaya silâh gönderilmesi « ni istemişlerdir. Fransız gazetelerinin tenkidi — Paris, 23 (AA.) — Bu sabah gazetelerinde, Jöngiliz kabinesinin dünkü toplantısı İlo Ave rupa vaziyet! önündeki İngiliz hattı hareke-' tine datr olan tefsirat dikkati çekmektedir. Pöti Jurnal'den: İngiliz nazırlarının maksadları nelerdir?, Hiç gübhesiz, Fransaya karşı bir taarruzun hiçbir zaman müsamaha — edilemiyeceğini ve İngilterenin âni bir tenkili ve yıldırım gi- bi müdahalesile karşılaşacağını ehemimiyetle' biüldürmek istiyorlar, Fakat bununla, Orta Avrupada müdahale arasında büyük fark mevcuddur. | Eko dö Pari'de Pertinaks yazıyor: ! İngilterenin düşüncesi şadur: Ya İtalya e! anlaşma müsbet olacaz, bu takdirde İtalya Berlin ile olan rabıtasını hafifieterek Orla Avrupada Pancermanist yayılıma yavaşlıya« caktır, yahud da anlaşma 1937 sonkânunun gdaki gibi fena netice verecek ve İngiltz mil. Jeti Akdenizde doğrudan doğruya ölan men: faatlerini müdafna için mücadeleye girerek Cermen Mitel Europun tehdid ettiği milll devletlerin davasına Iştirak edecoktir. Londra kabinesi, İngilterenin — silâhlanmasının ta- mamlanması, Pransanım istikrar kazanması ve Londra,hava müdafaasınin daha tesirli bir surette organize edilmesi için anlaşmaz. lığı tehire çalışıyor, Pakat bu tezin zayıf nok- Yası vardır: Mütler Almanyası da bu müddet- ten istifade ederek Tuna Avrupasını kendi tarafına geçirmek için tazyiklerin! çabuklaş- (tıracak ve 6 zaman harb potansiyeli ehem- miyetli surette artacağından, batı devletle, rinin ellerinde son silâh olan ablukaya da meydan okuyabilecektir. Populer gazetesinde Lörü yazıyor: İngiltere, sükütlerile, açık — kartlarile vi beynelmilel gangsterlerin en şeni leraatları — etrafında yarattığı cezasız kalma havasile Londra 23 (A.A.) — Muhtelif gençlik teşekküllerine mensub binlerce genç ön- Jerinde boru ve trampetlerle Vestend'ten geçerek «hükümetin çekilmesini ve cum- İngiltere ile Fransa Niçin tam anlaşamıyorlar? (Baştarafı 3 üncü sayfada) kadadır ve bir harb zuhurunda, bu kuv- vetlerin Afrikadan Fransaya emniyetle nakledilmeleri, harbin mukadderatı üze- rinde büyük rol oynuyabilir. İşte bu se - beblerden dolayı, büyük harbin başlan « gıcındanberi, — Fransa ile İngilterey!, kıt'avi Avrupaya taallük eden bir mesele de tam bir itilâf halinde görüyoruz. Bu- na mukabil Fransanın Almanyaya karşı olan bir vaziyeti vardır, İngiltere, teca- vüze geçmemek ve taarruza maruz kal- mak şartile Fransız ve Belçika hududla- rının tamamiyetini taahhüd etmiş bulun- maktadır. Fransanın arzusu, İngilterenin bu taahhüdünü Çekoslovakya hududla - rına da teşmil ettirmektir. Fransa istiyor ki Almanya ile Çekoslovakya arasında bir harb çıkarsa, İngiltere, Fransa ile bir- likte harekete geçsin. Bu ise İngiltereyi okşamıyan bir vaziyettir. Çünkü: 1 — Çekoslovakya kıt'avi bir Avrupa devletidir. İngiltere ise, kıt'avi Avrupa işlerine el uzatmak arzusunda değildir. 2 — Çekoslovakyanın Sovyet Rusya ile bir ittifakı vardır. Bu ittifak, Çekleri, Almanlara karşı mütecaviz bir hale ko- yabilir. Bundan dolayı da gene Çekoslo- vakyanın mukadderatile alâkadar olmak istemiyor. Maamafih Fransız hududlarını tekel - fül eden İngiltere, bir Çek - Alman har- bine Fransanın karışması takdirinde ne yapacaktır? Harb Alman topraklarında cereyan ettiği müddetçe, Fransayı müte- caviz sayıp hareketsiz kalacak, fukat mu- harebe Fransız arazisine intikal ettiği takdirde Almanları mütearrız addederek hârekete mi geçecektif? Böyle bir ihti - mal, çok mantıksız bir şey olur. Bundan ötürüdür ki İngilterenin bu vüzuhsuz vaziyeti, Fransızları —mütemadi surette endişeye düşürüyor ve kıt'avi Avrupa si- yasetlerinde daimi bir rahatsızlık husule getiriyor. — Selim Ragıp Emeç Sofyada Malinof'un Cenazesinde siyasi Tezahürat yapıldı Solya 23 (AA.) — Havas ajansının muhabiri bildiriyor: Eski başvekil Malinofün cenaze me « rasimi siyast tezahürata sebebiyet ver - miştir. Müteveffanın tabutu önünde ha- tibler söz söyliyerek demokrasiyi met - hetmişler ve kanunu esasf tarafından bahşedilen hürriyetlerin tadesini istemiş- lerdir. Merasimden sonra yüksek tahsil tale » besi hükümet merkezinde tezahüratta müdahale etmektedir. Hitler, İngilterenim Orta Avrupaya karşı alâkasızlığına tamamen kani olursa, bu bölgedeki vaziyet daha vabim bir şekli alacaktır. Lehistan, Sovyet Rusya ile Almanyanın aralarını bulmıya - çalışacakmış (Baştarafı 1 inci sayfada) kesi bertaraf edilmiş olacaktır. İskandinav devletleri de bu tasavvur. — la yakından alâkadar olmaktadırlar. Diğer taraftan Çekoslovak hükümeti « nin de yakında Almanya ile anlaşmaya — teşebbüs edeceği Varşovada tahmin © - lunmaktadır. Çünkü Lehistan - Litvanya — ihtilâfı esnasında Rusların takındığı va- ziyet, Prag mahfellerini “İnkisara uğrate mıştır. 5 Leh Hariciye Nazırının beyanatı Vargova, 23 — Bugün âyan moclisinin - mumi toplantısında Polonya - Litvanya hüs disesi bakkında bir nutuk söyliyen hariciye nazırı Bek ezcümle demiştir ki: Lityanya milleti, kendi devletini vücude gelirmiştir. Bu onun hakkıdır. Litvanya mils letinin, bizzat kendi politikası olmak gartile — istediği politikayı gütmek de dalma hakkıdır. — Eğer komşuluk münasebetlerimizi karşılıklı dostluk ve itiyadlara hürmet esası üzerinde — tesis etmeğe muvaffak olursak, Polur nu hakiki bir memnuniyetle ka Macar Nasyonal - Sosyalist şefi ğ Viyana, 23 (AA.) — Madar Nasyonal Sosa — yalistleri gefi Kont Festetles'in bugün Viyas — naya gelmesi beklenmektedir. Kont Feste. tles, burada Nasyonal - Sosyalisi partisi era — kânı ile görüşmelerde bulunacaktır. 3 Çekosloyakyada Alman Nazi partisi kuvvetleniyor Prağ 23 (Hususi) — Alman çifiçi parx tisinden sonra, Alman İurıstiyan sosya « list partisi de Henlyn'in Nazi partisile birleşmiştir. Â Bu süretle Alman ckalliyeti partileri arasında, yalmız Alman demokrat parti« — si Çekoslovak hükümetine müzahir kala mıştır, Bu partinin müstakbel vaziyeti « nin ne olacağı belli değildir. Şimdi meçlisde Nazi Alman meb'uslar — rının adedi 55 e yükselmiş bulunuyor, Bu meb'uslar en kuvvetli grupu teşkil et « mektedirler. Ş Bu vaziyet karşısında hükümet parti e leri yeni kombinezonlar yapmağı düşüe — nüyorlar. " Ö Prağ 28 — Bohemya gazetesine göre, şında Çek ve Sloven partilerinin yeni bir koalisyon vücude getirmek üzere 1926 20 * mnesindenberi ilk defa olarak birleşme « leri muhtemeldir. 4 Lehistanın yeni elçisi Varşova 23 (A.A.) — Resmen bildirik diğine göre, Litvanya hükümeti B. Şa- vart'ın Polonya orta elçisi olarak Kov « no'ya tayinini kabul etmiştir. > e. areensenceenen — bulunmağa teşebbüs etmişlerse de polis tarafından dağıtılmışlardır.