SON POSTA 21 anncılcşnn * Son Posta ,, nın siyasi tefrikası : 6 İ |TT|HADV€»TARAKK IDE ONSENE | KUN — Yazan: Eski Tanin Başmuharriri Muhittin. Birgen KNN DÜŞ | «Gaston Deryse ten Hikâye İttihat ve Terakki senelerce niçin gizli kaldı ve niçin Makedonya usullerile çalıştı ? İttihat ve Terakki sonraları bi; fırka şekline istihaleye mecbur olduğu zaman eyleri yük bir ai b bulunan bu n denize | mem k hazından mahrur dahi eski İnilıa!çılar bunu isteye isteye yapmamışlardı ; Iğtif bir ma 1 var g haydi sevg y " hat ve Terakki'yi iyi an -| Terakkiye karşı muhtelif istika - ) Bardy için, zannedersem, — hare -| etierden hücumlar başladığı zaman n elebaşılarını ayrı ay tanımıya | İdan itibaren bir kısım ir ibtiyaç olduğu kadar bu hareketin, © * |den ayrılmış ve b memlekette fena unsuru ruhiti de tammak zarur - Kaz e almıştır. İttihat ve Terakkiden tama hat ve Terakki, bir kere Mak ğ B ; |men ayrılıp ona karşı tamamen muha- a lefet € n içinden iyi insan pek i içtimal bir hareket donya komiteciliği üzerine kopye edilmiş n müstesna çıkmıştır. Buna mukabil, hareketti. Türkiyeye bütün garb kül- türü - benim kültürüm de dahil oldu- " ği de İttihat ve Terakki câr p f |rılmaksızın or lâhara cumhuriyetin de - maalesef Fransadan girmiş Yakın zamana kadar biz münev - n * çat Ş miş - ola bütün yeni fikir ve hisler de | n AR ç |Klüblere gösterilen ardan ilham aldık ve bütü F ş ğ ğ ün fena tarafı da şu idi ki siya Ş türden mahrum olan bu kitle kuvveti, 1 mücssese lerimizi (< t klübler vasıtasile merkezi ansızlar, aşey» den 7 jzerinde yaptiğı tesirler ye ehemmiyet vermiş Bunun için İttihat ve Ter ki de, olan şeyden ziyade isme ve | rini ( : l İ F ine doğru gözl İrakkinin bütün faaliyet 8 : Bired eli dükü bzli sazuikğ N li k N sördü. Biraz son a şaşırmasına ve yolla 3 zÜRETORd e ğ ğ ; yumruklare sütlde tayin edememesine sebeb — olmu Niyazi Bey 4 l l k vet b Seli (& Vet « nın önünde b y kta ot odasına girdi. yetlerin şahsi kuvvetlerine isti -|İttihat ve Terakkideki inkılâb ide-| havyül nad etmek mecburiyetindedir. allerini tedrici surette boğmuş, bu in- | h meye, ruhtan ziyade şekle ehemr verirdi, Diğer taraftan Makedonya ko- Mit i de ona gizli ve esrarlı çalış- | Halbuk , i albuki ortada halkin tanıdığı ve b mü < iyA ai . Ücssesesini uıı.ınrm]!*l rmiş | avcıya benziyordu.. Ve ifi n ü Ma usulünü öğretmiş ve faaliyetinde ı , n yordu.. Ve bütün iflâs € ğ * kendilerine kmır.ııı » dediği şahsi -İolan kuvvet, bu klüblerden gelmi: den ve dermansızlasan gibi casının elinde bir silâh huşunet h kel düşünet yoluna gitmeğe sevketmiş -| L H ” b ü ğ hâ iyi, dh tir |yetler, ilk ku ları atanlar ve ilk de-|Eğer, memlekette siyast terbiyenin W Mö: ardy da hiddetl anladı. Ve «daha iyi, d ve tahası içinc ten sonra bir & görer z | "-"—"“1—'"—* u. Bunları ise İstan >Vinkişafına çok yardım etmiş olan bu |bul halkı; ç klübler, zamanda biraz da inkı - |Enverle Niyazi unutulmaz bu isimler, | | |Savni Samadaniye emanet o cisimler!. | Ancak, eğer ittihatcıların — Fran den feyzalan kültür tarafları olsun kuvvetli İ'ıuns.ndı belki hare ket daha canlı doğabilirdi. Hakikatte, ) siy âb ideallerini anlıyabilmiş olsalardı, | Osmanl Diye soğuk bir güfte ve gene soğuk | . kültür o zaman bizim y yok denecek derece: at ve Terakki içinde Fransı da h ı ir hicazkâr beste ile çoktan tele ko milleti almıya başlamışlard görmek ünü temsil eden be ğ a a iyi | ma hemen hepsinde ; Maker l n göze ç anların en kıdemlilerir ee |S aN Ka rine daha iyi bir içtimai mev Mar na ; bi Mebcetar Bülür letiye | NNN AYA A Kalr l OĞ « | Yarınki nushamızda - zin kültürü daha ziyade dâsi - ; c dar hazindir ki bu klüble G avl i bir kültürdü. İçimi L bi AAA lunanlar, bir çok ahvakle klübün ( ÇOR e Yo SENED âb kültürünü tamam n © İ nüfuz Bna &n kaha: büyül kimse yoktu. Buna mu - . ! donya komitecil lerini daha kuvvetle almış Soktu. Hattâ, bir hayli müddet F K tada bulunmuş olan Doktor Bahaeddin ""] B kelin Kİ DD ee ai Şakir ve Doktor Nâzım dahi Makedon- | KSti coşkun bir sevgi ile ka BN UŞN e e İ N li Blknin üüü İhassa memurların senede ancak ay Ya komiteciliğ ğinin ruhunu temsil e - ğ L TE > OCE ” SERKERW SOWT 4 k zaretle ve skanç. Anne n etmeyiniz. Odam dekeii aylık alan kısmının duydüğüu mem ; ahi vardı. Her | kine bitişiktir e a ia ee A B âtb Bu sebeklerden dolayı İstihaf ve 'Te-|Huniyetin sonu yoktu. Bir kısmı ha birbirine kavuşmak imkânın rakki, hayata, ideallerini Fransız inkı katen memnun, diğer bir kısmı da - b v İki sene evv Mi İsbından, fakat, icraat usulünü de Makedonya — komiteciliğinden — ala- €en gencine varıncıya - ka Yazan : E. Talu sirler | V bunalmış o çıkan | İlan gizli kaynadığı yerler ol-| ki l orkuelan menanun , gözünetok; bürüz İstanbul halkı, hemen kırmızı - beyaz lu.w 1 taklı ve ittihatcı oldu den ayrıldı bler açıldı ve hemen doldu. O ka İ bu âşıkla tar * r çok ve o kadar berbad bir halde y Kocas er zaman, bi nediyordu ki şekil halinde de ıü"wkın; bir aralık baktım, inlemek ? Z. , benim için ya bir konferal " Si nin moşrutiyet tecssüs ederse artık | 40fterlerde tüiklerini sö; Tak gelmişti. Komitecilik usuliyle Meşrutiyet tesis etmek istiyor ve zan- er kalmadığına kara - 'a h ndi her şey kendiliğinden yo- | dim. adan, meb'us oluncıya L_ Marcelle'in bu SUS Z Ç et.. Annenin ba luna girmiş olur, Bunun için, İttihat i 1 İttihat ve Terakk e K nıp onu yalanc ve Terakki, meşrutiyetin bekçiliği i n dü Mite şeklini muhafaza etti. Arada kord aktıktan ra, .ııık kini yı rada artık bu komite şeklinden çık -| yhatcı olmıyacaktı? —Bütün Ması için üzerine yapılmış olan taz -| Abdülhamid devrinde yapmış ı,lıık Hasan Tıraş Bıçagı ğin en sert yiklere çok zaman mukavemet etmiğ-İları fenalbıklar üzetir kolaytıkla ve Vat " da eder, Dün; tir. Bunun için de İttihat ve Terakki-| mus, beş on düzine sa raŞ Yi komite şeklinden çıkarmak ve ko -|kaşına patladıktan sonra artık, mi H St ve 1. Onlar, her ikisi, dile €n | hakları değildir. Büyük bir ail Mmite usulünde çalışma yolundan ayır-| padişah, İttihat ve ” i hep bir ol-| gen ortalık karı ir secca -| tin geçtik. piyasaya Ç mak, aksi fikirdekiler için çok müşkü j ve “Türüklüğü AM AAĞA lar, ne de bütün dünya aynın tülr Şık. n ya - S ı Madam, gözlerinden a ti farikası ile il ak sevgilisine: nla yrdu... İhtiyar odadan d girmi bir iş oldu. alnız imparatorluktan ayrıl -| Onun bu usulde israr etmesi de pek | mak isteyen ve yahut muhtelif ecnebi boşuna değildi. İttihatcılar, tam şuurlu İtesirile ayrılmıya doğru sevkedilenlerle olmasa da gene sevki tabil ile ols sun n ühtelif & Üeleli ika ae dı ki İttihat ve Terak e karanlıkta, kuliste gizl. heybetlidir. Meydana varlığını — gösterdiği cindeki nüfuz ve | Bundan başka craat programı, halkın K oe indan kök — alan — müayyen) gaç inkişafı esi olmaksızın meydana çık -|. bu tehacüm kli ymalı .'H[u ım.. Ne yapmalı?. mec ndan - Beraber Odasına âşık kapatan Mar di üzerine alıyor, meşruti- azifesini de meslekten gel adamlarına — bırakıyordu.| — © zamanlar İttih i ee Devletteki ve inkılâbın İdaresindeki |thatcıyımn demek Kaf el ğ ai müzci ikiliğin sebebi buradadır. abulda ise herkes ittihat '. ğe ci İttihat ve Terakki üzun müddet, ko-| dülhamid bile yakasına k PASLANMAZ BNY Mış bir komite, ancak onun başındaki ,, kadar doklurduktân sonra, uı.]..ı! — Ya kızım. yorlar,