zevkleri yanımıza 22 SERVETİFÜNUN — İİ uncu sahifeden mabaat — bir arzunun İarekete geçerek gerhiri yuğurduğunu ve 'beşeri ruhu maddenin ebediyeti içinde yaşatıEmı görür; kuluklarımız insani arzuların taşan kâinatı sarirak bir saadet vupan ihtizaslarile doludur, elle rimiz kudretimizin elçisidir ve adimlirimiz dünyevi getirebilir, o bütün o varlığımız külçe halinde ve sahibini arayan Dir sandetten başka bir şey değildir. Bu zaferler bizim olabilmek için *Bizize diyen bir ses bekliyor. Niçin kendi kendi- mizi İhmul ediyoruz ? Niçin içimizde yürüyen hare Ketleri unutulmuş karanlık ruyuların kıpırdayışları gibi güdederek duymak, benimsemek istemiyoruz. Ümitsiz olmayalım. Hakikati görelim, Hukikat de- mek güler demektir. Bedbinlik baş bir vehimdir, gtinkii hakikiliğini isbat edecek zaferlerden tamamile mahrumdur. “Bedbinlik öldürücü bir haşislığın ndıdır. Nikbin olulum, zira makul düşünen insanlar hakikate inan mayı ber şeyden fazla severler, hayatı hakikatten dahu fazla sevdiğimiz için değil, hakikatin hayat demek olduğüün bildiğimiz için böyle huykırıyoruz. Hayatı #ezelim, Saadete inanalım. Saadet bir ilti- yapla bir hnreketin kaynaşmasından doğur. Zevk ve muvaffakiyet içinde yaşamak istiyenlerin hayatı bu İki unsurun terbiyesini istihdaf etmelidir. İhtiyaçlar Tırmizı harici imkânlara göre ayar edelim, kendimize intibak edelim, harici imkânları kendi kuğretimize göre terkip ederek şeraiti yenelim, varlığımızı, bütün başka varlıklarla muvazene ettirelim, PFerdin bütün zevkleri onun şeoraitle yaptığı bir mücadeleden, muhitile yaptığı bir pazarlıktam doğan kazançlardır, hepimiz; ömrümüzün senelerini dolduran çetin hareketleri ne onların tatlı müküfatlarım biliriz. Kolan we inanan adamın çirpımışı Allâhü yaratışın- dan başka bir şey değildir. Ümütlerimiz, dileklerimiz bize nekadur uzak pörünürme görünsün insatı ruhu nnn azameti karşısında ramolur ve bizi sevindirirler, Bunu safiyane bir teselli addeden sathi görüştüler bulunabilir, fakat onlar dn kendi ruhi ve hayati tecrübelerinin verdiği bakikalçi temuy ülü marazi vehimlerile bertaraf etmedikçe nikbin görüşün niem- gümul hakikatini — kabul etmeğe mecbur olurlar, Hayal, iyiliği, güzelliği bütün temiz ve sevgili şi yleri bize vadeden bir timittir, içindeki fenalıkları istırapı- Mari, küçüklükleri yıkayıp temizliyecek membaları gene kendisi. ibtiya eder. İnsan ruhunun tabiatin Kocaman ihtişimina meydan okuyan zenginliği ha yatti derinliklerindendir, Lâkin bu hakikatlere doğru rahi bir koşu yapmak, hayatı zekâ ile diğerkâmlık guürunun hâkimiyeti alımda yaşamak ve sandeti hazarlop bir tesadüf sanmamak lâzımdır. Saadet yardır, istiyerek, geverek inanan ve haricindeki şera- iti tanıyan, ehemmiyet ve imkdnları tartan bir ruh için muhakkak bir sandet vardır. Fukat her şeyden evvel bu terbiye ve fanliyetikudretli bir israrla takip lidir. İhtiyaçlarını terbiye edemiyen, hareketle ni fauliyetlerini terbiye edemiyen adümın mikbin ye bedbin olması farksızdır. Lâkin imkânları küdre- tine» ramedebilen nikhin bir orulı, yaratıcı Allâlin bir parçasıdır. No. 1843— 158 ME EZAMIR XV inci Mezmur ŞSEŞTARIM Üstüme her gün, her sanat yığılan zamanlar beni aletâ bir alile döndürdü. Ben, günden güne fazlalaşın bu yük altında her zaman bir parça daha eğiliyo- Turu, Hani, uzun, sessiz, kokulu yaz geceleri olur ve bizler gsmadü ufak nur parçalarının uçuştuğunu görürüz, gölden bir nur seli üstümüze akar. Bet yıllarımı heniz bir yük olmadığı zamanlarda şeştarımı ilâhlar İçin, tmmnetsiz peygamberler, ümitsiz sev liler şereline çalmak (oisterdin; bu Teller senden başkası için terennüm etmek istemezdi. Şimdi sen bir efsânesin ve o zamanlar hiç yaşanmamış. Yü- zümde yuşadığım yıllar kadar çizgi var. Başım karlı dağ tepelerini andırıyor. Kederimi avutmak İçin küğnt güller takındım ve yüzümü bir tebessümln çizgilerile o çerçeveledim. Gene üzun yaz gecelerinde şeştarımı senin için terennüm ettirmek istiyorum; fakat çalgı elimde mânâsı, bir tahta parçası oluyor ve telleri birer birer kırılıyor; yerine kalbimin çilesini geriyorum; gene sönin için terennüm etmek isteyen eller kopuyor, Şaştarımı parçaladım; büşım panjura dayalı, gek meyecek bir sabahı bekliyorum. ii Hüseyin Nocmettiğ Düşünüşler Eğer güzellik bir gölge ise, arzu bir şemşektir.. Anatol Frans Kudınlar ateşböceğine benzerler, karanlıkta par- larlar., Anatol Frans Aşk, ruha gözlerden giter,. Ürüpid Befineni dalgaları tevdi ot, Fakat gönlünü ka dmlara emniyet etme; çünkü dalgalar kadınlardan ziyade şayanı itimatitır. Çiçerön Hangi hakikat riyazi bir düstur ile ilade edile- mezse o hakikat noksandır.. Öyüst Kont © Gİnsan muhayyilesi, zekâ tazısının önünde (kaçın bir nevi tavgan demektir. Moris Dökobra Allâhın huzuruna cıkmak işin gidilecek ilk yer topraktır. 5.N