SERVETİFÜNUN 123 O, bu gece derdinden. eriyerek akıyor, Müphem duran me varsa hep peşine takıyor, Bak yıldızın akıyor, bak yıldızın akıyor. Ey her gün bir mezarın taşım omuzlayan; Kalmadı gökte bile senin için ağlayan Kakmamak ümüdüle haydi toproğa kapan, Cahit Sıtkı hayvan gibi inildiyordu.. İnsan böyle nöbetçi oldu- her huşırtıdan bir mana müteyakkızdır., gu zamanlarda kadar kesilir... çıkaracak Ve sanki lamise bütün göz Kulaklar uzak ufuklarda bile olsa yabancı bir sesi derhal alır. Bu gece müsterilitim, gira civar. dan bir İnrsz eksilmişti.. İşte sabah... Benim diisizim gelecek, meltemi içinde biraz sarhoş, sütümü içinceye kadar © belki bu gece bir hırsızın yüruldüğünn anlatmak şimdi nerede İse bana sütümü (getirecekti. Ben #abahın istiyecekti. Dereye inen ince yoldan yüzümü soğuk &w İle yıkamak için yürüdüm. Bu derenin suyu uykunun sersemliğile takallüş etmiş yüze hakiknten bir hayat verir ., Ah, zavallı dilsiz yavrucak; sen midin? Fakat sana kim demişti ki, zülmetin ulu sardığı bir zamanda kalk ta bir masal Kahramanı diye 1. Bilmiyor muydun ki, böyle zulmetin ufku sardığı gibi benim için gezin gecelerde. nöbetçiler her geyde bir ölüm şiiphesi sezerler,. Nihayet o anlamıştım. Gündüzün elinle güneşi göstererek yaptığın işaretlerle ne demek istediğini şimdi anlamıştım. Lâkin her şey bittik- ten ponra.. Zavulli kız, zavallı dilsiz yavrucak... Sehap Nafiz Tarihi Maddiyetcilige Göre San'at — 118 inci sabilenin devamı — yapıyorlar? Ever, filhakiku kendisi diğer bir sınıftan olduğu halde başka bir sınıfın heyecanımı temsil wi mek mümkündür. Çürkü bu nihayet ruhi bir mesele ve bir telkin meselesidir. Amele ve ya küylü bir gi- leden dozmanmn nc ehemmiyeti var, iş kültür ve his itibarile o sima tetabuk etmektedir. Cebinde meteliği olmadığı oOhülde kafatasının içinde rükkaseleri valaşottiren, yine o malınt diyarda kurduğu kâşanelere gökle baş ölçüştüren ve macera larin binini bir. paraya satar şalısiyetler çoktur, Bunlar eğer bir san'at zümresini teşkil ediyorlarsa bunlar için denebilir ki; siz kendi amfmız İçinde yetişmiş değil, belki burjuva hayatım benimsemiş ve hig olmazsn v hayatı haynlen yaşayan şahsiyetler. siniz. Netekim bizde birçok züğürü genç #airler vVar- dır, Ve gelip geçmişlemlir ki, kendi sinillarından tecerrüt ederek, kendi. hakiki muhitinden usaklağır, mezeli Adalara giderek mehtalı geyrederken man zwneler yazarlar, cigara o parasından keserek şöyle Haliçte soyühat Büğüzda biz kayık gezintisi yapar. ken gin kalkarlar, .. Bunlar müddenmizü halel getirmez, belki bunlar yine İktisadi münasebetten doğmuş olan williyeteilik ve kozmopolitlik gibi, iktisadi sinaflar mevent olduğu halde onları nüzarı dikkate almadan, kültür itibarile biri milli diğeri beynelmilel, tevhit ettirici ve mer kesileştirici telâkkilerden doğan sınıf tereddileridir, Kübik resim ve mimariyi demokrasiye mal efti- ler, Evet, bu fikre ben de taraltarım, fakat demokra sinin iktisadi bir inkılâbın ve nihayet sımf mücade- lesinin bir eseri olduğunu kabul etmek şartile, Tarihi maddiyetcilik, diğer imaftan “Şeys İle «Nefsin mutabakatı meselesinde Empirisme gibi gayet kuvvetli bir felsefeye islinat etmektedir. Nasıl ki hattı üstüyada yaşayan bir şalın kar hakkında bir fikri olmadığı kabul ediliyorsa, ayni zamanda beşeriyatin bütün istıraplarından hattâ mem- leketinin o birçok köğelerindeki sefalet iniltilerinden bihaber ve gultan samylarının en muftantan ve Ti gaga hayatı içinde sermesi yaşayan herhangi bir san'atkâr en çok bir Nedim ulabilir. İşte bali hazırda sınıf imiicadelelerinin şiddetle ve şuurlu bir surette cereyan ettiği memleketlerde bir taraftan kapitalist ve küçük İrurjuva san'at eserleri birikirken, diğer yandan da proletarya suat eserle rinin ölmış yürümüş olması iktisadi münasebatın doğurduğu gölge hadiselerdir. Hinaenaleyh san'at eserleri Letkikatı için san'atin ilk menşei itibarile İdöalisme'i ve felsefi araştırıcılığı, heyecan mevceleri ilibarile nisbeten Proudisme'i v6. nihayet şekil ve mahiyet itibarile tarihi maddiyeteiliği. nazarı dikkate alınak zaruri olucakır zannüı