30 Nisan 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 10

30 Nisan 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 10
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Caz müsikisinden hoşlatımiyat İnsenlar, bizde olduğu gibi Avrupada da vürdir. Ve bundan hoşlan: miyanlar, caza, yeknesik, geri, derme çatma vutuş Tarla yüksel musikinin verdiği belli san'at zevkini dahrip wilci phiyette görüyorlar. Bündum hoşlar- mink, zevkte bir iühirai, — hut onların telâkkilerini İfhde için: duha müthiş bir tabir lüzam ) — zevkle «Anar». olak rünlnkeme ediliyor. Ve bunlar, çok muhafizakür daviimürik, kulaklarını, cazbanddan gürülüler geldi ıni, derhal ismizazla yüzlerini bur turuyor, zevklerinin. kermiine yeval İristiemesi İçin, Kulakları tıkıyorlar; Bir taraftan bunlar bu #Tehlikes ye karsi; siddetli hülcmlarda bulunarak tedafui vaziyel ulmlarken, bir tandtun da caz rrüsikisi, sirayet gahasıni genişletiyor, ondan ilam zevk alabildizine beritan İri cdi Hikat bence ne cz musikisi karşısında yiz buruş puvap kuluk tıkamak, gn bumu yüksek musiki zevkini dülirip edici mahiyette sayarak, sirayoti karşısında telir, kücüm yerinde, Çünkü ben he cuzi yükssie wuslki zevkini tahrip pılici mahiyette olduğu, ne de yüksek iynsikinin fedai vlbir alarak: müdafaayn ihtiyaci, bulunduğu kündütindeyim. Buna nazaran di, hilcnmlar, boşuna bir yorgunluk vermekle başka Bir şeye yarayan, Ben, bü bahiste mutedil muhafuzakârım. Garp wweikisindeki vüksek, derin ve pnhteşem san'ni yevlii heyrardıkln duyduğun cihi, Sark musikisimlon de este; alk ve durgunluğu, hafif kımıldamışlı bir gavat şevki alabiliyorum. Garbın yüksek musikisinin verdiği oanalı zevk, mark müsikisiyitn — böyle diyeyim— yurım. ifadeli sanat zevkini alman. past mani ol iy arsp, Gazın, — binti için de böyle diyeyini dörüte bir ifadeli san'at zevkine karı da beni lükayt birelemiy ör. Çünkü, Şark runsikisinin olduğu bibi cazın da kendisine mnbsur. bir ifadesi, bir.. hüsusiyeti imevent Tusüsiyel,,,... evci, bürtarn ibtidei nağmeler bile Hazan İmsusiyeti” ifibarile hoşa gidebilir. Ve yüksek #wuekinin yanı tra (ir inehdi, Zeneiler musikisinin ibüldai tarımdan bile zevk aldığını söylerse, Di migiri öliiap olamak Kaldı ki meseld o Zenseiler musiki sinden Tüülhem olun caz musikisi, bugün üzerinde işlenc işlene, hayli tekenmül etmiştir. Bilhassi sak40- fonun ilsihakile cazbandda dinlediğimiz bazı purçalar, nekixlar boş oluyor, Meselâ, bunlardan en hağuma giden bir tayesi: «Chiyüitar... ir? - i alin. Senfoni Bününlü beraber, —sözüm, si, tefelihüm ve tefsire uğmuunaş diye tekror tasril ediyorum — ese san'at kudreti, gene Garbıt vüksek müsikisindedir.Ve ancık, diğer feri zevbalmalar da, ne bu vükack süt'mtin, ne şahsi zevkalınmuna yaratınıdı. Ve uronk, Garp musikisinin yüksek sanar zevkine o varamayıpı ba, vülmz diğerlerile o ikrin edebilehlerin ve ya omeln bunları ayni derecede bulanların tisiki zevklerinden. şüphe edebiliriz. Zannederim, pek de haklı olumuk” Tin buhar, bizde opera ve. operet tesisi Jâzimgel diğine dair yazdıklarımı, kurşi büğen olalım yaramı gelmediğini ileri süren Mehmel Adil Feridan b, Br. nin buna verdikleri iki cevapla vs tesnddl etniş, buzı tanıdıklmnda olduğu gibi kendilerinde de caz musikisine katı menfi bir duygunun meyewiiyelini görerek, Avrupı matbaada da orada göğsüme ilisen bi mevzu etriifindeki münakaşaları, hufırlarış ve bünü, tek bir bohia olamk bir miathebe başlığı malta replormanı, burn ei vukabil düşünmesi, opera ve operet iehsi öiralydaki müsahebeler arasına kariştarımar0a ği «iiçin şti, ön gnrokle, bü, Ferilam 6. Bİ min caz balısindeki mülühazilarını da cevap oluyor Misnhnbetin sonuna, sikinin yan! Keypad iri münakaşasiına GEYÜŞİ emzabesinde gördüğüm ye hem doğrudan doğruya bü bahse (dokunan, hem aşağı yukarı benim, fikrime uyan «Walter Höntsvlir itozası fstündeki bir yuz dan Şir entarları iie «diyorum: «Zencilerin ons, işlnida biçok kişiye bir onğme kayguşalığı gibi gelebilir, fakat anliyon için konlişine mahsus incelikleri vardr. İarplen evvelki muşikiye karşı bir terakki gösteren islük edilmiş. enn gelince, bize yatulnadik neğme ikinları ve inde gelkillerii getirmişlir ve onun İşitilmemiş riimi ansanı düne meğe icbar eder. Çok defa dü. caz, pek meleri ilik delidir ve hir saksofon yumuşl, hoş seda, hayri- İcnlâde nkeeder, Bu, tani münisile şen ve rilmi” sis musikişidir. Tâkin, bir Betovenin. annazzunı, saknr tüüsikisi ile mukayese edilemez, Deh anlamiyorum, Beteveiin bir senfonisini derken, o nasıl oluyor du, dabi musikisi düşünlüleniliyor. Caz wwilmekle beriber büyük üstatlerı da, tukdir etmek ve anlamak, pek Ali mümkündür.» z Mehmet Selim

Bu sayıdan diğer sayfalar: