# No. 1706—21 UYANIŞ 329 şem kadın terziha- MANKEN ÇOCUKLAR teşem yeni moda terzihanesinde karşılaştırdığı bu çocukların makfis talileri kadar hakikatte ne hazin lavha vardır atın bu asırda gittikçe çe- tinleşen şeraiti kadınlar, genç kızlar kadar küçük çocukları da muhtelif şekillerde çalışmağa davet ve mecbur ediyor, bu çocuklar içinde sinema aleminde bir mevki tutanlar gene en bahtıyarlarıdır. Çünkü hem kendi istikballerini temin edecek bir san'at sahibi oluyorlar, hem de aileleri bu yüzden ferah bir hayata kavuşuyor. Fakat zavallı manken çocuklar. A- caba bunların yüzlerce mütecessis göz karşı sınd akazandıkları gündelik ne mikdardadır ? Herhâlde pek cuz'i birşey... İşte Avrupadaki çocuk hayatından yeni fakat hüzünlü bir sahne,.. Kimbilir medeniyetin ilerile- mesi, çocukların hayatına da he daha ne sahneler ilâve edecek? Fakat bir tilosof ihtimâl “bu lavha- ların ekserisine «yirminci asrın tecellileri..ve gizli göz yaşları, sefa- letleri» diyebililir.. Birmoda salonunda eğreti kostümlerile bir kukla gibi ya- bancı gözler karşı- sında donüp duran manken çocukların ruhları da, hiç şuphesiz sebebini belki henüz tama- mile tâyin edeme- dikleri böyle bir gizli ve tahteşşuur izzetinefisyarasiyla sızlamaktadır. Parisin büyük te- rzihanelerinde canlı manken çocuklar. Son zamanlarda büyük Avrupa şe- hirlerinde, ezcüm- le Pariste mühte- neleri, genç kızlar gibi çocukları da canlı omankenlik vazifesinde istih- dam etmeğe başla- mışlardır. Ekserisi fakir ailelere men- sup olan bu yav- rücuklar herğun muayyen saatlarda annelerinin veya aileleri efradından özi bir kadının refakatında terzi- e geliyorlar, hususi bir dairede üstlerindeki hakir ve sade elbiselerini çıkarıp ni çocuklarına mahsus on moda şatafatlı ve giranbaha kostümleri giyerek büyük salona çıkıyorlar Büt servet sahibi kibar ana, babaların aklar ile beraber orada toplanmıştır. Bunlar rahat rahat kol- tuklara yaslanıp, karşılarındaki canlı minimini mankenlerin giymiş ol- dukları libasları tetkik ediyor ve hanği kostümlerin vucutlarda duruşu hoşlarına giderse kendi çocuklarına oşekilde son moda»elbiseler sipariş ediyorlar. Bir tarafta fakrü sefalete karşı yoksul ailerin manken çocükları, diğer tarafta talileri eseri olarak zengin ebeveynin mes'ut evlatları... Bugünkü insaniyetin bir muh-