KO yanil İ0 (a e a * İsza"lı_ünâzş'An' . -ğiıt: fi, Sayıt 30 Demlebıhr ki, tahmatı ve usulu ne olur— sa olsun, doğru-veya yanlıs bazı nazarıyelere - hattâ vâhimelere dayansa' bıle madem * 'uyanlar vardır, öylelerin de hatırlarını hüş . tutmak, kendilerince.mukaddes tanınan nok- talara 111şmemek vıcdan hurrıyetı iktizasın- . dandır. Viecdan hurrıyetı, baskı yapmamayı 1kt1— S za ettirir, âama h. ak kabul edllmelerme icbar eylemez. Bu_rası bır İkinci olârak; yer- lerı, sayıları ve salikleri bıhnemedıgı, kendi- Şu halde Ya].manm isteğini tahakkuük ettire-' bılmege ne nazari olarak ne de tatbıkatta ih- timal yoktur öyle olmakla beraber, Dıyanet Işlerı makammm bastırdığı tarih; bâtımilerden ve * onların İslâmı bozmak, akaidi hakkayı yık- - mak için kulandığı desiselerden ,usullerden . bahseylemektedir. Halbuki; şia ve Havariç dışmda kalan fırkalardan hic- “biri dahi batmılerden, bâtmiyei talimiyeden -olmayı kabul eylemezler Oyle olunca, bâtı- niye hakkında 1kan herhangı bir. kıtaptan * kacunmaktaki sebep ve saik anlaşılamaz. Hler larının kendilerini bâtmiyei tahmıyeden ola- rak, kahul edip etmediklerini açığa' vürmaları ve batınılerm hangi koluna salik Alevilerden olduklarım bildirmeleri Jâzımgelmez. mi? * * öyle bir şey yapılmamıs olduğuna göre, bızde batınıyeye bağlı Aleviler vardır, Sayı— ! ” Tarı da 4.000.000'u bulur demek; mâasa başın- da 'görülmüş rüyadan, yahut vahim ve'hayal olmaktan ileri geçemez! -- Mevcudiyeti vâhime 've tasavvu:dan ıba-' “yet kalan bir muhayyel topluluğa: yan gözle * bakmak nasıl tasavvur olunsun 'Ki, göz ancak | , meydanda olanı gorebılen bir duygu orgam— dı.r Varhgı gorulemıyenm sayısı bılmebıh.r . “mi? ğ Ya]man “ wicdan hurrıyetı dıye bir tera- £ ne tutturmuş,. gidiyor ve bilmiyor ya.hut bil- mek istemiyor' ki vicdan'hürriyeti; İstâm -di-” nine asla aykırı degıldır Vıcdan hurrıyetmın 'mueyyıdesı Anayasada | yazılı bulunmaga Eğer İslâmlar; vicdan ve din hürriyetine; . hangirlerin, fatihlerin bir tek iradesine bagh lıklarını onla_r gibi ızhar ve ilânları takdirin- ehli sünnet ile . neşri etrafında Ahmet Emin Yalma.m telâş * sun bütün bunlara dair taı'ıh terceme ve.te : lifi; yabut ilmi arastırmalar yapmanın- Yi -adımı taşıdığına bakarak, 'bu ve buna benze münhasır değildir. İslâm dini bu hürriyeti 1368 yıldan beri tesis etmiş. bulunmaktadır: dinlerinin- emri iktizasından olarak: riayet mecburıyetınde olmasalardı, İslâm dünyası-. nın geniş hudutları içinde ne azinlık. halind cemaatler hattâ ne de başka din ve mezhebe bır ferde rastlanmak kabil olamazd Fertlerm ve milletlerin yaşama hakları; ci« kaldığı asırlarda "onların vicdan ve iman hü: riyetini İslâm — dininin teyidatı . korumuştur. Vicdan hurrıyetı Allahın emri ve Peygam- berin sünneti olarak saglanmıştır, devain ey- lemektedır ve edecektir. İslâm- ülkelerinde ve yurdumuz çevresi 1cınde Hıristiyan dininin subelerıne, Müuse- “yet sayılsın diğer insanların da kendi bağlı- de eğer varsa haklaârına ve açığa vururlarsa rıyetı 'başkaları için oldugu kadar Islamlarm da insani haklarıdir. | . Bu. hakkığ; hayali. rakamlara dayanaıak am aykırıdır. Öyle'olunda; ortada, hiç kimse «Ben bâtıniyim», «yahut ubatınıyedemmıı demez ken bâtmiler hakkındaki meysuk bir tari düşüren ve onu-ihtar ve 'nasihate sevk ede .sebep nedir, kımm ve nerenin tesırıyledu' kestırılemıyor' Din, mezhep, gulât fırkası ne cılursa ol %â gözle bakmak ve talikir etmek sekhnde te "âkkisi; cidden Ham. ve mücerret bir dâvadır “Biz; sayın Bay Yalmanın «Ahmet Emin 1ddıa, yahut' kendince irşatlarını onda İyi 'Ni yetm mevcüt bulunmadıgma degvl sadece İŞ