SEBİLÜRREŞAD Haşrı Cısmanî inkâr Edılemez Tasavvuf Gazetesıne Cevap Z : a | Tasavvuf gazetesmm blrmcı nushasmda G «Ahiret umurüur hakkında çıkan yazıları oku- — Tdüm Bu yazıların hulâsası: «Âhiret umuru 'ervah âlemindendir, avamın sandığı gibi şe-. :hadet Ââleminden değildir. -Eübiyanın sözleri doğrudur. Lâkin iş ©o sözleri anlamaktadır. " / Maâd-ı cismani, bu beden çözülüp eski haline gelmek dahi yokuur Gerçi Kur'anda ölüleri - dirilimek vardır: Fakat maksat, uzviyetin ec- zasının fenadan sonra hir daha terekküp ve sayniyle eski haline konulması değildir» deni- liyor ki serâpa felsefi bir nazariyeden olup İslâm tasavvuf ve akidesine mümnafidir. Haşr : lugatte cemi mâhasınadır. Örf-i şeri'de meyyi- - 0 tin eczayı muteferrıkasım çemi ve 'hayatmı — İade ile ba's 've ihya etmektir. Ahval-i ber- * mız heyetinde, iade ederiz» âyet-i kerimeyi - tün semavi dinler icrha 'etmişlerdir. zah ba's - ba'delmevt ve âhirete müteallik ğer ahkâma “itikadiyenin. şeri'den “mesmu olan edille-i sem'iye-i naklıye ile sabit- olan umurdandır. Haşr-i cismaninin sübutu bütün dinlerde ahkâm-ı zaruriyedendir. Haşrı cid- : mani hakkında nâzil olan âyâta Kur” aniye ve “vârit olâan ehadis-i Nebeviyenin tevili kabil “olamıyacak derecede çok oldugundan haşr-ı cismaniyi inkâr edenlerm tekfiri üzerine bu— Buharideki «İnneküm mahşuıı.uıa hufa— ! ten uraten gürletin hadis-i serıfı haşr-ı cisma- niyi apaçık tasrih etmiştir. uHut'atıı Yalına- yak; «uratn çıplak, egerl» sünnet olmıyan 'ada- ma demhyor ki maksat halk olunduğumuz gi- bi hasrolunacag 1 boyan içindir. Aleyhis- selâm Efendimiz bu hadisi irat %uwrduktan sonra «Rema hbed'enâ evvele halkın nuldüh — | Evvel halk ettiğimiz eşyayı iptidadaki halkı- okümuşlardır ki nazm-ı kerimden maksat 1p- tıdaya Kkıyasla iadenin sıhhatini beyan İiçin-. dir. Sure-i kıyamette: ulnsan Çürümüş ve da- / ğgılmiş olan kemıklerı cemi ve ihya edemiyece- ğimizi.mi zannediyor?n mealindeki âyet, Bed- . reddin-i Simavinin zan ve zuumlarinı kat'i bir ifade ile tekzip eder. Ahırette bedenimi- zin âzaları şehadet edeceklerine dair Kur'anı - Kerimide.birgok yerlerde geçmiştir. Binaet- 'aleyh haşr-i cismani rühün' herhangi bir ci- ' isim veya bedene dâhil olmakla da olmayıp : “her ruh dunyada terk edildiği. kendı bedeni- “Aksi takdirde âzanın şe- ne dâhil olacaktır. hadeti hâşâ yalan olmuş olur. 6 Gilti Jiç Sayıt gol . eyh-i Ekber'de Futuhatının üç yüz üç babmda «Ve turaddul ervahü Glâ a'yani hâzi-" hil'eesam elleti kânet mutlakaten ve teşhedi alâ sahibihan- ibaresiyle bunu tasril etmiştir. Yine Şeyh-i Ekber Fütuhatında ((Men)enke- rel'ba'sü vel'iadete fil'ecsamii küfr» demıştır- . zehabı İslâm akidesine münati olup tamamüy- / le felşefidir. Felâsifeye göre insanın bedeni mevt ilesuret ve a'raziyle beraber mün'adim oldugundan, ve mâdumun ıadesmı tecviz et- medıklermden, iade olunamaz, dıyorlar Müz cerret ve bâki olan intikal edince kesbettıgı saadet - ve m ruh ise mucerredat âlemi- şe Vet nden mütelezziz veya müteellim. olur. Işte : _Felasuenın ve Tasavvuf gazetesmm tasvir et- mek istedikleri haşr-i ruhanı budur ve sevap ve ikâp bu kadardır. Dinlerin emreyledikleri - a'mal ve ahlâk üzerine mev'uüt saadet wfelâ- ta'lemü nefsün mâ uhfiye lehüm min kurreti * 'a'yünin» (Sure-i-Secde) ne gözler görmüş, ne | kulaklar işitmiş ve ne'de bir beşer kalbine “hutur” etmiş, hulâsa aklın idrak ve ıhata ede- miyeceği bir saadettir -Enbi m . ve mukaddes kıtaplarm SsÖZ- ” leri herkesin. anlıyacağı- derece açık ve sarihtir, Kur'anı Kerimin - «Mübin» ile: vaşıflanması Kur'anı Kerimin mânası temsili ve bâtıni ol-- madığına kat'i bir delildir. Binaenaleyh iş en-- biyanın sözlerini anlamaktadı r diye- avam-ı nâsa suizanneden Bedreddin-i Simavinin iba; B resi tamamıyle batmılerın gulat—ı mutasav-—" iyunun sozlerıdır ki bunların_ vxfenın, iba satları şeriati İptal, evamir. ve hevahiyi tatil, enbıya—yı ızamı tekzıp, enbiyanın - ihba- - ratına herkesin kelbine şek ve şüphe uyan- dırmak -için olduğunu Kadı Ayaz uşı:fan sm- da tasrih etmiştir. — Haşr, cismani olduğu gibi, nimet ve elem-_ mirenin * sözleri cismaniyeti İnkâr degıl, bılakıs isbat' eder Köşkler hurıler de olmasaydı Yunus; . : .(D ler de maddi ve cısmamdır Yunus H evamı SÜ, sayfadıı)