z Cılt İ Sayı 22 yını görüyoruz. : da " , insana bir derece daha mesut yaşama ımkan—_ larını verecek olan durumdan; fitnekâr - ve zalimane bir sahne arıyan sefil ruhlar, kat'i- duguna göre; dolayısıyle ortalıkta arkasız taşan ve köpür yen ihtirasları önlemek. deme tir. Yuhları terbiye sında bu konuda birlik, ne zaman başlarsa dünya emniyetinin saglanacagma ancak o 'zaman inanmak lâzımdır. V.[anevıyatla ugrasan ve. dini müvafakat etmezler. hahndekı ifadeleri budur. Ortaçağdaki din muharebelerının sebep ve zuhurlarını bugı.ınku ilim * ve” arih "göziyle 4 . araştırdığımız zaman, şarka âlğm eden ordu- larm maddi bir takırmı vaadlerle aldatıldıkla- «Mesih» in mezarı etrafın- a onları sevk ve idare edenlerin hiçbiri- sini, bile görmek mümkün olmamıştır. Yanı -dizgin tutmıyan Ve bizzat terbiye edilmiyen hırslarım alevler' halinde milyonları mahvet.— tiğini bizzat görenler, gafil değildiler. Bütün hakikatleri tersine çevirmek suretiyle hedet: | lerine doğru kütleleri.ve aklısehmı tamamen - lardı. bırakmış 'olânları sürükliyorlar Onları ]arı dini 'bir mev'uda olarak Kan ve ateşten yuğrulmuş bir dünya mı 1stıyordu'f’ Hiç de. öyle değil! Bilâkis, o kadar sulh ve'müsale- Tet görmek azminde idi ki müminlerini, ha- kiki bir. karşılama olan mudafaadan bıle Vvaz ' geçirmeğe davet ediyord İlslâmiyet ise-tek.bir dunya, tek b:ır Ânsalı, tek bir Allahta- toplanmağı emrediyor. İn: - sanlık. inanç bakımmdan kat’ıjren zorlanımı- |yacak, ikrahla: yola suruklenmıyecek butun — “tabiat ve yaşam; tara “hattâ kendi 1t1kat huduüarına gırmıyenleıe bakımın- karşı bir derace üstün saygı ve 'dan daha-iler bir. görüs:ve- dıkkat islâm ka- nünlarının gerek ferdi ve; gerek eemıyetteı SEBİLUHREŞAD n Kan bahasina bile olsa, tat- * mini ugrunda zerre kadar tereddüt edılmı- i “#tikatlara Bütün dınlerın bırhk İ . şahlanmağı ister. Dünyanın m elindeki inanç kaynağı olan kıtap— : avat, davet ettıgı esaslarda bır damla kan dokmek -olmadığı. gibi hak ve hürriyet davasında da zalimane bir durum yaratmağa uğrgşanları Jevvelâ akhsehme hıtap ederek adalete dayvet- çinme teklif etmek, uslihane ge : karsıhklı haklaıı tanımak için gayret göster- . me : morduları tecavüze İarşı ayakta “idiler. Ina.ngta birlik, olmadığı takdirde ya- şamada birlik, bütün hürriyete sahip olmak, aynı haklar içinde müşterek bir hayat. Bu “daâ kabul edilmediği takdirde tecavüz eden- “leri savmiak is lam tarihini iİlk membalarından 1ncelem1yen1er1n istilâlar devri hakkındaki -hükümleri, daıma yanlış bir' zaviy _/eden ve- rılmedır Şunu da kabul etmek lazımdır ki hayat âlemi duramaz. Yürümek, yaratmak ve ih- tıyaclaıı karşılamakta insan yalnız ? B unh ki t abiatta gorı'ıren ne -vârsa ayaı şartlar 1cınded1r İslâmiyet, bu hükmü içtimai durumda da arar. Ferd kadar cemi- yeti de hundan mesül eder. Emniyet -ve' se- Iametı korumak, eğer bir fedakârlık ıstıyor— sa bunu kutsi bir vazife olarak emreder. Par ak bir güneş altında akan ırmakların ber SâB. rak sularında bütün hayat sahıplerının ylüş- - terek “istifadelerini bir mania ile kesön” ne kadar takbihe_lây'ık ise beşeri huzuru bözan - ve karşılıklı hürriyeti tek taraf namına-kul- lanan da aynı derecededir. İslâmiyet burada angi yerinde bundan başka bir şey dusunulebıhnır" Bu- şahlanmayı biz bugün en açık varlığı- mıza karsı olacak 'tecavüzde göreceğimiz gi- bi * bunun kaynağım da imanımız ola— ıak tanımak — mecburiyetindöyiz. Bu tanı— mağı tarif ettiğimiz membadan ahnadıgımız " takdirde cozulme, maddeye bağlanan bagla— ten. bir duvar olduğumuz amaa ulakları- mızda «Âyatı Fetih», kalblerimizde Allah zameti vardı. «Reben» nehrini bundan üç yüz- sene evvel kıpkırmızı kanlarla boyanan Türk erleri, tekbirlerini «Dardanosı boğazından akan Marmara suIa.rım yine kanıyle rak. tekrar aldığı zaman sansa Alman ordularmm ehnde Ccan .Çe- kıqtnme halinde. inlerken Tranaız gençliğ kızarta- .