- -sb0. 0 saaiı.ünaaşm cllt 1. Sayı 22 'Hazrerâz Maizammedm E&edı Rasaleiz ABDURRAHMAN AZZAM PAŞA Arap Bırlıgx Sekreteri . 'Tek bir ümmet — " geemaatin mesuliyeti — Ferdin kabesi — Maruf ile emir, mü Tek bir ummet : Cenabı Hak şoyle buyuruyor uMuhak kak ki bu sizin ümmetiniz bir tek ümmettir. (İman ve 'tevhbitte bırlesmıştır) Ben-de sizin . abbımzım, yalnız bana ibadet ediniz.n (21x 92) Resuli Ekrem Sallâllahü Aleyhı Vesellem Eîendumz de: «Müminler - “birbirlerini - sev- mekte, acımakta, 'birbirlerine merhamet - &t- Mmekte bir cesede benzerler ki hir âzası ağrır- sa uykusuzluk ve.acı. butun hedene yayılıı—n ç _:buyurmuslardır 5 &4 . Müslüman cemaatlerı bırbı.rme : B ; destek olarak yaşa.r “Diğer bırcok dinleri Islam dım arasında_ fark şudur: İslâm, yalnız ıbadetı tanzimle ik- .tifa edip. de dıger ışlerı kaysere veya başka- sına bırakşmadı. i aile ve-millet efradı ile (D n muhtelı.f mılletler arasmdakı "muameleleri, -: Vmunasebetlerı, hakları, ve vazıfelerı de tan- Tekâfül e Musluman cemaatlen bırbırlerıne destek (kefıl) olarak yaşarlar — Ferdm ve jin-ve cemaatin kalblerini uyandırmı erden -nehiy farizası — Din ile tedavi' — < Islah . Varır —. Muhacirin ve Ensaı'ın birbirlerine destek olmaları — Şimali Afrikadaki - Tavarık kabile- sinde ıçtımai tekâfülün bir örneği. w İ yerde bulamayız Ferdin ve cemaatin mesuliyeti: ——— .hu'lerın kurucusudur Camıler, ıhm müesse- | seleri yapan adamdır. Mısırda İslâmı muzaf- | fer kılan ve orada, tesisş eylediği İslâm sulta- * .sınm'bugüne kadar fâsılasız devamını sağla- ' yan adamdir. Tarihler; böyle insanlara «bü- — yük» VYasfını vermekte teröddüt'etmez. Hakim, idareci, harb tedbirlerini bilir bir .yuksek Islam diplomatıdır. Bütün bunlar; ek * bette onun efdal olduğuna delâlet eylemez, * “amma kıymetini kuçumsememek iktiza -eyle- dıgım de açıkea gostetır Geri kalanlarına gehnce onlar hakkmda- : ki İslâm fakih. ve tarihçilerinin - görüşlerini gelecek yazımızda açıkhyacagız : M Raif. Ogan Çev H. HUSNU ERDEM b Dıyaııet R;yasetı Azasından ak — Efkârı umumıyenın mura- döne dolaşa ihsana - |. zim etti. Müslümanlığın birinci hedefı cemı-' . / yetin islahıdır. İbadetler bile bü ıslahın vesi- ,7 löleridir. İnsan cemiyeti içinde : -Müslümanlar birbirine dayanan sağlam birlik. olur; başka- ” larına gelen fesadı fertleriyle ve cemıyetle— riyle birlikte def'ederler. z Bu birbirlerine dayanma davetı Mubham- - mediyenin her Sahasında açikça görülür. Zan-: nedersem bheşer tarihini karıştıracak olursak evvelki asırlarda ve Av-rupa medeniyetiyle fi-” < kırlerın bozulmasına kadar deyam eden.-“hör -- ası.rda İslâm camıasında gorulen tekâfülün, *: karşılıklı yardım ve şefkatm bir eş_ını hıçbır Yeseğ | ni I lâm camiasında ferdin cemıyet hakkm 3 da; cemiyetin fert Hakkındaki mesuliyeti bu-:__' yuk bir mesuliyettir. Umumi hayat teminât altına alınmıştır.. Önun için İslâm dini ferdin. cemiyetten ayrılıp tek haşına yaşamasinı, di- gerleriyle ılgılenmeyı lüzumsuz saymasını hoş görmemiş, bu hali ibadette bile mekruh kılmıştır. Hazreti Peygamber: «Bu din sağ- . lam ve dayanıklıdır. Dinde rıfk ile yııruyu-" nüz. Takatten kesilinciye kadar yürüyen ne: ““yol alabilmiştir, ne de-binek bırakmıştırn bu- yuruyor. Nasıl ki” cemiyetin de ferdi ihmal z etmesini çirkin görüyor ve cemiyete ferdm, / maslahatlarına, hukuk ve hürriyetine riayet:: etmesini vacip kıldı, muhtelif maslahatları te- Tif etti ve cemaatle kılınan namazı tek başına kılman namazdan yırmı yedi derece efdal kıldı. : O halde İslâm cemiy'etî içinde. bir fert; kullun ıçınde bir cüz olup bütünü tekmil eder ve onunla kemal bulur. Cemiyete verir ve #