lana.rsk ınkılapla dmın münasebetleri' hakkm— ; dakı fıkırlermı bu yazila.rda açıkla.mıştır : mkılapcılara ayrı ayrı hücum “ ederek- evvelâ: " din Softalarının. aklımızı zincire'vurmalarını, İ ;sonra: da, inkılâp kıymetlerini:bir tahakküm * kalesi hâaline indirerek ve dinde tenkit eî:tıkle - yi kusurları bizzat: başka bir şekilde tekrar ede- rek kendi kendilerini inkılâbın softası ve fet-, . “yacısı rolüne çıkaranların, islâm dininin: ulvi mânalarını anlamaktan âciz kimseler' oldukla- 2 rını k:ydetmekte ve sözüne devamla'«Dinsiz - * Hk taassubuna esir olanlar, en 'az din taassubu-. - “nün kurbanları kadar geri ve zararlı kimseler- : 4'du bunlarm cehaletımn yaldızh olması hiç bir <şey “değiştir üslüman —âleminin - bilhassa bızden bekledıgı dım inkılâba yol aç- e * mak zarmanıı gelmıstır » fikirlerini ileri-sürüyor.. j, Bu sozleı “üzerinde durulacak mühim mev zulardır. “Ancak her işin erbabi tarafından in- “harttirin bu yazıları arasında hiç de.yerinde-ol-. . mayan bir takım mütalâalara ıastlamaktayız ; kal enin ilk sütununda: «D mudahaleleıın yarattıgı zincirlerden aklı kur- «târmi: e, yâni ananeden kuvvet alan " keyfi ve" mdı nüfuz ve otoriteye'karsı aklın hâ- Tz ©, kimiyet kurmasına ımkan hazırlamak» tan bah—_ ; : î—, sediyor. : Dam n Halbuki islâm dininden bahsedenler, mülüs- * Ü ea '-_ . lumanhgm, akla büyük mikyas sta onem verdi- | : mutalaaları Zıya Gökalp 11e baslamıc, bir.hare- ket olarâk tas “i İçtimai muesseselere kıymetı vermekte ve bu. a sebeple nakillere. mantıkı hukumlerden*zıyad : B* deger ayu'makt , M : nakıllere've dîhî —“asıll'şr - . mak' hiç bır zaman keyfı ve ihdi şeyler degıl Muharrır bumcı makalesmde dmcılere ve - eelenmesi Tüzumlu olduğunu ileri sürerek mu- |* n etmemiş-ise bu, şayanı değildir. Bu bahıste ustunhık nııeselesı aslâ ko mevzuunda Ve vahdamyeı *karşısında sırk as: muhabbet tavsıye edılmıst]r vir. eden başmuharrır, şundan, daj' : ” gaflet etmekted.ır ki, Ziya Gökalp dini “vesair ; dır Nakılden Ve dmı nakı]lerd f memekten ve bu işlerin nereden gelıp ıstmbat edildiğinin farkında olmamaktan ile: ge].mektedn' desıdır » demektedır 5 Burada nazarı dikkate almmayan 'esas â tutımam Bütün dmleıın muhterem oldugu ve he Gazahnm ve Muhıddmı Aı'abmı.n bu Ti