Euhranlarm manası . hayatımızda- hissediyoruz. Su kitler yazarlar; iktısatgılar “başka cihetten; tüc- tar, esnaf başka yoldan şikâyet ederler gızlanır. Bizim ne-siyasetle, ne de işin iktısadi taraflarile hiç bir alâkamız yoktur. Zahirdeki ı bu buhranların hakiki sebeplerini araştırmak, 'yegâne maksat ve gayemizi teşkil eder, ÂArtık ucunu cemıyete bağlamaktadır. Evet bütün bw Buhranlarda herkes bir mesul ararken, kimi hükümeti, kimi şu partiyi, ' kimi bu zümreyi yerden yere çarparken, asıl "göz önünde duran hakıkatten niçin gafil bulu- " nuyorüz?, Bü buhr anlgı bir cemiyet Buhranı- “dir, bir ahlâk, bir vicdan buhranıdır. Tezahür şekline göre isim alırlar. * Vicdanlarda Allah . korkusu, ahlak hissi, ticaret namusu, fazilet . iflâs etmedıkce, nasıl olur da hır kaı'aborsa türer?, Hasta çocuğun, verem anne keri- bilen vicdansızların buhran vücuda ' getırecek kadar çoğalması bir cemiyet için kıymet sevi- yesifin düstüğünü "ve içtimal- disiplinin hiğe— in- diğini gösteren dehlleı - Umumi itimadın saısılması mülletin hükü- ” mete itimatsızlığı, halkım esnafa guvensızhgı - niçin böyle tezahürler gösteriyor?. Ne için var- hk ıemde yokluk. çekiyoruz?. Muhakkak olan -datmıyalım, ahlakımız bozulmüş zayıflamıştır dg onün ıçın boyle ohıym'. Yalnız , İmanımız 0 SEBİLÜRREŞAD — - : Haftalaıdan beri ” gazetelerae okuyor ve_ . mesine sebep olan koms hesaplarına faydalanmak isteyerele bol 'bol ten-” müsbet bir ilim olarak' dünyada yer alan içti- | maiyat, bütün siyasi, Aıktısach saısıntılarm ip . “ni ağırmak için böyle fevkalâde hallerı fırsatr U 'başa hepımız, yâni cemiyettir. Cemıyet .ki bağlarının gevşemesi, - din hıslerımn dünya yoruz.” Mesul sadece baştan"_ ahlâ- - harslarma fedâ edilmesidir: Bizde her şeyi hü- . kumetten beklemek âdet' olmustur Acaba İka- hat yalnız hukumette midir? Ihtıyacından faz- : la şeker alarak diğer kardeşlerının sıkıntı cek- , kilerini ne olur ne ;olmaz diye tıkahasa do]duran zengin, kendıle— -rine iş çıktığına sevyinen karaborsacıları, halkın " hakkmı şeker kalmadı diye çalarak arka kapı- : yâni aşağı yukarı bütün millet hepimiz bu iş- lerden vicdanen mesuluüz. Korkunç hakikat- ta.. Bu gün şu, yarın bü sebeple kendmı göste- ren bu sebepsız ve mânasız buhranl: ların doğ-- rudan doğruya büyük bir içtimat sarsmtıyı göstermekte olmasıdır. ahl, ini, ahlâki hislerin vicdanlarda yer etme- si temin edilmedikçe, yarın daha büyük buh— z ranlatla karşılaşmamız mukadderdir. .0 : iyüklri, münevverleri, ya - - Memleketin bü; zarları, düşünenleri tehlikeyi olduğu gibi göre- * rek ne yapmak lâzım geliyorsa millet ve hükü- “metçe'elele vakit kaybetmden yapmak zamanı * e hükümet arasındaki İ geldi, geçiyor. Millet v | dahn şekerciye yüksek fiyatla devreden bakkal, * itimatsızlığı, ' içtimai sımflar arasındaki müna- — fereti, halkın ihtiyaçlarını temm edememesini. - enhus emellerine iyi-bir zemin gören komü- ” - ve daha millet düşmanı- bir çok enternaş- için artık bu buhranların hakiki sebeplerini or- tadan kaldırmak dün vazife idi, bugün bir Ha- şudur ki, cesaretle soyhye]ım ve kendımızı alk-; ,prensıpleıe intibak etti : Bize bu dersi hakıkatı kaınatın rehberı, Allahın sevgili Peygamberi verdı Ö” olmasay- H Hatta bir' Allahımızı bile onunla tanıdık. “ ve Resulu olduguna şehadet ederiz.» H Basn Ça'ntay ch beserıyet cehil ve vahşet ıcındeydı İnsanli- - Bımızi ondan öğr endik, irfanımızı ondan aldık ; «Allahdaü başka hiç bir” Tanrı yoktu:r ». : <<A11ahtan başka hiç bu' Tanrı olmadıgma, Mü:. hammed sa]lallahu aleyhi ve sellem onun kulu h < İnaZ. - — yonal gizli teşkilât ve cereyanlardan korunmak. - yat miemat zarureti olmuştur. Ahmet Kâmıl a Verği zekât sayılır mı ? * Hükümete verilen Vergılerm zekât sayıhp'. sayilamıyacağı -hakkındaki mübahaseyi oku - - - " dum. Bu hususta ben de Sabit Önal'ın fikrina —- ıstırak ederim. Hukumete verilen vergıler ze- - kât sayılmaz. Malüm oldugu üzere zekât farızesımn eda— “mayiz. Çünkü İâiktir. Saniyeri:” Zekâtın fıkara- ya verıhnesı şarttır. Hükümette fakirlik evsa- fını bulmak ta güçtür. Zira hükümetin varidat kaynaklaıı çoktur.. Sahsen Z_ekat şahsa veya * şahıslarara “yerilmesi şar ttır. Hükümet ise. şah- siyeti manevıyedır Bmaenaleyh aklen ve şek- |Jen hııku.mete zekat vermek bahis-mevzuu ola— : - Mul hcm*em Ka,va.klz