1Ğit 1,/ Bayı 1 İlmı ve Tarıhı Teikıkler 11 Turicayede donmelık tarıhçesz Yaza.n B . Istanbulda Doktoı Ubeyt bey ile ev]enen >bir dönme kızmı ebeveyni Ieddettıler Fakat kız ölünce yine kendi mezarhklarma aldılar Turk me7aıhgında bırakmadılar. : yor wk araşındaki bu dahili ızdıvaç sıh— hat ıtıbarıyle nesli de]eneıe ettiği- için bunu mahzuılu görenler var. Dönmeliğin diğer adet B ve hususiyetlerini muhafaza etmekle beraber bu esastan ayrı]anlara nadiren tesadüf olunür. 88. : Mücadele için takliti Muslu.manlarm' ef'al, ve harekâtını taklit. e. derlerse de bu gösteriş hakikatta mahza müslü- manlara karşı mücadelelerini temin * içindir. (ak Bravn ile Kamil 'Dallo tarafından telif olu- ,nan Tarihin Coğrafyası: sahife 594, Mihrap mec- muası: cilt 28; sahife. 203) Sabatay- müritlerin- ” den böyle istemişti. Görünüşte musluman, hakı— “katta Sabatay, mücadelede' devam. . i unutturmamaga ıtına Dönme ünvanmı “unutturmamağa çok itina a edeî'i'e'r; Bu tabiri ısrar ile muhafazaya çalışır- ar. * 40 : Duaları Iptıdaı tahsıl çağında bulunan bır dönme K cocugunun defteri arasında bulunmuş, bu su- » vetle Türklerin eline geçmiştir. Her ” çocuk hu duayı ezberlemeğe mecbur tutul muş «Beşamı barohya ilen Sabatay Sevı, : es Sabatay Sevı etena dalay mandoüs» Besmelenın 11k kelimeleri İbrani, son keh— meleri İspanyol'lisanlarınca tertip edilmiş olup “manası da şu imiş:. «Dün. yamn yarısı demek olan Sabatay Sevı 'nin mubarek ismiyle ' Dua böyle baslaı Uzundur d, Nufusıarı İ g M AÇ Ğ G .0 Ya'kubiler 4000 Kapa.ucılar 2500 Karakaş— . lar: 3500 kadar tahmin edilir. Karakas zade Rüş- < di'nin: Vakii donmeler 15.000 kadardu- t gazetesme beyanma gore, butun ref EDİP DONMELIKTE mTICA HAREKETI nmeler: usevılıge avdeti hakkında . muteaddıt tesebbuslerde bulundükları hak -. kında Avrâm Galanti, eserı.nm 78 inej sahife- ' sinde yaziyor: f «Selâniğin Yunamstana ilhakından sönra, orada Yunanlı olarak kaâlan bazı donmeler, Yam: hudiliğe avdet için Yunan Khükümetine müra- caat etmişlerdir. Bu iş içiri reylerine müradaat -edilen Selânik Musevı “—Habamları, bu bhususta : dinit maânialar bularak, mum söndürme gibi adetlerı ileri sürerek müracaatı reddettiler. - - : Umumi harpten (1914- 1918) sonra Istanbul İtlâf Devletleri tarafından işgal edil- © diği sırada — tercüman * olarak . . Rumlarla Ermenileri kullanıyorlardı. Bilâhare -i Yahudileri de kutlanmağa Başlayınca ” bazı dön- - meler; asıllarının Musevi olduğunu ileri süre- / - yek kendilerine de Musevılere oldugu gıbı se- 3 — Vakit gazetesi de şöyle yazıyor GAti * nada' Yunan Meelisi Mebusanı âzasından Mus- * tafa Efendi namında hir dönme tarafmdan Go- ü natasa müracaat edilmiş, : Türk've Rumlara münhasır Kalmasinı istemiş: © Kendilerinin ne Türk ve ne de müslüman ol- . madıklarını -ileri surerek mübadeleden hariç bırakılmaları lâzım gelecegını ıstemıstır Büu ' iddiasını da muaşeretlerinin aynı Musevi mua-. gereti ve harslarının tamamen Musevı harsı ol—f' duğu ıddıasıle tevsik ederek demiştir ki: Cei Sultan Muradı Rabi, ceddimiz Sahatay __ Seviye cebren 1slamıye'cı kabul ettirmiştir. Hal- -- buki. o, ruhen ve itikaden Musevi idi ve Mu-: sevi kaldı. Onun ahfadı da aynı itikat ve ruhü. taşımaktadır. Isımleı'ımız “Müslüman ısmıdır fakat ruhumuz amamen m müuşevidir. : Gonatas, Mechsı Vükelâda- bu - meseleyı muzakere etmiş ve taleplermı terviç etmemıs- ü . tirn (Vakıt 6 kânunusani 3: : d Meşrutıyetm ilânında - aralarmda ak—. : teddikleri gızlı bir. kongrede asıllarına dö nmeki: meselesi uzun uzadı a munakasa edildiği, fakat- Cavit Beyin henuz “vakti gelmedı, diye bıma mani oldugu rıvayet edı]mek'te "hizmetlerinde -: mübadele" ahkâmının “