PT ÇAN e m a4 Hindi ŞE Milyonlarca Hintli PARYA Olmaktan kurtuluyor ve yanlarından geçenleri kirleltikleri damgasından halâs olacak Dünyanın en vahşi anâanesi ortadan kalkıyor Bsmbaydan yazılıyor: dinde yi cenubu yarbi k Si yayan eyaleti, tarihte i h MİN ün mukaddes mabetleri- Mi eee Nicis,, admı verdik 5 unulmazlar,, a açmıştır. Se 2000 senelik zulüm ve tazyik mide? Yaşmdaki bir delikanlı ta- ndan ortadan kaldırılmıştır. Tra- e mihracesinin bu emri gerci kendi eyaletinde yalnız bir milyon unulmaz,, ı azat ediyorsa da ci- Sa devletlerin de bu harekete imti- sai etmeleri beklenmektedir. Böylece sok zalim ve kötü bir ananeye ölüm darbesi nidirilmiştir. ... Yüzlerce nesil müddetince zaval- k, sefil “dokunulmazlar,, Hindistan - da hayvanlardan da aşağı tutulmuş» lardı. “Hindu dini böyle istiyor,, di- ye Hindistan ahalisinin dörtte biri ssuköle ve esirlerden daha kötü bir va- ziyete ihmişler ve diğer üç sınıfı için en pis hizmetleri gören insanlar ok muşlardı. Bu adamlar meselâ umu: mi kuyulardan su bile içmeğe me: e değildirler, ancak “Bırahman,, Sn kuyudan su çekerken © yerler» döktükleri suları yalıyarak mnzluk maa dindirebilirler, Güneşin cayır çi kaleyi olduğu Hindistanda Hirka eler için dayanılmaz bali ii r. Bazı mmtakalarda zl eli bir Bırahmanm iki üç Köen aldırdığı maş oil Salik g0 suyu içmedikçe yes Fakat tek mezun değildir. epsinin en garibi bu mem- leketin birçok v ğ yerli . ği cenubi Hindistanla Bene ie de gözetilmekte gal eyaletin- yem olan bulaş - feleridir. Bi ulaşma mesa sınıfla rm kaideler yüksek dar smifları ar, zlarm yirmi ka lecek mesaf eri Meselâ öküz eti yiy et kötüsüdür. Bunlar 21 berleri 16 ulaştrlar; bazı çiftlik renç ıda mesel eden kirletir. Bazıla- dın ancak alaberl Rüzel bir ka- etmek süretiyle ka temas Bulaşma; ve pislik ET bi eselesi öyle necaset Kem a ri saz olabilir, ancak - bunların ğ 8 ettikleri farzolunmakti bevayı kirlettikleri tayın etmiştir. enler, Dokunuk m Hint dinirle göre bu sınıf re, menşei şudur. “Kâinatın m vi olan “Brahman,. parmakla” b Tee topraklarına daldı dem kuyuları yaratmış ve bunları ir utmak iü; i Ge olan Brahmanlara emanet et- Z işti. Hindistanda hayatın baslıca m olan bu su Brahmanlara stur; ve Dokunulmazlar bu sudan yerlere ne dök : nu kullanabilirler, Gerçi dini akideler böyle yazarsa da, Dokunulmazlar sm;fını asıl icat eden şimalden gelen müstevlilerdir. ülürse ancak o- asında muhafaza edi- | lar 4 k Vazifeleri sokakları süpürme olan bi savalılar tabakasındandır ve Bunlar memlekete gelince Hindis- tan yerlileri olan Dravidianlarla kar- şılaştılar. Yerlilerle karışmak sure” tiyle kendi hüviyetlerini kaybetmek istemediklerinden buhları “Kirli ve Dokunulmaz,, ilân ettiler; Sonrala- nı kirlilerin sayısmı yüksek smıflar- dan aşağıya affedilmez suçlar Yü- zünden atılan insanlar zamanla ç0- galdılar. Dokunulmazların . doğur- dukları çocuklar da bu sayıyı gittik” çe arttırdı. k Fakat bu dokunulmaz Yasası Brahmanların keyiflerine göre tefsir olnabilmektedir. “Meselâ bir Brah- man erkeğinin dilediği bir Doku- nulmaz kadınla temasr günah sayı maz. Onunla istediği gibi münase- bet tesis edebilir, hatta gizlice evle- nebilir. Fakat doğacak çocuklar, ba baları asil olmakla beraber kendileri gene Dokunulmaz olarak doğarlar. Hint mahkemeleri Dokunulmaz- lara kapalıdır. İngiliz makamlarma da müracaat edemezler, kendi hem- cinslerinin intikamına uğramaktan | korkarlar. Evlerde bile yaşamağı mezun değildirler. Çamurdan ya- hut sadece kuru ağaç yapraklarından Bengal'in sokak salıcılarınnı 18 metred a Jetlik i Nr, HABER — Akşam postası Travankor'un payitakiz olan Trivandrum #ehrinde gölün kıyısında en mikndiles sayı lan Pasmanabha mabedinin kapıları nihayet umilmazların en aşağı 81 metreden kirletirler! yapılmış kulübelerinde ayılar İbile yaşamağa tenezzül etmez. Malabar sahilinde Puliah kabile- sine kulübe inşası bile yasak edil. miştir. Bunlar koru yapraklarından yaptıkları çadırların altında yaşama” ğa mecburdurlar. Diğerleri ise ken: dilerine ağaç koğuklarında yuvalar yaparak kuşlar gibi yaşarlar. Sadaka ile geçinen yani dilenci olan Dokunulmazlar, mağaralarda yahut kaya arkalarında gizlenerek yoldan geçenlerden ; para dilenmek meğburiyetindedirler. Sadakayı yo- İun kenarına atmış olan adam uzak- laşıp gözden kaybolmadıkça bunlar gizlendikleri yerden dışarıya çıka- mazlar. Şehirlerde Dokunulmazlar umumi hiç bir binaya giremezler. Hatta hastalarına ilâç almak için bir eczahaneye adım atamazlar. Bir Brahman bunlardan birinin adını söyleyince yere tükürmek mecburi- yetindedir. Birçok mıntakalarda bunlar av- ladıkları yılan, kurbağa ve sıçanlar yemekle yaşarlar. Bu yılan ve çi: | yanları takip ederken bazan toprak hayvanlarının yer altına depo ettik- leri zahireyi bularak yerler. Arasıra e iki standa büyük bi > k siren şereme ii Hindistanın medeniyetten mahrum. bırakılan ““Dokunulmazlar,, mın çocukla m... Bunların bazılarının anne ve ba baları ağaç koğuklarında yaşamıya mecbur olacak kadar “nicis,, telâkki edilirler. Dokunulmazların birinci sınıfı: Ma- labarın zengin ailelerinden olan bu kısım ancak doğrudan doğruya temas etmekle başisalarını kirlettiği sanılır da hayvan leşi yemek suretiyle bu pe bir değişiklik yaparlar. nek Hindistanda mukaddes sayıldı- | ğriçin öldürülemez. Bu sebeple | memleketin her tarafında yaşlı ve süt vermiyen ineklerin açlıktan öle- bilmeleri icin © inekhaneler vardır. İnek ölür ölmez, Dokunulmazlar bu nu taşıyarak kendilerine ziyafet çe. kerler. .»». Hint dini dışarıdan: gelen yabam cı dinlerin rekabeti karşısında sar sıntılara uğradı. Yeni dinler onlara okuyup yazmasını öğretti ve çokla- rı tahsil için Avrupa üniyersitele- so apt KER pılacaktır. Bu yarış için İngiliz sporcularından Motley rine gönderdi; bunlar Avrupadan döndüklerinde artık eski âdet ve ans aneye aldırmaz oldular ve Dokunul maz düşüncesine karşı şidetli bir mü cadele açtılar. Hindistanın beş mil yon Dokunulmazı da mücadeleye iş- tirak etti, Nihayet umumi harpten sonra kuvvetli bir baş kaldırma oldu. Bun- lar kendilerine zulmedenlere karşı kazan kaldırmadılar. Bütün istedik» leri; müthiş sefaletlerinden kurtul İ mak ve mabetlere girebilmek hakkı nı kazanmaktır. Çünkü Hindistar nın cahil halkı çok müteassıptır. Dünyada vücudunun çektiği sefale- & ahrette de ruhunun çekmesini i#- temez. Bunun için bütün açlık vs sefaletine rağmen mabetlere girip tanrıları memnun etmek ister. İşte bunun için isyan eden halk aşçı ve kasap dükânlarına değil ma- betlere koştu: Bundari birkâç Zaman evvel Narik şehrinde Dokünü” o2- lar bir araya toplanarak Kalaram mabedinin kapısı önünde yerlere yat tilar. Toprak üstünde canlı bir halı vücuda - getirdiler. : Dişarya Gini merasim için çıkmak mecburiyetin- de olan papas alayları bunlarm vü” cutlarıma basmadan yürüyemediler. Dehşetli hiddetlenen papaslari bir katliâm yapmaktan menetmek için İngiliz polis kuvvetleri aricak silâhla menedebildi. Fransız ibtilâli sade bir siyasi de- üişiklik içindi. Fakat bu ihtilâl di- nin papaslarma karşıdır. Genç mihracenin başladığı inkt- lâp isyanları bastıracak mahiyette- dir. Fakat müteassıp Brahmanlar dehğetli kızmışlardır.. Fakat bir ke. re insanlar arasmda fark olmadığı zihniyetini aşıladn mı artık mesele esasından halledilmiş sayılabilir. .s Saatte kilometre . 12 saat mütemadiyen seyretmek şartiyle motörbotlarla dünya sürat reko. runu kırmak için bugünlerde İngilterede Harburyde büyük bir yarış yâ. yukarda resmini gördüğünüz motörü yaptırmıştır. Bununla 12 saatlik yarışta vasati 80 ki- lometre sürat temin edebileceğini ummaktadır. ir m, yle