yoktur. Artık yolları da kurdu- ğumuza göre trafik akışını da başlatmış oluyoruz. Şimdi fabrikalarda üretilen malların pazarlanacağı tica- ret merkezlerini kurmaya baş- layabiliriz. Kare şeklindeki ti- caret merkezi İconunu seçip deniz veya nehir kıyılarına ti- caret merkezlerini kurun. 20 fabrika için dört tane ticaret merkezi yeterldir. Tabil bu bi- nalara da vakit geçirmeden elektrik ve yol hatlarını ulaştı- rın. Artık şehrimiz canlanmaya başlıyor. Biz bu İşleri yaparken bir yıl da rahatlıkla geçmiş olur. Ta- bil biz bu şehrin belediye baş- kanı olarak her yıl sonunda şe- hir halkından belli bir vergi alacağız. Vergilerin ne kadar olacağına da biz karar veririz. Ekranın üst kısmındaki AMIGA menülerinden Window menü- sündeki BUDGET seçerek Yıllık Vergiler penceresini ekrana getirin: Bu ekranda vergileri İs- teçiğimiz gibi artırıp çoğalta- biliriz. Fakat şehrin İlk yıllarında vergileri fazla artırmamanızı tavsiye ederim. Çünkü vergile- ri yüksek tutarsanız şehre hiç kimse gelmez ve nüfusu kesin- likle artıramayız. Size tavsiyem oyuna İlk başlarken vergiler yüzde 2 civarında olmasıdır. Böylece ilk yıllarda alacağı- mız yıllık vergi az gibi gözükse de sonraları nüfus arttıkça eli- mize bayağı İyi bir para geçi- Or. Şehrin artan nüfusu İle bazı sorunlar bizi beklemektedir. Başlıca sorunlar şunlardır. 1- Trafik sorunu 2- Cinayetler 3- Konut sorunu 4- Hava kirliliği 5- İşsizlik Çok büyük şehirlerde de şöyle sorunlarla karşılaşabili- TİZ. 1- Yangınlar 2- Deniz ve Hava kazaları 3- Godzillanın şehre saldırısı 4- Savaş yıllarında hava sal- dırıları 5- Hayaletlerin şehirleri İşgal etmesi Oyunun o anki anında şeh- rimizin sorunlarını öğrenmek için EVAL menüsünü saeçin. Açılan pencerede WORDS PROBLEMS kısmında sorunlar yüzdeleri ile görebiliriz. Tabii çalışmalarımız bu sorunlar doğrultusunda: yapacağız. Trafik sorunu ile karşılaşırsak; ilk önce İstatistik ekranından şehrin hangi caddelerinde trafik yoğunsa o'caddeleri te- spit edin. Sonra o caddelerin bulunduğu yerlere demiryolu döşeyin ve o kısımdaki tarfik sorununu kökünden halledin. Eğer şehrin tam ortasında bir nehir veya kanal geçiyor- sa karşı taraf ile ulaşım bağ- lantısını köprülerle çözebiliriz. Köprü yapmak için yine köp- rünün cinsine göre karayolu veya demiryolu İconunu se- çin. Aynen toprağa yol yapar gibi suyun üzerine de aynı doğrultuda olmak üzere köp- rünüzü oluşturun. Fakat fazla miktarda köprü yapmamanı- zı tavsiye ederim. İlerde liman- lara gelen gemiler köprülere zarar verebilirler, Artan nüfus ile birlikte şehir- de suç oranı yükselir. Problem- ler kısmında Suç oranının (Cri- me) yüzde 20'yi geçtiğini gör- düğünüz anda polis merkezi kurmanın zamanı gelmiştir. yi- ne iİstatistik ekranından suçla- rın en çok nerelerde işlendiği- ni tespit edin. Sonra o yerlerin tam orta kısmına polis merke- zini kurun. Çok geçmeden bu- nun yararını göreceksiniz. O bölge artık yerleşim için çok değerli bir bölge olmuştur. Po- lis merkezinin tek sorunu bize yıllık belli bir masraf açması- dır. Aynı şekilde İtfaiyeler de, Polis merkezleri gibi bizden yıl- lık belli bir miktar para İsterler. Vergi ekranından onlara veri- len paranın yüzdesini eksilte- biliriz. Fakat o zamanda onlar- dan görevlerini tam olarak yapmalarını bekleyemeyiz. Şehirde karayolları ve de- miryollarının her yıl bakıma ih- tiyacı vardır. Bu iş için de yine yıl sonunda bunların ücreti, alacağımız vergilerden kesilir. Eğer alacağımız yıllık vergi ka- rayolları ve demiryollarının masraflarını karşılamıyorsa ek- sik kalan para bizim kasamız- dan çekilir. Bunu önlemek için bu harcamaların yüzdesini vergi ekranından azaltabiliriz. Fakat o zaman da yollarda bozukluklar oluşmaya başlar. Şehir nüfusu artıkça sakinle- ri hafta sonları eğlenmek için bir stadyum istemeye başla- yabilirler. Böyle bir talep ,İle karşılaşırsak önceleri duyma- mazlıktan gelebiliriz. Fakat bu isteği fazla göz ardı etmeden bütçemizin müsdit olduğu İlk anda yerine getirin. Yine stad- yumu deniz kenarında deniz 41