ğü vardır. Bunlar 653 ve 197. 197'ye ayrıntılı olarak da- ha sonra eğileceğiz ama 653'e dönersek şöyle bir prog- ram satırı yazabiliriz: 10 PRİNT PEEK(653);: GOTO 10 Run edildiğinde, O sayısı tekrar tekrar görünecektir. Bu da demektir ki, bu kütüğün tanıdığı tuşlardan hiçbi- risine o sırada basılmamaktadır. Ama shift tuşuna ba- sarsanız çıkan sayı 1, logo tuşuna basarsanız 2 ve CONT- ROL tuşuna basarsanız 4 olacaktır. Bu tuşların değişik kombinasyonlarını deneyip ne olacağına bakabilirsiniz. Sağ taraftaki RESTORE tuşu bazen CONTROL tuşu ile birlikte bilgisayarı reset etmekten başka pek bir işe ya- ramaz. ÂAyrıca bunu yapmasını program içinden önleme- nin de bir yolu vardır. POKE 808,225 bu işi halledecek- tir ama onu basit bir programın içinden yapıyorsanız, du- rumu düzeltmek için POKE 808,225 Kullanmayı unut- mayın. Programdan çıkış için bir yol hazırlamayı unut- muş olabilirsiniz ve o zaman da tek çareniz bilgisayarı açıp kapamak olacaktır. Programlara dalmak için genellikle RUN/STOP tuşu kullanılır ama başka kullanımları da vardır. Bantta ge- len ve yüklemek için shift ve RUN/STOP”'a basmanız ge- reken progı'amları biliyorsunuzdur. Bu yol ne yazık ki disketler için geçerli değil. Kütük 197'den daha önce söz etmiştik. Basılan deği- şin tuşları saptamak için 653'e benzer bir şekilde kulla- nılabilir. Daha önce sözünü ettiğimiz program satırında, 653 yerini 197'ye bırakırsa, programı run ettiğinizde 64 Sayısının sürekli olarak belirdiğini göreceksiniz. Değişik tuşlara bastıkça sayı da değişecektir ve artık klavyenin sağ tarafındaki fonksiyon tuşlarını kullanmaya başlaya- biliriz. Fl tuşuna basınca 4 değeri elde edilecektir. Tüm fonksiyon tuşları bu şekilde saptanabilir, ama her zaman olduğu gibi program içinden yapmanın yolu da vardır. Bu amaçla GET komutunu kullanmamız gerekecektir. rneğin: 10 GET AS: İF AS| JCHRS$(133) THEN 10 Diğer fonksiyon tuşları (diğer dört değeri bulmak için shift kullanın, logo tuşu hiçbir şeyi değiştirmez) kendi CHR$ sayılarına sahiptirler. Sayılar, yukarıda verilen program satırı biraz değiştirilerek ve basılan tuşun AS- CIİ değerini bulmak için bir değişken kullanılarak bulu- nabilir. Bu sayı yazılabilir ve işleyen bir programda tüm fonksiyon tuşlan kolayca saptanabilir. Şimdi yeniden klııvye buffer'larına dönüyoruz. Bu buf- fer denilen şey de neyin nesi? Bilgisayara bir şey yazdığınızda, daha sonra kullanıl- mak üzere bir yerde depolanması gerekir. C-64 ekrana bizim baktığımız gibi bakamaz. Ekran bellek napped ol- sa da (yani ekranda görünen her şey bilgisayarın belle- ğinde bir yere kaydedilse de) 64'ün işletim sistemi her RE- TURN'e bastığınızda ve bir komut ya da program satırı girdiğinizde ekranı taramaz. Onun yerine kendi klavye buffer'ına bakar. Önde bir sayı varsa, ona program satırı muamelesi yapar ve hata kontrolü yapmaya falan kalkışmaz. Hata kontrolü C- 64'ün tasarımcıları tarafından düşünülseydi fena olmazdı gibi geliyor ba.ı:ıa Basic programcılarını bir sürü uğraş- tan kurtarırdı b Eğer başlangıçta bir sayı yoksa. bilgisayar yazdığını- zın hemen uy bir emir (statement) olduğunu dü- şünür ve değişik ROM rutinlerini k yapmaya ve size bir hata yapıp yapmadığınızı söylemeye çalışır. Örneğın basıt bir sentaks hatası gibi. Yoksa komutu ye- rine getiri Bu iç buffer a direkt olarak ulaşmak pek mümkün de-