1 Nisan 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 28

1 Nisan 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 28
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Harfler Ekrana Nasıl Geliyor? Bir karakterin klavyeden ekrana na- sıl ulaştığını hiç merak ettiniz mi? Bu süreci anlamanızı sağlayacak bir ya- zı sunuyoruz. Bilgisayarla çalışırken, verilerin görüntülenmesini sağlaya- cak bir gerece gereksinim duyulur. Ev - bilgisayarlarında bu veri çıkışı için bilgiyazarlar, televizyonlar ya da mo- nitörler kullanılır. Bilgiyazarlarda ve- riler kâğıt üzerine dökülürken, mo- nitörlerde ve televizyonlarda yazılar ve grafikler ekranda görüntülenir. Tabit ki veri aktarımının çıkış nok- tası bilgisayardır. Commodore 64, hangi karakterin ekranda görüntüle- neceğinin bilgisini, bir giriş gereci aracılığıyla, örneğin klavyeden alır. Bu işlem, bilgisayarınızın monitörle tam bir uyum içinde olmasını gerek- tirir. Diyelim ki, (A) tuşuna bastınız. Commodore 64, tuşa basışınızı algı- lar ve bellekte bir sonra gelecek ka- rakter için ayrılmış belirli bir yere - biz bu yeri “X” olarak tanımlayalım- yazar. Bellekteki yerin tam olarak be- lirlenmesi, kursorun tuşa basıldığı an- daki konumu ile gerçekleşir. COMMODORE 64'TEN EKRANA Aynı anda karakter akranda gö- rüntülenir (resim 1). Yani karakter çı- kışı bilgisayarın belleğiyle doğrudan bağlantılıdır. Commodore 64'te me- tin ve grafiklerin “yöneticisi””, VIC (Videochip)'tir. Karakter seti, bilgi- sayarın belleğinde önceden yerleştiril- miştir (C 64'te 53248 adresinden iti- baren). VIC bu adresten bir harf ka- rakterinin nasıl olması gerektiğinin bilgisini alır. Bu karakter seti, karak- ter seti üreticisi olarak adlandırılan yardımcı programlar aracılığıyla de- Biştirilebilir de. Dergimizin önceki sa- yılarında buna ilişkin karakter editö- rü programları yayınlamıştı. C 64'te her karakter 8 x 8 noktadan oluşan iki boyutlu bir tabloda bulunmakta- dır. VİC yalnızca grafik ve metin gö- rüntülenmesinin içsel işlerini yapmaz. Aynı zamanda monitöre tüm bilgile- rin aktarılmasıyla da görevlidir. C 64'ün monitöre gönderdiği değer, ka- rakter setindeki A harfinin 8 x &8 28 nokta matrisine karşılık gelir. Moni- törde, bilgisayarın bilgilerini alan bir giriş birimi vardır. Aktarılan bilgiler, yani elektronik sinyaller, monitör ta- rafından ekranda görüntülenecek şe- kilde değiştirilirler. Her karakter, bil- gisayarın karakter setindeki tabloya karşılık gelecek şekilde, nokta nokta ekrana yansıtılır. Böylece A karakteri ekranda istenen konumda görüntüle- nir, Monitör çıkış için farklı bileşen- leri kullanır. Bunlar sinyal dönüştü- rücü birim veya resim tübü olabilir. Bunların yanı sıra görüntülemede re- sim tübü kullanmayan LCD- (Ligu- id Crystal Display - Sıvı kristal gös- terge) ya da Plazma göstergeler var- dır. Özellikle portatif bilgisayarlar bu tür ekranlar kullanır, çünkü bunlar hem yerden hem de ağırlıktan büyük tasarruf sağlarlar. Bir resmin görüntülenmesinde en iyi sonucun alınabilmesi, bir resim tü- bünün kullanılmasıyla sağlanır (resim 2). Resim tübü, içinde hava bulunma- yan bir cam borudur. Bu borunun ön Monitör Görüntü Çipi amrmoıo Karakter Kütüğü (ROM) Klavye

Bu sayıdan diğer sayfalar: