NE KADAR HIZLILAR? Aşağıdaki tabloda emülatörlerin süratlerini ölçmek üzere yazılmış bazı kısa programların test sonuçlarını gör- mektesiniz (bütün süreler saniye boyutundadır): 64 64 GO-GA Emulator Test 1 10 49 22 Test 2 44 69 93 Test 3 9 42 28 Test 4 ll 48 19 Test 5 5 19 S1 Birinci test, 10000'e kadar sayan boş bir BASIC dön- güsünden ibarettir. İkinci test, yazım ekranı giriş/çıkışı- nı test etmekte; üçüncü test, ekran çevresinde bir sprite dolaştırmaktadır. Dördüncü testte değişik matematiksel fonksiyonların sürati ölçülmekte, beşinci testte ise ma- kine kodunda yazılmış bir döngü denenmektedir. 'Test sonuçları, görüldüğü gibi garip bir durum ortaya çıkarmaktadır. The 64 Emulator, GO-64!'e oranla iki testte daha iyi sonuçlara ulaşılmasına olanak vermekte, ancak diğer üç testte başarısız kalmaktadır. Burada Com- modore 64, net ve kesin galiptir. Üç numaralı testte GO- 64! ile birtakım sorunlar çıkmıştır; sprite çıkmadan ön- ce programa PRINT komutu ilave edilmesi gerekmekte- dir Her nekadar GO-64! emülatör programı beş testin üçünde başarılı sonuçlar almışsa da, genelde program- lar The 64 Emülatör'de daha hızlı çalışmaktalar. DİĞER NOKTALAR | GO-64! emülatörü, henüz SID çipini desteklememek- tedir. The 64 Emulator programı ise SID'i desteklemek- te, ancak çok yavaş kalmaktadır; dolayısıyla coşku dolu bir marş, sonuçta bir ağıta dönüşmektedir. The 64 Emulator'da Sprite'lar, AMIĞGA'nın kendi vir- tüel sprite sistemi ile işlenirler. Bu durumda, yatay ola- rak dörtten fazla sprite aynı anda ekrana çıktığında tit- remeye başlamaktadır. GO-64! ise, sprite emülasyonu için ekrana doğrudan çizilen “blitter object”'leri kullandığın- dan böyle bir sorun ortaya çıkmamaktadır. Bu emülatörlerin klavyeyi kullanma şekilleri de olduk- ça farklıdır. GO-64!, Commodore 64 klavyesini aynen kopyalamak için elinden geleni yaparken (kursörü yukarı veya sola götürmek için SHIFT-2 ve kursör tuşlarına aynı anda basmak gerekmekte!), The 64 Emulator, AMIĞGA klavyesini kullanmaktadır. Sonuçta, C-64 klavyesine ha- kim olanların, GO-64! ile rahat çalışabileceklerini söyle- yebiliriz. Ancak hızlı yazarken GO-64!'te sorunlar ha- len mevcuttur. DAHA İYİ BİR 64? AMIGĞA'nın C-64'e oranla bir diğer avantajı da, RGB monitör kullanmasıdır. C64'teki kompozit monitörlere göre çok daha iyi bir çözümleme sağlayan AMIĞA mo- nitörlerinde, C-64'te çizmiş olduğunuz resim ve grafik- leri daha önce kesinlikle görmediğiniz bir şekilde göre- ceksiniz. The 64 Emulator, ilginç bazı seçenekleri içeren bir kontrol paneline sahiptir. AMIĞA'da kullandığınız mo- use'u, 64'lerdeki 1530 veya 1531 mouse'u emüle etmek üzere kullanabilirsiniz. Buna ilaveten bu program, 64 mo- duyla ramdiski veya AMIGA Disket sürücülerini kullan- manıza olanak verir. Bu ise, bir bilgisayardan diğerine metin (text) dosyalarını aktarırken son derece kullanışlı bir özelliktir. The 64 Emulator ile ayrıca, 1764 RAM ge- nişleme ünitesini de emüle edebilirsiniz. UYUMLULUK Her iki emülasyon programı ile yapılan testlerde karı- şık sonuçlar elde edilmiştir. İki emülatör de GEOS ile ça- lışabilmektedir (The 64 Emulator biraz daha hızlıdır). SpeedSceript, The 64 Emulator ile çalışmasına karşılık, GO-64!'te çalışmamıştır. COMPUTE! dergisinin popü- ler BASIC programı olan “MetaBASIC”, ikisinde de ça- lışmamıştır. Mümkün olan en yüksek uyumluluğu sağlamak ama- cıyla, GO-64! üreticileri Commodore 64'ün ROM'unun GO-64! disketine aktarılmasını önermektedirler. Bu iş- lem için ise, her bilgisayar için bir telekomünikasyon programı ve modem gerekmektedir. Ancak C-64 ROM'- unu aktarmadan da, emülatör çalışacaktır. 27