19 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

19 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

i i İ9 Temmuz 1937 ön nz AKŞAM << İSTANBUL HAYATI Vapur onları kaçırmış! İ Yalova vapuru köprüye yanaştı, El- lerinde boş sepetlerle yorgun argın İs- keleye akın eden yolcular arasında ayakları terlikli, gömleğinin kolları $i- valı, ceketsiz, başı açık elli beşlik bir adam bilet toplyan memura sokuldu: — Benim biletim yok. Hadi, sizi bu defalık affediyorum. Arkadan gelen iki bayan da biletsizdirler.... Memur, biletsiz adamın yakasına ya- pıştı: — Biletsiz çıkamazsınız bayım, Va- pura binerken bilet almadınızsa ceza vereceksiniz, Adam kaşlarını çatarak geriye dön- dü, arkadaki iki kadını da kollarmdan tutup memurun önüne dikildi: — Bana bak bay memur, Biz yolew teşyi etmek üzere Yalova - iskelesinde vapura gelmiştik. Sizin vapurunuz bir- denbire kalktı. Durup” dururken bizi zorla İstnabula getirdiniz, evimizden, barkımızdan tedirgin ettiniz, bir de bi- let parası mn istiyorsunuz? Sizin vapu- runuz bizi kaçırdı. O sırada kadınların yaşlıcası atıldı: — Ne gezası istiyorlarmış ulanma- dan? Misafiri yolcu edelim, diye bafu- ra girdik de günah mı işledik? İnsan bafuru kaldırırken bir kere haber ve- rir. Biz içeride dereden tepeden bahse- derken bir de baktık ki, bafur kalkmış, alabildiğine gidiyor. Amanın bafurda kaldık, bizi geriye çıkurınız, diye bar- bar bağırdık, kafaları sırmalı memur- lara, anan yahşi baban yahşi, diye ya- lum yalım yalvardık. Hiç aldırış bile et- mediler, Yüreklerimizi çatır çatır ya- rarak bizi buralara getirdiler, Ocakta tencere yardı, tabii cayır cayır yanımış- tır. Bereket versin ki, mutfağın pence- resini kapamıştım. Yoksa kör olası ke- diler evi altüst ederler, Bizi böyle pe- rişan ettiniz de hâlâ bilet mi istiyorsu- nuz?.. Kadın derdlerini döktü, erkek bağı- ra çağıra müdafaalar yaptı. Bütün ka- bahatı vapura ve kaptana yüklettiler. Lâfa dalıp vapurda kalmaktan ken- dileri kabahatlı olduklarını bir türlü | kabul etmediler, Ve bu karışık işi hal- letmek için memurun. '. önüne düşerek daha büyük makama yollandılar, Bil- mem ki, sonunda kabahat kime yük- lendi, C.R. Tramvaydan atlıyanlar takip ediliyorlar Dün Fatih kazası içinde (ranıvaya atlıyan 34 kişiden para cezası alınmıştır, Eminönü kazası dahilinde tramvaya atlıyan 61 kişi yakalanmış- tır. Köprüde vapurdan atlıyan 12 kişi cezaya çarptırılmıştır, Bina ve arazi vergileri Bina ve arazi vergileri muamelele- Tİ şimdiye kadar ayrı ayrı kısımlar ve memurlarla idare ediliyordu. Ver- gi icra muamelâtı da büsbütün ayrı bir teşkilâta tabi idi. Belediye, işlerin Aarzaya uğramaması ve mesul bir âmi- rin idaresi altında tevhidi için bina Ve arazi vergilerile belediye vergi ve resimlerine aid muamelâtı bir şekil idaresi altında toplamıştır. Vergi ve Tesimlerin) tahsil ce icrasına aid mu- Di da ayrı bir teşkile bağlanmış- Sarhoş kız Dün Beyoğlunda Matmazel Jirar İsminde bir genç kız fena halde sarhoş olduğu halde: — Var mı bana yan bakan?. Diye avaz avaz bağırmış ve polisçe yakalan- mıştır, Cal — Beş ay var ki İstanbula inmemiş- tim bay Amca. Malim a bizim örürüs Müz hep Boğazda geçer!.. Muhtelif yerlere ilân kuleleri yaptırılıyor Belediye, birkaç ay evvel şehrin afiş işlerini eline aldıktan sonra mev» cud teşkilâtla bu işi yürütmeğe başla- mış, ancak ilânların asılması için ilân kuleleri yapmağa karar vermişti. Afişaj işlerine verilecek yeni şekil, | Şehir meclisinin teşrinisani devresin- de müzakere edilecektir. Belediye afi- | Şaj işlerinin Avrupada nasıl idare edii- | diğine dair malümat toplamağa başla- | mıştır. İ Belediye, şehrin muhtelif yerlerinde ! Avrupada olduğu gibi, ilân kuleleri yaptırmağa başlamıştır. Şehirde ilân | asmak, afiş şekillerini intihab etmek için bazı sanatkâr mütehassıslar çalış- | tırılacaktır. Yatı mektepleri | Bu sene yeniden üç mektep açılıyor İ Vilâyetin açtığı köy yatı mekteple- | ri, şimdiye kadar çok iyi netice ver- diğinden bu sene yeniden daha üç yatı mektebi tesisine esas itibarile ka- rar verilmiştir. | Yatı mektepleri, tam deşreli ilk mektep vaziyetindedir. Fakat ayni za- | manda köylü çocuklarını ziraat ha- yatından uzaklaştırmamakta, ve bir sene İçin kendi yiyecek, içeceklerini temin edecek surette mektep erazi- sinde çifçilik ettirmektedir. Çocukların bu çifçilikleri bu sene daha ameli bir programla yapılacak- | tır. Bu sene açılacak üç köy mekte- binden sonra gelecek sene de bütçenin müsaadesi. dairesinde bir kaç mektep daha tesis edilecektir, Bu usule her sene muntazaman devam edildiği tak- dirde on sene içinde vilâyetin her köy mıntakasında bir yatı mektebi bulu- nacaktır. Köprü kulübeleri' önünde limonata ve yemiş satılmıyacak Karaköy köprüsünün her iki başın- daki kulübelerin önünde yemiş limo- nata vesaire satanların hem köprü- nün iki başındaki gidiş gelişe mani oldukları, hem de çirkin bir manzara teşkil ettikleri görülmüştür. Belediye tarafmdan verilen bir ©- mir üzerine bu satıcılar dünden iti- baren kaldırılmıştır. Bir arabanın atları ürktü, ara- ba bir satıcıyı yaraladı Arabacı Ali Osmanın idaresindeki arabanın atları dün birdenbire ürk- müşler, Samatya pazarına doğru ala- bildiğine koşmağa başlamışlardır. Araba, pazar yerinde İlyas isminde bir satıcıya çarparak yaralamıştır. Sokakta nara atan biri yakalandı Çengelköyünde Hakkı adında bir adamın sebepsiz yere sokaklarda nâra& Minareli mektep olurmu? İstinyenin üç dershane ük mektebi, minaresi yıkılmamış, ev şeklinde bir camidir. Köyde ca- mi bol olduğu için Maarifle Evkaf arasında yapılan bir görüşme ne- ticesi bu binanın mektep olarak kullanılmasına müsaade edilmiş- tir. Ancak minareyi gören veoci- vardaki tarlalarda çalıştığı için bi- nanın mektep olduğundan. haber- siz bazı halkın abdest alıp namaz kılmak için mektebe girdiklerine ve talebeleri görünce ters yüzüne geri döndüklerine tesadüf edilmiş- tir. Esasen mektep olarak kulla- mulan bir binada minarenin lü- zumsuz ve sakil düştüğünü göz önünde tutan halk, bir mazbata ile alâkadarlara müracaat ederek bu minarenin yıkılmasını istemiş- lerdir. İstinyeliler bu müracaatlerinde haklıdırlar. Her halde minarenin bir an evvel yıkılması doğru ol caktır. . Nama Trabzon limanı İstanbul liman işletmesine bağlandı antrepolarda devredilecek Trabzon liman şirketinin İstanbul liman işlekme idaresine devri mua melesine yakında başlanacaktır. Şir- ket badema Trabzon Ilman işletmesi namile İstanbul liman işletme idare- si müdü güne bağlı olarak çalışa- caktır. Trabzon liman şirketi imtiyazı sa» tın alındığı için Trabzonda gümrük- ler emrinde olan antrepoların da li- man İşletmesine devri bir temimle Trabzon gümrüklerine bildirilmiştir. Bu muameleye de yakında bşlana- caktır, Antrepolar bu suretle limana, geçtikten sonra pek iptidai bir tarz- da inşa edilmiş olanları üzerinde ba zı tsdilât yapılacak, asri tesisat ilâve edilecektir. Trabzon limanı 1 eylülden itibaren İstanbul liman İşletmesi tarafından idare edilecektir. Bu husustaki kad- ro hazırlanmıştır. Seyyah tercümanlarının rozetleri Seyyah tercümanlarının yakasın- da bulunan rozetler, bazı (Musevi mekteplerin rozetlerine o benzediğin- den tercüman rozetlerinin değiştiril- mesine karar verilmiştir, Bulunan ye- ni rozetler, ağustosun birinden itiba- ren tercümanlar tarafından takıla- caktır. Yangın değilmiş! Samatyadan bir şahıs itfaiyeye tele- fon ederek orada yangın olduğunu ha» ber vermiştir, Fakat itfaiye Samatya- ya gittiği zaman oralarda yangın filân olmadığını görerek dönmüştür. Yan- gını haber veren adamın bir evin ba- attığı görülmüş ve kendisi yakalan- mıştır. . Beş ay içinde şehirde ne çok yeni- likler olmuş yahu!.. Her tarafta aşı İs- tasyonları kurulmuş! casından fazla duman çıktığını göre- rek telâşa düştüğü anlaşılmıştır. .. Belediye reisimiz Avrupaya git mişl,, | i Itfaiye töreni . Avrupadan bir çok zevat davet 17: edildi Geçen sene olduğu gibi bu sene de festivalde bir itfaiye töreni yapılaca- ğını yazmıştık. Merasim, bu sene de Taksim stadyomunda yapılacaktır. Bu seneki itfaiye töreni için geçen seneden daha zengin bir programı ha- sırlanmıştır. Merasimde itfaiyemizin bütün ta- rihi devirleri gösterileceği gibi fazla olarak tarihi deniz itfaiyesi de canlandırılacaktır. İlfalye törenine Avrupanın bir çok itfaiye mümessil. leri ve maruf itfaiye mütehassısları davet edilmişlerdir. Plâjlara rağbet Dün bütün plâjlar dop dolu idi Geçen hafta İstanbul civarına yâ- gan yağmurlar ve esen poyraz tesirile boğucu sıcaklar azalmış, termometre 25-26 dereceye kadar inmişti, Cuma günü hava yeniden lodosladı ve sıcaklar arttı, Dün sabah sıcaklık 28-29 derece idi. Öğleye doğru termo- metrenin otuz üç, otuz dördü bulaca» ğı tahmin ediliyordu, Saat onda rüz- gür yeniden poyraza çevirdiğinden, tatlı bir serinlik çıkmış ve termometre 29 derecede kalmıştır. Dün plâjlarda şimdiye kadar görül- memiş bir kalabalık vardı. Florya, Su- adiye plâjları insan almıyordu, Flor- yaya dün birçok fazla tren işlemiştir. Diğer bütün plâjlar dopdolu idi, Heybeliadada bir kaç çam yandı Dün pazar olmak münasebetile Ada» tebi arkasındaki çamlığa giden bir aile burada yemek pişirmek hevesine ka- pılmış, bu sırada ağaçlardan biri ateş almıştır. Derhal yetişen komiser B. Hasanın ve polislerin aldıkları tedbir üzerine birkaç çam yandıktan sonra ateş söndürülmüştür. Eczacılığa yarıyan nebatlar üzerinde tedkikler Eczacı mektebi doçentlerinden B. Naşid, asistanlardan B. Sabit, ecza- cılık ve ispençiyari fenninde lüzumlu olan nebatatı toplayıp tedkik ve tas- nif etmeğe memur <eğdildiklerinden dün Karadeniz postasile Trabzona hareket etmişlerdir. Bu iki zat, Trab- zonda bir ay kadar kalacaklar, Trab- zon ve havalisinde bu kabil nebatat Üzerine tedkikler yapacaklardır. Fırıncı ile kasap arasında kavga Dün Beyoğlunda kasap Mustafa ile fırıncı Mehmed kavgaya tutuşmuşlar- dır. Neticede fırıncı Mehmed eline ge- çirdiği et bıçağını kasaba atmıştır, Bıçak, Mustafanın vücuduna sapla» narak ağır surette yaralanmasına s0- bebiyet vermiştir. Hiddetli fırıncı yar kalanmıştır, | Bir çırpıda Zorlâ alışveriş «Zorla güzellik olmaz» diye mep hur bir söz vardır. Zorla güzellik ol- madığı gibi zorla alışveriş te olmaz. ciden neler çektiğimi tasavvur ede- mezsiniz. Dalgın dalgın, düşünerek tramvay istasyonuna gelmişim değil mi? Bu zat birdenbire tam burnu- mun dibinde ve Ânide biter ve gözle- rimin içine bakarak avazı çıktığı kadar: Badiyeceem!.. diye bağırarak aklı yat alır, Hem «badem» değil de «ha- diyeecem!e.... Boş bulunup korktuğum için ada- ına İçimden kızarak ilerlerim. O be- — Bayım, Badiyeseem!?... Diye bir daha seslenir, Nihayet: — E anladık canım. Badem işte... Gördük!... Derim. Para etmez; — Bayım, Badiyeecem amma böy- le badiyem.. al bir tane tat, Helâl ok Batan İtalyan vapuru beş ay- dan evvel yüzdürülemiyecek Çanakkale boğazında batan İtak yan vapuru hakkında tedkikat yapan heyet dün Çanakkaleden dönmüştür. Italyan vapurunun beş aydan evvel yüzdürülmesine imkân görülememek- tedir. İtalyan vapurunu batıran ve haciz altında bulunan İspanyol vapurunda Rusyaya gidecek 500 tonluk limon ile 500 ton kurşun vardır. Bunlar bâşka bir vapura nakledilerek Rusyaya gön- derilecektir, © e / — > ANMA | — AN SN RA SX. - ». Fakat bunların en güzeli tramvay | <<. Acaba bunlarbir faln girketinin caddelerdeki durak kaldırım») mı? Mei larına diktiği faşlar!,, “İİ B.A. — Hayır, şirketin, tramvay şe hitleri için diktiği abideler olsa gerek!,, Sahife 8 > İni