19 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

19 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM 19 Temmuz 193 Muharebe başlarsa uzun sürecekmiş bir hafta kalacak | B. Ali Çetinkaya Isveçte İsveç gazeteleri bu ziyâret Fransiz ricalinden biri: “Bugünkü Çin ordusu) münasebetile dostane eskisinden çok kuvvetlidir, diyor Paris 18 — Hindi Çini umumi yali- Mğinde bulunmuş olan Fransiz rica- dinden B. Alexandre Varenne, Paris Boir gazetesinde neşrettiği bir maka- lede diyor ki: «Japonya, inkârlarına rağmen Al- manya ile anlaşmıştır. Eğer. Avru. pada ; bir karışıklık olursa Japon- ya, Rüs ordusünün mühim bir kıs- mını Mançuko- hududlarında tut mak rolünt derühde etmiştir. Japon- ya Şimali Çinde yerleşmek ve bir is- tikbal harbinde Rusyaya karşı mü- him üssülharekelere malik olmak is- Eski Japon kabinesi Şimali Çin hakkında Çinle bir anlaşma yapmak #stiyordu. Bugünkü kabine tamamen ” askerlere tabidir. Japon diplomasisini askerler idare ediyor. Alman - Japon anlaşmasını Berlinde diplomatlar de- ği, askerler hazırladılar. Japonya, Çinde büyük bir mukave- mete maruz kalacaktır. Çin ordusu bir kaç scne evveline nisbetle çok kuv- Ye Japonya için çok güç ve masraflı olacaktır.» Japonyanın hedefi ne imiş? Tokyo 18 -—— Havas ajansının mu- habiri, Japonyanın Şimali Çinde he defi ne olduğunu anlamak için Ja- pon siyasi ve askeri mahafilinde bir Anket yapmıştır. Muhabirin bildirdiğine göre Japon- Jar şu iki noktanm teminini İstiyor- lar: 1 — Sovyetlerle bir barp vukuun- da Mançukoyu himaye için Sarı neh- re küdar askeri tertibat alınması. 2— di madde temini için Şi- mali Çinde iktisadi kontrol. Japonlar, Şimali Çinin ilhakını is- temedikleri gibi bürada yeni bir Man- çuko. vücude gelirmeği de düşünme diklerini söylüyorlar. Amerikanın vaziyeti Vaşington 18 — Reisicumhur B. Roosevelt :dün Hariciye Nazırı B. Hull ile uzun müddet görüşmüştür. 'Bu esnada Uzak Şark vaziyeti ve Çin - Japon ihtilâfının önüne geçilemezse bitaraflık kanununun tatbiki şekli üştür, Vaşingtin 18 — Hariciye Nazırı B. Hull Amerikanın dünya sulhünün muhafazası için çalışacağını tekrar söylemiştir. Nazir Cenubi Amerika hükümetlerinin kendisine yardım va- Samatya açıklarında kadın yüzünden cinayet brahim adında biri, bir kadın yüzünden sandalcı Kemali bıçakla öldürerek denize atlı Dün öğleden sonra Samatyada de- niz üzerinde bir cinayet işlenmiştir. Bamatyada oturan İbrahim isminde biri, gene 6 civarda oturan ve sandal- cılık eden Kemale sandalile bir gez- me teklif etmiş ve Ikisi beraber, san- dala binerek biraz açıklarda duran ve boş olan bir kömür kayığına çık- muşlar ve orada oturup içip eğlenmiş- lerdir, İbrahimle Kemal arasında müşte- rek bir kadın davası vardır. İşte ra- kı âleminde bu meseleyi tâzelemişler ve münakaşayı yumruk kavgasına çe- yirmişlerdir. Kavga esnasında, İbrahim taşı- makta olduğu bıçağını Kemalin vü- cudüne bir kaç defa saplamış ve onu bu süretle öldürdükten sonra denize kaldırıp atmıştır. İbrahim elnayeti işlediklen sönra tekrar Kemalin sandalına atlıyarak kürekleri kullanmış ve sahile gelmiş- tir. Aradan bir kaç saat geçtikten görenler bunun sandalcı Kemal oldu- ğunu tanımışlar, ve zabıtayı haber- dar etmişlerdir. Samatya polis merkezi derhal tah- Kiketa el koymuş, Kemalin İbrahim- le beraber denize açıldıklarını tesbit ettiği cihetle İbrahim aranmış ve dün gece geç vakit evine geldiği sırada Cesed, bu sabah adliye doktoru tara- fından muayene edilmiş ve öğleyin morga nakledilmiştir. Katil öğleden sonra adliyeye verilecektir. Kamyonlara fazla yük yüklemek derdi Üçüncü umumi müfettişlik çok yerinde bir taka dahilindeki valilere bir telgraf gekerek mühim bir tebliğde bulun- muştur. Telgrafta deniliyor ki: «Yolun beş ön kamyon sahibinin cebine on İlm fazla girmesi için heder oldu- Ni ci aci görmekte ve duymaktayız. ne milletin ve ne de hükümetin ta- bammült yoktur. Yolun mukavemet Kuy» karar verdi terek henüz yapılan yolu bozmakta oldu- Bunu Ağustos başından bilitibat Ardaadan kadar hiç intizar edilmi- yen yerlerde kamyanlar durdurularak yük- letilen eşya veznedilecek, vasati iki buçuk tondan fazla bulunan kamyanların derhal plâkaları almarak bulunduğu yerden sey- hipleri şimdiden ne yapmak lâzımgelirse temin etsinler.> Üçüncü umumi müfettişliğin kararı ve tebliği çok muvafıktır. Kamyonlara fazla yük yüklemek umumi bir hasta- ık halini alınşıtır, Bu yüzden yeni ya» pılan bir çok yollar bozulmaktadır. Üçüncü umum! müfettişliğin kararı ie mıntakalarda da tatbik edilme- yazılar yazıyorlar Stokholm 18 (A.A.) — İsveç ajansı bildiriyor: Türkiye Nafiz Vekili B. Ali Çetinkayanın İsveçe gelişi münasebe- tile; bütün büyük İsveç gazeteleri uzun maksleler neşrederek bu Biyaretin ehemmiyetini tebârüz ettirmekte ve bu ziyaretin Türkiye ile İsveç arasın- da bilhassa ticaret ve endüstri saha- larında, gittikçe fazlalaşmakta olan münasebetlerde mühim bir merhale teşkil eylediğini kaydeylemektedir. Türkiye Nafia; Vekilinin İsveçi zi yareti, Vekâletin, bilhassa © elektrik- leştirme ve münakalât sahalarında, programında mevcud büyük Nafia işleri ile alâkadar olarak tedkik ve haber alma mahiyetlerini haiz bulun- maktadır. B. AHI Çetinkaya, İsveçde-bir hafta sürecek olan bu seyahatinde, elektrik. makinaları yapan büyük Asea fabri- kalarını lokomotif, türbin vesaire imal eden Nydovist And-Holm fabrikaları- nı, Gothembourg limanını ve muhte- mel olarak Bofors'da harb levazımı fabrikalarını gezecektir. 'B. Ali Çetinkayaya bu seyahatinde refikası, kızı ve hususi sekreteri ile muhtelif sahalarda bir kaç mütehas- ms refakat etmektedir. Maliye tayinleri Meslek mektebinden bu sene mezun olanlar mal- müdürlüklerine tayin edildiler Ankara 18 (Akşam).— Maliye mes- lek mektebinden bu sene mezun olan gençlerin. şark . vilâyetlerinde açık bulunan malmüdürlüklerine tayinle» ri hakkındaki liste Vekâletin tasdi- kine iktiran etmiştir. Listeyi aynen bildiriyoruz: Aydın muhasebe kâtibi B. Hüsnü Tuz- eca, varidat memuru Osman Beytüşşe- bap, Akçedağ muhasebe kâtibi Mehmed Eleşkerd, Diş Bakanlığı muhasebesinden Nazmi Kangal, İnebolu varidat muavini Şevket Erciş, MU! Müdafaa Bakanlığı muhasebesinden Rıza Muradiye, Ankara Kıunibey maliye şubesi tahakkuk muavini Abdullah Malazgirt, Ankara deftardarlı- İı varidat memur muavini Hulüsi Kara- yam, Uluburlu muhasebe kâtibi Ahmed “Tercan, Sarayköy varidat muavini Hilmi Tortum, Yıldızeli tahsilâi kâtibi Cevad Kemah, varidat umum müdürlüğü me- murlarından Ziya Paskil, Samsun varidat muavini Hikmet Yaylak, Çanakkale tah- «jât kâtibi Naci Sarıkamış, Malatya ma- Mye tahsli memuru Saim Şemdinli, isla- hiye varidat memuru Saffet Çermik, Per- tek varidat memüru Sidki Kasakiçan, Mili Müdafan Bakanlığı muhasebesinden Bücanddin Savur, Siverek malmidü Ce- mil Körpinar, Maliye levazım müdürlüğü memurlarından Niyazi Kulp, bukuk mü- gavirliğinden Mehmed Silvan, Kastamo- nu varidat muavini Tahsin Çildir, MU Müdafaa Bakanlığı muhasebe memurla- fından Kemal Hekimhan, Manavgat vari- dat memuru Ziya Sason, munzam borç'ağ müdürlüğü memurlarından İbrahim Olti, Maliye mubasebe ikinci şube memurların- dan Mszhar Osmaneli, Diş Bakanlığı mu- hasebe memurlarından Şefik Maçka, Muh Müdafaa Bakanlığı muhasebesinden Vasfı Siverek malmüdürlüklerine tayin edilmiş- lerdir. Bunlardan başka Küis melmüdürü Şe- Mt Fatih, Tire muhasebe kâtibi Celâl Boz- doğan. Balıkesir muhasebe memuru Hüş- nü Boğazlıyan, Konya muhasebe kâtibi Etem Koçhisar malmüdürlüklerine tayin edilmişlerdir. Yangın başlangıcı Üç yerde otlar tutuştu bir evde yangın çıktı Dün, üç yerde otlar tutuşmuş, bir evde de yangın başlangıcı « olmuştur. Tutuşan otlar, Floryada, Yeşilköy tayyare meydanında, bir de Şişli Et- fal hastanesi arkasındadır. Bunlar derhal yetişen itfaiye tarafından sön- dürülmüştür. Kireçburnunda Araba sökağında İl numaralı evde de mangaldan siçri- yan bir kıvılcım döşemeyi tutuştur- muşsa da vaktinde haberdar edilen itfaiye bir kaç döşeme tahtası yandık- tan sonta söndürmüştür. ve Bu Sakhahki Elaberler Ispanyada hükümetçilerin taarruzu devam ediyor Madrid civarında ve Saragosse cephesinde hücumlarda bulunuyorlar Madrid 19 (A.A.) — Havas ajansı muhabirinden; Hükümet kuvvetleri, Böndilla Del monte'ye doğru İleri hareketlerine de- yam etmektedirler. Bu kuyvetler dün öğleden sonra mevzilerini Islah etmiş- lerdir. Asilerin Navâlcarneto'da mühim kuvvetler tâhşit etmiş oldukları haber verilmektedir. Madridin cenubunda milisler, Navas de Margues kasâbâsı- na karşı bir tazyik icra etmişler ve mü- teakiben asilerin bir taarruzunu tar- detmişlerdir. Cümhuriyetçilerin beş tayyaresi, dün öğleden sonra Madridin yukarısında asilerin tayyarelerine karşı bir muha rebeye girişmiş ve bunlardan iki tane- sini düşürmüştür. Cümhuriyelçilerin tayyareleri, Madriâin şimali garbisin- de de diğer iki asi tayyaresini düşür- müştür. Saragosse cephesinde Saragosse 18 (A.A) — Havas ajan- sının muhabiri, hükümet milislerinin tu göndermelerine mâni olmak için asi kuvvetleri Aragon cephesinde tutmak niyetinde olduğuna delâlet etmekte bu- lunduğunu bildirmektedir. Dün Milis kuvvetleri, Huesca'nın şar« kında birkaç kilometre mesafede bu- Yunan asilerin mevzilerine hücum et- mişlerdir. Milis kuvvetleri, harp battı- na 10 binden fazla asker sokmuşlar, 20 kadar tank, zırhlı otomobil ve birçok mitralyözle kullanmışlardır. Müdafaa Nazırının bir nutku Madrid 18 (A.A.) — Müdafaa nazı- ri B. İndelgölo Prieta; dün akşam rad- yoda deniz ve kara kuvvetlerine hita- ben bir nutuk söylemiştir. Mumalleyh, bu nutkunda demiştir ki: «Cümhuriyetçiler, hali hazırda yal- niz asi İspanyollara karşı değil, ayni zamanda bunlara açıkça yardım et- mekte olan üç millete karşı mücadele etmektedirler. Bu üç millet, Portekiz, Almanya ve İtalyadır. Hürriyetimize “ Avrupada harb çıkmayacak; Ingiliz amele partisi eski lideri böyle diyor Londra 18 (A.A.) — Son zamanlar- da B. Hitler ve B. Mussolini ile görüş- müş olan amele fırkası eski lideri B. Lansbury, - sulha müzaheret meclis- leri - Londra #ederasyonunda irat, ettiği bir nutukta bu iki devlet ada- mının sözlerine itimadı olduğunu be- yan etmiştir. Hatip, “demiştir ki: İtalyanlarla Almanların komünizme karşı müca- dele etmek için “İspanyaya- mühim mikdarda asker ve kuvvetli silâhlar göndermekte olduklarını kabul ede- rim. Fakat İtalyan ve Alman müda- DUZ. Hariciye ve Dahiliye Vekilleri geliyorlar Odesa 19 — Türkiye Hariciye Vekili doktor Tevfik Rüştü Aras ve Dahiliye Vekili B, Şükrü Kaya Moskovadan bu- raya geldiler ve vapura binerek İstan- bula hareket ettiler. İran » Irak dostluk muahedesi imzalandı Tahran 18 (AA) — Pars ajansı bildiriyor: İran Hariciye veziri B. Samyi ve Irak Hariciye veziri B, Naci Elâsll bu sabah saat 11 de iki memleket ara sında bir dostluk müahedesi imzala- muşlardır. kavuşmak için açtığımız harp istiklâl harbi... şeklini âlmışlır. Buda bizim için bir şereftir. Biz müstakil ve serbes olmak istiyoruz. Hiç kimsenin esiri ol- mıyacağız.» Nazır, mütgakiben her türlü istibâa- dın ve hepsinin en menfuru olan ecne- bi istibdadıfın aleyhinde bulunmuş- tur. Nazır; sözün sönunde cumhuriyet ordusunun mukaveinet Kabiliyetine hi» tap etmiş ve şöyle demiştir: «Yekvücut olarak mukavemet edi- iz, Bizim için mukavemet etmek, ga- lebe çalmağa muadildir. Fakat akan kanların seyelânına mani olmak ve ik- tisadiyatımızın tamamile harap olma- sının önüne geçmek için istical etmek 1€ap eder.» Asilerin tebliği Saragosse 18 (A.A.) — Radio Naci- onal tebliğ ediyor: Villanucva del Pa- radillo ve Villafranca del Castillo mın- takalarında harbin şiddeti artmıştır. Bu mntakalarda hükümetçilerin mev- gilerine şiddetle hücum etmişlerdir. Nasyonalistlerin filoları, Brumete, 'Majadahonda ve Las Rosas mıntaka- larını bombardıman etmiştir. Diğer cephelerde iş'are değer bir şey yoktur. Asilerin tayyareleri Madride bombalar attı Madrid 18 (A.A.) — Cuma, cumar- tesi gecesi asilerin tayyareleri, Madri- din şimali garbisinde Villafranca del Castillo civarını bombardıman etmiş ve yangın çıkaran bombalar atmışlır. Cumartesi günü sabahtan itibaren asiler, bu mıntakada bir taarruz yap- muşlar ve milisleri Villafranca etrafın- daki mevzilerinden çıkarmağa teşebbüs etmişlerdir. Bütün sabah devam eden çetin bir muharebe yapılmış, fakat milisler mev- gilerinden bir tanesini bile terketme- mişlerdir. Asilerin tayyareleri, payitahtın mer- 'kezini bombardımana teşebbüs etmiş ise de tayyarelere kârşı kullanılan top- « larla firara icbar edilmişlerdir. . Kadın tayyareci bulunamadı Dünden itibaren araştır- malara nihayet verildi Honolulu 18-— Kadın tayyareci Amelia Earhardt ile arkadaşını bul- mak için son 24 Saat zarfında yapılan araştırmalar da bir netice vermemiş- tirİtasca gambutu Gilbert adalarını kâmilen aramiş, fakat hiçbir iz bula- mamıştır. Bu sabahtan itibaren araştırmalar bırakılmıştır. Tayyareciyi kurtarmak ümidi kalmamıştır, Türk Maarif Cemiyeti yeni bir mektep açıyor Ankara 18 — Türk Maarif Cemi- yeti, Ankarada büyük bir mektep yap- tırmağa karar vermiştir. Bunun için 150 bin lira sarfedecektir. Mektep, ilk ve orta kısımları ihtiva edecek ve ley- M kısmı da bulunacaktır. Napolide zelzele Torremaggiorede bazı ev- lerin yıkıldığı bildiriliyor Napoli 18 (A.A) — Henüz kontrol edilmemiş olan bir habere nazaran dün öğleden sonra kaydedilen ve yedi sa- niye devâm etmiş bulunan zelzele neti- cesinde Torremaggiore'de bir takım evler yıkılmıştır. Durieux Hataydan ayrıldı Adana 17 (Akşam) — Fransanm Antakyadaki mümessili olup burada acı hatıralar bırakan Durleux bu sâ- bah Parise hareket etti,