22 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 AKŞAM. 22 Haziran 1934 Şahinşah Hz. (Baş tarafı 1 inci sahifede) trenden inerek otomobillerle tay- yare meydanına gittiler. Reisicamhur Hz. ve muhterem misafirimiz meydanda dört saat kadar kaldılar, bu müddet zar- fında tayyarelerimizin mubtelif uçuş manevralarını temaşa ettiler. Şahinşah Hz. gördükleri mükem- meliyetten dolayı alay kumandanı Celâl beyi tebrik ettiler ve: “Çok güzel bir meydanınız var, buyur- dalar. Gazi Hz. ve mubterem misa- firimiz tayyare mektebi ile diğer bazı yerleri ziyaret ettikten sonra avdet ettiler. Dönüşte bütün halk aziz misa- firimizle büyük Gaziyi ve başve- kili çok alkışladı. Tren halkın coşkun alkışları ve 2 pare top sadaları arasında 12,30 da Afyona müteveccihen bareket etti, Eskişehir 21 (Hususi) — Tay- yâre meydanında 50 tayyaremiz tarafından yapılan o manevralar- 'dan sonra Şahinşah Hz. ne takdim edilen tayyare uçarak muhtelif akrobatik hareketler (yapmıştır. Eskişehir belediye reisi, muhte. rem misafirimize lüle taşından hediyeler takdim etmiştir. Afyonda Afyon 21 (Hususi) — Gazi Hz. ile büyük misafirlerini ve refakat. lerindeki zevatı hâmil tren her rafta büyük tezahüratla karşılan. mış ve on yedide buraya vâsıl ol- miuğtur. İslasyon ve civarı müthiş kalabalıktı. Misafirimiz 21 pare top atılarak selâmlannıştır. Bir müddet kolordu bahçesinde istirahat edilmiş ve Gazi Hz. Af- yon muharebesi hakkında harita üzerinde izahat vermişlerdir. Bah- gede mevcut Afyonun meşhur viş- nelerinden koparılarak büyük mi- safirlere ikram edilmiştir. Tren 6,30 da hareket et Iran meclisinde Tahran 21 — Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından çekilen telgraf İran meclisinin 20 haziran toplantısında okunmuştur. Bu mü- nasebetle İran meclisinde çok dos- tane nutuklar irat edilmiştir. Mec- lis reisi celseyi kapatırken demiş- örki «Türkiye hakkındaki minnet. tarlıklarını ve muhabbetkâr hisle- rini izhar için daha bir çok me- bus söz almıştır. Türk milletinin Şahinşahımıza karşı gösterdiği ka- 'bul ve tazimat milletin müna- sebatını ve muhabbetkâr hislerini kuvvetlendirmektedir. Türkiyenin dostluğunu çoktanberi bihakkın takdir ediyorduk. Bunun en iyi misali Şahinşah Hz. nin ilk seya- hatini Türkiyeye yapmasıdır.» İran meclisi namına, Büyük Mil- let Meclisine pek hararetli bir tel graf çekilmiş Telefon şirketi alınıyor Ankara 22 — Naha vekâleti Istanbul telefon © tesisatının da şirketten satın alınmasına karar vermiştir. Şebekenin biran evvel Satın alınması ve bunun için şim- diden şirkete tebligat yapılması kararlaştırılmıştır.. Diğer taraftan bazı yolsuzluk lar iddiaları üzerine şirket m melâtinin tetkikine de lzum gö rülmüştür. Bakalorya imtihanlarının neticesi Bakalorya imtihanlari bitmiştir. Giren talebeden yüzde otuzu muvaffak olmuştur. Alâkadarlar iyi buluyorlar, Bükreş 21 (AA) — Rador ajansı bildiriyor: M. Titulesco, matbuata yaptığı beyanatta demiştir kiz «Küçük itilâf daimi meclisin 18 hazirandan 20 hazirana Bükreşte aktettiği dört celsede ezcümle şu kararlar alınmıştır: 1 — Silâhları bırakma konfe- ransının bütün alâkadarlar için memnuniyeti mucip bir mukavele Emniyet teşekküllerine kü- ilâfin bütün kuvvetile mü- zaheret ve müzakere edilmekte olan mıntakavi mütekabil muave- net mukavelelerine iştirak edil mesi, 3 — Bütün alâkadar memleket- lerle anlaşarak Avrupanın iktira- Balkan misakı Fransız hariciye nazırının Bükreşte mühim bir nutku Bükreş 21 — Fransız hariciye nazırı M, Barihou, şerefine veri len ziyafette irat ettiği nutukta 'demiştir ki: «M. Titulesco, aziz müttefik Yugoslavyanın yanında dost kiye ve Yunanistanın mevcut ol- duğu Balkan antantının teşkilin- deki şeref hissesini haklı olarak talep edebilir. Atina misakı, evvelce harbin tahribat yaptığı memleketlerde bi- le, bu memleketler hükümetleri nin kati azminin sulbun nimetle rini muhafazaya karar vermiş ol- duğunu Avrupaya öğretmektedir. Bu suretle hâlâ karışık olan dün- yada Pragtan Ankaraya kadar mi- | klarla zıman altına alınmış bir | mıntaka teşekkül etmektedir. Bu isakların sağlamlığı: her- | in emniyeti silâhsızlanmanın | | esaslı bir şartı haline koyan tek- Hfle Cenevre konferansında teyit 'edilegelmiş bulunuyor.» Adanada yağmur Iki saat durmadan yağmur yağdı Adana 21 (A.A.) — Dün sabah «ant üçte şehrimize ve ovanın ba- ı yerlerine ve hiç beklenilmiyen Çe çamiya bular: saki Smadir gör rülen bir yağmur yağmıttır. İki saat fasılasız devam eden bu yağ- murdan bilhassa bağlarda yer yer seller hâsıl olmuş ve bağ yolları İmame. Seyhan: ırmağı da: kabarmış, dağ köylerinde tarlalardaki hu- bubat destelerini sürüklemiştir. Yağmur umumiyetle dolusuz ve zararsız olmuştur. Esasen harman halinde bulunan hububata faydası olmamakla beraber pamuklarımız için gek faydalıdır Adana 21 (AA.) —1 kânumur 34 ten, 15 hazirana kadar vilâyetimiz merkez ve kazaları köylerinde damızlığa “ yaramıyan 2915 boğa, 402 at, 38 manda, 370 Bu Sahahki 'Telgraflar Küçük itilâf meclisi Bükreşte mühim kararlar verdi Sulhu kuvvetlendirmek için çalışılacak den düzelmesi için teşriki mesai edilmesi. Bazı Macar resmi beya- matı, daimi meclisin esefle müşa- hede ettiğine göre, Macaristanın böyle bir teşriki mesaiden hariç kalmak istediği intibaıı vermek: tedir, 4 — Her hangi nam altında olursa olun Habsburg hanedanı- nm avdetine, buna muktazi ted- birlerin ittihazı olunması kararı teyit edi 5 — Bütün devletlerle ve bil- hasta komşu devletler ve Lehistan ile en iyi münasebatın idamesi 6 — Bir taraftan Sovyet Rusya ve diğer taraftan Romanya Çekoslovakya arasında Zağrep kararına tevfikan sulhün idamesi- ne çalışmak için normal diplomasi münasebatının tesi nuniyetle malümat alınmıştır. Bir Alman vapuru karaya oturdu Içinde bin seyyah var, bir kaç kişi boğuldu Oslo 21 (A, Norveç sa- hillerinde seyahate çıkan ve için- de 1000 Alman seyyah; bulunan Dresden vapuru, bir kayaya çarp- mıştır. Denize indirilen siye sandalı devrilmiş, birincisinin! içindeki yolcular kurtarılmış, ikin- cisinden dört kadın boğulmuştur. Kaza, akşam yemeği esnasında olmuştur. Vapur derhal yana yat- mıştır, Bütün masalar devrilmiştir. olmuştur. karaya ini denize atmışlar ise de hepsi de kurtarılmıştır. Dresdenin vaziyeti çok tehlike- Hidir, batmasından — korkuluyor. Gemi 14,990 tonluktur. Tren ücretleri Temmuzdan eylüle kadar tenzilâtlı tarife tatbik edilecek Ankara 21 — Temmuz başın» dan eylül sonuna kadar devlet de- miryollarında 100 kilometreden fazla mesafede gidiş geliş se: hati yapacaklara mühim tenzilât icra edilecektir. Bu tenzilât, 600 kilometrede yüzde 50 ye kadar varacaktır. | 7 — Balkan antantı misakının bütün maameni tatbil za çlenler tarafından ta- hakkında teminattan ve bu misakın 16 hazi- ran 1934 tarihinde Yugoslavya tarafından tastikinden malâmat alınmıştı 8 — İktisat meclisi tarafından Bükreş toplantısında ittihaz edi- len kararların tasvibi ve bunların tastiki hususunun hükümetlere ar- zedilmesi. 9 — Arjentin hükümetinin te- şebbüşü üzerine harbe “ mâni ol- mak için 1/10/933 tarihinde Rio de Janeiroda imza edilen cenubi Amerika rmahedesi hakkınd harı teveccüh edilmesi. Meclis mezkür muahedeyi ehemmiyetle tetkik etmeğe karar vermiştir. 10 — Eylül ayında Cenevrede toplanılması. Kuduz kurt Burgaz civarında 115 hayvanı boğup öldürdü Sofya 22 (A.A) Gazeteler Burgaz yakınında kâin Dişibu- 'dakia vukua gelmiş olan heye canlı bir hadiseyi hikâye etmek- tedirler. Geçen gece kudurmuş bir kurt, ahırlara hücum ederek bir çok keçileri, 40 domuzu, 25 öküz ve mandayı ve 50 köpğei boğup öl dürmüşti Saatlerce dışarı çıkmai Tet edememiş olan köylüler miha- yet cesaret göstererek silâklarını ve tırpanlarını alarak çıkmışlar ve kuduz hayvanı öldürmeğe mu- vaffak olmuşlardır. Harp malüllerile şehit yet lerine ikramiyeleri tevzi ediliyor Ankara 21 (A.A.) — Harp ma- Hüllerile şehit yetimlerine verile- cek “ikramiyelerin. havalelerinin yürudunda dağıtılması askerlik şubelerine bildirilmiştir. M. Piyos görülmediğini söylüyor Ünyon sigorta şirketi müdürü M. Piyas aleyhine türklüğü tah- kir suçundan dolayı dava açıldığı ve M., Piyosun burada bulunma- Eylül ayında alınan biletlerin aydet kısmı birinci teşrin ayında da muteber olacaktır. | Bu tarife ile, nakliye vergisi, yol, Haydarpaşa liman ücretleri dahil olmak üzere gidiş geliş An- kara seyahati için: Birinci mev ikinci mevkide 1896, üüneü mevkide 1217 kuruştur. Biletlerin dönüş Kis, biletin alın- den, müteakip ayını lar (son gün da- | hil) muteberdir. Yarım ücrete tâbi olen çocuk: | lardan bu ücretin yarısı alınacak- tır. Bu tarifeye göre tenzilâtlı se- yahat etmek için katarların hare- ketinden en aşağı üç saat evvel bir vesika fotoğrafile gişeye mü- kojı 172 teke idiş edilmiştir. Facaat etmek lâzımdır. yazılmıştı. Dün M. Piyos matbaamıza te- lefon ederek kendisinin Istanbulda bulundugunu ve adliyeye müra- €nat ettiğini, fakat hakkında ta- kibata lüzum gi lemiştir. M. Piyos kendisine bu İ ienalta bulunanların. tecziyesini istiyeceğini bu itibarla davanın devam edeceğini söylemektedir. Yaptığımız tahkikata göre M. Piyos dün Avrupadan gelmiş ve yedinci istintak hâkim Tacant etmiştir. letintak hâkimi Adil bey kendisinin serbest bira- kılmasına karar vermşitir. Tahki. kat gayri mevkuf olarak devam edecektir Hakkında takibata lüzum için “takibatı durdurulduğu | | > Sinemacılar Mahkeme iki tarafın da davasını reddetti belediye aleyhin: deki davasına dün ikinci hukuk mahkemesinde bakılmıştır. Mali- kemede sinemacılar veki datı namile hasılatı gayri safiye- | den yüzde on istemesi gayri kanu” ni olduğunu, bumu için mück- killerinin bu vermekten im tina ettiklerini, sinemaları kapa- İ tildıktan sonra belediyeye müte- addit protesto gönilerdiklerini, | kapatma muzmelesinden dolayı | maddi ve manevi zarara uğradık larını ve kapalı kalma devam et tiği müddetçe zararın da artmal ta olduğunu, bu hususta bele yenin istinat ettiği meni tese gl ve Darülâceze nizamnamelerinin mevzuatı hazıra ile mülga oldu” ğunu, belediye kanununda sene de iki yüz bin liradan fazla vari- datlı belediyelerin esasen Darülân ceze açmakla mükellef olduğunu iddia ederek belediyenin müda. | halesinin menini istemişti il Belediye vekilleri ise hülâsa- lan, davayı icap ettiren ssbepler ayrı ayrı geyler olduğu için sine macıların toplu olarak bir istida ile müracaatlarmın doğru olma- dığını, bu davanın tetkiki mah- kemenin salâhiyeti haricinde bus lunduğunu, sinemalarda lübiyat icrasını meneden belediye olma- Yıp belediyenin ancak zabıtanın yaercii mahkeme olmadığı hakkım. | daki iddizlarmın, sinemacıların da meni müdahale taleplerinin İ zeddine karar vermiştir. Yukarıda reddedilen esbabi mucibe haricinde yeniden bir dava açıldığı takdirde mahkeme, | vaziyet edecektir. İstikbal hazırlığı Şahinşab Hz Sarayburnu parma a Şahinşah Hz. nin İstanbulu teş riflerine ait istikbal programının. esaslarını evvelce yazmıştık. Muhterem misafirimizle Reisi- cumhur Gazi Hz. Ankaradan İz miri teşrif ettikleri için şeh ait ilk programda da deği | yapılmıştı Şahinşah Hz. evvelce Ankara“ dan trenle Haydarpaşaya muvasas lat edecekleri halde bu sefer şeh rimizi deniz yolile şereflendiren ceklerdir. z Haber aldığımıza göre Şahin: şah Hz., Sarayburnu parkı iskele sine çıkacaklar buradan otomobi- | Je binerek Alemdar caddesi, Ayar sofya, Divanyolu, Babıâli ve Ans İ kara caddeleri, Sirkeci, Eminönü köprü, Karaköy, Beyoğlu, Taksim , yolile Nişantaşı ve Maçkadan ine rek Dolmabahçe sarayını teşrif, edeceklerdi : Şahinşah Hz. nin güzergâhlari nı teşkil eden yolların tanzimind başlanmıştır. - Dün vali ve belediye reisi Murl hiddin bey Gülhane parkının tai zimi ile bizzat meşgul olmuş ve Şahinşah Hz. ni selâmlyacak olaf mekteplerle sair teşekküle' lerin bulunacakları noktaları alâ» kadar askeri, mülki erkân ile besi | vaber tayin etmiştir. 2 |