, Eskisi Ve Yenisi Şimdi i taş, *$ya Avusi turyanın münevver kadın- ların, — e Mariyanne Ştern, “En iyi el” nasıl bir kadındır?,, Zida, Ası alında neşrettiği bir ya yn diyor; yi Ky €v kadını, kendisinin en i - kaç VS see olduğuna kanidir, Bir Mİ, he adını bir araya (geldiler Masıl m” Ayrı ayrı oev işlerini balland aretle idare (ettiklerini Öğünü, ira ballandıra (anlatarak, tündülge, Fakat, hepsininde ö - din Sr kadar iyi birer ev ka - Sa beli Dön muhakkak (değildir. kadıng Bi bir ev kadmı nasıl bir *? Bunu araştıralım. pe kazandığı paranın har- e arzını tespit eden, umumi- vali eder. Dolayisile ailenin Sanda S içinde kalmaması husu- , kadmın harekt tarzının mü <siri vardır. İyi bir ev ka - » masrafı imkân dairesinde $*mı bilen bir kadın olduğu - N R ul ederek, bu imkân daire - Yı Mâsraf kısma işinin o nasıl alabileceği üzernide duralım. Yasi Sünkü iktisadi buhran vazi - önce işe oturulan yerden maa lâzımdır. Nasıl? Lüzu - Yahuç n fazla geniş, büyük evde sonra Apartımanda k Uzumsuz eşya bulundurma- d oturmamak, Bu lü ' ; dı ı lüzumsuz eşya bulun miyamak bahsi, bilhassa ehem- Yük, i haizdir. Çünkü, geniş, bü- Hanlar <2 yahut apartımanda otu- dan, > Soğu da, nüfus fazlalığın- İ in Yade, eşyaları çok (olduğu tetil öyle yerlerde oturmak zaru- , Sarşılaşırlar, Adetâ ev, im Vur, *Şin tutulmaz, eşya için tutu- lığı e 'U Zamanda bunun mânasız ? Sânnederim, ki münakaşasız İ edilebilecek bir şeydir!. ağ en tahdidi tavsiyesi karşı - Yatağı; zevk sahibi insanın yalnız Maizg © Yorgan, masa, iskemle ve Sibi demirbaş eşyayla iktifa tü, *Yeceği, evınde göze hoş gö - nda, İÇ açacak süs eşyası bu - elik K Bu ti bazı kimselerce ileri sürülür. itiraz, Y itiraz a bulu: b, İrudur ir değildir. Evet, süs eş - Ni Ancak, bunun için de Şizmek, imkânsız bir şey & seyi a ponları örnek alalım. Mani; > nım sayısını tablo ve mü- Mirai “a seyler olmak biz VE adde indirelim. o Zaten Vöze &£m süs €ş$yası bulundurmak, Yet ii görücü, iç açıcı bir vazı - &vin > koymaz, ki Bilâkis, Vatey a vt apartımann bir hırda- 2 kânı manzarasını alması, Midirz aka, RA Yeti ia verir, Böyle bir vazı- beş imsi kaçınmalı. siyecek yerde ondan U; Muşdpg, undan fozla eşya doldur - 2 2 odalı bir ev yahut a - ka, büyü, şalı olmasından baş ir yeri temizlemek veya Bir Fikir Ve Tassiye Nasıl Bir Kadın, Tam Ev Kadınıdır? a ir . bir ev kadını, yalnız giyecekten, yiyecekten yı Le gözetmekle kalmamalı, ayni zamanda sfiye ederek, küçük evde oturmağa alışmalı,, ——> rmağı da elbette gözeteceği, | » Cevapsız bırakılabilecek | ndurmağı gözetmek de! üzere, | Arasındaki Fark | temizletmek de, yorucu ve masraf- İı bir iştir. İyi bir ev kadını, bunu kestirmiş ve böyle bir yerde otur - mak (mânasızlığını kavramış o - ilan bir kadındır. Eğer kocası bu fikri yadırgıyorsa, onu ikna et- mek, güçlük göstermez. Bugün - kü hayatta da, bütün değişiklik - lere rağmen, parayı kazanan, nis - pet edilirse, kadına nispetle erkek | olduğuna göre, koca, karısının bu yoldaki bir teklifini, kolaylıkla muvafık bulur. Asıl mesele, ka - dının bu fikri benimsiyerek koca - sını ikna teşebbüsünde bulunma - sında! Bu fikir, bugün Alman kadın - ları tarafından benimsenmiş o bir fikirdir. e Tutulan bir istatistiği | gözden geçirecek olursak, şimdi | Berlinde günde 600 — 800 ailenin ev değiştirdiği ve bunlardan dört - te üç nispetinde bir (o ekseriyetin, lüzumsuz eşyayı tasfiye (o ederek, geniş, büyük evlerden, apartıman- lardan küçük, kullanışlı (yerlere göçettikleri neticesine varırız. Ber- linde bir çok büyük'evler, apartı - | manlar, üzerlerinde (o “kiralıktır,, yaftasını hemen daimi olarak taşı- yorlar, demekle, mübalâğaya ka- pılmış olmayız. Buna mukabil, İ küçük, kullanışlı yerler, hemen hiç boş kalmamakta, daha boşalma - idan tutulmaktadır. Büyük yerler- den küçük yerlere taşınanlar, hep parası kıt kimselerdir, sanmayı - nız.. Bunların çoğu orta halli ve bir kısmı da zenginlerdir. Evet, İ aşırı derecede masraf kapısı açıp ta paralarını hesapsız surette sar - federek tüketmek istemiyen zen - ginler!..... Hiç şüphesiz, pek akıl - lıca hareket ediyorlar. Bu arada şunu da kaydedelim, ki eskiden muhteşem villâlar vü - cuda getiren mimarlar, şimdi böy- le büyük binaları, bir çok daireli getirmeğe apartımanlar şekline uğraşıyorlar. Bir taraftan da kü - İ çük evler, küçük ve çok daireli a - partımanlar yapıyorlar. Kazanç - larının yolunda gitmesi için, bu şe- kilde çalışmak, zaruri bir hal ma- hiyetin almış, onların faaliyet şek lini değiştirmiştir! Bugün, eski yaşayış tarzı o ka - dar değişmiştir, ki artık akın akım misafir gelip gitmesi, hele gece ya- tası misafirlik âdeti, maziye ka- rışmışlır. Günübirlik ve tek, tük gelen misafirleri de, misafir odası | olarak ayrılan bir odaya (değil, i doğrudan doğruya ev sahiplerinin oturdukları odaya almak, artık tabii görülüyor. Netice olarak, bugünün en iyi ev kadını, dünün en iyi ey kadı - nından farklı bir meziyeti haiz o - landır. Yani, riayeti yalnız giyecek ve yiyecekten kıs - mak suretile düşünen kadın değil, aynı zamanda içinde (yaşanılan İyer, bu yerde kullanılan ve kulla - tasarrufa Almanyada Ortaya Atılan Yeni Bir Dans : “ Doyçlender,, “Kadril,,i Hatırlatan Bu Yeni Dans, Dört Kadın Ve Dört Erkek Bir Arada Oynanıyor.Bu Topluluk Hoşa Gidıyor! Bu senenin kış mevsimine hazır- | lık faaliyeti arasında, yeni bir dan sın moda olması da var. Almanya- da baş gösteren bu yeni dansa, “Doyçlender,, deniliyor. Son zamanlara kadar moda o - lan 'Rumba,, , muhakkak, ki çok oynak, kavrayıcı bir danstır. Bu, yavaş yavaş ihmale uğrayor, Bu ih malin sebebi araştırılacak olursa, bu dansın salon dansı olmak hu -| susunda kâfi derecede elverişli ol- madığı noktasında durulabilir.Faz | laca ihtiraslı kıvrılışlarla, oynak, | kavrayıcı ve güzel olan bu dans, daha ziyade sahne üzerinde, bir varyete numarası olarak benimse- nebilir. Ve daha hayli zaman, bu sahada hoşa gideceği şüphesizdir. Şimdi salon dansı olarak itibar- dan düşmiyen danslar arasında, “Tango,, , “Fokstrot,, ve “Vals, yer tutuyor. Hele “Vals,, pek öyle kolay itibardan düşmiyeceği tah - min olunabilir. Bu dans, her yeni dans arasında ötedenberi itibarını kaybetmiyen bir danstır. Bilhassa Almanyada yeni moda olan, başka memleketlerde benim- senmesi de muhtemel o görülen “Doyçlender,, e gelince, çok eski dans şekillerinden istifade edilme- si gözetilerek ortaya atılan bu ye- ni dans, en çok “Kadril,, i hatırla- tıyor. Dört kadın, dört erkek bir a- rada olarak dans ediliyor. “Kad - nılmıyan eşya hususunda, pratik düşünen, düşündüğünü tatbike ge- çen kadındır. Almanyada tatbik edilen hare- ket tarzını, iktisadi buhrandan en çok müteessir olan o memleketler arasında bulunan Avusturyada da tatbik etmenin zamanı, çoktan gel- miştir. Geçiyor bile!.. Şu halde, bu yazile kadınlar iş başına davet Umarım, ki her Avus - olunuyor. tulyalı kadın, en iyi ev kadını ol - | duğunu göstermek için, bu davete göre harekete başlamakta, gecik - miyecektir?,, Mariyanne Ştern ril,, den farklı bazı cihetleri ara - sında, adım atış farkı bulunuyor. Üç muhtelif turdan ibarettir. Öğ - renmesi pek öyle kolay (değildir. İ Bu itibarla, dans muallimleri için, iş çıkmış, demektir. Sekiz kişinin toplu bir halde bi- ribirine bağlı olarak dansedişi, Al manlarca bu dansın beğenilmesin- de rol oynuyor. Bu dansın salon ha yatında yakınlaştırıcı topluluk te - lence arasında da faydalı bir cep- besini teşkil ettiği: telâkkisi ileri sürülüyor. “Doyçlender,, , bu suret le samimiyet uyandırıcı, samimiye t arttırıcı bir dans sayılıyor. Dans esnasinda, bir aralık dört kadın, dört erkek, el ele vererek zincirleme dönüyorlar, bir aralık bu zincirleme tur vaziyeti çözülü - yor, kadın, erkek, ikişer ikişer dans havasına ayak uyduruyorlar. Bir aralık ta yalnız dört kadın el ele vererek kısa bir müddet bu vazi - Moda mütehassıslarının, kadın elbiselerinin omuz yerlerini köşeli yapmak hususundaki teşebbüsleri, neticesiz kaldı. Omuz yerlerinin köşeli olması, böyle elbiseler gi - yen kadınların biçim güzelliğini ar tracağı yolundaki o mülâhazalar, kadınlar tarafmdan benimsenme - di. Dolayisile, bu, tutmıyan o bir moda oldu! Diğer taraftan, balo elbiseleri - nin omuz yerlerini kapalı yapmak hususundaki teşebbüs te, pek o ka- dar hoşa gitmedi. O Kadmlarm baloya giderken omuzlarını kapalı palı omuz modasının benimsenme diğini sezen moda mütehassısları, i derhal rüc'at etmektense, ikisi or - tası bir biçim bulmağı tercih etti - ler ve balo elbiselerinde omuzları kısmen açık bırakmak yolunu tut - tular. Bu suretle, şimdi omuz yer- leri, dilimli elbiseler min ederek, sosyete hayalının eğ - | bulundurmağı istemediklerini, ka | “Doyçlender,, Dansı yette kalıyorlar. Onlar bu vaziyet- te iken, dört erkek dört köşede bir an bekliyor, sonra gene kadın, er- kek el ele vererek zincirleme dö» nüş vaziyetinde buluşuyorlar. Yeni ile eskiyi imtizaç bir dans olarak ortaya “Doyçlender,, dansma refakat e - den musiki de, eski ile yeniyi bir araya getiren bir musikidir, Şuber tin bestelerini andıran melodiler kulağı okşarken, saksofon akisleri de yer yer işitiliyor. Hulâsa, eski ve yeni anlaşmış bir halde..... İşte, “Doyçlender,, in bir hususiyeti de bu. Bu dansın ayni zamanda Almanların duygu- larına uygunluğu gözetilerek orta- ya atıldığına göre, Almanyada et » raflı bir surette benimseneceğinde ettiren atılan ketlerin ne dereceye kadar moda mahiyetini alacak? Bunu da bu kış mevsiminde anlamak mümkün o - lacaktır! © Moda Haberleri © ler arasındaki açıklık genişçe ol « duğundan, aradan omuzların çıp » laklığı seçiliyor. Bilhassa (böyle bir elbise giyen kadın, kımılda - İ drkça bu aralıklar fazlaca genişli « İ yerek, omuz güzelliği yarı yarıya olsun meydana çıkıyor. Hattâ, böy İle dilimleri aralıklı omuzlu elbise- ler, bazan omuzların olduğundan ziyade güzel görünmesine de yarı- yor, denilebilir. Bu modadan ca- yılmazsa, bu kiş verilecek balolar- İda, omuzlar ancak kısmen açık bulunacak! ah Öğleden sonra giyilen elbiseler- İde, sadeliğin giderilmesi temayülü göze çarpıyor. Böyle elbiseler İ üzerinde süs olarak cicili | bicili İ düğmeler sıralanıyor. Kumaştan ayrı renkte parçaların, o çiçek ve yaprak şeklinde olarak konulduğu da, görülüyor. Fiyonga şeklinde yapılıyor. | süsler, bu elbiseler de şimdi çokça | Bu mutedil tarzda kabarık dilim - | görülen süsler arasındadır. tereddüt edilmiyor. Başka memle-