28 Ocak 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

28 Ocak 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

.CENUPD v) No, 21 BUBURPDA Yazan: MÜMTAZ FAİK Göçebelerde düğün ve balayı Gelinle güveyi üç gün bir kamış kulübeye koyarıar Deveyi kadın, kadını deve yapma: | bu, üzerinde at kıllarından büktülerek #ını bilen bir göçebelinin düğününde | yapılmış teller vardı. Tıpkı olta gibi... bulunsam! Ah onların eğlencelerini, âdetlerini bir görsem! Yarın Nusay- binden buraya gelip düğünü görme- yi içim çekiyor, çekiyor amma ne yapayım ki, burada kalmayı da gö züm pek yemiyor. Yol arkadaşıma sordum: Meselâ izmarit oltası ince tel, çine - kop oltası kalım tel hizmetini görü - yordu. Cenup ovalarındaki san'at - kârlar işte bu oltayı st kıllarile nağ- meleri yakalıyorlar, ahengi buluyor- lardı. Kemanı getiren adam ayrıca bir de — Bari siz anlatsanız şu düğünle-| siyah, yuvarlak bir madde gösterdi. ri... — Anlatmak iyi, Fakat gözünüzle görmeniz lâzım... — Muhakkak yarın gelelim mi?. »— Orasını siz bilirsiniz. Fakat ba- na kalsa, madem ki, bu taraflarda daha haylı dolaşacaksımız, herhalde bir düğüne tesadüf edersiniz. Man - mafih ben size kısaca bahsedeyim... Buralarda güçebeler arasında bir â- det vardır. Evli olmıyan kızlar başi açık gezerler. Ancak evlendikten son Ta baş örtülür. Bekâr erkekler saçla-| rmın örgülerinden tanındığı gibi be- kür kızlar da başlarının açık olmala- rından tanılır, Şimdi gelelim düğüne Düğün günli sabahleyin erkenden ge Yini güveyin kulübesine ve yahut ça” dırma getirirler. Orada süslerler püs Jerler. Giydirirler... — Nasil süzlerler?.. — Evvelâ başına bir hotoz geçirir ler. — Tabil bu hotoza kızın yaşı kadar da mendil sararlar. Vay evde kalmış geçkin kızların haline!, — Söhra üzerine bir cepken giydi- rirler. Ayaklarma şalvar ve “yahut yollu entari geçirirler. Başına ve ger danma nekadar altını, zinet eşyası varsa takarlar. Ve bir devenin üze - rine bindirirler, Deve sureti mahsu- sada düğün için hazırlanmış, üzerine halılarla örtülmüş, püsküllerle süs » lenmiş bir taht konmuştur. Deve ge in hanımın önünde yere çöker; ge-| lin iki kız arkadaşile beraber bu tah- ta kurulur ve böylece, köyün en ih- tiyar, en İleri gelen adamının kulü - besine veya çadırına vu yol alı » nır. Devenin önünde köyün delikan-| ıları atlara binerek davul ve zurna çalarak ilerlerler. İşte düğün alayı başlamıştır. Düğün bu ileri gelen «- damm evinde yapılır. Kadın, bütün köy halkı burada toplanır. erkek | — Peki bu kulübe o kadar halk: © alabilir mi? — Kulbenin almasına lüzum yok- tur, Çünkü düğün meydan düğünü - dür. Zaten herkes dışarda eğlenir. Gündüz çok s:cak olursa muvakkat çadırlar kurulur. Hoş zaten halk si - cağa güneşe alışkın olduğu İçin açık © ta bulunmaktan müteessir olmaz ya, © Erkek kadın burada güveyi ile geli » min etrafında elele tutuşup hora te- perler ve akşama kadar eğlenirler. — Çalgıları, sazları yok mudur?.. ” — Tabi vardır. Fakat her köyde çalgıcı bulunmaz, Bulunan köylerden - davet Üzerine gelir, — Pafa ile mi gelirler? — Para ile de gelirler. Fakat ek - seriya boğazı tokluğuna ve eğlenme için gelirler.. — Para alırlarsa kaç para alırlar? — Çalgıcı ustasına göre... On ku- Tuş. On beş kuruş. Bazan da pek pek © yirmi kuruş! Bu rakamlar karşısmda hayretten kendimi alamamıştım. Demek, “Sa - nayii nefise erbabı, cenup çöllerin - © de bile karmlarmı doyurmak imkâ- nmı bulabiliyorlardı.! Sordum: — Ne çalarlar bunlar?. Yol arkadaşım izahatına devam etti: — En belli başlı çalgıları kaval, © Ve bir de dört köşe bir kemandır. Ke- manın üzeri deve kursağından yapıl mıştır. Bu, alete gayet tannan bir ” ses verir. Arkadaşım bunu söylerken etrafı. © muzda bulunanlardan biri derhal bir ogadıra koşmuş ve bu kemanı getir - ti, Hakikaten dört köşe bir aletti — Bu da nedir? Diye sordum. Yol arkadaşım derhal söze karış - — Reçine!.. Reçineyi nerede buluyorlardı? Bu- rası çam mıntakası değildi. Dışar - dan getirtmek te herhalde çok müş- küldü. Arkadaşım izahatına devam etti: — Reçine! Fakat reçine değil de- di. Deve pisliği!.. Bu pislik kurutu - lur ve sonra reçine gibi yaym üzeri- ne sürülür. Bu suretle ses daha a - henktar olur... Evet, hakikaten bu madde deve pisliği idi. İlâhi deve! Senden her ş6y umardım amma, tersinle güzel san- atlerin bu kadar mühim bir şubesine müdahale edeceğin aklımdan bile geçmezdi!. Arkadaşım: — Evet, dedi. İşte bu sazlarla be- raber eğlenirler., Güvey bir oğlak ke ser. Ayranlar bazırlanır. Yemek ye- Bir, — Rakı?.. — Rakı yoktur. En belli başlı ye mek, plâvdir; Plâvin ortasına bir baş lar herkes etrafıma çömelir ve — Bukadar kaşığı nerede bulur - a ne lüzum var Allah kaşık vermiş. Avuç ne güna du ruyor.! — Ay avuçla mı yerler?.. — Fakat bunun da bir usulü var « dır. Avucu şöyle büzmek ve kaşık şek line koymak lâzımdır. afet hususunda zannedersem bu kadar izahat kâfi idi Arkadaşıma sordum: — Peki hora tepildi. Yemek yendi. | Çalgılar çalındı. Sonra gelinle gi Arkadaşım &i — Evet dedi. Bu kadar merasimin bir nihayeti olması lâzımdır. Gelinle güvey için umumi çadırlardan 20 - 25 metro kadar uzak hususi bir daire yaparlar, Bu dalre ekseriya kamıştan örülmüştür. Burası ancak iki üç met ro murabbaı kâdar bir yerdir. Üstü açıktır. Akşam olup ta etraf karar « mıya başladı mı, ber ikisini de alayla buraya sokarlar... Yeni evlilerin bal Eğlenildi.. Sonra? ne yaparlar? sı gökyüzü olan yehi kamış evlerinde kalırlar... — Sonra?.. — Sonra, ev yine merasimle yıkı » lir. Ve damatla gelin herkesin bulun duğu yere, umumi çadırlara avdet © derler... — Herkesin içine mi?,. — Evet. Artı.k biribirlerine iyice alışmış eskimişler demektir. Bundan sonrasi için bir beis yoktur! Belediye bütçesine ilâveler Belediyenin 937 bütçesinin hazır lanması bitmek üzeredir. Geçen yıl lara nazaran fazla tahsisat konul- muştur. Bilhassa yeni bütçe, sığınak yapmak ve maske temin etmek lü - zumları gözönünde (o bulundurularak yapılmaktadır, Bundan baska o fen müdürlüğü bütçesine yollarm müte - madi tamiratıiçin geçen yıllardan fazla para konulmuştur. Esnaf cemiyetleri yardım projesi tasdik edilmek İlzere ticaret odasi umumi kâtipliğine verilmiştir. Proje bu hafta tasdikten çıkacaktır. Bun- dan sonra cemiyetler reisleri tekrar davet edilecek ve yardım teşkilâtının idaresi için yedi kişilik bir heyet intihap edeceklerdir. Bu he yet fahri olarak çalışacaktır. Esnaf mürakabe bürosu müdürü Kâzımın verdiği malümata nazaran, esnaf ce miyetleri arasında yardım teşkilâtın dan kaçınmak arzusunu besliyen bir bahıçivanları cemiyeti bu yardım işi hakkında henüz kararını bildirmiş - tir. Fakat, köngrenin kararı kat'i ol. duğu için ve bu yardım teşkilâtından küçük cemiyet âzaları da az bir pa ra ile istifde edeceğinden bu teşkilât umumi bakımdan çok ehemiyetli te- lâkki edilmektedir, Birikmiş Belediye Vergiteri Belediye reisliğinin siddetli bir ta- mimi rine tahsil şubeleri birikmiş ışık ve temizlik resimlerinin tahsili için faaliyete geçmişlerdir. 935 ve 936 yıllarma ait resimler bir arada çıkarılmakta ve alâkadarlara, on günlük mühletle tebliğ edilmekte» dir. On gün zarfında borcunu ödemiyen mükelleflerden bu vergiler haciz yo- lâmba bulunmıyan bazı binalardan da işik vergisinin yanlışlıkla almmasına teşebbüs edildiği görülmüş, bunun tashih edilmesi için şubelere emir ve- rilmiştir. Diğer taraftan bu seneye alt bi- na vergisinin de tahsili için. çalışıl- maktadır. Bu verginin tahsili mar. ta kadar bitmiş olacak, sonra baka- ya hesapılarının tahsili için tedbirler alınacaktır. Bunun gecikmesi, vergi şubelerinde bakaya hesaplarının devr muamelesinin uzamasından ileri gel- miştir, Esnafların Tesçil Muamelesi Esnaf cemiyetleri âzalarınin tezçil | muamelelerine süratle devam olun - maktadır. Her esnafın ayrı ayrı kar. ayları üç gün sürer, Üç gün bu çatı: renklerde fişler doldurulmaktadır. Meselâ küçük tacirler için kırmızı, meslek müntesiplerine mavi, küçük sanatkârlara sarı, müstahdemlere be yaz, nakliyecilere de gri renkte fişler tahsis olunmuştur. Emniyet müdürlüğile gümrük mu- hafaza teşkilâtının müştereken mey- dana çıkardıkları eroin fabrikası ve| eroin kaçakçıları hakkında tahkika- ta ehemmiyetle devam ediliyor. Fabrika, Fatihte okumuş adam s0- kağındadır. Bu sokakta Selânikli ha- fiz Alinin 10 numaralı evinin müsta- kil bir dairesine bundan bir müddet evvel bir kiracı taşınmıştır. Bursa - dan geldiğini söyliyen yeni kiracı Re za, karısı Emine ile bu eve hemen yer leşmiş, eroin fabrikasını kurarak fa- cemiyet yoktur. Gerçi çiçek ve fidan | liyle alınacaktır. Yalnız sokaklarda, ü ton dosyalar içinde aiellleri yapılmak | tadır. Statistik bakımından çok önem | İ 4 olan bu iş icin her sanat'için ayrı TAN Esnafa vardım projesi kat'i şeklini alıyor «Kongreye İştirak Eden Wurahhaslar Posta Balkan antandı rar Üzerine Balkan İttifakma girmiş kümetleri mümesilleri, posta telgraf muştur, gas, Yugoslavya nâmma Sopoviç ve Zlotonoviç, Romanya nâmına Elilç kümetimiz nimma posta telgraf işleri reisi mühendis Necati Toner, Nafıa Vekâleti muhabere ve mürasile müdürü mühendis Emin, 4 tanbul P. T. T. müdürü mühendis Mazhar iştirak etmişlerdi. Dünkü toplantıda Komsm devletle rin delegeleri hükümetleri nâmıns posta vö telgraf işleMinö ait raporla- rı okumuşlar ve bu raporlar Üzerine de müzakerelerde bulunmuşlardır. Bu arada beynelmilel telgraf işle cine sit nizamnameler gözden geçi - rilmiş ve müşterek metinlerin hazır- lanması için bazı esaslar tesbit olun muştur. Dünkü müzakereler yalnız telgrafçılık noktasından teknik ve servis İşlerine münhasir kalmıştır. Daha üç dört gün kadar devam ede - cek olan müzakerelerin neticesinde tesbit olunacak umumi kararın bir sureti de Kahireye gönderilecek Gelecek sene Kahire kongresine gön- derilecek olan bu karar, Türkiye ve komşularının umumi bakımdan bey « nelmilei muhaberat ve mürasilât iş lerinde iktisadi vaziyetlerini tebarüz ettirecektir. Üç eroin sürücüsü daha yakalandı. . Gizli eroin imalâthanesinin çalıştığı yer bu binanın al? katıdır. .. aliyete başlamıştır. Evvelki gün, fabrika faaliyet halin de iken cürmümeşhut yapılmış, 21 kilo eroin, birçok alât ve edevat mey dana çıkarılmıştır. Ayni evde, ka - çakçıların yardımcısı olarak Ahmet, Yusüf isimlerinde iki erkekle Nadide ve Sabahat adında iki kadın yakalan mıştır. Dün, fabrika eroinlerinin sü- rücülüğünü yapan üç kişi daha naza ret altına alınmıştır. Suçluların bu - gün adliyeye sevkedilmeleri muhte- meldir. kongresi şehrimizde toplandı Toplantıya Yunanistan nâmma Bo|— | Denizyorl 28 vapu e larına ait r 5 yılda yenilenecek Dünkü toplan hda bulunanlar , Telgraf dün ve küçük antani mümessilleri hazır bulundular Balkan Antantı Iktisat Konseyinin son Bükreş toplantısmda verilen kâ olan hükümetlerle küçük fhü- işlerine ait meseleleri görüşmek & zere dün şehrimizde toplanmıştır. İçtima ticaret odâsı salonunda yapıl - Çocuk himaye Heyetlerinin Yeni şekli Mekteplerdeki yoksul çocukları ko- ruma işlerini.daha iyi, bir düzene koy- .Imak maksadiyle kurulan tâli komü yon, dün de Parti binasında maarif müdürü Tevfiğin başkanlığında töp- lanmıştır. Komisyon dünkü toplantısında tet- kiklerini tamamlamış, raporuna ha- zirlamıya başlamıştır. Yakmda umu mi heyet toplanscak ve bu o mesele hakkında kat'i bir karar verilecek - tir. Öğrendiğimize göre, tâl! komisyon himaye heyetlerini bir birlik haline getirmeyi münasip görmüştür. Her himaye heyetinden seçilecek birer de- Vege bu birliğin umumi merkezini teş- kil edecektir. Birlik idare heyeti bütün himaye ia direktifler verecek, himaye heyet. lerinin gelirlerini çoğaltacak tedbir- ler alacaktır, Fazla alınan yol vergileri Herhangi bir sebeple fuz tahsil edilmiş yol vergileri lara iade edilecektir. Bu karara gö re. tahsilât tarihinden itibaren (o beş sene geçmişse alman vergi geri veril- miyecek ve mururu zamana uğraya- müracast ettikleri takdirde paraları nı geri alabileceklerdir. İngiliz Sefarethanesi Tercümanı Öldü Kırk senedenberi İngiliz sefarethâ. nesinde tercüman bulunan Keork Ça- miç evvelki gün Osmanbeyde, sokak- ta ve evine yakın bir yerde birdenbi. aktır. Henüz beş sene olmamışsa &-| 'Akadarlar mali sene sonundan evvel | Gurupla yapılan Son müzakere yolları işletme idaresi kad - rosunda çalişan 28 vapurun yenileş « tirilmesine karar v tir. Bu ye * aileme, Avrupada yaptırılmakta olan © üç geminin tesliminden sonra ya- pılacaktır. Bu gemiler işlemiye baş« lurken tamire muhtaç olanlar satıla- cak, nihayet beş sene sonra deniz kad rosunda eski gemi kalmıyacaktır. - Ismarlanan gemileri . Almanyanın Krup tezgâhlarma 18- marlanan alti vapurun fenni kısım- ları üzerinde fabrika mümessillerile yapılan müzakereler bitmek üzere - dir, Gelecek hafta, Ankarada kat sipariş ve, inşaat mukavelesi imzala- | nacaktır. Bu mukavele ile vapurla « rın inşasma alt teferrlat ve maliyet flatleri imza eltma alınmış olacak » tır. Son müzakerelerde projeler üze rinde bazı değişiklikler yapıldığı için Inşaat fiatlerinin miktarları yeniden tesbit edilecektir. Vapurların teslim müddetleri başlangıcı ilk mukavele - nin imzasmdan itibaren hesaplanack tir. Bu vaziyete göre, ilk vapur, gele cek sçne bu zamanlar teslim edilmiş olacaktır. Vapurlar, taahhüt edilen zamanlarda yetiştirilemezse, her ge- gen hafta için, geminin kıymetine gö. Te, fabrika tarafmdan muâyyen bir zarar ve ziyan verilecektir. .. Son müzakereler Bu altı vapurdan başka ısmar « lanacak olan diğer 7 vapur için bu- gn Ankaradan gelecek Alman fab - rikaları mümessilleri ile denizyolları arasında müzakerelere başlanacak tır. Fabrika mümessilleri, İktisat ve. ekile Corkas Timişler, vapur ileri lerinin ödenme şekjile takas muame- leleri hakkında görüşmüşlerdir. 7 va purdan Üç tanesi beşer bin tonluk - tür. Denizyollarma aittir. İkişer tane #i de Akay idaresile İzmir körfezinin dir. Bir çocuk Kardeşini Yaraladı Kasımpaşada fırm caddesinde Kı. zilay odalarında oturan Nedimenin Mehmet Ali ve Halil ismindeki iki ço cuğu dün bir para meselesinden kav gaya tutuşmuşlardır. Bir aralık kı - zan Mehmet Ali, eline geçirdiği ek - , kardeşini müteaddit yerlerinden yaralamıştır. Halil, Et « fal hastanesine kaldırılmıştır. Meh. met Ali polisçe yakalanmıştır. Çocuk lardan biri 13, diğeri 11 yaşındadır. m BİRKAÇ SATIRLA | Eminönü meydanmı ta mir ve tanzim ettirmiye karar vermiştir, . usuf ve Hasan isminde iki kisi Tarabya yolunda kestane ağa- keserken yakalanmıslardır. re düşmüş ve ölmüştür. Bugün, memleketimizde âra ms) yağış görülecek ve hava, sureti umu miyede kapalı geçecektir. Şarki A - nadoludaki soğuğun bugün mahslis derecede artması, garbi Anadoluda havanm açılması muhtemeldir. Kara denizde normal bir hava görülecek - tir. Dünkü hava Rasat merkezinden alınan malüma- ta göre dün barometre 761 milimetre, harâret en fazla 7, en az 4 santigrat İinel ay Gün:31 Kasım: 82 1855 Hier 1352 Rum Zilkade: 15 15 Ikincikânun Güneş: 7,16 — Oğle: 12,26 Tkindi: 15,03 — Akşam: 17,18 Yatsı: 18,53 — Imsâk: 533 olarak kaydedilmiştir. Rüzgâr, şir” istikametinden ssatte beş kilometr? süratle esmiş, ara sıra, hafif yağınar