20 Mayıs 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

20 Mayıs 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

SON HABER Yardımcı muallim usulü iki yıl daha uzatılacak Muallim ihtiyacını karşılamak i çin Kültür Bakanlığı tedbirler alıyor, iki kanun lâyihası hazırlandı Ankara, 19 (Tan) — Orta tahsil Mmekteplerinde yardımcı muallim ça- Bıştırılması hakkmdaki kanunun birin ci maddesinde yazılı müddetin iki se- be uzatılmasına dair kültür bakanlığı bir kanun lâyihası hazırlamıştır. Or- ta tedrisat müesseselerinin devamlı İnkişafı karşısında birçok mekteplere Şubeler ilâve etmek ve lüzumlu yer- lerde yeniden mektep açmak zarure- ti hâsıl olduğundan bu mekteplerde Yapdımcı muallim çalıştırılması usu- lünün iki yıl daha devammı temin za» rureti hâsil olmuştur. Muallim ibtiyacmı karşılamak için kilitüir bakanlığınca muhtelif tedbir - ler almmakta isede bu tedbirlerden Mtiyaçia mütenasip neticeler almmâ- 81 zamana bağlı olduğundan önümüz- deki yıllarda mekteplerde derslerin açık kalmaması için bu lâyihanın ha- #rlanmasıma lüzum görülmüştür. Münhal muallimliklere vekâlet edenler "Ankara, 19 (Tan) — Kanun! şart- ları haiz kâfi derecede muallim bulun Almanya ile ticaretimiz Hazırlanan vesikalar dün imza edildi "Ankara, 19 (A, A.) — Almanti. taret heyeti murahhaslariyle bir Müddettenberi yapılmakta olan mü- Zakereler muvaffakiyetle neticelen- Miş olduğundan (hazırlanan vesika- lar bugün saat 18 de Hariciye Ve- e Türkiye namma Hariciye Gğkicei Vekli Şukru Darac0gu Ve Almanya namma - büyük elçi S.E, Von Keller ile heyeti murahhasa rel- 8i doktor Wucher tarafından imza edilmiştir. Bu münasebetle Hariciye Vekâleti rafından aşağıdaki tebliğ neşredil- Miştir. Türkiye ile Almanya arasında ti- tari mübadelelerin ve tediyat mua- Melelerinin tanzimi hususunha An- karada son haftalar içinde Yapılmış olan müzakereler, 27 mayıs 1930 ticaret muahedesine ve eşya Mübadelesi ile tediyat muamelesi kmdaki 15 nisan 1935 tarihli Protokola mütemim mukaveleler im- *asiyle 19 mayıs 1926 da neticelen- Ürilmiştir. ,,Ahâi gümrük tarifesinde bazı ta- Gilâtı ve mütemmimatı ihtiva eden Beyli muahede 20 mayıs 1936 tari- aden itibaren mer'iyete girmekte- Türkiyede kontenjan sistemi ve Almanyada döviz rejimi hususunda Mütekabil ithalât menfaatlerini tan- eden munzam protokol makab- 8 şamil olmak tzere 1 mayıs 1936 den itibaren 30 nisan 1937 tâ- 8 kadar muteberdir. Ve gayri Dayyen müddetle temdit edilmek akin haizdir. rk - Alman ticaret mübadele- leri İçin bugün mer'iyette bulunan Muş ipler umumiyetle ipka olun- ki Ve ancak geçen senenin ekono- İk inkişafma uydurulmuştur. ei tediyeler şimdiye kadar ol- ie Zİbi yapılacaktır. Fer'i masraf- gelince, bu hususta bazı kolay- derpiş edilmiştir. e e e Yunanistanda Fabrikatör- yer grev yapıyorlar ii 2 çam) — Iç bakanlığına : a göre Trikala, İdayan, in bisar ve “ Kardiciade hükümet Meğeyk işcileri arasmda yevmiye Hari etrafmda yapılan itilâfı Vak çttörler. kabul © etmemişler argt yani mukabil grev yapmış- maması yüzünden, herhangi bir sebep le münhal bulunan muallimlikler, asi ii bulununcaya kadar gerek mevcut muallimler arasından, gerek hariçten tayin edilen vekillerle idare edilmek te ise de; barem kanımunun 13 üncü maddesi inhilâl eden memuriyetlerde vekil istihdamı halinde verilecek ve- kil maaşının müddetini azami altı ay olarak tesbit etmekte olduğu için bu madde hükmüne tevfikan birçok ve- killerin vazifelerine altı ay geçince nihayet vermek mecburiyeti hâsıl ol- maktadır, Bugün mekteplerde birçok ders - ler vekâletle idare edilmektedir. Ba rem kanununun mezkür maddesi ted risatm en hararetli devresi olan mart ayı başından itibaren mekteplerimiz- kil etmektedir. Bu vaziyeti gözönüne re verilecek maaş ve tcretlerin bu al tı ay kaydinden 3 haziran 1938 tari- hine kadar bir kanun lâyihası hazır- lamıştır . İcra Vekilleri Heyeti toplandı Ankara, 19, (A.A) — Icra vekil leri heyeti bugün Başvekil Ismet K-| nönlinlin reisliği sitmda toplanarak muhtelif işler üzerinde görüşmelerde bulunmuş ve bu işlere ait kurarlar vermiştir. İsmet İnönü Hava Kurumuna 1,000 lire #aherrü ettiler Ankara, 19; (A.A.) — Türk Hava Kurumu Genel Merkezinden Türk vatandaşlarının aylıkların dan hava tehlikesi için ayırdıkları yüzde ikinin vergi haline konulması- na rağmen, Başbakan İsmet Inönü taahhüt ettikleri üye aidatı olarak 936 yılı için bin lira teberru etmiş- lerdir. Burçlarında her zaman milli davalarm bayrağı dalgalanan sarsıl- maz Türk kalesi Ismet Inönüne,Türk Hava Kurumu yürekten şükrn'arını sunar. Muğlada bir idam Muğla, 19, (A.A.) — Bir maliye tahsildarınm önüne geçerek devlete ait parayı almak kastiyle tahsildarı yaralıyan ve yanmdaki köylüyü öl düren Muğlanın Gazsller koyünden Ramazan oğlu Ali bu sabah asılmış- tır, İngiltereye dönen gemiler Londra, 19. (A.A) — Cebeulütta- rik'dan bildirildiğine göre Furious tayyare gemisi ve Sturdy torpido muhribi dün derhal İngiltereye ha- reket için emir almışlardır. Makdonald siyasetten tamamen çekiliyor mu ? Londra, 19, (A.A.) — Eski baş söylediği bir nutukta pek yakında İ- lim sahasına dönmesi muhtemel ol- duğunu bildirmiştir. Bu beyanat si- yasal mahfillerde alâka uyandırmış- tır. Çünkü Mak Donaldın pek yakın- da siyasal hayattan temamen çekile- öeyi zannedilmektedir. Pariste Kralcıların mitingi menedildi Paris 19 (A.A) — Zabıta, Action Française enstitüsünün dün akşam Majeity salonlarında yapmak tasav- vurunda bulunduğu mitingi menet- miştir. Salonlar civarda ufak te- ifek bazı hidiseler olmuş ve bazı kimseler tevkif edilmiştir. Mevkuf- “aponlar Hitlere bir kılıç ty, , veriyorlar Mya 12. (A.A.) — Nagoya ci- Map iki Gifu silâhçıları heyeti,Al- Min gaalahatgü ' ilmek üz; lar bir müddet sonra serbest bıra- kılmışlardır. Meksikada grev | Meksiko, 19 (A. A.) — Meksika! zarma, Hitler'e tak-| devlet demiryollarında umumi bir re kıymetli bir kılıç İ grev patlak vermiştir. 50 bin şimen- de derslerin boş kalmasına sebep teş- | alan kültür bakanlığı miinhal mual-| limliklerde istihdam edilecek vekille- | bakan Mak Donald Ueddingtonda | PM Ankarada yeni bir golf yeri yapılacak Ankara, 19 (Tan) — Yeni Ankara, güzel stadyom ve ipodromile pek y kında dünyanın ileri gelen spor şehir. leri arasma katılmaya namzettir. Şeh rin büyük eksiklerinden bi golf yerinin temini için de çalışılmak tadır. Golf yerine malik olmanm &n büyük mişiülâtı nin golf mimar ları tarafmdan intihap edilmesi zaru- retidir. Bu mimarlar sayılı denecek kadar azdır. Son zamanlarda bu mü- tehassıslardan birinin Ankaraya gel- mesi, yer tetkiklerinde bulunup bir plân vermesi temin olunmuştur. Bu gelecek mütehaserem ikinci bir mezi- yeti Portekizde aylarca kurak Iklim- de yetişir çayırlar hakkında tetkikler de bulunmuş olmasıdır. Ankara ikli- mi için en az su ihtiyacı olan tohum ları tayin etmesi de kendisinden bek- lenmektedir. Mütehassıs, burada spor kurumu- İnun misafiri olucak ve zirsat bakanlı ğı da ayrıca kendisinin iht” “an istifade edecektir.i Tapu ve kadastro 'direktörlüğü kadrosu Ankara, 19 (Tan) — Tapu kadas- tro umum direktörlüğü merkez fen heyetile kadastro ve tahdit heyetleri müstahdemleri barem kanunu hüküm lerinin tatbikine dair olan lâyiha Ka- mutay ruznamesine alınmıştır. Bu lâyiha, kanuniyet kesbettiği takdirde yeni teşkilât dolayısile tapu kısmında mevcut memurlardan 245 şi indiri - mekte buna mukabil kadastro kısmın da 179 memur artmaktadır. Bu fork azami miktara göre olup kadronun tamamen tatbiki halinde husule gelebilecektir, Lâyihaya ekli muvakkat bir maddeye göre, bu ka- nunun mer'iyete girdiği tarihte İş ba- şında veya açıkta' bulunan memurlar dun aciz ve kabiliyetsizlikleri dolayı- sile,vücutlarından istifade edilemiye- ceği anlaşılanlar tasfiyeye tâbi tutu- lacaklardır. Glaskov toplantısına gidecek heyetimiz Ankara, 19 (Tan) — Gisskovda toplanacak olan uluslar sosyetesine müzaheret sosyetesi umumi heye- tinden Türkiye müzaheret sosyetosi- ni temsil edecek heyetimiz şu zat- lardan müteşekkilhir: Denizli mebusu Necip Ali Küçüka, Ordu mebusu Ahmet Ihsan Tokgöz, Çanakkale mebusu Şükrü, Üniversi. te rektörü profesör Cemil Bilsen, | Merkez Bankası idare meclisi azasi Reşat. Zonguldak ocağı Etibanka devrediliyor Ankara, 19 (Tan) — Yarı hissesi devlete ait bulunan Zonguldaktaki 68 numaralı kömür ocağınm tesisat ve demirbaşlarını tesbit ve bedelinin tak dirinden sonra yarı hissâsinin Etiban ka devrolunması Bakanlar Heyetince kabul edilmiştir. Küçük Haberler * Ankara, 19 (Tan) — İç Bakanı Şükrü Kaya, dün sabah şehrimize dönmüştür, * Ankara, 19 (Tan) — Balya made ni mahrukatın tahlil işinin nasıl yapı lacağma dair gümrük ve inhisarlar bakanlığı alâkadarlara bir tamim gön difer amelesi, işlerini bırakmışlardır. dermiştir, Fenerbahçe Atatürk spor günü münasebetile, | din, şehrimizde çok canlı spor hare- ketleri yapılmıştır. Sabah saat 9 da Güneş kulübünde toplanan müttefik kulüp murahhasları, spor bayramı münazebetile büyüklere tazim tel- grafı çekmişler ve kalabalık bir sporcu kafilesinin iştirakile Taksim Abidesine çelenk koymuşlardır. Burada yapılan merasimi mütea- kip, İstanbul bölgesi bisiklet ajanlığı tarafından tertip edilen bisiklet mü- sabakalarına geçilmiştir. Şehir dahilinde yarışa seyrüsefer | nizamnamesi omâni olduğunhan, sporcular müsabakaya Mecidiye kö- yünden başlamak üzere âbide önün-| den hep birlikte ve gösteri halinde hareket etmişlerdir. İ Mecidiye köyü, İstinye, Bentler yolile tekrar Kefeli köy, Istinye ve Mecidiye köy olmak üzere 52 kilo- metre Üzerinde tertip olunan ve se- kiz müsabıkm iştirak ettiği bu mu-| kavemet yarışı zevkli olmuş ve bi- rinci ile ikinci arasında çok heye canlı bir çekişme halinde devam et- miştir, Neticede, Süleymaniyeden Abdullah birinci, ufak bir farkla Ga- latasaraydan Muhsin ikinci, Fener- ydmazdan Anastas ilüğ zanmışlardır. Fenerbahçe | Galatasaray 0 Spor hareketlerine öğleden sonra Taksim stadmda devam edilmiştir. 1934-1035 senesinde berabere puvan- la müsavi vaziyette olan Galatasaray Fenerbahçe B takımları, o senenit şampiyonluğu için karşı karşıya gel- diler. Bu müsabakaya o sene yapıları birinci takımlar maçmda oynamamış Oyuncular girebileceği için takımlar şimdiki birinci takım oyuncuların dan birkaçını ihtiva ediyordu: Fenerbahçe: Hüsamettin, Sedat,| Fazıl, Enis, Angilidis, Ahmet, Fikret, | Semih, Lütfi, Şeref Şevki Galatasaray: Sacit, Bekir, Suphi, Mehmet, Fahir, Hicri, Esfak, Bülent, Salâhettin, Haşim, Fethi geklinde çık muşlardı. İlk devre rüzgâr altına Fenerliler! düştü. Galatasaray rüzgürm yardı) | le derhal hâkimiyeti aldığından Ade- ta tek kale halinde oynadı. Fakat, se tı İâcivertlilerin gayretli, Galatasarav mühacimlerinin de beceriksiz, birazda şanssız oyunile ilk devrevi her ici ta. w sıfır sıfıra beraberlikle bitirdi - ler. Ikinci devrede rüzgârı lehine alan Fenerliler vaziyete hâkim oldularsa da, Galatasaraym rüzgüra rağmen şuurlu oynamasından ve Fenere na- zaran daha kuvvetli bulunmasından ilk devredeki sart kırmızı hâkimiyeti kadar ezici değil.. Hattâ Galatasara - yın hesaplı oyunu ve forvet hattında bu sene birinci takımda yer alan oyun cuların bulunması zâman, zaman Fe werlileri şaşırtıyor. Sarı kırmızılılar rüzgüra rağmen tehlikeli akınlarda bulunduğu bir za manda müdafaanm uzun bir pasını yakalıyan küçük Fikret güzel bir sü- rüşle Hieriyi atlatarak karşısma çi- kan kalecinin müdahalesine rağmen köşe bir vuruşla sarı lâcivertlileri 1934 - 1985 senesi birinci küme B ta. kımları şampiyonu yapan yegâne go lünü attı, Ve bundan sonra Fenerliler galibiyeti ellerinden kaçırmamak Ga-| latasaray beraberliği temin etmek i- sin sarfettikleri gayretlere rağmen vetice değişmeden oyun Fenerbahçe- nin 1-0 galibiyetile nihayetlendi. Kupa ve madalyelerin fevzi merasimi Futbol maçını müteakip Türkspor kurumu genel sekreteri Nizamettin! Kırşan ve Istanbul bölgesi başkanı Fe tbi Tahsin Başaranm 19 mayıs gü- nün ululuğu hakkmda hararetli birer söylevinden sonra muhtelif sebepler- Dünkü spor hareketleri Atatürk spor bayramı dün canlıbir sekilde kutlulandı 1934 - 1935 sonesi B takımları şampiyonluğu kazanan takımı t kupa ve madalyelerle diplomala- rin tevzii töreni yapıldı. Mükâfat alan ları sırasile yazıyoruz: Futbol birincilikleri: 1932-1933 mıntaka birinciliği Beşik taş klübü 1983-1984 mmtaka birinciliği nerbahçe kulübü. 1933-1934 ikinci Eyüp Idâman kulübü 1933.1934 üçüncü küme birinciliği Karaglimrtik kulübü 1983-1984 birinci küme B takımla- ri Galatasaray kulübü 1933-1934 ikinci küme B takımları Kasımpaşa kulübü 1933-1934 birinci külme genç takım lâr Beşiktaş kulübü, Not: Bu takım iki devrelik likte bir tek göl yemeden şampiyon olmuş tür. Fe- kilme birinciliği 1985 şilt birinciliği Beşiktaş / klübü, 1934-1995 mmtaka birinciliği Fe- nerbahçe kulübü 1934-1985 ikinci küme birinciliği Anadolu kulübü. 1934-1035 üçüncü küme birinciliği Fener Yılmaz kulübü 1984-1935 birinci küme B takımla- rt birinciliği Fenerbahçe kulübü. 1934-1935 birinel kilme genç takım ları birinciliği Galatasaray kulübü, 1933-1994 mmtaka birinciliği Fe - nerbahçe takımız. Voleybol birincilikleri 1934-1935 mmtaka birinciliği Gale- tasaray takımı; Ayrıca atletizm, bisiklet ve deniz yarışlarında birinci, ikinci ve üçüncü- lük kazanan sporculara da madalye ve diplomalar verilmiştir. Atletizmde en fazla madalye alan birinci derece de Galatasaray ikinci derecede Fe - nerbahçe, bisiklette birinci derecede Süleymaniye ikinci derecede Fener Yılmaz, denizcilikte birinci derecede Galatasaray ikinel derecede Beykoz üçüncü derecede Fenerbet-- norcu- ları olmuşlardır. Kürek yarışları Taksimde futbol ve bisiklet müsa- bukaları yapılırken İstanbul deniz a- janlığı tarafından Bebek koyu İle A- nâdoluhisar arasında kürek müsaba- kaları yapılmıştır. Beykoz, Galatasaray, Gineş ve Fe nerbahçe klüplerinin iştirak ettiği bu müsabakalar mevsimin ilk yarışı ol masına rağmen çok muntazam cere- yan etmiş ve Galatasaray - Beykoz ikisi de birinetlik almışlardır. Kazanılan dereceleri yar'vornz: I çifte klâsik tekneler; T Galatasaray TE Fenerbahçe MI Beykoz TI çifte klâsik tekne! I Beykoz TI Güneş HI Galatasaray TI çifte futalar: I Beykoz HI Galatasaray TI Fenerbahçe 4 lük klâsik tekneler I Galatasaray TI Beykoz TI Güneş Müsabakalardan sonra Galatasa. ray denizcilik şubesi tarafmdan Bey- kozlulara çay ziyafeti verilmiş ve gü- nün su sporları kısmı samimi bir kar- deşlik havası içinde nihayet bulmuş- | tur. Karagümrükte oynanan | maçlar Eminönü Halkevi spor kolu tarafın dan 19 mayıs spor bayramı için ha- arlanan maçlar dün Karagümrük sa- hasında saat 15 ten 18.30 a kadar ya- pılmıştır, Halk tarafımdan büyük te-| zahüratla karşılanan spor müsabaka. | ları heyecanlı olmuştur. Sokoni-Fet- | hiye futbol takımları tarafından ya- pılan maç 2-3 Fethiye kulübü tarafın le şimdiye kadar verilememiş olan dan kazanılmıştır. 8 İ Spor ve pelitika.. Ateşle barut ne ise, sporla politika odur. Ve sakın İnanmaym ki, bunun ikisi beraber gider. Gider gibi görü - sür, birisi yoluna gider, öteki güme gider. Onun için sporu spor için ya- pan memleketler ona kat'iyen poli- tika karıştırmazlar ve zaten normal çalışma Ile en büyük spor randımanı alan memleketler de onlardır. Bunla- rın başında İngiltereyi, Amerikayı, isveçi, Fenlândiyayı göğsümüzü ge- re gere sayabiliriz. Lâkin İtalyayı, Almanyayı sayamayız. Çünkü spor cehdi zorakidir. Kendi haline bırakıl sa o memleket © randımanı veremez. Bugünkü neticeleri almak için edi- len himmetler, günün birinde eksilir. se neticeler üzerindeki iniş bu eksilişe İ nazaran çok daha nisbetsiz olur. Spor İ6 zoraki şeklile sporluktan çıkıp (hiz İ met - service) halini alır. Amatörleri İkaşkırtan (sporcu heyecanı) yerine maddi ve mânevi faydalar ve onlarm İsamnımdaki hizmet bağları kaim olur. İ Bu faydalar eksilip bağlar gevse - yince de sporu İleri götürecek ye; kuvvet olarak elde (spor heyecanı )n- dan ve amatörlere has (iç ateşi) in- den başka şey kalmaz. Bu da herkes- te bulunur cevher değildir. Bulunsa zaten zoraki şekli tatbike hacet kal maz. Ama yukarıda saydığım dört mem- lekette spor yapanlarla ötekilerdeki spor yapanlar arasında fark vardır. Ne denirse densin sporun klâsik mâ- nası karnı tok, sırtı pek ve cebi dolu olanların yücudünü hareket ettirmek ve ayni zamanda lâti? bir Je heyecan duymak için yaptığı şeydir. Böyle a- dam her yerde bulunmaz. Bulunsa da az olur, Halbuki spor medeni dünya- um mübrem tezahürlerinden biri ha- Wine girmiştir. Onun için birçok mem- leketler bunu turfanda çiçek yetişti. rir gibi zoraki şartlar yaratarak ye- tiştirmeye çalıştıklarındandır ki, iş (service) şekline girer, Bir de Italya ve Almanya gibi si- yasi akidelere nazaran hâlâ emin bir İstikrar ekle ettiği şüpheli olan yer - lerde delikanlılık âlemini bu siyoşi ©e- reyanlardan uzakta ve elinde #nfahil- mek için spor işlerinin az cok (Ftati- se) edilmesi de o rejimlerin emniyet- teri itabıdır, Bütün bu memleketler arasında Fransa serbest snor tesek- Külü olan bir yerdir. Orada sror klüp lerinde her akideye mensun 9#amlar olduğu gibi siyasi veya mesleki yim relerin ayrı spor klüpleri de vardır. Bütün bunlar federasyonların bünye- sinde ve spor gayesinde birlesirler, Simdi gazetelerde okuyup öğreniyo ruz ki, “Almanların (Ren) havalisi- nl işgal etmeleri üzerine Berlin olim- piyatlarma girmemek lehinde Fran - sada belirmiş olan cereyan, bu sefer sosyalistlerin iktidar mevkiine gelme sile kuvvetlenecektir. Çünkü sosya» üstler, koyu milliyetperver olan Al - manlarm aleyhindedirler, Bunlar da yakında mevkii iktidara geleceklerdir. Şu halde Fransızların Berlin olimpi- yadma iştiraki için lâzrmgelen para- yı hükümetin vermemesi ihtimali var dır.,, Bana sorarsanız böyle bir şey ol- maz. Böyle bir şeyin olması da Berlin olimpiyatlarndan hiçbir şey eksilt- İmez. Fakat dünyada Fransa aleyhine bir (dar zihniyet) kanaati doğurur ki, mevkli iktidara henüz gelmiş yeni bir parti bunu kat'iyyen istemez. Za- ten Fransa spor teşkilâtı hir memle- ket işi olan sporun muhtelif siyasi |frkaların iktidar mevkdine gelip git- melerine tâbi olarak bir med ve cezir | seçlirmesine razı olmaz. Onun için Fransızlar Berlin olimpiyadma gide- İ ceklerdir. Nitekim astl olimpiyatlar- dan evvel Berlinde yapılan beynelmi- 'el rağbi turnuvasımda Fransız - Al man milli takımları üç gün evvel Ber- inde bir maç yanmışlar ve Fransızlar yalip gelmişlerdir. B. FELEK AĞAÇ MECMUASININ Talebeye bir sürprizi Ağaç mecmuası Ankarada çı kardığı birinci sayısından altin- cı sayısma kadar elinde kalın iadeleri parasız olarak mektep talebesine dağıtacaklır. Birine! sayıdan altıncı sayıya kadar (A #aç) 1 parasız almak istiyen mektep talebesinin sen aşağı or- ta mektep talebesi. pazar gü- nünden başka her gün öğleden sonra Ankara caddesinde Reşit Efendi hanmda Ağaç mecmuası idarehanesine gelmesi ve hüvi- yet varakası göstermesi kâfidir Mevcut her sayıdan 200 kadar olduğu için istiyenlerin çabuk hareket etmeleri lâzımdır. !