11 Ocak 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

11 Ocak 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

SON POSTA d Sayfa 9 Resimle dünya hâdiseleri Şair Akife yapılan hücumların akisleri İsmail Habib: “Akif Türk fonetiğini ilk kullanan şairdir. Aruza hâkimiyet itibarile bütün mazidenberi kalkıp gelen yedi asrın en son irtifaıdır ,, diyo Akif münakaşâsının gürültüsü hâlâ M edebiyat #lemimizin kubbesinde akis » ğ ler yapıyor. Biz Akifin milliyetci bir Şair mâ, yoksa sadece bir din şairi mi olduğumu tesbit yolunda, yani iki Akif- ten hakikisini bulmak arzusile (edebi otoriteleri konuşturuyoruz. Akife pala sallayanlaria, kalkan tutanlar arasın - dakj farkı ve hakiki Akifi bu cevab - larda bulmak mümkündür. Bugün de Akifi edib İsmail Habibin ağzından dinleyeceksiniz: — Akif edebiyatta üç şahsiyet gös - terir. Ona çatmak isteyenler bu üç şah- siyetten yalnız birini dillerine doluyor, ona din şairi diyorlar, Bu arada bu ta - rafı kusur sayılırken diğer meziyetle - ri aslâ hatırlanmıyor. (Türk teceddüd edebiyatı) adlı kitabımda (söylediğim gibi onu sırf bir din şairi sandık. O bi- zxe müslümanlık cereyanını yalnız ba - şına nazma çeken bir ses gibi geldi. Din Mehmed Akifin nısfı e de tama- İsmail Habib ımı değildir. İçtimaf Mehmed Akifle V8-İ vaat gene kieolojisini bırakmadı. iz Mehmed Atifi ayırmak icab eder. | gazileti samimi oluşudur. | Akif Türk fonetiğin; ik kullanan şs- Son devresinde, Mısır ohayatından A RE esya iyisi bütün) sonra vatana geldiği zaman o onu dini mazi alkıp gelen yedi asrın en i 4 on ir Şiirin — Kii aşa çok ritme. vermiş bul » Türkçülük tarafı da mahallicili, en| Gi ik Kemali s6vİY0 geliyor. Akifin islâmerlik tarafına ge - di yar gr Soyak >. Bugün biz Namık Kemalin piyesle Onun ideslinde skdandığı tana rini, romanlarını, üslübunu model diye dur: O, kurtuluşu kavmiyeti eriten is ulmak için sevmiyoruz. Bunları ö: iğ Yârolık Oo vahdetinin (kuvvetlenmesine yapmak geriye “gitmektir. Öyis as görüyordu. Nitekim - Namık Kemalle,| ik Namık Kemalin nesini seviyor, Hâmidin de din tarafında hep bu his niçin Deviyor. il hdikimdir. Halbuki vukuat bunun ak -|” Sevilen Namık Kemalin bugün de, sini isbat etti. Mehmed Akif islâm ide-| yarın da ileri olan tarafıdır. Namık Ke alciliği itibarile — çok beğendiği Şeyh| malin ileri tarafı vatan aşkı bir dev gr Cemaleddin Efganiye bile ulaşamamış-| bi milleti sürüklevişi, zulme kafa tu * tir. İlk defa bu büyük adam, ancak İs-| tuşu gibi bütün gençlerimize her va * lâm camialarının kendi milliyetlerine| kit idesl olacak tarafıdır. Namık Ke » sarılarak kurtarılacaklarını söylüyor *İmalin dili, tekniği, üslübu her tarafı. du. döküldü; takat kalan dev (tarafı, işte Şairde akide aramayız. o Cemiyete| gövilen budur. , bayrakdarlık yaparken ahlâkını sora -| o Akifâe de, onun ideolojisinin rız. Namık Kemale inanıyorsak (zin -| pjiletlerinin kurtuluş çaresindeki al danları istihkar ettiği için, merdim, de-| danış tarafı bütün hadisatın belâgatile diği zaman şüphemiz (olmadığı için.| döküldü. i Fikret faziletten bahsettiği zaman fa -| Pakai onda da ayakta kalân Türk d ziletli idi. Tini en son güzelliğe çıkarışi, mille Samimi midirler, ona bakarız. Aki - sevişi, şahst ahlâk itibarile granit bir. fin de dincilikte tek kıymet tarafı ide-| #azitet oluşu. gençlik bütün bunları aline samimiyetinde idi. İdeali bize 7d| tebeil ediyor. olanı dahi idealist olduğu için seve - fi Nusret Safa Coskun riz. —imerere semer sarar renaaa 208 varana 000 NANE ANAMA AM Akifi inkılâb aleyhtarı zannetmek de| o Bürhaniya hapishanesinde en büyük hatadır. Şapkayı (sarf hissi, , ailevi sebeblerle beğenmedi; gitti. Bu > kurs'ar açıldı i bir passif hareketidir. Hiç olmazsa riya| Balıkesir, (Hususi) — Bürhaniye ha» yapmadı; zaten fesi de sevmezdi. Ne pishanesinde mahkürlarâ bir okuma « sarık giydi, ne fesi sevdi ve şapka fle| Yazma KR. MİNİŞ. Si mahpı de dinin gideceğini — sanan kafalardan (lan, Ken er eren pe vey “ : R zarlar laratımdan cers rn ri işer eşimi ği OLMADI | an açılmasında ve okuma levazım gurbette tattıktan sonra başına şapka -) yı temin edilmesinde Halkevinin sını giyerek vatana döndü ve Allahtan Mk yardm işbeülmüğtür. pe Gez bir avuç toprağını çolr v Hapinkandğe mürangiğ ve terzi atöle göinmelesini yelyize yaltara ldü. A yeleri ile mahkümlar için ucuz bir lokan- tatürk de orrun büyük bir şair olduğu - nu biliyordu. Bunu (İstiklâl marşına) “ MM a, ilişmeyişinden anlıyoruz. Kocaeli kaymakamlıklarında Akifi milli mücadele (senelerinde, de i meler v «Süleymaniye» ve «Fatih» kürsülerin- ç 2gişmi deki vaiz Akiften biraz farklı görürüz. İzmit, (Hususi) — Kandira kayrasik O da biraz hakikati anlamış olacak ki,| Şekip Yu kal. Ankanl, Kismiyeii O benimdir, o benim milletimindir |MUMiye Müdürlüğü şube âmirliğine ta ancak yin olunmuştur. z Diyor ve artık millet ve irk kelime - Gebze ve Karasu kaymükamları lerini kullanıyor. Onun bir ideal olan e yüküm yiz ki din tarafını yeşil cübbeli bir yobaz şek. | Ku:Dmışlardır. LE 7 line koyanlar, onu istismar edenlerdir. i intil ( O medeniyete asla düşman değildi, |BAJMKESİr barosu intihabı yapı Balıkesir (Hususi) — Balıkesir ği Medeniyet dediğin £ tek dişi kalmış) havalisi avukatları ile, yeni avuka canavar | 1.» le vil imize bağlanan Çanal Derken, müstevl; ve emperyalist Av- avukatları Cumarte rupayı ifade ediyordu. İstiklâl harbin- »'rde Ağırceza mahkeme den sonra bir tahavvül safhası vardır. İsi salonunda bir içtima akdetmişler Eskisi gibi kurtuluşu dinde görmüyor. | dir. İçtiman Çanrkkaleden dört, Geli « Çünkü bizbize kaldık. Eskiden «Türk|bolu, Bige, Ayvacık ve Ezine kazala » Arabsiz yaşayamaz» derken, Arab be - etimizden de 28 a raberdi, Fakat kendimizi kurtardığı - r. Dört saat sü; mız ve en mes'ud bir yaşama hakkına uşmalar yapıl vuştuğumuz zaman Arab beraberi - yeli şu şekilde ku 4 mizde değildi. ği ? Akifi bundan sonra ırk, millet, va -| Reisliğe Tevfik Başaran, idare beye tan kelimelerini çok (sık kullanırken |tine de Niyazi Akyürek, Emin Ved görüyoruz. O medrese kültürü, islâm! | Çataloğlu, Kasım Sami Payh, 'T til akidesile inanan, mümin bir adamdı.) Zerdeci. z diri - A Lenin'in ölümünün 15 inei yildönümü mü- masebetile, Gerki şehrinde, Stalin ile bir - likte yapılmış bir heykeli dikilmiştir faaliyete geçmiştir. Amerikada büyük bir mali müsesesenin başında bulunan bir adam 18,000,000 luk bir sulistlmalden tevkif edilmiş ve bunun eski bir sabıkalı olduğu anlaşılmıştır. Resim kendisini gösteriyor birer, vilâ Le ii i Tir mal müessesenin keridorlarmı göstermiyor. Fransanm Almanya ertaş Tori ? kilometre mesafedeki 'udundaki yoraltı istihkâmlarının bir parçasıdır köye babasının bir beykeli dikilmiştir. Bu MİK mc ii benimki

Bu sayıdan diğer sayfalar: