Çerkes, Sakallı,—KMkal, Yaveri SON POSTA Hususi Mehmet Paşa Kimdir? Paşa, Genç Gürbüz Ve Yakışıklı İdi Muharrirl X4 Her Hakkı Mahfuzdur —4 O akşam, Abdürrezzak Bey- le Bedirhanilerden diğer bazı- larının — tevkif — ehildikleri de işitildi. Ertesi günü Selimiye kışlasına Rıfat Paşa isminde yeni bir ku- mandan geldi. Rıfat Paşanın ya- nında İstanbul merkez kumandan- lığı, (kanun kumandanı) kayma- kam Celâl Bey bulunuyordu. Celâl Bey, yaver İbrahim Beyle Ömer çavuş ve Ali Şamil Paşa katillerin yanına geldiği zaman yanında bulunan neferleri birer birer çağırttı. Hepsini beraber aldı. (Babı seraskeri)ye getirdi. (Bekir oğa bölüğü)ne hapsetti. lk Bir hafta bareket eden İdarei mahsusanın Garp vapuru, iki yüze yakın mev- kufu, Trablusgarba götürüyordu. Bu mevkufların en başında Ali Şamil Paşa ile Abdürrezzalk Bey bulunuyordu. Bedirhar. ailesine mensup ve on iki yaşından bü- yük olan erkekler, kâmilen tev- kif edildikleri gibi bunların uşak- ları, mensupları ve hatta, sıkı fiki görüştükleri ahbapları da yakalan- | miş, Trablusgarba götürülüyordu. Birkaç gün sonra, Trablus- garba bir heyet gitti. Bu beyetin mezareti altında mevkuflar mu- hakeme edildi. Hepsine, muhte- Nf cezalarla hüküm verildi. Ali Şamil Paşa, bu meselede masumdu. Çünkü o, Rıdvan Pa- şanın öldürülmesini — İstemiyordu. Lâkin, kardeşlerinin bu müfrit ve kanlı emeline kurban gitti, Tırab- lusgarp zindanının karanlık bir köşesinde, elem ve ıztırap içinde — İnliyo inliye can verdi. Mehmet Paşa 1 — Çerkes Mehmet paşa... 2 — Sakallı Mehmet paşa... 3 — Kabasakal Mehmet paşa. 4 — Yaveri husust Mehmet | | kat şimdiye kadar hiçbir cevap paşa.. Bu nam ve uvvanlarla tanınan şabhıs, ayni udumdır. Senelerce sarayın esrarengiz idaresine alet olan bu adam kimdir?. Nereden yetişmiş ve askerliğin en yüksek mertebelerinden birine ne suretle ermiştir?.. Aslen Çerkes olan bu adam, daha çocuk iken Sapanca civa- Resim rılımı Tabiatinisi — öğrenmek revminizi S adet kupon likte gönderlnle. Kbidir. ve iade edümez Kuponu Mstiyorsamıç e bic- Resminle srayı uıılı..u Raıhı btiya” edecek mi ? Resimin klı.u 3O — kurüşlüc Pumukabiliğde gönleri.ca.. sonra İstanbuldan | | dür. | almaları, » Abdürrezzak Bay taralından öldürtülen Rıdvan Paşa rındaki bir. köyden tahsil için İstanbula getirilmiş.. O zamanlar, askeri idadi'erinin (Rüştiye) de- nilen iptidal sın fları da mevcut olduğu için (Kuleli idadi mekte- bi) ne leyli olarak kaydecilmiştir. Bu suretle (askert tahsil) hayatı- na giren ve baiz olduğu talebe- lik ufıtını binaev (Ffendi) un- ( Baştarafı 1 inol sayfadı ) heyeti İstanbul halkına temiz süt içirmek gayretile harekete geç- miye karar vermiştir. Cemiyet bu karışık işin — sırrını nasıl keş- fedecek? Orasını henüz bilmiyo- ruz. Fakat bunun haricinde bil- diğimiz çok şeyler vardır. Bun- ları şu sütunlara sıralıyoruz : 1 : İstanbulda ne kadar inek vardır, bu ineklerden günde kaç kilo süt istihsal edilir ve mevcut ineklerin cinsleri nedir? Beledi- ye, bu suallerin doğru cevapları- nı tespit etmek için inekçilere ve sütçülere müracaat etmiş, fa- elde edememiştlir. Çünkü inekçi- ler bu suallere cevap vermemek- tedirler. 2: Şehir dahilinde 2000 ka- dar sütçü olduğu ihbar edilmiş. Fakat Sütçüler Cemiyetinin def- terinde süt müstahsil ve süt sa- tıcısı olarak kaytli bulunanların adedi ancak bin tanedir. Demek ki bugün 1000 tane sütçü şehir | dahilinde gizlide 1 gizliye faaliyette | ! bulunmaktadır. Sütçüler Cemiyeti bu gizli sütçülerin meydana çıka- rılması için alâkadar makamlara müracaat etmiştir. 3: Cemiyetin 1000 tane arza- sından 800 kadarı seyyar sütcü- Bunların süt satabilmeleri cemiyetten biret — tozet bunları — göğüzlerine takmaları lâzımdırr. Fakat çok gariptirki bugün rozet taşıyan ve elinde sıhlat cüzdanı olan sütçü- ler ancak 130 kişidir. Diğerleri- nin sıhhat cüzdamı ve rozeti yok- tur. Şayanı dikkattirki bunlardan bir. kısmının bastalıklı olduğuna dair haber alınmaktadır. için yanını ihraxz eden Mehmet, maal- esef bu unyanı uzun müddet ta- şıyamamış; — mekerreren İmtihan veremediği için mektepten tardo- lunarak, - © devrin nizamı mu- cibince - (alaya çıkarılmış)tır. Genç gürbüz ve yakışıklı olan Mehmet, yüzüne hiç ustura sür- mediği için geniş vo kıvırcık bir sakala malik olduğundan, nizamiye taburlarından birine (baltacı) ola- rak ayrılmıştır... O devri - hatırlı- yanlar belki unutmamışlardır; ni- zamiye taburlarının önünde, (bal- tacı) denilen bir manga asker giderdi. Uzun boylu, gösterişli ve sakalı gümrah efrattan seçilen bu askerler, resmi elbiselerinin üze- | rine geniş ve uzun siyah meşin- | den bir önlük giyerler, tüfeklerini | boyunlarına çaprast takarlar, el- lerindeki geniş yüzlü baltayı sağ omuzlarının Üslünde tutup yürü- dükleri zaman, görenlere heybet | ve haşyet saçarlardı. Almanya — İmparatorunun | geldiği zaman yapılan (resmigeçit) Bugununr | te İmparatoriçe cenapları Bunları "(cellât) zannederek tevahhuş gös- terdiği için, Abdülhamit bundan müteessir olmuş ve bu baltacı mangalarını o gün ilga etmişti. Arkası var Meselesi ;-. Süt işinde resmi salâhiyeti bulunan bir zat kat'I bir ifade | ile diyorki: Bugün şehir dahilin- de satılan sütlerin hemen hepisi bilelidir. Bu sütler yağı alınmış ye içerisine yüzde yirmi nisbetin- de yağlı süt katılmış uydurma süttür. Bu vaşsız sütü sütçüler çok ucuz alırlar, fakat yüzde üç yüz kâr salarlar, Halkuki Belediye nizamnamesinin 443 öncü maddesi mucibince bu sütlerin satılması yasaktır. & Belediye şehirde sıhhi ve ltemiz süt satılmasını temin için inek ahırlarının fenni bir şekilde inşasını emretti ve bir müddet tayin etti. Bu müddet birkaç ay evvel bittiği halde bu inek ahır- ları elân eski köhne vaziyetlerini muhafaza etmek cür'etini göste- riyor ve bu köhne ahırlarda ca- yır cayır süt istihsal ediliyor. Gelelim sütçüler cemiyetinin yeni idare heyeti tarafından al- dığı ilk tetbirlere: Cemiyet şehir dahi'inde sahte ve hileli süt satan sütçülerin isimlerini tespit etmiş, bunları alâkadar makama — bildirmiştir. Fakat cemiyetin bu ihbarına ehem- miyet verilmediği içindir ki bu gün bilekâr sütçüler kı llarını ge- re gere aüt satmakta devam et- mektedir. Cemiyetin tespit ettiği sahtekâr sütçülerin adedi yirmiyi geçmektedir ve hüöviyetleri bizce de malümdur ve bu isimleri ica- bında neşredebiliriz. İşte “ bu vaziyet karşısında İstanbulun söt derdinin halledil- mesi çok müşkül görünmektedir.., demekte kendimizi haklı bulu- yoruz. he | cevapları da şudur: ilk | | ve Gençl& _Nı;_Duş ( Baştarafı 1 inci sayfda ) gamber Türktür. Ancak vaxife- miz henüz bitmemiştir. İnkilâbımız merkezidir, onu — muhitleştirmek lâzımdır. Bugünkü buhran, yakıcı, yıkı- cı ve harap edici bir ejderin | adıdır. Fakat Türkiyemiz için ! buhranı hiç mesabesinde sayarım. Tirene binmeyi, tayyare yap- mayı günah sayan eski din te- lükkisine — gülerek tenyalardan kurtarmak için domuz etini haram — kılan temizliği — vazife ve çalışmayı emreden dinimin dindarıyım. İyi düşünülerek kurulan bir aile yuvasmın meftunuyum. - Aile bir cevher ve servettir. Hayatı bir mücadele, müce- deleyi de tabinte galebe çalmak diye tavsif ederken korkuya mabal varmıdır. Faaliyetli, gürültülü, neşeli, ge- cesi ve gündürü belirsiz. Bir hayat isterim, Vatan muhabbetini, ilim sevgisini herşeyden Üstün tutan vatandaşlar —arasında yaşamak emelimdir. ,, Farmakolog Giyasettin Beyin | — İnkılâbımız, milletimin asil olan varlğının sarsılmaz, silinmez, inkâr edilemez büyük bir şahi- didir. Bu inkılâp yuca milletimizin ruhundan doğmuş, ulu kurtarıcı- pın rehberliğile vücut bulmuş, insanları saadete ulaştıran yolla- rın en nurlusudur. Türk inkıld- bının en büyük eseri olan Cüm- huriyetin yüksek yaratıcısı Ulu Gati bu büyük eseri bize emanet etti. Ben de olardan biri olmakla müftehirim. Ken İsnli korumasını bilmiyen bir cemiyetin felâkettir. Buhran hastalığından az mü- tecasir olan Türkiye'dir. Çünki biz bu felâketi daha evvel anlı- yarak aşılandık. Kendimi hiçbir şeye karşı kuvvetsiz hissetmiyo- rum. Buhran felâketine karşı da böyleyim.. Dindarım. Hayatta muvaffak olmak için bazı manevi düsturları da benimsemek doğrudur. İnsan- ları saadete eriştiren bütün düs- turları kabul ederim. Aile, insanı hayata bağlıyan en mühim rabıtadır. Yaşamak ve mücadele etmek için temiz ve sa- mimi aile yuvalarına ihtiyaç var- dır. Hayatta yürüyeceğim yolu seçtim. Bu yolda önüme çıkacak bütün mânialara karşı koyacak silahlarım — vardır. Bu — sebeple korkum yoktur. Pürüzsüz, saf, lekesiz bir hayat minnetsiz bir ömür sürmek istiyorum.,, sonu Emir Han Beyin cevabi: — Yıpranan, çürüyen Osmanlı İmperatorluğu intihar etti, onun yerine milli idare Cümhuriyet şeklinde doğdu. Bugünkü me- deni dünyada yaşamak için dev- letin, Cümhurl bir bünyesi olmak zaruridir. Hayatta insanların bir kısmı, — diğerlerindan — daha - iyi düşünmüşler, kendilerine münkat olm:yanları zekâları sayasinde bo- | yun — eğdirmişler inkilâplar meydana gelmiştir. İş- te Gazi... Büyük Gazi Türk Ce- miyetinin mücadele yapabilmek için bünyesinin değişmesi lâzım- geldiğini keşfetti ve bunun içim de Cümhuriyeti kurdu. İnkilâbı sevmiyenler, zavallılardır. Onlara acımalıdır. ve bu suretle Klnıruuvd 21 aai .. .. ünüyor ?- İktısadi — buhran karşısında kendimizi çok kuvvetli hissetme- memize sebep yoktur. Bugünkü buhran biraz da büyük harbin eseridir. Bubranın çabuk bitmesi için arzularımızdan tasarruf et- meliyiz, Din meselesine gelince; din- dar olmıya muhtaç değilim. Asri mektepteki lâyik terbiye, dinin vazifesini ondan çok daha iyi görliyor. Aileye gelince; buna zaruret vardır. Birçok sebepler bizi aile kurmaya sevkediyor. Hayattan korkmayorum. Ha- yat nedir ki ondan korkum ol- sun. Tesadüfleri inkâr etmemekle insan kendi kendisinin herşeyidir. Sakin, temiz, mes'ut bir yu- vada kitaplarımla başbaşa Kkal- mak ve vazifemi iyi yapmak leti- yorum.,, Tahir Beyin cevabı: “ — Milletimin inkilâbı dünya tarihine ders verecek bir eser- dir. Esir olanlar, hürriyetini anla- mamış — milletlerdir. Hürriyeti anlıyan millet müls- takil ve hâkimdir. Her Türk genci şerefli bir inkilâbın tazihidir. Tarihini ken- di elile yazmıştır. Dünya buhranı- parasızlık: ken- di gövdesinin ağırlığından çok kıymetli ağırlıkta maden İstiyen- lerin gürültüsümüdür, nedir bik mem.? Biz varlığı bilen, yokluktan varlık yaratan inkilâbın nesliyiz. Aile hayatına gelince Bugün mes'ut ocak aile ile kurulur. Ya- rının nesli aileyi tekâmül ettire- bilir. Kanunlar din yoludur, insant duyğularımın tabil kanunlara uy- ğun bhükümleri dindir, vicdandır. Cahil olmiyan dindar bulursam hürmet ederim. Sıhhatimle ber zaman böyle yaşamak, millt refahın her gün arttığını, her hususta yükseldiğini görerek mes'ut olmak İsterim. Şahst zenginliğimden — okadar memnun ve sukuttan da müte: essir olmam. Hayattan hiç kor- kum, yoktur. Akibetinde kalacak fena namdan çok korkarım.,, Lik Maçları Sarpa Sardı ( Baştaralı 1incl sayfada ) zi ispat için kuvvetli deliller vardır.,, j Beşiktaş klübünün selâhiyet sahibi erkânından birisi de şum- ları söyledi: * — Galatasaray bu sene za- if çıktığı için futbol sahasında kaybettiğini, bulanık suda balık avlamak suretile kazanmak isti- yor. Biz kuvvetimizden her zaman eminiz. Bu sene şampiyonluk ka- zanmak için bülün — güyretimirzi sarfedeceğiz. Halbuki Güalatasa- raylılar işi gevşettikleri içindir ki garip garip iddialarla parsa top- lamak yoluna düşmüşlerdir. Eğer bu iddialar dinlenecek olursa ser- bestimizi ele alacağız.,, Biz ayrıca Fener kaptanı Ze- ki Beye de müracaat ettik. Zeki Bey iki klüp arasındaki bu ih- tilâfın kendisini alâkadar etme- diğini söyledikten sonra dedi kit * — Bu cuma günü Beşiktaş tekimile çarpışacağız. Sahaya da mümkün olduğu kadar kuvvetli bir şekilde çıkacağımız için mü- sabakayı kazanacağımız muhak- kaktır.,,