15 Ekim 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

15 Ekim 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

306 SERVETİFÜNUN EDEBİ TETKİKLER: iy No, 184ö—1590 . İR SES İKİ NAĞME EE— Şairleri İdris Ahmet Genç ve yepyeni İki #mconm yazılarını toplayan küçük kıtada «Bir #05 İki mağmes diye bir şiir kitabı İntişâr etti, Teabii ve zaruri oluü bir teorübe devresini geçirmeden ilk şiirlerini bir kitap halinde meğretmek cesiretini gözteren bü ateşli gençlerin eserini dikkatle okudum. Fikirlerimi kışsca ve kitabın tanzim sırasile küydetmek isterim, Bü.8ü sayfalık şiir mecmuasınn ilk kısmını İdris Ahmet Beyin yaşılam işgal ediyor. Bu şiirlerin heyeti ümutniyesi hakkında yekten bir hüküm vermek lâzimgelirse hayli müşkül olacak. İdris Ahmet Beyin bütün yazıları hep muntazam tarzda, mukalla ve müevzundur. Serbes, nüzumla yazılmış bir satırı bile yok. Bu onun iğin çok iyi bir mazhariyet. olmuş; Çünkü bu süretle muhakkak olun şekil ve türz hafi Yarına düşmekten Kurtulmuş. Bu şiirlerin hemen hapsi veziti ve kafiye noktasından kuvvetli yazılardır. Gayri muntazam akan çoskun bir sele benziyen his- leriii ve heyecanlarını ifade için, hiç bir kelime ve Tisan bağıyla kendini mukuyyet görmiyen bu gen; şair, kırık dökük öümleler içinde, ve «kulp, ateş, Kk, sevgili, sema, şemşek, cenuel, cehenheme kelimelerini" büyük bir mebzuliyetle kullanmış. Bn, önün heyeçanlarını ve duyuşlammı iinde edecek büşka kalıplar bulamamasındas, ve ya yazıdaki tecrü: M0 doğün bir tüdlösü olan gerektir. Yoksa mebzul ve küvvetli heyecnnlar mazbut ve kudretli bir kalemin ucündün kâğılara boşultalmış eli kim bilir ne munaffak bir. eser meyijana g İdris Ahmet Beyin aşağı yukarı şiltlerinin kısmi âzamını beğendim, Neden mi, diyeceksiniz, Çünkü onlarda, hukikaten genç bir kalemden çıktığı gözüken eni bir heyecati, temiz bir idemlist ruhu, nefsine itimat eden bir insan viwlanı seziliyor. Bu şiirlerin, bütün kusur ye pek çok noksunlarınn rağınen, insanı süran ve gönlü vezbeden garip bir çeşnisi Zünnederim ki şair bu mazlariyeti, hislerini sami- miyetle ifade edişinden elle edebilmiş. Genç şairin kitalınınm herhangi bir o sabiftesinden bir iki Satar okuyalım : Başları bir hamledi aşmak isliyör arşı Sevdöye kapüniyor güneş, ummana karşı |. — Kaçacak bir yerin yok, Günes, ufuk sana dar, Bizim, yolumuz iss gider ta arşa kadar ! Ziya İlhan Bu satırlarJaki geniş duyuşların, iyi bir sesişle, biraz kırık dökük te olaa, ilimle edilebilmesi tühü şair almayanların becerebilecoği şeyler değildir, Şair ayni zamanda. çöle orijinal mevzular da yakanlar; «Bostan korkuluğus, <Üşküdare, «Haci yalmaz», «Su penleris gibi muvaffak oltmış şiirlerini okudum. İdris Ahat Bey yarın için bize vok iinit veren bir isitidir. Yalnız ondan biraz İnna ve ifadeye hikim olmasını ve heyecanlurım vazıhan tespit etmesini istemek hakkımızdır, zannederim ! i ; «Bir sös İki nağmesnin. İkinci kısmında Ziya İhan Böy şiirleri yer tutuyor. «Serpinli. diye zarit, sembolik bir şiirle başlayın bu genç sAyk, İhtiras, Küdin, Gdnülemevsularında hemen heen hiç muyuf İnk olamamış... Bu cins yazılarında pek bariz bir baklitçilik, daima A#ğızlarda gevelenen bayağı ve her günkü kelimelerden mürekkep bir “Umuma bene ewyipe var İki insin gayri ihtiyari böyle bir hüküm vermeğe şevkediyor, Şair bu gibi meyzuları. sürlünei boyecan ve ihtisaslarını «Uyuma bonzeyişe ten yukarı yükselteimemiş, orijinal buluşlar ve sıçrayışlar yapd- mamiış, Fakat bu onu şiirlerinii başına şu üç srlır yazımık iktidarından mahrum. etmebniş: Yobo £ bu serpintiler eğer dinmesse yarın, Bu nişan yağınyundu güneşli bir baharın Uzaklardan «04 veron wiijdecisini dinle 1. Ziya, İhan, Böy için «Aşk ve Kadr bahislerinde mwvotfalke. olgmüumış dedim; fakat genç sair İçiimai hadiselere ve memleket Mmevgulürna dokunduğu zaman ne mükenime) buluşlar. yakalamış, ne coşkun misralar yazabiliş! Ben bunu hili hayretleyim, Demek ki gair samimi ve sicak heyecanları ancak bu mevzuları düşünürken tespit edebiliyor! Gemiyet matrutlarının ve menfiletiniu hayatların» daki vehennemi istirabi, kimsesizlerin ve açlarin beyinlerinde ve kafalarındaki unntşiyi pek mükemmel aulamış ve anlatabilmiş ve bu esuudu pek az tesir altinda Kalmış. Jin suretle açlığın ve İsrabın şiiri yapılırken mazbut kıyafei bir müyznmede de eh geniş acıyışların ifadesi kübil olduğunu anlatmıştır... Kaminin içi alen, kiminin de içi kar Bunlar gündüz çalışıp gece aç yatanlardır...

Bu sayıdan diğer sayfalar: