| | 188 SERVETİFÜNUN No. 1897—142 Dahi bir ressamın ölümü Jean-İLouis Forain Delin mertebesinde pek büyük bir Frasaiz ressimi olun Jenn-Lonis Forüiü (anekvi Foren) hemen kemeü seksen yaşınd, öldü, Bn ihtiyar san'atkür hakkında bütün Pranas mecmualarında yazılan yazilar ve ha- tırların külâ sonu gelmiyor. Billnssı, İlusiratlon. met mnası, san'atküru kendisine ve eserlerine alt reğim- lerle. dolu üzün bir makaleyi haltalarca neşredip damdu, Bu münasebetle son gelen Zes Annales mmeomuasındaki bir maka leden şu satırları alıyoruz: «Foraimi anlamak için on kendi devri içine ikame ötmek lâzımdır. Sistematik bir bedbinlik, vahşi bir vaziyet, bir nükte için herşeyi feda elmiek zevki, iste 1880'in âdetleri ve modaları!,, Fakat Forain öküdür tahribe O müstalttirki, ne Dünmier gede Rembrand, Dezas ve TTonilmısa - Lantrev'len sonra reh- berleri olan bu alicenap dâhiler onu hattâ biraz miüsamalhn O deme- yeşim fakat imülmbbet İllison'u bile vermiyeceklendir. İbtiyarlığın eiğinde o Fomin irmdadını iman çağırıyor. Fakat kendisine pek kuv- vetli Bars Forler ve heyesanli tablalar ilham eden bu mükaddes tarihte obile diğerlerine müşabih bir #arihten, bir davadum, insan bayadılığını işaret eden Dir <İşs ton « Förgain ile beraber büyük siyasi karikatiirin son mürmressillerinden biri de kayboluyor; fakat Forain'in şiddeti resmin kendisinden Ziyade fıkrada mündemiğ- ti o, J. Veber ve Üandre gibi kurşunkalem salim- likleri aramıyordu; bilâkis, bütün eşhasında İltizami bir nevi gayrişuhsilik muhafaza, ediyordu; bunlar ürü sında, gayesi cemiyete matufta, Bırakmış olduğu on albüm -ki harikulüde inahsülünün dörtte birini bile teşkil etmez-asrımızın ön kıymetli vesikası olarak kalacıklardır. Fo- rain, Gavarni ile birleşmiştir; fakat Gavarni İanlzac'ı tamamlarken Fo- rain Becgne'i tersim etmekle gibi- dir. Onun zalimliğinden çok balı- sülunmuştur; ben zannederim ki o da, diğer birçokları gibi, kendisini iebar ettikleri bir vaziyetin kurda nı olmuştur. hayatı hususivesindeba- zan hakiki tabiatine tübi oluyordu; o zaman ohm gol hassas, sümimi te- essüro müstait olarak keşltediyorlndı; swmanındaki bütün artistler gibi delies vatanperverdi vesMayns Üze- rinde kalbi olanlardan nefret edi yordu. Forain'e dair birkaç fıkra Forain, san'atlârlığı Kadar hazircevap- İikları ve nükteleri ilede meşhurdür; işte birkaç fıkrası: Renınm Jean - Louis Forain San Hayatın son senelerinde Temaşa muharrir İrialan Ber a bir şey görmüyor. Zalimin, cellâdin, hilekiârm yüzünden Müs- Kesini çıkarıyor: İsa'nın çehresi ise ondan gizleniyor, Bu dram adamıdır. yahtan vücude gelmiş eserinde önün ölçmelidir. Vakıâ önceleri şuh suluboyular ve fıkra tablolarım fazlasile vücude getirmişse de gittikçe ton- düki söz okşuytcılığı Kiymaetlerin feci itildfıma (edu edecek ve üzerinde emberand'ın vâzih batırısı dal genini solgun ve mühteliç gzülmet figürlerini oraya iikaracaktır.» Forain, sun'atinin ensüzel nümunelerini ecza ile hakkettiği resimlerinde ve bilhassn litoğralilerinde vüende getirmiştir. Bunlar şu kısımlara ayrılrlar;: Malirem höcreler, Kocalar, Kalisler, Vunületler, Mah köme sahneleri, Gree salneleri, o Tocrata ait sahneler... Burada Forain hakkında Cendide ( Kandit) gaze sinde Perre Veber'in yazdığı şmsatırları da naklediyoruz: Ayniznmanda beyaz ve si büyüklüğünü mari ile Forain'in müşterek bir tadi: İeri veya talisilikleri var: her ikisi de nüktedan tanındıklarından gazeteler her gün karilerin hoşuna güme isin. bunlara ait birer fıkra yazarlar, basan da uydururlar, yahut herhangi bir sözü iyice bahis kile edemiyerek onlara atfederler. İşle Forain, gazelesini açar açmaz arık anane haline gelen bu <Forain'in son miklesis sernamesini göründe son derece. höldeileniyor tez Sn Son? diye haykarıyormuş, bunlar bami bae sone barile güldürüyerlar Sanki bet orada kalacakmışım gm... n Bügün dostlarına şöyle demis; — Benim eo gözümü biliyer mz ? — Evet, ne var? — No olarak, 0 göz benim, ..