12 Şubat 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 14

12 Şubat 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 14
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

— Yeni Alman şiirleri — Hoş bir akşam Ay, ikimizin etrafında elmaslar örüyonln. Bahçe kapısından kırı çiktik. Bir sis çağlayan, söğütler üzerinden akıp gidiyodu, Tüze çiçeklerle. bezenmiş kır, ne güzel kokuyordu. Yaz mevsiminde dünyanın bübşettiği şeyler, mebzuldü. Gece, yıldız mevkibi tarzmda gümüşlü gibi geçti, Derinlikten birsn bendinin akışı ükisler bırakıyordu. Başının benim başıma doğru iğildiğini hissettim. İlk dafü olarak dudağın dudağımla birleşti ve elle: rimiz artık biribirlerinden ayrılmadılar. Böylece, bir ruhlar memleketi gibi uçuk renkle karşımızda açılan kumsala doğru adım adını ilerledik, Onlürmü ürpertişi, bize karşi tesirsiz kalıyordu. Bizim için dünya. bol ışık ve &onsuz refah ile dolu idi ve bizim kalplerimiz, iyi ve şengindirler. Hans Btege «> Yeni seneye bakış Yeni sene, banu ve benden başkalarını ne geti. riyor? Bilmiyorüm.:..... Ben kurşun dökmem, yal dızlardan mana çikayamam ve iskambil falına da gülüp geçerim. Bon, cesur ve şen beklerim. Mukadder olani ne ise, olsun, derim. Dünyayı seyrederim, her zamanki gibi laübalilikle güler ve şiitimi yazarım. Üzüntülerle karşilaşırsam, kederlerle karşılaşırsanı, derim ki «Kim bilir niçin böyle ölüyor?!» Ve aslık çalarak şarki söylerim: «Son an gelinceye kadar kalbimde yüksek tepelerin güneği parlar!» Karli Etlinger SERVETİFÜNUN 171 Fransız edebiyatı; Henry Gazalis Edebiyatımıza en fazla tesir ©len ve bizim eh ziyade taklit ettiğimiz edebiyat hiç şüphe yok ki Fransız edebiyatıdır. Böşle olmukla beraber bü edebiyatın öyle edebi şöhretleri, öyle eserleri var ki büzün bile. bizim bemen hemen meçhulümüzdür. En fuzlu aşinüsi oldüğumuzü zannettiğimiz ba edebi- yatta birkuç Klâsik ista ile Mayrlee de Kobra, gibi bir kaç gündelik tomanei tanıyoruz. Henry Cazaliş Fransız edebiyatının belli başlı ve hatti deyebiliriz ki en başta sayılabilen sülretlerinden birisidir. Asil isminden ziyade <Jean Tahors Düm müstearini kullanmıştır. Henry Cuzalis doktordu, ve çok kuvvetli ilmi ve edebi kültür İçinde yetişti. Kendisi evveli Tip ve sonra Iukuk tahsil Gemisti; ilini sahada da bir mevkii omabsıus sahibi idi: Edebiyat hakkındaki telâkkisi İlmin kndreti ile kuvvetlenmişti. O, bilgisi; sanatın daima molksan tarafları olacağı ve ilmi germiti lniz. olmayın bir şahaiyelih güzel yazmak küdreti olsu bile uzun ömürlü eserler vetemeyeceği kaünülinde idi. Henry Cazalik 1840 de Parisde doğdu ve 1909 de Cenevre'de vefat etti. Şürlerinde hazmedilmiş bir felsefenin akislerini görürüz, Cazalis şark hayatına ve bilhassa şark dinlerine ait ve hüsşeten Bodişme'e dair uzun ve İaymetli etütler yapmıştır. Şair en İyİ din olarak da Buda dinim Kübul eder. Hewry Cazalis şark edebiyatını gök seveni ve hatlü şark usnlü bir çok rubüi kaleme alınıştır. Edebi. hayatı ve tahsili Püatis'te geçen şair şarka seyahatler yapmışım. İlemry Cügulis bir gök şiit mecmunları, etütler, tenkit ve kaleler neşretmiştir, Bu eserlerin bâazlarım Jean bahor bazılarım asıl ismi ile bir kısmınıda muhtelif müstear namlar ile neşretti. Hint edebiyatı hakkında Hisfoire de la litörature Hindau isminde 1888 de kıymetli bir eser neşrettiz. Melaneholi, İllasions isimli şiir kitaplar maruftur, Böütlerinden sinde sur Henry Reşnanlenine et son wüvres atlı tetkiki meşhurdur Jean Çazaliş namı ile <Ohaütö populaire d 'İtnlics isimli bir eser neşretii, Bunlardan büşkn bir çok şiirleri, tercümeleleri, şark dair eserleri mevcüttur. Şarkın hususi felsefesi: ne hüyran idi, Pierre Loti İle Henry Cazalis arasın- da şarkı telekki noktai nazarında çok fark vardır. Loti, Oşarkın oferaceli adanılarını o mabellerine, minarelerine, kafeslerine gönül bağlamış, ve bunlar onun şair ruhunda efaane ülemi yaşıtmışiı. Jean Lahor ise gair heveslerini tatmin için gark muhihbi görünmemiştir. O, Loti'nin efsaneler âleminin felsefe, edebiyat ve harsını tetkik edip sevmiştir. Hüseyin Necmettin gö

Bu sayıdan diğer sayfalar: