ssBlLÜRREŞAD İ * Şem seddin unaltaya Başbakanhk Vazi- fesının tevdıı haberi: yayılır. yayılmaz mason - mahfillerinde buy-uk ir-endişe husule geldi. - Evvelce İlâhiyat Fakültesi riyasetinde bulu-; nah vi hayatmı gerilik ve' « ükten Kkurtararak tazelendirmek. 've canlandırmak “hususunda e İslâmi.. neşrıyatı 11e -miHetin mânevi - l müessir mesaisi sebketmış “olan Günaltayın * hükümet başma geçmesi. memlekette dini bir. inkişafa yol “açacağı Endişesiyle, dinin sım- sıkı bağlarla esir ve zelil bir halde bulunma- . sını istiyenler, çok temiz, dürüst ve fazilet sahi--- bi olan” Başbaka.nm sahsma kaışı tarızlere ve hucumlara başladıla Acaba, zannettıklerı gıbı Gunaltay hakı- katen, Bir takım kayıtlar altında günden “güne: eriyip “ sönmekte olan; kölü Kkânadı kırılmış bulunan mânevi varlıgı bü esaretten kurta- rarak tanladirmak, tazelendirmek” için mi'bu makamâ getirılmıstı" Yoksa bu, sırf bir parti işi miydi? Parti ıçındekı zümntrelerin İiderleri arasmdakı rekabet ve çarpısmaların bir netı- : cesi Mmiyı Vakıa milletin manevı hayatmda —maddı hayatmda olduğu gibi, belki daha ziyade- bir istırâp vardı. Din muessese_lerı yıkılmış, uzun 'seneler millet evlâdma din namına hiçbir.şey ogretılmemış, öğrenmesine de 'müsaade edil- _.y memişti. Bu' yüzden din ehlinin- kökü kuru- P âlınm muş, millet evlâdının kâlbleri bamboş kal- maştı. “Din istihkâmlarinım yıkilmasiyle mı- . hafazasız kalan mânevi'hüdütlardan dalalet “eşkıyasi sokulmag yol bulmuş, muzır bir ta> kim- ideolojilerle mılletm kalbgahma saldır- ' mağa başlamıştı.. Fakat mılletm bu mânevi ıstırabı ıktıdar “partisini ciddi- surette alâkaları içinde mânevi. ınkısafı saghyacak büyük bir arti * cereyahn, “bir hareket ;başlamış”da bunun -ta- * - hakküku için mi ehıl bır zat seçılmış, huku- : ö miet başına getırıl “ pâartilerin” gızh 1 lan- -İhasonlar; iktidar partisi arasında böyle mânevi inkişafı “sağlıyacak ciddi bir: cereyan ve hareket-ol- madığma;,; bırka_ç kışınm bu yolda ufak tefek teşebbüsleri vâki olmuşsa da bunlarin bir'Ke- - nimiyet teşkıl ve bir keyfıyet ifade etmedıgine, 'teşkilâtsız —basibozüuk” Bir: teşebbisten- iba- Tet olduguna kani'olmakla- beraber, Şemsed- d : -Ması,'onları busbutun tereddut ve-endişeden ; kurtaı'a.m / Onun- için, hücum “siperle-.? rine yerleşerek Başbakanın intihap edecekı yarkadaşlarla programma intizar ettiler. : ” Kabine teşekkül etti Ve pr,ogram okun- >du. Kabineye - Nihat Erim,: Banguoğlu, Cemil” Barlas gibi dini inkişafa sempatisi olmiyan- “lar alındı. Programda da-lâiklik üzerinde faz- Taca dürüldu. Programm bu fıkrasını aynen nakledelim: 2 cılâbının ana prensıplermı titiz blr - «Türk in ıtı.na ile savunmakt devam-edeceğiz. Bütün diğer - harrıyetler glbı vatandaşm vlcdan hurrıyetım de_ 3, yetini aldığı zarı : " husustaki kanunlar da kısa zamanda Buyuk Mec- - esasma sadık kalarak vatandaşların çocuklarınaı .| din b için ge- o reken - ımkânları hazırhyacagız Fakat lâiklik ptensipinden: a: “asla imkân tasavvür edilmemelidir. , Bilhassa -din . perdesi <altında: bu mılletı asırlar boyunca uyuşturmuş olan hurafe- >meydan vermı- esastır Fakat kanaatler. ve: duşu.uceler, kanunla- rımızın yasak ettıgı tahrı.k ve propaganda mahi- sayılacaktır. B lise sunulacaktır. " Kabinenin bu suretle teşelıkulu Ve proğ- - ramdaki bu ifade tarzı, tereddüt ve endişeleri izale etti; Halk Paı'tısınm laıklık hususunda öteden Yİ D dılermde bır kanaat husule getırdı "n 4 İzâ sala GavAsad İi GGAİ Â Sünak-) taya sıddetlı hucum için: hazırlanan ve tapa- -cak bir-Tanrı aray.'m şair: Çağlatın * elındekığ 'silâhlar hiçbir- işe yaramadı. «T âiklik: husu—l sunda-teminat verilmesi, lâiklik üzerinde oy—l : nanmış olduğuna, lâiklikten fedakârlıkta-bu- | —