& 66 " maya ve Bâtımiyye mezhebmı (3), Aİbaha ve | o:alı_üaneş.w . Gilt-TI; Sayı 28i ilhad (4) meşrehbini yaymak için durmaı dan ça- hsmayı ve gızlı cemıyetler kurmayı vesile e- ar, Şuhgı, ümmet arasında istedikleri * unlar, rezaletı yaymaya, ölüm tohumlarını ekmiye ( ırların'birbiri ârdına gelmesine ve muh-_ .telif memleketlere gore çeşid çeşid ibâhalara ve dinden tamamile Sıyrılıp çıkmaya perde ve . maske olarak kullanmışlardır. - valilerin: şerlermden - burada. gizle ' bin Saidin, Hz. orm nahi: oglu oldugunu soyhyerek) orayı kendısme na- , : : sonra' da;: mene ve burada! umların bir çokları; bu fitnelerde Seyyid- -lerden: (6) bir haylisinin- zorba hükümdar ve korktukları için şurada, nmiş olmalarından istifade ederek gizli, atalardan yalan yere pâk sülâleye (Pey- gamberlerin sülâlesine) nisbet- davasında bü- lunmuş ve onunla çoğunluğu aldatmaya im- kân ve fırsat bulmuşlarçh;t. şilrlerln bariz. sahslyetlerl. Battiniyye imamı olan Meymun . Deysan Alnin kardeşi Akil'in soyun- dan- gorunerek İsfahandan * Ahvaza ve oradari Basra'ya,; sonra 'da Şa.m’dakı Humüs kasabası- yelerınden olan Selemyeye nasıl geç- tiği ve gocuksuz olm üş olan Mehmed B. İsmail B. Caferi Sadık'a” intisab iddia ederek (onun olundugu veçhıle, dokuz mertebe üzerine ku- rulmuş -olan sapıklıklarına halkı davet etmek hakk na nasıl dagıttığmı, Selemye'detn Küfeye, Ye: n da Aîmkaya ve batı Ülke- (3) Bâtıniyye: Her zâhirin bir batlni Geyüzü) | ve her münzel âyetin bir tevili bulunduguna hük- meden sapık bır fırkadır. * (4) İbaha: Her şeyi. mubah ve helal görüp ta-, nımak, İlhadda din tanımamak, semavi bir. kita- ba bağlanmamak demektir. (5) Nüshadaki (ve nezril bevar) matbaa ha- : tasıdır, doğrusu (n) yerine (b) dir. Seyyid:. 'Hazreti Peygamber aleyhısselatu “vesselâm efendimizin Fatimeli Zehra kerımelerınm ğ neshnden olan zata itlâk- olunan istilâhi bir tahır- dir. Bu tâbir İrak, Iran ve Anadoluxıstılahıd.u' RMi- “gır, Yemen; Hicaz ve Şam ıstılahınca. Şerif . denilir. ında yonetmelerle tcxshız edilmiş propâ- * . gatldacıları İslâm memleketlerinin her tarafı-,( _rılen Hemdanın kardesı Meymun, Ebu Şame; lerine propagandacı]arı nasıl gonderdıgı tarih- * le meşgul olanların malümudur : Küfe köylerinde Karmat lakabu:u alan * Eş'as oğlu Hemdan, hılâhare Horasana gönde- Benekli) Hüseyin, Abdan, Cennabeli Behram'/ oğlu Ebu Said Hasan, bünun iki oğlu Ebu Ta. hir Süleyman ile Said, “Havşeboğlu' halkı Meh- di Ubeyde biata davet etmek için 'Batı ülke-: lerine gönderilen Şi Ebu Abdullah ve karde şi Ebul Abbas, Mihran oğlu A Mukannâ Hasan, * Şamda fitneler çıkaran ve harbler yapan Mah- - reveyy oğlu Zekerveyh, Elamut () kalesi sahibi Sabbah oğlu Hasan, Ali oğlu Hamza (8): Batıniyye fı:rkası arasında Ün almış bariz- şah-: sıyetlerde ahıslardan her birinin, İslâm ülkele. rmde olan biten şeyleri, maceraları, tarihe vu-: v. Me: be duüvarından sökmesi, dile: kuzeyım ve Mısır ülkesini istilâ etmelerı, Bul— şid çeşid zulumler yapmayea ve hü meye yetkili kılmaları, hakkında Allahlık da- vasında bulummaları, dinsizlik sözünü evvek ce gizledikleri halde ondan sonra peıvasızca ai çıklamaları, Haçlılara, İslâm memleketlerini İs- j tilâ etmek kapısını açmaları, “Müslümanlar a: Ieyhme müşavere ve müz, üzakereler yapmaları; fitne çeşidlerinden ve rüsvâylığın her türli sünden sayiya gelmeyen daha ne kadar mael'â- netlerı yardir. (T) Blemut? Ceberut vezninde lranda Kazvi ve Gilan arasında ünlü ve çok yuksek bir kaledir. Mel’un Hasan, Selçuki padışahlarmdan Alp Ars nın oğlu Melikşah za_mamnda kaleyi tutmuş, bir. kaç sene tasarrufu 'altında kalmış ve mhayet bi “adın Ebted hesabile rakamı olan â7TT tarihinde fet — hedilmiştir. Burhanı. katı' tercümesinde böyle ya—ğ .zılıyor. Şehristâninin Milel .ve Nı.hal’ınde 1se Haf muşlerdır. Xahya 290 da, Hüseyin de bır sene” son ra ölmüşlerdir.