altında dinin kolu ka.nadı sımsıkı bagla.nmış— tır. Şimdi bu kâfi:değilmiş gibi, demokrasi şe- - refine, mülga - idarei örfiye -kanunları gıbı kanunlar mı yapılacak" Demakrasiyi geliştir- Yaek hususunda çahsacagını söyliyen bir, ka- . bine için bu türlü konuşmak hiç <de demok- . rasi esaslarına Au_ygun düşmez. Diğer hürri- 's rıyetme gelince prensipler mi tatbik olunacak? Demokrası bir küldür, tecezzı ka— , savi olarak vardır, yahut yoktur. Her: türlü .- propaganda caiz 'de yalnız dint propaganda mi suğ olacak? O halde Diyanet Riyasetini der- - hal lâğvetmeli, 'bütün vânzları söz söylemek- ten men'etmeli: Çünkü bunlar "neşriyatla ve ' şifahen dini propaganda yapıyorlar ve dini propaganda yapmak için Meclis kendılerme tahsisat veriyor: Her müessesenim Kendi mev- zuu dâhilinde propaganda yapması vazifei as- liyesidir. Tekel 1daresmın şarapları, rakıları " “propaganda yâpması Suç olmuyor - da, dini müesseselerin 'din propagandası yapması hes den suc oluy or? Makığ : Sonra demokrası esaslarına gore huku— metin bütün icraatı terikid “#lunabielcek de din üzerindeki baskısmı tenkid neden dini sİ- yasete alet telâkki-olunarak men'edilecek? “Bunun açıkçası, hef - seyde demokrasi var .'ama dinde yok! Her şeye karsı- musamaha var ama, dine-karşi miüsamaha yök. Demokraslyı gehs'cırecegmı soyhyen h , din ve vicdan hürriyeti meselesmde X boyle sıddet]ı bir Tisan kullanacağı yerde da- * ha mulayım, demokrasi hükümetlerine yakı: / şır daha- demokratuik bir dille konusmahydı ' Bütün hurrıyetlerde olduğu gibi dir ve vic- - -dan- hürriyeti" HKususunda da Anayasaya ay- 'kırı kanunlar tadil olunacak, halkı ıstirap içinde inleten maddi, mânevi kanuni; gayri- kanuni bütün baskılar bertaraf edilecek de- ' meliydi. Bu suretle Halk Partisinin totaliter Yuhunut gömülmüş olduğuna, hakiki demok- rasi-güneşinin tulü etmeğe. başladığına mille- tin kalbinde bir itminan hâsıl olurdu Yoksa . sabık - Başbakan Recep Pekerın kafasına göre komünizm'gibi din de bir ze- : BEBILÜRREŞAD : da din ve vicdan hür- - Gilt H, Sayi 29 Sonra hükümet hurafelere meydan ver- mıy(_cegmı buna karşı kanuni tedbirler ala- cagmı söylüyor:. Eger bu, kanun çerçevesine - girerse hurafe telakkı olunan 'şeyleri - birer birer saymak ve gostermek icap eder: Mutlak olarak böyle ahuı'afen 'kelimesinin kanuna komnuülması esastı huk iyye ile kabili telif de- g]ldır Hukıımet ne gibi şeyleri, ne gibi mad- 5. deleri hufafe telakkı ediyor? Belki onun . hu- yrafe saydıgı şey, bir esasa müstenittir, : Hem, İâik bir hükümetin böyle dini :me- - “gelelerle uğraşması nasıl tecviz edılebıhr" Bu hurafeleri hükümet. erkâni mı tâyin edecek, : yoksa bir meelisi dini teşkil öderek mi yap- -- ü tıracak? Hert iki takdire göre de bu, lâik hu- 5 kümetin vazifesi harıcındedır . , . Bir de hükümet bu ehurafen kehmesmı : yalnız dini sahaya hasr ve tahsis etmektedir. - : Halbuki mâson tarıkatı baştaiı başa hurafe- Z den, hem Yahudi hu_rafesınden ibarettir. Bü- © tun dünya müeliflerinin en 'muteber eserle- - rıyle bu, sabit bir hakıkattır 'Sonra Şaman' Dede, hurafelerı ne olacak? Bu yolda: bir sü- .|© Tü huraîeler vardır ki bunları gençlere târihi - “ Sonra dil-güneş teonsı hurafeleri “de. var Bunların hepsini biter birer sayaı'ak Kkanu- | âk icap eder. Yahudı ve Hrıstıyan hu- rafelerı ne olacak" Bunlaı' kanunda 1st-ısna : Bizim bildiğimize göre bu huraîeleı, ka—' nunla : degıl ümı ve tarıhı neşrıyatla, nutuk- la, | ilmi « mesaısıle kalduılır Bu, bıı his ve ıtıkat me- selesidir. Kanun. vicdana . müdahale edemez Mudahale etmek isterse dışaııda kahr <oraya giremez. Hazreti Aliye Alla h dıyenlerı yaktı— -hir telâkki edilecekse, kömünizme karşı alı- |. ürri “rlacak zeeri tedbirler dine karşi da. tathik “edilecekse bu, tam bir" siyasi irtica olur ki hü: - kumet bındıgı dah kendi ehyle kesmiş olur: | hafaza kaydı “İlâve olunur. Başka hiç bir şey: söylenmez. Hurafeleri -“kânunla men'i hakkmda e dunyanm neresınde bir kanun vafdır" bf ;